BAKIMDA HASTA EĞİTİMİNİN ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
AKILCI İLAÇ KULLANIMI sssssssss.
EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
Dr. Haldun Soygür Psikiyatri Doçenti Farmakoloji Bilim Doktoru (PhD)
Bir Kanser Merkezi Deneyimi MSKCC
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
ONKOLOJİ ECZACILIĞINA DOKTOR BAKIŞI
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
Sağlık Hukuku Kavramı ve Eğitimde Dikkat Noktalarımız
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
HASTANE ETİK KURULLARI
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ  Çalışma hayatı süresince bilgi, beceri ve verim düzeyini yükseltici plânlı eğitim etkinlikleridir.  Çalışma.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Rejyonal Anestezide Eğitim Problemleri Prof Dr Fuat GÜLDOĞUŞ Ondokuzmayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı Algoloji.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
Comenius Programı Onur AYDEMİR
REHBERLİK DERSİ III.
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
SAĞLIK VE SİGORTA YÖNETİCİLERİ DERNEĞİ I.ULUSAL KONGRESİ KAMU HASTANE BİRLİKLERİ “KAMU HASTANE BİRLİKLERİ YAPILANMASININ SAĞLIK SEKTÖRÜNE ETKİLERİ” İstanbul.
EVDE HASTA BAKIMI.
27 TEDAVİ PLANLARI.
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalları Stratejik Plan Formatı
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
DESTEK EĞİTİM ODASI Kaynaştırma eğitimine tabi olanlara sunulan bir hizmet Kaynaştırma uygulamalarının bir parçası ve tamamlayıcısı.
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Yüksek kalite standartlarında tanı ve tedavi hizmeti sunmak
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ FİZİKSEL TIP VE REHABİLİTASYON AD HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKUL HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ SORUMLULUKLARI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Anabilim Dalı Stratejik Plan Formatı
Türkiye de Bir İlk “OKULUM DESTEKLENİYOR HAYALİM GERÇEKLEŞİYOR” OKUL GELİŞİM PROGRAMI Nisan 2010 Uygulama Toplantısı Mustafa YÜRÜK OGP Koordinatörü.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
HEMŞİRENİN EĞİTİMCİ ROLÜ
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON VE KURUMLARARASI İŞBİRLİĞİ.
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Çankaya Üniversitesi Personel Daire Başkanlığı
TANILAMA.
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
REHBERLİK DERSİ III.
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Sunum transkripti:

BAKIMDA HASTA EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Yard. Doç. Dr. Sevim Ulupınar Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Öğretimi Anabilim Dalı 2. Hemşirelikte Etkililik Sempozyumu ‘’ KLİNİK KALİTEDE BAKIM’’ 22.10.2013

