ROMANESK VE GOTİK DÖNEM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Sorular ve Cevaplar.
Klasik Yapılarda Yüzey Tatbikatı ve Onarımı
GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
AÇLI SEFERLERİ Sedat ALTAŞ.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Mobilya ve Oda Tasarımı
Malazgirt savaşından sonra Türklerin Anadolu’ya
RÖNESANS MİMARLIĞI FARNESE SARAYI TUBA GÜNEŞ
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 4/A SINIFI EĞİTİM ÖĞRETİM YILI
GOTİK MİMARİ FRANSA ALİ GÖKTEN
Steampunk Endüstri devrimi ile hayata giren buharlı makineleri konu alan, 19. yüzyıl Kraliçe Viktorya Dönemi mimari ve tasarımının görsel özelliklerini.
Hazırlayan :Aslıhan Peynircioğlu
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
HARİTA BİLGİSİ.
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ BURSA EVLERİ
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ EDİRNE EVLERİ
AVRUPA MİMARİSİ İL GESU KİLİSESİ AUGSBOURG BELEDİYE BİNASI
ROMANESK ÇAĞ ÖNCESİ BATI MİMARLIĞI
 BAŞKENTİ-KONSTANTİNOPOLİS  RESMİ DİLİ-LATİNCE  DİNİ-391 yılına kadar Antik Roma Dini, Sonra Ortodoks Hristiyanlığı ve Hristiyanlık  YÖNETİM-OTOKRASİ.
Tarafından yayınlanmaktadır.
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
GOTİK MİMARİ BELÇİKA- HOLLANDA Mimarlık-2 Fatma GÜRHAN
REFORM.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Algürppsx En büyük Bizans kilisesidir. Eski kaynaklara göre, burada bulunan Roma döneminden kalma Artemis, Afrodit ve Apollon mabetlerinin kalıntılarından.
ERKEN HİRİSTİYAN . İ.Ö 330’da Konstantin eski Roma’nın tüm İmparatorluk bürokrasisini Karadeniz’in ağzındaki yeni Roma’ya taşıması Roma dünyasındaki kapsamlı.
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
Tempietto Kilisesi, Roma
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI ALMANYA-İTALYA
EKONOMİK FAALİYET ALANI (SEKTÖR):
BULGARİSTAN Bayrak Arma Slogan: Съединението прави силата .(Bulgarca)
ERKEN RÖNESANSTAN YÜKSEK RÖNESANSA GEÇİŞ
Mitat Zorlu 1 Adı ve Soyadı: ……….……………………………. 25 Eylül 2009 Cuma Matematik Aynı türden 10 nesnenin sayısına ………… denir. Aynı türden …. nesnenin sayısına.
Zaman içinde bilim.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
İstanbul’un fethi İstanbul'un Fethi, 29 Mayıs 1453'te, şehri günlerdir kuşatan Osmanlı ordusunun, şimdi İstanbul olarak bilinen, o.
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
RÖNESANS DÖNEMİ SAN PİETRO KİLİSESİ.
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
GOTİK DÖNEMDE MEKAN M.S. 5. yy da Roma İmparatorluğu artık zayıflamış ve yönetim gücünü kaybetmeye başlamıştı. İmparatorluğun çöküş yıllarında iç bölünmeler.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
SAN MARCO KİLİSESİ.
İNGİLTERE 0841 RUMEYSA ÖZCAN
TARİHTE VATİKAN Vatikan eskiden oldukça büyük bir devletti.Toprakları km yi ,nüfusu da 3.5 milyonu aşıyordu.Daha sonra topraklarını komşu İtalya.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
BİZANS MİMARLIĞI.
ÇİN İlk yaşam İÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
Salih Zeki Anadolu Lisesi
DİNLERDE İBADET YERLERİ
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
orta ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
Nuran BOYRAZ Tarih Öğretmeni HAÇLI SEFERLER İ (1096–1270) XI. yy.'ın sonlarından XIII. yy.'ın sonlarına kadar Hıristiyanların güçlenen Müslüman dünyasına.
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Tipik bir gotik katedral planı
^_^ …. Bslangıç  Bizans mimarisi, Bizans İmparatorluğu mimarisidir. İmparatorluk, Büyük Konstantin, Roma İmparatorluğu başkentini Roma'dan Byzantion'uma.
Avrupa’da, hangi savaşın sonucunda, Haçlı Düşüncesi ortaya çıkmıştır?
Sosyal Bilgiler Dersi 2. Ünite ADIM ADIM TÜRKİYE
KLASİK YUNAN MİMARLIĞI
ERKEN HİRİSTİYAN.
ÇİN İlk yaşam MÖ 3000 yıllarında başlamıştır.
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
BODRUM CAMİİ (Bodrum Mesih Paşa Camii) MİRELAİON KİLİSESİ
PAGODA EVLERI ÇIN’IN FEODAL TOPLUMUNUN EKONOMIK VE KÜLTÜREL GELIŞIMININ TANG HANEDANı DÖNEMINDE DORUĞA ÇıKMASıNıN YANı SıRA MIMARLıK TEKNIĞI VE SANAT.
JAPONYA TOPLUMSAL KOŞULLAR
ROMANESK VE GOTİK DÖNEMDE MEKAN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
COĞRAFİ KEŞİFLER.
Sunum transkripti:

