BİLİM FELSEFESİ TARİHİ GELİŞİMİNDE KÜLTÜRÜMÜZ VE MEDENİYETİMİZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Advertisements


Bilim Teknoloji Toplum ve Sosyal Değişim
VKV KOÇ ÖZEL LİSESİ 2010 – SINIFLAR DERS SEÇİM SÜRECİ HAKKINDA
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Panel #7 –Looking Forward: Turkish Experience
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
AYDINLANMA ÇAĞI.
EMPİRİZM.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Proje, Performans Değerlendirme
Zaman içinde bilim.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
MATEMATİK YAZILIMLARI.
Sait Gürsoy’la Başarıya Doğru. Bakış Açısı 1950’li yıllar: “Ne bulursam onu alırım.” 1970’li yıllar: “Neyi alabilirsem onu alayım.” 2010’lu yıllar: “Ne.
TES-İŞ ADAPAZARI ANADOLU LİSESİ
Dünya ve Türk Tarihinde Eğitim için Çerçeve
DERS SEÇİMİ GALATASARAY LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıf öğrencileri, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
Türkiye’de Ulusal İzleme Mekanizması Kurulması: Süreç ve Ana Unsurlar Kerem ALTIPARMAK AÜ SBF İnsan Hakları Merkezi.
İnsanoğlunun kendini geliştirmesi ( bugünkü medeniyet seviyesine ulaşması ) dil aracılığı ile olmaktadır. Dil sayesinde bütün birikimlerini sonraki kuşaklara.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Bilimsel düşünme becerileri
Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü
YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) 1. BASAMAK SINAVI.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
CUMHURİYET ANADOLU LİSESİ
SOSYAL BİLİMLER LİSELERİ  Sosyal Bilimler Liseleri 2003 yılında, Edebiyat ve Sosyal Bilimler alanlarında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim insanlarının.
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
GENEL BİLGİLER YGS-LYS sistemi 2 aşamalı sınavlardan oluşan bir sistemdir. İlk aşama sınavı YGS 1 oturum, ikinci aşama LYS 5 oturumda yapılacaktır.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
IĞDIR ÜNİVERSİTESİ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ TARİH BÖLÜMÜ
Emre Özgen Bilkent Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
ALAN – DERS SEÇİMİ.
Y ÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI
YGS ve LYS.
MESLEKLERİ TANIYALIM DÖRT YILLIK LİSANS PROGRAMLARI ‘U’
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI (YKS2018). TEMEL YETERLİLİK TESTİ (ZORUNLU) ALAN YETERLİLİK TESTİ.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
2018 Yılı Performans Sunumu
Sunum transkripti:

BİLİM FELSEFESİ TARİHİ GELİŞİMİNDE KÜLTÜRÜMÜZ VE MEDENİYETİMİZ Zekai Şen İstanbul Teknik Üniversitesi

FELSEFİK DÜŞÜNCE MANTIK Karmaşıklık KURALLARI Gözlemler Öngörüler Uzman görüşler MANTIK MUHAKEMESİ Güçlükler

BUHRAN (KAOS) GÖZLEMLER FELSEFE AKILCI DÜŞÜNCE İKİLİ MANTIK BULANIK DİL

PSiKOLOJİ? TEMEL BİR SUAL MÜHENDİSLİK? İNSAN UZMANLAR mı? yoksa YAPILAN BİLİMSEL MODELLER mi daha iyi öngörülerde bulunur? TIP? ASTRONOMİ? FİZİK? SOSYOLOJİ? YER BİLİMLERİ? HUKUK?

TÜRKÇE? AKILCILIK ADIMLARI FELSEFE ? MANTIK ? SÖZELLİK ? TEHAYYÜL – HAYAL ETMEK - DÜŞLEMEK MANTIK ? TASAVVUR – ŞEKİLLENDİRME (Geometri) SAYISALLIK ? SÖZELLİK ? TEFEKKÜR – FİKİR ÜRETME FORMÜLLER ? TENKİT ETMEK - ELEŞTİRMEK YAZILIMLAR ? BATI KÜLTÜRÜ ? İNGİLİZCE ? TÜRKÇE? “Öğrenmeyi-öğrenmek” bunların hangilerinin ahenkli bir şekilde bir araya getirilmesi ile olur?

