RETARDER NEDİR?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YAPANIN SINIFI: 5/F ADI SOYADI: AKİF ERCİYAS
Advertisements

OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ 2 “GELECEĞİN FREN SİSTEMLERİ”
Ders 5 AKTUATÖRLER.
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
Atmosferik Kirleticiler
ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:
Elektrikli Hidrolik Sistem
ARAÇ BİLGİSİ VE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TRAFİK EĞİTİM VE ARAŞTIRMA DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
KüReSeL IsInMa Küresel ısınma, dünya atmosferi ve okyanuslarının ortalama sıcaklıklarında kullanılan bir terimdir.
Servis Eğitimi, VK-21 Hoş geldiniz.
1. HİDROLİĞİN PRENSİPLERİ
Atık madde olarak neler toplanabilir?. Ambalaj atıkları.
ÜCRET SİSTEMLERİ VE VERİMLİLİK
DIGITAL SCROLL VE DC INVERTER KOMPRESÖRLER ARASINDAKİ FARKLAR
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
BASİT MAKİNELER.
HAREKET VE KUVVET Bir varlığın sabit kabul edilen bir noktaya göre yer değiştirmesine hareket denir. Bulunduğu yer zamanla değişen varlıklar hareketli.
DİŞLİ KUTUSU Öğr.Gör.Ferhat HALAT.
ENERJİ: Bir cismin iş yapabilme yeteneğine enerji denir
RÜZGAR ENERJİSİ SANTRALLERİ
Otomatik Şanzıman.
ARAÇ HAREKET İLETİM SİSTEMLERİ
MOTORLU TAŞIT SÜRÜCÜ KURSLARI
Yuvarlanma Direnci ve Yuvarlanma Direnci Ölçüm Teknikleri
DÜŞEY EKSENLİ RÜZGAR TÜRBİNLERİ
TAŞIT TANIMA SİSTEMİ Bu sistem, 1996 yılında Türkiye’de ilk defa Shell tarafından kullanılan, akaryakıt harcamalarının tek merkezden kontrol altına alınmasını.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
Kavrama ve Transmisyon
DSG.
Multitronik Şanzıman.
TEMEL TAŞLAMA İŞLEMLERİ
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
Ücret Sistemleri ve Verimlilik Dersi Dönem İçi Çalışması
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
KULA (Kentiçi Ulaşım Aracı)
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
DERS 6 EYLEYİCİLER-2.
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
Aktif ve Pasif Güvenlik Sistemleri
Fren Sistemi Fren Sisteminin Görevi Aracın hızını düşürmek,
ALGILAYICILAR-IV MANYETİK SENSÖRLER
PLANET DİŞLİ SİSTEMLERİ HAZIRLAYAN : SEYFİ POLAT GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK EĞİTİM FAKÜLTESİ OTOMOTİV ANABİLİM DALI KASIM 2006 ANKARA.
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
3. ÜNİTE.
BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR. BÖLÜM 6 DİFERANSİYEL VE AKSLAR.
AKILLI HIZ KONTROL SİSTEMİ
BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI. BÖLÜM 4 VİTES KUTULARI.
BÖLÜM 3 KAVRAMALAR. BÖLÜM 3 KAVRAMALAR 3.1 TRANSMİSYON SİSTEMİ Tasarımcıların çözmek istedikleri önemli bir problem de, motor hızını artırmadan yol.
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
GÖKHÖYÜK TARIM MESLEK LİSESİ
FEN VE TEKNOLOJİ BASİT MAKİNALAR
BASİT MAKİNALAR Günlük hayatımızda işlerimizi kolaylaştırmak için yapılan basit aletlere basit makineler denir.
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
RÜZGAR ENERJİSİ VE RÜZGAR TÜRBİNLERİ
- BASİT MAKİNELER -   Hamza Solak.
3- Yağlama Sistemi.
EEM362 – ELEKTRİK MAKİNELERİ II Asenkron Makinelerin Yapısı
MOBİL KAZIK ÇAKMA MAKİNESİ
SÜRTÜNME KUVVETİ BUĞRA ÇAĞATAY 5/C Cisimle yüzey arasında oluşan ve cismin hareketini zorlaştıran ya da engelleyen kuvvete sürtünme kuvveti denir.
AKSLAR.
DİFERANSİYEL.
Konu: EĞİTİM AMAÇLI BLDC MOTOR HIZININ PID KONTROLÜ
KADEMESİZ HIZ DEĞİŞTİRME SİSTEMLERİ (VARYATÖRLER)
1. Yakıt tasarrufu 2. Sürtünme 3. Aerodinamik 4. Konfor 5. Ergonomi maliyeti.
Motorlu Redüktör Çeşitlerimiz.
Sunum transkripti:

RETARDER NEDİR?