ROMANESK VE GOTİK DÖNEM

Sosyal ve Siyasal Yaşam M.S. 5. yy da Roma İmparatorluğu artık zayıflamış ve yönetim gücünü kaybetmeye başlamıştı. İmparatorluğun çöküş yıllarında iç bölünmeler ve dış saldırılar sonucu sivil yaşam olumsuz etkilenmişti. Bu nedenle, sivil ve dini yapılar; ağır, kütlesel sığınaklarmış gibi inşa ediliyor ve ölümden sonra vaat edilen bir başka dünyaya açılan kapı anlamı taşıyordu.

M.S. 450-900 yılları arası Erken Ortaçağ, “Karanlık Çağ” olarak adlandırılır. M.S. 9-12. yy’lar arası Yüksek Ortaçağ ’da, daha kararlı bir feodal sistem hakimdi. Doğudaki Müslümanlara Haçlı Seferler yapılmaya başlandı. Ticaret ve seyahat yeniden canlandı.

Mimari; Yüksek Ortaçağ boyunca çok sayıda kilise ve manastırlar ile ahşap çatkılı derebeyi şatoları ve taş malzemeden kaleler inşa edildi. Manastırlar dini amacın yanı sıra kutsal pagan metinlerinin epolandığı ve yolcuların konakladığı çok amaçlı yapılardı. Bu yapılar bulundukları bölgenin siyasal, kültürel ve tarımsal merkezi konumunda olan büyük bir yapı kompleksiydi. Manastırlar çoğunlukla gözden uzak, ulaşımı zor dağ doruklarına kurulurdu. Yapım masrafları o bölgenin en soylu kişisi tarafından karşılanırdı. Bugünkü anlamında tasarımcı baş rahipti.

Manastırlar; -Saint Galle Manastır, (İsviçre/ M.S. 814) Ana yapı Kutsal Topraklara ve doğan güneşe bakacak şekilde batıdan doğuya yönlendirilmişti. Lineer plan Şemasına sahip manastırlarda üst örtü beşik tonozdur. Pencereler sadece beşik tonozun uçlarında yer alır. Bu nedenle iç mekan oldukça loştur.

Ana yapının güneyinde, keşişlerin sabahın ilk ışıklarını görebilecekleri yatakhane bölümü, bunun yanında saat yönünde yemekhane ve batıda yiyecek içecek kileri bulunmaktaydı. Kilise ile bu üç yapı bir avlu çevresinde yer almaktaydı. Avlu ve kapalı mekanlar arası sütunlu portikle çevriliydi. Masif kütleler, küçük pencereli iç mekanlara sahipti.

