KİTAPLARIN BÜYÜLÜ DÜNYASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Web sitemizden kütüphane hizmetleri ve kaynaklarının kullanımı konusunda tüm bilgilere erişebilirsiniz.
Advertisements

ADIM ADIM TÜRKİYE Yurdumuzu Dolaşırken.
EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT
Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
Hazırlayan : Semiha SARAÇ
KÜTÜPHANE HAFTASINA HOŞGELDİNİZ
Fatih Camii.
MEHMET AKİF ERSOY ÜNİVERSİTESİ KONFERANS VE SERGİ SALONU
OSMANLI’DA VAKIF SISTEMI
İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Vakıf Nedir? Vakıf, kurumlaşmış bir YARDIM ANLAYIŞI ‘nı ifade eder.
Kütüphanecilik Haftası
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
Isparta İl Kültür Müdürlüğü
MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
Tarihçe  Milli Kütüphane kuruluş çalışmaları, 15 Nisan 1946 'da başlatılmış,  1 Nisan 1947'de koleksiyon adedi 'e ulaşmıştır.  Bugün Ankara İl.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
OSMANLIDA DEVLET YÖNETİMİ
TÜRKİYE’ DE MÜZECİLİK VE MÜZECİLİK TARİHİ
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
Hoşgeldiniz ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusu Kütüphanesi.
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Prof. Dr. Bülent Yılmaz H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
KÜTÜPHANECİLİK HAFTASI Mart Ayının Son Pazartesi Günü Başlayan Hafta.
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
ANADOLU TÜRK BEYLİKLERİ H.N.Y.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Ahmet SARI Rehber Öğretmen
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
DOĞAN KUBAN MELİS AKAYDIN
İLİMİZ DİĞER KÜLTÜR KAYNAKLARINDA OLDUĞU GİBİ KÜTÜPHANELER YÖNÜNDEN DE ZENGİN BİR GEÇMİŞE SAHİPTİR. HALK KÜTÜPHANESİ İLK DEFA ‘MİLLİ KÜTÜPHANE’ ADI İLE.
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
Genel HatlarIyla Hİndİstandakİ Türk SanatI
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
Ortaklık Kurma Kütüphan-e Türkiye Tanıtım Çalışma Grubu Ankara, Ağustos 2015.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Kenan Altaş Yasama Uzmanı.
“ INDICATE” UZUN SÜRELİ SAYISAL KORUMA SAHA ÇALIŞMASI Hakan Koray OZLUK Bahadır AYDINONAT 15 – 16 Ekim 2012 Ankara.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
İNSANİ VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ.
Kütüphane ve Dokümantasyon
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
TÜRK DİLİ VE EdebİyatI bölümü
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
… Sınıf Öğretmeni.
SANATLAR VE MÜZE. Kültürel ya da tarihsel değeri olan nesnelerin toplanarak sergilendiği yerlere müze adı verilir. Müzeler, toplumların bilim ve sanat.
Dijital kütüphane işlevleri
Öğretim Yılı Oryantasyon Programı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

KİTAPLARIN BÜYÜLÜ DÜNYASI

İnsanlığın Bilim ve kültür tarihi, yüzyıllar önce üç büyük kütüphanenin, Bağdat, Buhara ve İskenderiye kütüphanelerinin kurulmasıyla temeli atılmış, fakat yine insanlık kendi elleriyle kurduğu bu kütüphaneleri iktidar ve görüş ayrılıkları yüzünden toplumun gözü ve vicdanı önünde YAKMIŞ ve TÜKETMİŞTİR!

Kütüphanelerin kökeni, kayıt tutma uygulamasına dayanır. Daha İ. Ö. 3 Kütüphanelerin kökeni, kayıt tutma uygulamasına dayanır. Daha İ.Ö. 3. bin yilda, Babil kenti Nippurda kil tabletlerdeki kayıtların bir tapınakta saklandığı bilinmektedir. İ.Ö. 7. Yüzyılda Asurlardan yaklaşık 20 bin tablet kalmıştır.

M.Ö. III. Yüzyılda kurulmuş olan İskenderiye Kütüphanesi, insanlık tarihinde yaratılmış en önemli eserlerden biri sayılır. Eski kaynaklar, burada 900 bin cilt el yazması eserin toplandığını kaydeder...