BİLİM TARİHİ ESKİ YUNAN- HELENİSTİK Peripatetik HRİSTİYANLIK SKOLASTİK (KİLİSE) İSLAM RASATHANE (GÖZLEM EVİ) MEDRESE (ARAŞTIRMA MERKEZLERİ) BATI ŞİFAHANE (HASTAHANE) MODERN ENSTİTÜLER

MANTIK ayrıştırır, süzer ve felsefe okyanusundan akılcı reçetelerin çıkmasını sağlar . MANTIK: Görevi öncelikle akılcı çıkarımları akılsız olanlardan ayırma nizamını (sistemini) kurmaktır. Bu çıkarımlar öyle süreçleri ortaya koyar ki mevcut olan durumlardan yenilerini meydana getirir. Mantık MALUMATIN genişletilmesi (artırılması) için bir mekanizma sağlar.

MANTIK Aristo’nun kesin ve ikili mantığı yerine 1965 yılında Azerbeycan asıllı Lütfü Askerzade’nin (Zadeh, 1965) geliştirdiği bulanık (fuzzy) yani çok değerli mantık teknolojik ürünlerde kullanılmaya başlanmıştır. Öklid geometrisi çok öncelerde eleştirilebilseydi insanoğlu belki de yüzyıllar önce bugünkü bilimsel seviyesine ulaşmış olacaktı. Bir toplum ne kadar Aristo mantığından uzaklaşırsa o kadar daha özgür düşünceli, eleştirili, uzlaşmacı ve karşılıklı anlayış ve hoş görülü olabilir.

ANLAMAK AÇIKLAMAK MUHAKEME EDEBİLMEK Felsefe çok geniş anlam kapsamlıdır. Bulanık ifadeleri içerir ve genel olarak bugünkü eğitim nizamında (sisteminde) ikili (beyaz-siyah) mantık çıkarımına ulaştırır.

BİLİM KRİTERLERİ NELERDİR What are scientific criteria ? ما هى معير العلمية؟ OLGUSALLIK Phenomenological (ظاهرة طبيعية) MANTIK TEMEL Logical foundation (اسوس منطقية او معقولة ) GENELÇIKARIM General deductions (استنتاج العامة ؟) NESNELLİK Objectivity (موضوعية) SINANABİLİRLİLİK Testability (اختباري) SEÇİCİLİK Selectivity (انتقائي) YANLIŞLANABİLİRLİK Falsification (تزييف , تكذيب)

ÖRGÜN EĞİTİMİN ANA UNSURLARI 1) DÜŞÜNCE - HAYAL 2) FELSEFE – BİLGİ SEVDASI 3) MANTIK – AKILCI ÇIKARIMLAR 4) DİL – ELEŞTİRİ 5) GEOMETRİ – ŞEKİL BİLGİSİ - TASARIM 6) OLAYIN FİZİĞİ - İŞLEYİŞİ - (SEBEP-SONUÇ İLİŞKİSİ) 7) MATEMATİK – SİMGESEL MANTIK

Medeniyet cemiyetlerin tekamülünün neticesidir. İnsanın faaliyetlerini yürütebilmesi için gerekli birimleri (sosyal, ekonomik, kültürel, vb.) tamamlanmış bir beldede, gaye olan ahkama (eniyileme) doğru tüm cihetleriyle ilerlemektir. Medeniyet cemiyetlerin tekamülünün neticesidir.

http:/engg.kau.edu.sa/~bkaragoz Cemiyet Kültürü Bir toplumdaki fertlerin öğrenip tatbik edip sonra unutup, yine öğrenip tatbik edip unutup, ve böylece tekrarla o cemiyette kalan ve fertlerden asla ayrılmayan, onda et, kemik, kan haline gelen bilgi, davranış, duyuş, karakter, haz ve nefretlerden oluşan birikime o cemiyetin kültürü denir. http:/engg.kau.edu.sa/~bkaragoz

