Avrupa Birliği Ortak Taşımacılık Politikası Semineri Michael Schmidt ICCR Viyana 17 Nisan 2007 AB Bilgi Köprüleri Programı Türkiye’ye Köprü Projesi
Genel Bakış 1. Giriş 2. AB Ortak Taşımacılık Politikası 3. Taşımacılık Altyapısı 4. Kara Taşımacılığı 5. Deniz Taşımacılığı 6. Türkiye’nin AB’ye Katılımının Faydaları ve Maliyetleri 2
Finland iya İspanya 3
Finland iya İspanya 4
5
Taşımacılık ile ilgili ilk düşünceler 1. Ekonomik büyüme için ön şartlar Ne kadar çok o kadar iyi Ne kadar ucuz o kadar iyi 2. Uluslararası Ortak Bir Avrupa Taşımacılık Politikası Yarat Serbestleştirme 6
Yakın Zamandaki Deneyimler 1. Ne kadar çok o kadar iyi Kirlilik 7
Yakın Zamandaki Deneyimler 1. Ne kadar çok o kadar iyi Yoğun Trafik 8
Yakın Zamandaki Deneyimler 1. Ne kadar çok o kadar iyi Kazalar 9
Yakın Zamandaki Deneyimler 2. Ne kadar ucuz o kadar iyi 10
Sürdürülebilir Taşımacılık Hedefleri Ekonomik Büyüme Çevrenin Korunması Sosyal Konular 11
AB Ortak Taşımacılık Politikası Ekonomik Büyüme • Altyapı • Piyasaya Erişim • Serbestleştirme Çevrenin Korunması Sosyal Konular 12
AB Ortak Taşımacılık Politikası Çevrenin Korunması Karayolu fiyatlandırması Emisyon standartları Karayolu taşımacılığından demiryolu ve denizyolu taşımacılığına geçiş Toplu yolcu taşımacılığı Sosyal Konular Ekonomik Büyüme 13
AB Ortak Taşımacılık Politikası Sosyal Konular Çalışma Koşulları Güvenlik Standartları Toplu Taşıma Ekonomik Büyüme Çevrenin Korunması 14
AB Ortak Taşımacılık Politikası Ekonomik Büyüme • Altyapı • Piyasaya Erişim • Serbestleştirme Çevrenin Korunması Sosyal Konular 15
AB Taşımacılık Altyapısı Avrupa Öncelikleri Ulusal Planlama Trans-Avrupa Taşımacılık Ağı (TEN-T) Fon sağlama: % 10 Yapısal Fonlar Fon sağlama: % 90’a kadar EIB, EBRD Fon sağlama: Krediler, sadece proje maliyeti için teminat sağlanması durumunda 16
Türkiye için Taşımacılık Altyapısı İhtiyaç Değerlendirmesi Öncelikler: 13 demiryolu projesi Elektrik uygulaması, çift hat, radyusun genişletilmesi, yenileme 8 karayolu projesi Yeni karayolları veya mevcutların genişletilmesi 4 liman projesi Genellikle konteynır terminalleri 17
Demiryolu Öncelikli Projeler 1. Eskişehir - Kütahya – Balıkesir 2. Ankara - Afyon – İzmir 3. Halkalı – Kapıkule 4. Köseköy – Gebze 5. Ankara – Sivas 6. Ankara – Konya 7. Boğazköprü - Yenice, Mersin - Adana – Toprakkale 8. Bandırma – Menemen 9. Kırıkkale – Çetinkaya 10. Samsun – Kalın 11. Bandırma -Bursa – Osmaneli, Ayazma – İnönü 12. Irmak – Zonguldak Lojistik Merkez: Halkalı, Köseköy, Boğazköprü, Gelenem, Hasenbey, Gökköy 18
Karayolu Öncelikli Projeler 1. Bozüyük – Kütahya – Afyon – Dinar (2.kademe) 2. Keskin – Kırşehir – Himmetdede Kavşağı 3. Gerede – Merzifon 4. Afyon – Konya – Ereğli / Ulukışla Kavşağı (kalan alt bölümler) 5. Refahiye Kavşağı – Erzurum – Gürbülak 6. Bala Kavşağı – Ereğli – Aksaray Kavşağı (kalan alt bölümler) 7. Antalya – Denizli – Salihli (kalan alt bölümler) 8. Merzifon – Refahiye Kavşağı 19
Liman Öncelikli Projeleri 1. İzmir Liman Kanalı + 2.Konteynır Terminali 2. Derince Konteynır Terminali 3. Mersin Konteynır Limanı 4. Çandarlı Limanı 20
AB Ortak Taşımacılık Politikası Ekonomik Büyüme • Altyapı • Piyasaya Erişim • Serbestleştirme Çevrenin Korunması Sosyal Konular 21
Karayolu Taşımacılığı Piyasaya Erişim 1. Bir taşımacılık şirketi işletme kuralları – Katılım sürecinden önce: Mevcut kurallar – Gelecek yıllar içerisinde: AB Kuralları 2. AB’ye, AB’den ve AB içerisinde uluslararası taşımacılık – Halihazırda: İkili kotalar, ECMT çok taraflı kotalar – Gümrük Birliği’nin geliştirilmesi ? – Katılımdan sonra: Sınırlama yok 22
AB Ortak Taşımacılık Politikası Çevrenin Korunması Karayolu fiyatlandırması Emisyon standartları Karayolu taşımacılığından demiryolu ve denizyolu taşımacılığına geçiş Toplu yolcu taşımacılığı Sosyal Konular Ekonomik Büyüme 23
Karayolu Fiyatlandırması AB Kanunları sadece temel altyapı masraflarının karşılanmasına izin verir – çevreye verilen hasar veya çevre yararına değil AB ülkelerinde farklı geçiş ücreti toplama sistemleri Tüm ülkelerde geçiş ücretleri listesi bulunmaktadır 24
Karayolu T a şımacılığı – Te knik Uyum Emisyon standartları EURO emisyon sınıfları 25
AB Ortak Taşımacılık Politikası Sosyal Konular Çalışma Koşulları Güvenlik Standartları Toplu Taşıma Ekonomik Büyüme Çevrenin Korunması 26
Karayolu Taşımacılığı – So syal Konular ve Güvenlik Araç kullanma süresi ve dinlenme süreleri Dijital takograf zorunluluğu Hız sınırlayıcılar Taşıtların teknik güvenliği 27
Denizyolu Ta şımacılığı Liman Devlet Kontrolü ‘Paris Mutabakat Anlaşması’na göre Liman Serbestleştirilmesi Tüm operatörler için liman hizmetleri piyasasına erişim 28
Türkiye’nin AB’ye Katılımının Faydaları ve Maliyetleri Çok Önemli Faydalar ve Maliyetler Kazananlar ve Kaybedenler Daha önce Katılan Ülkelerden Örnekler 29
Masraf Tipleri Örneğin; dijital takograflar Tek Seferlik Masraflar Daimi Masraflar AB Kanunları’na uyum Kurumsal Reform Örneğin, Hükümet için ofis binası Örneğin; şoförler için personel giderleri Örneğin, Hükümet için personel giderleri 30
Romanya Örneği 12 milyon € Tek Seferlik Masraflar Daimi Masraflar AB Kanunları’na uyum Kurumsal Reform 50,000 € 70 milyon € / yıllık 300,000 € / yıllık 31
Paris Mutabakat Anlaşması: 2006 Yıllık Rapor