Retarder Retarder ağır vasıtaları güvenli ve etkin bir şekilde yavaşlatan yüksek verimli hidrolik sistem çalışan, sürtünmesiz, aşınmasız bir fren sistemidir. Neden Retarder? Çünkü; Balatalı sistemlerin fren güçlerinin sınırları vardır. Balataların ateş topuna dönecek kadar ısınma noktasına ulaştığı anlar olur. Günümüz ihtiyaçlarına uygun güçlü motorlar üretildi ama bu gücü durduracak retarder dışında başka yeni bir fren sistemi geliştirilemedi. Retarder, şaft ile birlikte dönen rotorun hızını keserek frenleme etkisi yapar. Rotor ve stator arasına basılan yağ, rotorun kınetic enerjisini statotor vasıtasıyla ısı enerjisine dönüştürdüğünden bu frenleme sırasında herhangi bir aşınma olmaz. Rotor ve stator arasına basılan yağın basıncı ve miktarıyla doğru orantılı artan kademeli frenleme gücü ile aracın karşılaştığı her durum için gerekli frenleme sağlanır. Retarderli aracın balatalarının kullanımı azaldığı için tekerler ısınmaz. Bu sayede balataların, kampanaların ve lastiklerin ömrü uzar. Retarderli bir aracın sürücüsü her durumda durabileceğini bildiği için konforlu ve güvenli bir yolculuk yapar. Yolcular frenleme etkisini hissetmezler.

600 bin Km Kaç defa değiştirildi 600 bin Km’de Kaç defa değiştirildi Aşağıdaki karşılaştırma RETARDER’ li bir aracın 600.000 Km de nasıl 33.000,- DM kazanç sağladığını göstermektedir. Retarder VAR Retarder YOK Değişen Parçalar Parça değişimi Km 600 bin Km Kaç defa değiştirildi 600 bin Km’de Kaç defa değiştirildi Lastik 200.000 3 150.000 4 Balata ön 300.000 2 30.000 20 Balata arka 20.000 30 Kampana 600.000 1 Hizmet dışı 9 Gün - 58 Gün Özetlersek: Retarderli bir araçta 600 bin kilometrede iki kez balata değiştirilirken, retardersiz araçda en az yirmi kez balata değişitirilecektir. Retardersiz araç bu süre içinde 58 gün servis dışı kalırken, Retarderli aracın fren sistemi daha az bakım ve onarım gerektirdiği için yalnızca 9 gün servis dışı kalacaktır.

RETARDER NASIL ÇALIŞIR: Hidrodinamik olarak çalışan Voith Retarderlerin yapısı son derece basittir. İki özel açıya sahip döner kanatlı disk birbirlerinin karşısına yerleştirilmiştir. Rotor (kırmızı çark) ve Stator (mavi çark). Bunların arasında yer alan odacıkta ise yağ bulunur. Rotor aracın kardan miline bağlıdır. Stator ise Retarderin gövdesine sabitlenmiştir. Kardan milinin hareketi ile dönmeye başlayan rotor odacıkta bulunan yağı harekete geçirir. Yağın hareketi Stator tarafından geciktirilir. Bu geciktirme işlemi de Rotorun dönüşünü yavaşlatır. Bu yavaşlatma sırasında doğan sürtünme ısısı aracın soğutma sistemi sistemi aracılığı ile dışarı atılır Retarder'in fiziksel randıman kapasitesi ancak soğutma sisteminin kapasitesi ile sınırlıdır. Profesyonel bir sürücünün soğutma sistemini, doğru vites seçimi sayesinde zorlamaması Retarder'in kapasitesini artırır. Soğutma sisteminde aşırı ısınma, Retarder'in kumanda elektroniği ile otomatik olarak engellenerek kontrol altında tutulur. Aşırı ısınma durumunda retarder kendini devre dışı bırakır ve motoru korumaya alır.

ÇALIŞMA ŞEKLİ:

RETARDER TİPLERİ: Voith Retarder R 120 Mmax= 2000 Nm Ağırlık: 59 kg Retarder R-120 belediye otobüsleri, midibüsler, mal dağıtımında kullanılan kamyonlar gibi orta sınıf taşıma araçları için tasarlanmış bir üründür. R-120 nin iki farklı kardan mili devir sayısına uygun tipleri bulunmaktadır. Voith Retarder R-120 bugüne kadar MAN SL 220 , SL 222 , SL 223, BMC Belde 17C ve Mercedes 302 T tipi halk otobüslerine monte edilmektedir. Mmax= 2000 Nm Ağırlık: 59 kg

Voith Retarder R 133 Retarder R-133 seyahat otobüsleri, ağır hizmet taşıtları ve özel amaçlı taşıtlar için tasarlanmış en güçlü hidrodinamik retarderdir. Düşük ağırlıklarda da yüksek fren torku vardır. R-133 Mercedes Benz Türk A.Ş tarafından Türkiye’de üretilmekte olan seyahat otobüslerine standart olarak takılmıştır. R-133-2 retarderler ağır tonajlı araçlara takılmaktadır. Mmax= 4000 Nm Ağırlık: 85 kg

Voith Retarder R 115 Mmax= 3200 Nm Ağırlık: 63 kg R-115 retarder rotor devir sayısını kardan mili devir sayısına oranla, dişli aktarmasına bağlı olarak yaklaşık iki katına çıkarabildiği bir retarderdir. R 115 Retarder’i son derece kompakt bir yapısı ve düşük hızlarda da yüksek bir fren randımanı vardır. Bu retarder de bütün diğer Voith retarderlerde olduğu gibi yağ soğutucu ve tankı ile birlikte ayrıca kendi yağ sistemi bulunmaktadır. Mmax= 3200 Nm Ağırlık: 63 kg