Mısır'a giren her kitabın buraya götürülmesi mecburiyeti vardı Mısır'a giren her kitabın buraya götürülmesi mecburiyeti vardı. Kitabın burada bir nüshası çıkarılıp sahibine verilir, kitabın aslı ise kütüphanede kalırdı. Bir taraftan da yurtdışına gönderilen memurlar, başka ülkelerde buldukları kitapları satın alıp, getirirlerdi. Böylece, o zamana kadar birçok bilim dalına ait dağınık halde ve kaybolmaya mahkum durumda olan sayısız eser emin bir yerde toplanmış olurdu.

İskenderiye Kütüphanesi dışında Aristotelesin kütüphanesi, Pergamon (Bergama) Kütüphanesi, Romadaki Bibliotheca Ulpia Kütüphanesi, l.Constantinusun İstanbulda 4. Yüzyılda kurduğu İmparatorluk Kütüphanesi, ilk çağların en önemli kütüphaneleriydi

Rönesansla birlikte başlayan bazı toplumsal değişmeler, kütüphanelerin büyüklük ve işlevini önemli ölçüde etkiledi. 17. ve 18. yüzyıllarda gelişen büyük özel koleksiyonlar Fransadaki Ulusal Kitaplık ve İngilteredeki British Museum Kütüphaneleri gibi çağdaş ulusal kütüphanelerin temelini oluşturdu. 1602de Oxfordda, 1683te de Harvvardda üniversite kütüphaneleri kuruldu. 1800de Washington, D.C.de Kongre Kitaplığı açıldı. 18. Yüzyılın sonlarında ise üyelerine kitap ödünç veren ve başvuru hizmetleri sağlayan kütüphaneler yaygınlaştı.

TÜRKLERDE KÜTÜPHANE Türklerde ilk kez Orta Asya’da Uygurların bir kütüphane oluşturduğu bilinmektedir. Karahoça ve Turfan kazılarında da 30 bin kadar yazma tablet ortaya çıkarılmıştır. Türklerin İslam dinini kabul ettikten sonra kurdukları ilk devlet olan Gaznelilerde Gazneli Mahmutun büyük saray kütüphanesi ünlüydü. Büyük Selçuklular döneminde başkent Mervde cami içinde yer alan Aziziye ve Kemaliye kütüphaneleri, Medrese-i Amidiye içindeki Medrese ve Hatuniye kütüphaneleri gibi 10 tane kütüphane kuruldu.

OSMANLI’DA KÜTÜPHANE Osmanlılarda genellikle bir medrese bünyesinde yer alan kütüphanelerin ilki Osman Bey zamanında İznik'te ikincisi Lala Şahin Paşa tarafından Bursa da kuruldu. İstanbul'un alınışından sonra kentteki ilk medrese Ayasofya yakınlarında açıldı. Bu medresenin kütüphanesi de 1464 de kuruldu. Bunu Zeyrek camisindeki, Eyüp Sultan ve Fatih Külliyelerindeki medrese ve kütüphaneler izledi. Vakıf kütüphanelerinin ilki 1661 de Köprülü Fazıl Ahmet Paşa'nın kurduğu Köprülü kütüphanesiydi. Eyüp Sultan camisindeki kütüphane halka açık ilk vakıf kütüphanesiydi. İstanbul'dan başka Amasya da , Edirne de , Bursa da, Taşköprü de , Yozgat ta , Manisa da ve Trabzon da medrese kütüphaneleri kuruldu. 1912 de İzmir ve Kayseri de 1917 de Eskişehir ve Konya da 1918 de Diyarbakır da 1920 de Bursa da milli kütüphane adıyla yeni kütüphaneler kuruldu. Osmanlılarda ikinci bir kütüphane türü cami kütüphaneleriydi. Yazma kitaplar camiinin bir köşesindeki birkaç dolapta ya da ayrı bir odada korunurdu. Daha çok hadis,fıkıh konularındaki yapıtlardan ve çeşitli elyazması Kuran'lardan oluşan bu koleksiyonlar herkesin yararlanmasına açık bulunduruldu.