EĞİTİM SİSTEMİMİZDEKİ SORUNLAR  bağımsız bir araştırma yaparken kendine-güven  takım ve eşgüdümlü çalışmaları  İslam dininin ortaya çıkması sonrasındaki halis bilim tarihi gelişim sürecinin bilinerek yabancı bilim düşünceleri de göz önünde tutularak kültür katkısı ile uluslararası seviyelere ulaşmaya çalışmak,  bağımsız araştırma merkezleri ile yerel üretimde bulunmak,  ana dilde bağımsız bilimsel dergi ve ayınlarda bulunmak,

 Aralarında bilim rekabeti var mıdır? AKADEMİK SORUNLAR  Eğitim ve bilimde akademisyenler son gelişmeleri takip etmekte midirler?  Aralarında bilim rekabeti var mıdır? Kişiler yaptıkları akademik çalışmalarla mı yoksa eğitim bilim dışı bir takım ölçütlerle mi değerlendirilmektedirler? Ne kadar sıklıkla akılcı ve mantıklı sorular sorulmasını sağlar ve cevap verirler?

ÖĞRENCİ SORUNLARI Hazır ve ezberci ilgi edinerek sadece bir takım maddi çıkarlar mı? Yoksa bugün için geçerli olan bilgilerle aydınlanma mı isterler? Hocaları bağımsız bir şekilde değerlendirebilirler ve buna göre idarecilerde gerekli işlemleri yapabilirler mi? Eğitim ve bilimde bağımsız değerlendirmeler yapmaya mı yoksa ideolojik değerlendirmelere mi önem verirler?

SİSTEM SORUNLARI – PARADİGMA ?  Ülke üniversiteleri ülke ihtiyaçlarına yararlı konularda mı araştırma yapmaktadır? yoksa bir yerlerdeki program ve ders içeriklerini taklit mi etmektedir?  Sisten en azından yüksek lisans seviyesinde yabancı öğrenci çekebilmekte midir? Sistem akademik hürriyet ve rekabetle mi yoksa ülkenin resmi idolojisi veya yerel ideolojilere göre mi çalışmaktadır? Sistem kendini kültür ve medeniyetinin gereklerini göz önünde tutarak mı? Yoksa politikacıların dürtü ve etkinlikleri ile mi çalışmaktadır? Sistem araştırmacılarla geleneksel akademisyenler arasında bir fark gözetebilmekte midir?

Sistem istatistik başarılar mı (yani nicelik) yoksa nitelik iyileştirilmesi peşindedir? Sistem akademik kişilerin niteliğini hiç değerlendirmeden sadece öğrenci niteliğini mi artırmayı hedeflemiştir? Üretenlerle yıllar boyu bayatlamış bilgileri öğrenciye sunanlar arasında maaş farkı yapmakta mıdır? Yoksa eşitlik ilkesine dayanarak herkese aynı maaşı mı vermektedir?

 akıllılık, bilgelik, hikmet, ilim, irfan peşinde mi ?, yoksa BİR ÜLKEDE POLİTİK GÜÇ  akıllılık, bilgelik, hikmet, ilim, irfan peşinde mi ?, yoksa  eğitim gereçlerini temin için mi? Gayret gösteri? Batı eğitim sistemini bilgi üretimi için olduğu gibi kopyalayarak taklitçi desenler mi takip etmektedir? Kendi bilim mirasını ve kültürünü esas alara ilim, irfan, hikmet ve akılcılık boyutlarını yeşerterek geliştirmeye mi çalışmaktafır? Batı eğitim sistemi Milat’tan önceki Eski Yunan felsefesine dayanır ama Milat’tan sonraki İslam medeniyetinin bugünkü bilimin temellerini geliştiren müslüman Bilim ve düşünce insanlarının katkılarını da göz önünde tutmakta mıdır? Bugün ülkemizde İslam dininin bilimsel çalışmaları tetiklenmesi ile eğitim ve bilimdeki gelişmeler nazarı itibare alınmakta mıdır?

