Yrd. Doç. Dr. Yasemin Gülbahar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
41 adımda ahşap inşaat Yapımcı : Y.Orman Müh. Abdullah Arslan Proje : Y.Mim. Çelik Erengezgin.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
Microsoft Danışman Öğrenci
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Mobil Uygulamalar ve Bilgi Hizmetleri Orçun Madran
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ VI. LİSELERARASI MATEMATİK YARIŞMASI
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
BTP102 VERİTABANI YÖNETİM SİSTEMLERİ 1
DERS 11 KISITLAMALI MAKSİMUM POBLEMLERİ
Açık Ders Malzemelerinde (ADM) Teknik Alt Yapı R. Orçun Madran
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
SİMÜLASYONLAR.
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Eğitsel Oyunlar.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TESTLER. 2 Değerlendirme  Öğretim sürecindeki değerlendirme basamağı etkili öğretim için vazgeçilmezdir.  Değerlendirme; Konunun ne düzeyde anlaşıldığını.
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Proje Konuları.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
WEB TABANLI ÖĞRENME.
ARAÇLAR VE AÇIK-UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Yasemin Gülbahar HİPERMEDYA

Hipermedya Bu yöntem, öğrenmeyi yönlendirmek için farklı erişim yöntemlerinin bir veritabanı aracılığı ile kullanılması ile oluşur.

Hipermedya yazılımının başarılı olması için iki bileşen çok önemlidir: Açık ve iyi gerekçelendirilmiş bir amaç Amaca uygun bir tasarım

Bir zamanlar hipermedya… Hipermetin bilgi parçacıkları arasındaki ilişkileri gösteren bağlardır.  Hipermedya ise, metin, ses, video, fotoğraf, grafik ve bu bilgi parçacıklarının bileşenleri arasındaki ilişkileri gösteren bağlardır.

Günümüzde hipermedya… Web ortamındaki bilginin yönetilmesi için kullanılan ortak bir yöntem…

Hipermedya Yapısı resim, grafik ve metin içerisinde hiperbağlar ve grafikler Hiperbağlar farklı kaynakları gösteren… Kaynaklar grafik veya metin veya ... Grafikler resim veya video veya … Video bir film olabilir… Resimler, grafik, şema vb.

Hipermedya Biçimleri Ansiklopedik referans Özel konu referansları Alan analizleri Durum çalışması Oluşturma Setleri Eğitlence Müze Arşiv

Genel Referans World Book Multimedia Encyclopedia

Genel Referans http://www.worldbook.com/wc/browse?id=ed/fom

Özel Referans Art and life in Africa http://www.uiowa.edu/~africart/toc/

Bir Alanın Analizi Who Built America?

Durum Çalışması http://www.vangoghgallery.com/

Oluşturma Setleri HyperStudio http://www.hyperstudio.com/

Eğitlence Yazılımları KidsCulture

Louvre Müzesi Sanal Gezisi http://www.louvre.or.jp/louvre/QTVR/anglais/

Arşiv National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

Hipermedya Veritabanı Hipermedya’yı Etkileyen Faktörler Medya türleri Veritabanının boyutu Veritabanı organizasyonu Çözünürlük Güncellenebilirlik Görünen ve içsel yapı Platform bağımsız Dil bağımsız

Medya Türleri Metin Durağan Resim Hareketli Resim Ses Video

Çok ciltli ansiklpediler Veritabanının Boyutu Kısa içerik Çok ciltli ansiklpediler

Veritabanı Organizasyonu Alfabetik Hiyerarşik Medya türlerine göre Anahtar Kelimeler ….

Bilgi ne düzeyde anlamlı küçük parçalara ayrılabilir? Çözünürlük Bilgi ne düzeyde anlamlı küçük parçalara ayrılabilir?

Güncellenebilirlik Öğrenmeye uygun hipermedya ortamlarının yaratılmasında veritabanının “güncellenebilir” ve “değiştirilebilir” olması önemlidir.

Görünen ve İçsel Yapı Veritabanının içeriği ile kullanıcı tarafından görüntülenen bölümü farklıdır.