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar “ Endoskopi randevusu verilen yaşlı bir hastaya işlemin yapılacağı sabah kahvaltı etmemesini söyledim. Hasta ertesi gün geldi ve laboratuvara alındı. Doktor işleme başladı, ancak başarılı olamadı, çünkü hastanın midesi doluydu. Hastaya “Size kahvaltı yapmadan gelmenizi söylemiştim” dediğimde; “Kahvaltı yapmadım ki, sadece bir tas çorba içtim ve bir muz yedim” dedi. “ 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Genç bir kadın hipertansiyon şikayetiyle acil ünitesine geldi. Tedavisi düzenlendikten sonra ona “hap mı enjeksiyon mu istersiniz?” diye sordum. “Ben hamileyim, doktorum bana herhangi bir hap almamamı söylemişti. O nedenle enjeksiyon istiyorum” dedi. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar İçerik Neden Hasta Eğitimi? Hasta Eğitimi Nedir? Hasta Eğitiminin Özellikleri ve Kapsamı Hasta Eğitiminde Engeller ve Öneriler 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Eğitim Nedir? Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istendik değişme meydana getirme sürecidir. Eğitim Ne Değildir ? Bilgilendirme değildir. Anlatmak/öğretmek değildir. Soruları yanıtlamak değildir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Neden Hasta Eğitimi? Yakın zamana kadar, tedavinin doğru şekilde uygulanmasına odaklanan hasta eğitimi, günümüzde öncelikle hasta ve yakınlarının bakımı hakkında doğru kararlar vermelerini, sorumluluk üstlenmelerini amaçlamaktadır. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Neden Hasta Eğitimi? Tedavi edilen hastalıkların %80’i kroniktir. Kronik hastalıkların tedavisi, hastalığın kendisi kadar zordur. Bakımın kalitesi, ilaç tedavisi ve diğer tıbbi yöntemler hastaların hastalıklarını yönetme becerilerine dayanır. Hastaların %50’sinden azı tedavisini doğru uygulamaktadır. (Diyabet hastalarının eğitimi, organ amputasyonlarını azaltmış, vakaların %75’inde amputasyonları geciktirmiştir.) 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Neden Hasta Eğitimi? Kronik hastalıkların yönetiminde sağlık çalışanlarının etkili eğitim programlarına gereksinimi vardır. Var olan programlar, hastalara psikolojik destek veya eğitim yöntemlerini içermemektedir. Hastalar, durumu hakkında yeterince bilgilendirilmemekte, tedavisinde sorumluluk alması desteklenmemektedir. Yapılan araştırmalarda, hasta eğitimi ile ilgili makalelerin %5’inden azında eğitim süreci ve kullanılan yöntemlerin tanımlandığı belirtilmektedir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Neden Hasta Eğitimi? Hasta ve yakınlarının eğitimi temel hemşirelik rolleri arasındadır. Bilgi alma, hastanın hakkı; eğitim yapma, hemşirenin görevidir. Hasta ve yakınlarının eğitimi, tedavi ve bakım sürecinin bir basamağıdır. Sağlık çalışanları teşhis ve tedavi seçiminde yeterli olmalarına rağmen, hasta eğitimi ve uzun süreli bakımda etkili yöntemler konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahip değildir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Hemşirelik Yönetmeliği 8 Mart 2010 MADDE 5–(1) Hemşirelik hizmetleri aşağıdaki hususları kapsar: a) Birey, aile, grup ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, korunması, hastalık durumunda iyileştirilmesi ve yaşam kalitesinin artırılması amacıyla hemşirenin yerine getirdiği bakım verme, hekimce hazırlanan tıbbî tanı ve tedavi planının oluşturulması ve uygulanması, güvenli ve sağlıklı bir çevre oluşturma, eğitim, danışmanlık, araştırma, yönetim, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rolleri, 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 19 Nisan 2011 7. maddeye (Uzman hemşire) aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. (5) Hasta ve ailesinin eğitimini planlar. Hastaları, bakım ve tedavi yöntemleri ile olası yan etkileri hakkında bilgilendirir. Hastaların güncel ve güvenilir sağlık bilgisine ulaşmasını sağlar. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Neden Hasta Eğitimi? Hemşirelerin ameliyat öncesi yaptıkları hasta eğitiminin komplikasyonları azalttığı, ameliyat sonrası hastaların yatış sürelerini kısalttığı (Yılmaz 2000) Hastalara uygulanan planlı eğitimin ağrıların azalmasında etkili olduğu (Hindistan 2006) Verilen planlı eğitimin hastaların memnuniyet düzeylerine önemli derecede etki ettiği (Erbil ve Pasinlioğlu 2008) Hastaların en fazla doktorlar tarafından bilgilendirildiği, bunu hemşirelerin izlediği; hastaların hastanede özel bir eğitim hemşiresinin olmasını gerekli bulduğu (Aygül ve Ulupınar 2012) Hemşirelerin hasta eğitimi yaparken iş yoğunluğu, zaman ve bütçe azlığı, kurum koşullarının uygun olmaması ve bilgi eksikliği gibi sorunlar yaşadığı (Babacan ve Ulupınar 2008) belirtilmektedir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Özetle Yaşam ve hizmetin kalitesini geliştirmek için, Sağlık hizmetlerindeki değişimin sonucu olarak, Kronik hastaların hastaneye kabulünü ve yatış süresini azaltmak için, Hastanın bilgilenme hakkı olduğu için, Bilgilendirmede standardizasyon amaçlandığı için Tıbbi, kişisel ve sosyal maliyeti azaltmak için, hasta eğitimi gereklidir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar HASTA EĞİTİMİ NEDİR? Hasta eğitimi; bireyin sağlığını ve hastalığını en üst düzeyde yönetmesini ve sürdürmesini sağlayan, hastalığının tedavisine uyum sağlama ve başa çıkma becerisi kazandırmayı amaçlayan eğitimdir. Hasta eğitimi, kronik bir hastalığı olan hastalara yaşamlarını mümkün olduğu kadar yönetmeleri için gereksinim duydukları yeterlilikleri kazanmaları ve sürdürmelerine yardım etmedir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Hasta eğitimi, akut hastalıklar için de yararlı olmakla beraber, özellikle tüm kronik hastalıklarda daha önemlidir. Bireyi komplikasyonlardan korumayı, potansiyeli doğrultusunda, en kısa sürede fiziksel, psikolojik ve sosyal yaşamında yeterli duruma getirmeyi, yaşam kalitesinin korunmasını ve geliştirilmesini amaçlayan eğitimdir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Hasta eğitimi, sağlık çalışanları tarafından yapılan bir eğitimdir; hastanın ve ailesinin tedavinin yönetiminde, yeterli hale gelebilmesi için düzenlenir. Temel amacı, tüm diğer girişimlere (farmakolojik, fizik terapi..) ek olarak terapötik etki sağlamaktır. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Bir kişiye balık verirseniz bir gün doyar. Ona balık tutmayı öğretirseniz ömür boyu doyacaktır. Bir hastaya tedavi uygularsanız şu anki semptomları giderirsiniz. Ona kendini tedavi etmeyi öğretirseniz, yaşamı boyunca sağlık davranışlarını kontrol edebilir hale gelecektir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Hasta Eğitimi EĞİTİM DANIŞMANLIK Hastaların ne hissettiklerini anlamak, karar vermelerine yardım etmektir. Bireyseldir. EĞİTİM Hastalara yönelik planlı ve programlı öğretim etkinlikleridir. Bireysel veya grup şeklinde olabilir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