Kilise Planı Tipi 1 Nef: Kiliselerde tepe pencereleri ile aydınlatılan uzun merkezi mekan 2 Transept : Latin haç planlı bir kilisede iki yan koldan her biri 4 Portal: Giriş 8 Koro yeri: Apsisle çapraz sahın arasında kilisenin korosunun yer aldığı bölüm. 9 Apsis: Genellikle bir Roma bazilikasının kısa kenarlarında ya da Erken Hıristiyan kiliselerinin ucunda bulunan yarım daire ya da yarım çokgen şeklinde çoğu tonozla örtülü bölüm

Taşıyıcı Elemanlar

Taşıyıcı Sistem Çatıdan gelen yük, iç mekanda taşıyıcı payeler ile zemine iletilir. Yüksek payelerin dışa açılmasını önlemek için uçan payandalarla desteklenir. Uçan payandalar da yükü payandalar ile zemine iletir.

Bölgelere Göre Katedrallerin Farkı; İngiltere’de inşa edilen katedraller alçak ve yatay, İtalya’da inşa edilenler çok renkli süslemeleri ile özgündüler. Buradan anlaşılacağı gibi Gotik kilise mimari bölgelerin karakteristik özelliklerine göre değişiklik gösteriyordu.

Ama temel organizasyon hepsinde aynıydı; nef, yan sahın, transept kollar, koroyu çevreleyen ışınsal şapeller v.b. Bu şapeller Azizlere ve yerel din şehitlerine adanıyordu. Merkezi şapel ise Bakire Meryem’e adanmıştır.

Bir diğer değişiklik de koro yerinin büyük olmasıydı Bir diğer değişiklik de koro yerinin büyük olmasıydı. Ve girişler sadece batıda değil transeptlerin ucunda da bulunuyordu. Fransız katedralinde cephenin iki yanında kuleler yükselirken ,

İngiliz katedralinde transeptlerin ve nefin kesiştiği yerde bir kule yükseliyordu. İç kanatta nefin üst örtüsünün doğal ışıkla aydınlanması mekandaki yükseklik algısını kuvvetlendiriyordu. Payeler kolay işlenebilen kireç taşından inşa edilirdi.

Katedraller: -Durham Katedrali, İngiltere, (1093-1133) 11. yy’da iç mekana daha fazla ışık sağlama ve daha yüksek iç mekanlar inşa etme isteği, yeni inşaat teknikleri geliştirmeye neden oldu. Burada ilk olarak sivri kemerlerden bahsedilmektedir. Böylece nefin üst bölümünde de pencere açıklıkları yapılarak iç mekana daha fazla ışık sağlanabildi.

-Durham Katedrali, İngiltere, (1093-1133) Romanesk mimarlığa dönüşen erken ortaçağın yuvarlak kemerli mimarisi, dönemin siyasi ve sosyal yaşamını yansıtan kütlesellikten kurtulamadı. Ancak Tanrı’ nın kutsal inayetinin simgesi olan ışığın varlığını iç mekanda vitraylarda görmek kiliseleri şeffaflaştırdı ve artık Gotik dönem başlamış oldu.

-Saint Denis Katedrali (1135-1140) tasarımcı rahip Suger Plan -Saint Denis Katedrali (1135-1140) tasarımcı rahip Suger Kilisenin cephesinde iki kule merkezde yer alan giriş kapısı ve üzerindeki gül penceresi, pencere açıklıkları aritmetik ve geometrik olarak planlanmış bir cephe kompozisyonuna sahipti. Giriş kapısı ardarda gelen sütunlarda geriye çekilmişti.