Platform Bağımsız Windows, Unix, Linux, MacOS vb.

Dil Bağımsız İngilizce, Türkçe, Fransızca, Almanca vb.

Diğer erişim yöntemleri Erişim Metaforları Farklı Erişim Yöntemleri Erişim ve Yönlendirme Hiperbağlar Diğer erişim yöntemleri Erişim Metaforları Farklı Erişim Yöntemleri Erişim seçeneklerinin anlaşılabilirliği Yönlendirme araçları

Hipermedya Programında Hiperbağlar Nesne türleri Bağların amacı Yoğunluk Görünebilirlik Ekrandaki yeri Onaylama İşaretleme Anlamlı ipucu Uzaklık Güncellenebilirlik

Nesne türleri; kelimeler, cümleler, resimler, resimlerin bölümleri, filmler, simgeler ve pencereler olabilir.

amaçlarla kullanılabilir. Bağların amacı Hiperbağlar farklı amaçlarla kullanılabilir. Ama her zaman önemli bilgiye ulaşmak amacı ile kullanılmalıdır.

Yoğunluk Tek bir sayfa, binlerce kelime, resim ve görüntü dosyasına bağ içerebilir.  Bir sayfada kullanılan bağların sayısı sayfanın amacı ile tutarlı olmalıdır.

Bağlar, kullanıcı tarafından kolayca algılanabilmelidir. Görünebilirlik Bağlar, kullanıcı tarafından kolayca algılanabilmelidir.  Fazla bağ kullanımı okumayı güçleştirir, çok az kullanıldığı zaman ise anlamını yitirebilir.

kullanıcının gözünden Ekrandaki Yeri Bağlar ekranda görünebilir yerlere konulmalı, ekranda kullanıcının gözünden kaçabilecek alanlar kullanılmamalıdır.

Onaylama Bir bağın seçildiği ve yeni bir eylem gerçekleştireceği konusunda kullanıcı bilgilendirilmelidir. Görsel ipuçları Görsel efektler Yazılı ipuçları Sesli ipuçları

İşaretleme Kullanıcıların hangi bağı seçtikleri, nerede olduklarına dair bilgilendirilmeleri ve daha önce ziyaret ettikleri bağların işaretlenmesi önemlidir.

Anlamlı İpucu Bir bağın yeri veya fonksiyonu hakkında bilgi vermek için Anlamlı ipuçları kullanılmalıdır.

Uzaklık Kullanılan bağların lokal bir alana mı, yoksa uzaktaki farklı bir web sitesine mi yönlendirildiği konusunda kullanıcı bilgilendirilmelidir.

Kullanıcıya bilgiyi oluşturma ve güncellenme olanağı tanınmalıdır. Güncellenebilirlik Kullanıcıya bilgiyi oluşturma ve güncellenme olanağı tanınmalıdır.

Diğer Erişim Yöntemleri Menüler İndeksler İçindekiler Haritalar Zaman Çizelgeleri Resim Koleksiyonları Arama Sık Kullanılanlar Geçmiş

Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme Hipermedya özellikleri ve kullanılan teknikler öğrenmeyi daha kalıcı hale getirmeyi amaçlamalıdır. Bu nedenle aşağıdaki süreçleri destekleyici biçimde tasarlanmalıdır. Motivasyon Anlama Hatırlama Bilgiyi Kullanma

Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme Öğrenme stratejilerini destekleme hipermedya ile gerçekleştirilebilir. İleri düzey anlama Arama ve erişim Öğrencinin yönlendirilmesi Uygulama

Öğrenme ve Öğrenme Stratejilerini Destekleme Öğrenme stratejilerini desteklemek amacı ile aşağıdaki uygulamalar önerilmektedir. Elektronik defterler Bilişsel haritalar İpuçları ve yönlendirme İşbirliği Kendini değerlendirme testleri Farklı bakış açılarını gösterme Rol Oynama Problem sunma Oyun oynama Kavramsal modeller Görselleştirme İşaretleme Hesap makinaları Tekrarlama ve gözden geçirme Kopyala-yapıştır Çıktı alma

Kaynaklar Alessi, S. M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn and Bacon, USA.