SARAY KÜTÜPHANESİ I.Mehmet (çelebi) döneminde başlayan saray kütüphanesi kurma geleneği II. Mehmet'in (Fatih) hükümdarlığında da sürdü. Ünlü bilgin Molla Lütfi, II. Mehmet'in özel kütüphanecisi olmuştu. Sarayın kütüphanesi III. Ahmet ve II. Abdülhamit döneminde çok zenginleşti. Osmanlılarda ulemanın ileri gelenleri de pek çok vakıf kütüphanesi kurmuştu. Bunların en küçük ayrıntıları bile düşünülerek hazırlanmış iç yönetmelikleri vardır. 1869 da çıkarılan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile kütüphanelerin denetimi Maarif Nezaretine verildi. Böylece kütüphaneler ilk kez devletin eğitim politikası içinde ele alınmış oluyordu. 1882 de ilk büyük devlet kütüphanesi olan Kütüphane-i Umum-i Osmani açıldı.

CUMHURRİYETİN İLANINDAN SONRA TÜRKİYEDE KÜTÜPHANE 1934 yılında çıkarılan 2527 sayılı yasa Türkiye'de basılan her yapıttan 5 nüshanın Ankara İl Halk Kütüphanesinde ve İstanbul Üniversitesi Kütüphanesinde toplanması hükmünü getirdi. 1976 da çıkarılan bir yasayla TBMM Kütüphanesi de bu kütüphaneler arasına katıldı. MİLLİ KÜTÜPHANENİN AÇILIŞI Adnan Ötiken'in girişimiyle 16 Ağustos 1948 de Ankara da Milli Kütüphane açıldı. Devletin özel olarak kurduğu kütüphane sayısı 1987 de 72 ye ulaşmıştır. Günümüzde etkinlik gösteren toplam kütüphane sayısı 812'dir. Bunlaradaki toplam kitap sayısı ise yaklaşık 6,5 milyondur. Çeşitli illerdeki halk ve çocuk kütüphaneleri , kültür bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğünün yönetimindedir. Türkiye'deki kütüphanelerin önemli bir bölümünü oluşturan üniversite kütüphaneleri ise oldukça plansız örgütlenme ve gelişme göstermiştir. En önemli üniversite merkez kütüphaneleri İ.T.Ü , Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi , Boğaziçi Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesininkilerdir.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL KÜTÜPHANELERİ STANDART YÖNERGESİ Mekân MADDE 6- (1) Kütüphane, kurumun yerleşim planında kolay ulaşılabilir, gürültüsüz bir yerde belirlenerek aydınlatma, havalandırma ve ısıtma sistemlerine sahip olacak şekilde oluşturulur.. (2) Engelli öğrencilerin kütüphanelerden faydalanabilmeleri için fizikî şartların iyileştirilmesi yönünde gerekli tedbirler alınır. (3) Kütüphanede okul personeli ve öğrenciler için yeterli okuma, çalışma, dinleme ve izleme, proje hazırlık ve bireysel öğrenme ortamları ve ayrıca kaynaklar ve ekipman için depolar olacaktır. (4) Kütüphane, bireysel öğrenmelere fırsat verecek, proje ve araştırma çalışmalarına uygun olacak şekilde donatılır. (5) Kütüphanede öğrencilerin ve personelin kullanabilmesi için kitapların ve diğer kaynakların sergilenebileceği yerler bulunur.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL KÜTÜPHANELERİ STANDART YÖNERGESİ Donanım MADDE 7- (1) Kütüphanelerin; a) Kütüphane bölümünde: 1) Çalışma masası, 2) Sandalye, 3) Bilgisayar masası, 4) Bilgisayar sandalyesi, 5) Görevli masası, 6) Kitap taşıma etajeri, 7) Projeksiyon ( Perdeli) 8) Fotokopi masası, 9) Danışma kitapları rafı (başvuru – müracaat), 10) Küçük raflı dolap, 11) Büyük raflı dolap, 12) Kitap rafı, 13) Süreli yayın dolabı, 14) Kütüphane fiş dolabı, 15) Gazetelik,