Saint Denis Katedrali

-Salisbury Katedrali, (İngiltere/ 1220-58 ) Diğer Gotik kent kiliselerine göre daha fazla açık alan sahipti. Nef’i 11.3 m genişliğinde, tonozlarla birlikte 25 m yüksekliğindedir.İngiliz katedralleri çoğunlukla iki transepti vardı ve batı uçları düzdü. Bu nedenle eğimli bir vitray yüzeyi yerine düz vitraylı bir pencere duvarı vardı.

Salisbury Katedrali, İngiltere, 1220-58 Genel görünüş Genel görünüş

Salisbury Katedrali İngiltere, 1220-58. İç mekan görünüşü Apsitte yer alan taşıyıcı

Kiliseler; İlk Haçlı Seferi sırasında Konstantinopolis’ deki Ayasofya Kilisesi, Gotik katedralin ortaya çıkış nedeniydi. Bu büyük yapının görkeminden çok etkilendiler. Fransa’da bu kadar büyük bir yapı yoktu. Gotik katedraller baştan aşağı İncil’de geçen konuları anlatan resimlerle süsleniyordu.

Bu yapılardaki en büyük yenilik eski Romanesk kiliselerin kütleselliğinden uzak, neredeyse duvarların tamamen kaldırılmasıydı. Bunun yerine İncil’deki olayların resmedildiği renkli cam yüzeyler vardı. Okuma yazma bilmeyen halk için resimler (vitraylar) çok daha anlaşılır ve açıklayıcıydı. Bu dönemde başka bir yenilik de yeni koro yerinin eklenmesiydi (Örnek Saint Denis Katedrali)

-Saint Sernin Kilisesi, (Fransa 1077-1125) 1000-1500 yılları arasında güney Fransa’da Roma’nın mimari izleri hala görülmekteydi. Romanın masif yapısı ve açık dairesel geometrisini çağrıştıran mimari bu döneme adını Romanesk dönem olarak vermiştir. Bu döneme ait en belirgin örnek; Saint-Sernin Kilisesi’nde pencere açıklıkları azdı ve iç mekanda aydınlık düzeyi düşüktü.

Sivil Mimari Örnekleri: Konut İlk kentler manastırların çevrelerinde gelişti. Ev planları genellikle üç katlıydı; girişte bir dükkan arkasında bir avlu ve onun da arkasında mutfak vardı. Üst katta birleştirilmiş bir oturma- yemek yeme mekanı ve arkada yatak odası bulunurdu. Üçüncü kat çırakların uyuma mekanı ve malların bulunduğu depo vardır. Katedrallerin inşası sırasında deneme amaçlı mimari hareketler belediye sarayı ve özel konutların mimari karakterini belirledi. Dikey çizgilerin hakim olduğu göğe doğru yükselen bir kent mimarisi ortaya çıktı. Konut planı

14. yy’da Kara Ölüm olarak adlandırılan veba salgını nedeni ile her alanda olduğu gibi mimarlık alanında da gelişme durdu. En az 25 milyon kişi öldü. Bu arada kilise hiyerarşisi parçalandı. 14. yy sonunda farklı siyasal görüşlere sahip rahipler papalık tacı için çekişiyordu. Doğudan gelen başka bir tehlike de Bizans İmparatorluğu’na baskı yapan Osmanlı Türkleriydi.

1453’de Konstantinopolis Osmanlı tarafından alındı. Ancak korktukları gibi olmadı, büyük bir hoşgörüye sahip ve iyimserlik gösteren Fatih Sultan Mehmet Klasik Yunan ve Roma döneminin düşünsel ve sanatsal fikirlerine ve eserlerine derin bir saygı duyuyordu.

Yunan düşünürlerin İtalya’ ya gelmesi ile cesaret bulan İtalyan düşünürler, ressamlar, heykeltıraşlar ve mimarlar Hıristiyan inancı ile Klasik düşünceyi birleştiren uzlaştıran yeni bir sanat yaratmayı amaçladılar. Bu Rönesans’ın doğuşu anlamına geliyordu.