Bugünkü bilimsel düşüncenin iyi ve kötü yönleri kendi kültür ve medeniyetimiz açısından eleştirilebiliyormu? Politikacı ve akademisyenler Batı medeniyet ve kültürü ile eğitim ve bilimsel çalışmaları övmekte midir? Yoksa daha iyiye doğru gelişebilmek için kendi kültür ve medeniyet esaslarında onların kritik sorgulanmasını yapabilmekte midirler? Ülkemizdeki düşünürler üretken akılcılık, ilim, irfan ve hikmet olmadan tapınır gibi bilimi doğmatikleştirmektemidirler? Yoksa kendi kültür ve medeniyetlerini de esas alarak aşağılık duygusunu yenecek telebe, eğitici ve akademisyenler ile bilim adamları mı yetiştirmeye çalışılmktadır?

BİLİMSEL GELİŞME (a) Bilimsel bulgular ilahi kanunlar değildir. (b) Bilim tarihi boyunca kesin diye belirtilen sonuçların ancak çok genel olmayıp daha da genelleştirilmesine çalışmak veya değişen şartlara göre değiştirilmesi ile çıkarımlar yapılmasına çalışmak gerekir. (c) Şimdiye kadar bilim tarihinden alınması gerekli dersleri çıkararak bundan sonraki çalışmalara yön verilmelidir. (d) Belirsizlik yöntemlerine ve parçacık ölçeğinde araştırmalar yapmaya ağırlık verilmesi gereklidir. (e) Yapılacak bilimsel ve teknolojik gelişmeler içinde insan kendisini asla unutmamalıdır.

BİLİM BİLGİLERİNİ EDİNEBİLMENİN TEMELLERİ  DÜŞÜNCE HÜRRİYETİ: Fikir, ifade ve düşünce özgürlüğüne saygılıbir toplum.  EĞİTİMİN NİTELİĞİ: Sadece ilk veya yüksek eğitim değil ömür boyu eğitime önem vermek.  ARAŞTIRMA VE GELİŞME: Tüm toplum faaliyetlerinde araştırma ve teknoloji gelişmelerine önem vermek ve böylece bilgi çağını yakalamak.

 BİLGİ KUVVETİ: Bilginin değerli olduğu bir toplum ortaya çıkarmak ve böylşece insan faaliyetlerinde bulunmak.  TARİH, KÜLTÜR VE DİL : Güvenilir bir model geliştirerek genel bilgi birikimini temin etmek. Bu model şeffaf , aydınlatıcı ve tarihi gerçeklere dayalı, kültür ve ANA DİLA esaslı olmalıdır.  YERLİ UNSURLAR: Kendine yeterli elemanlarla eğitim ve araştırma – geliştirme.

MEDENİYETLER ARASI BİLİM İKİLİ VE ÇOKLU HOŞGÖRÜLERİ (DİYALOGLARI) BATI İSLAM Eski Yunan Hint Mezopotamya Mısır TÜRKİYE Zaman Müslümanların Endülüs, Sicilya adası, Avrupa’nın ortalarına kadar gitmeleri yine yukarıda söylenen bilim ve teknolojide ileri olmaları sayesinde olmuştur.

كتاب فى معرفة الخيال الهندسية 5. Robotic instrument AL-JAZARI (Kitab fi ma'arifat al-hiyal al-handassiyya) كتاب فى معرفة الخيال الهندسية İslam teknolojisi

كتاب فى معرفة الخيال الهندسية Hamur dövme cihazı AL-JAZARI - (Kitab fi ma'arifat al-hiyal al-handassiyya) كتاب فى معرفة الخيال الهندسية İslam teknolojisi

al-handassiyya) كتاب فى معرفة الخيال الهندسية 4. Su yükseltmek için kayışa dizili kovalarAL-JAZARI (Kitab fi ma'arifat al-hiyal al-handassiyya) كتاب فى معرفة الخيال الهندسية İslam teknolojisi

(ذراع تدوير - اسطوانة - مكبس)    6. Silindir, piston ve krank mili AL-JAZARI (Kitab fi ma'arifat al-hiyal al-handassiyya) كتاب فى معرفة الخيال الهندسية (ذراع تدوير - اسطوانة - مكبس) İslam teknolojisi