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL KÜTÜPHANELERİ STANDART YÖNERGESİ Donanım 16) Resimli kitap rafı, 17) Televizyon ve video dolabı gibi temel donanım araçları bulundurulur.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL KÜTÜPHANELERİ STANDART YÖNERGESİ Görsel İletişim Araçları MADDE 8- (1) Kütüphanede bulundurulacak görsel iletişim araçları; a) Öğrencilerin bireysel öğrenmede video kasetleri izlemesi için kulaklıklı televizyon, b) Video, c) Öğrencilerin bireysel öğrenmede ses kasetleri dinlemesi için kulaklıklı teyp, d) Öğrencilerin bireysel öğrenmede multimedia imkanlarından yararlanması ve Internet’le bağlantı kurması için Bilgisayar, e)  Fotokopi makinesi, f) Projeksiyon (Perdeli) g) Öğrencilerin ve personelin kullanımına açık internet bağlantısı bulunur. (2) Kütüphanede bulundurulacak görsel iletişim araçlarının sayısı, fizikî kapasite, öğrenci ve personel sayısı dikkate alınarak belirlenir.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL KÜTÜPHANELERİ STANDART YÖNERGESİ Kaynaklar MADDE 9- (1) Kaynaklar; Bakanlıkça uygun bulunan eserler ile bilimsel nitelikte yayın ve araştırma yapan resmî kurum ve kuruluşların eserleri ile diğer ilgili mevzuat doğrultusunda öngörülen eserler arasından seçilir. (2) Bu seçimde; a) Öğrencilerin satın alma güçlerinin üstünde olup devamlı başvurulması gerekli olan ansiklopedi, sözlük, biyografi ve diğer başvuru eserlerine öncelik tanınmasına, b) Kurumun tür ve seviyesine uygun eserlerin bulundurulmasına, c) Öğrencilerin zihinsel ve ruhsal gelişimlerini sağlayacak bilimsel, belgesel, edebî (klasik, roman, hikâye, şiir vb.) eserler bulundurulmasına özen gösterilir. (3) Başkanlıkça, Bakanlık yayınlarından imkânlar ölçüsünde kurumlara gönderilir.

OKULUMUZUN KÜTÜPHANESİ VE ÖDÜNÇ KİTAP VERME Okul için her şey yapabilirsiniz,eğer okulun bir kitaplığı yoksa hiçbir şey yapmamış olursunuz. J.Ferry

Kayıtlı Türkçe Kitap Sayısı : 2220 Kayıtlı Ermenice Kitap Sayısı : 518 Kayıtlı İngilizce Kitap Sayısı : 461 Kayıtlı Fransızca Kitap Sayısı : 50 TOPLAM KAYITLI KİTAP SAYISI: 3249

KÜTÜPHANE ÜYE KARTI - ÖN YÜZÜ- T.C. İstanbul Valiliği Özel Bezciyan Ermeni İlköğretim Okulu Şarapnel Sk. No: 1 34480 KUMKAPI / İSTANBUL Tel: 0212 517 09 48 Faks: 0212 516 99 32 MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KÜTÜPHANE ÜYE KARTI Soyadı: AKBAŞ Adı: Aylin Sınıfı: 1 No’su: 18 Okul kütüphanesi ödünç verme servisinden alınan her kitabı süresi içinde geri getirmeyi, kirletip yırtmamayı, yapraklarını kıvırıp ıslatmamayı, içine bir şey yazmamayı, kaybettiğim takdirde cilt masrafıyla birlikte kitabın bedelini ödemeyi, kütüphanenin yönetmeliğiyle kurallarına uymayı kabul ediyorum. Tarih ..../....../ 200...imza ......................

KÜTÜPHANE ÜYE KARTI -ARKA YÜZÜ-

-KAYITLI HER KİTABIN ARKA YÜZÜ’NE YAPIŞTIRILIR- KİTAP FİŞİ VE CEBİ -KAYITLI HER KİTABIN ARKA YÜZÜ’NE YAPIŞTIRILIR-

-Kitap alan her öğrenci deftere işlenir. KİTAPLIK DEFTERİ -Kitap alan her öğrenci deftere işlenir. -Öğrenci kitabı ödünç alırken ve teslim ederken imzalar