03.04.2017

HASTA EĞİTİMİNİN AMAÇLARI Hasta ve ailesinin karar almasına yardım etmek Hastanın öz bakım becerilerini sürdürmek Hastanın sorunlarını fark etmesini sağlamak Sorunların çözümünde destek olmak ve kaynak yaratmak Hastayla ilgili diğer girişimlere ek olarak terapötik etki sağlamak 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar HASTA EĞİTİMİ STANDARTLARI (JCI) Güvenli ve etkili ilaç kullanımı Araç, gereç ve desteklerin güvenli/etkili kullanımı Besin-ilaç etkileşimi, hastalığa uygun diyet önerileri Sağlık kontrolleri Ulaşabilecek toplumsal kaynaklar 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

HASTA EĞİTİMİNİN ÖZELLİKLERİ Birey/hasta merkezlidir. Katılımcı eğitim/ çift yönlü iletişimdir. Yetişkin eğitimidir. Sağlık bakımıyla entegredir. Sistemli ve süreklidir. Multidisipliner, interdisipliner, intersektöreldir. Öğrenim sürecini ve etkilerini değerlendirir. Beceri kazandırmayı amaçlar. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar KİMLER HASTA EĞİTİMİ YAPAR? Kronik hastaların bakımında farklı derecelerde ilgili tüm sağlık çalışanları yapar. Hemşire, Hekim, Diyetisyen, Fizyoterapist, Farmakolog, Psikiyatrist, Psiklolog, Sosyal Çalışma Uzmanı, Meşguliyet Uzmanı Diğer Profesyoneller; Hastane Yöneticileri, Eğitimciler, Sağlık Sigortası Uzmanları.. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Hemşirelikte Hasta Eğitimine Genel Bakış Hemşirelerin hasta eğitimiyle ilgilenmeleri, 1960’larda başlamış, hasta eğitimiyle ilgili çalışmalar, 1970 sonları ve 1980 başlarında literatürde yer almıştır. Hasta eğitimine talebin artmasıyla birlikte, hemşirelerin hasta eğitimi ve sorumluluğu konusuna daha fazla önem verilmiştir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Florence Nightingale, sağlık hizmeti eğitimlerinin verilmesinin savunucularındandır. King, “Hemşireler, bireylerin ve grupların sağlıklı kalması için öğretir, rehberlik yapar ve öğüt verir” demiş ve hasta eğitimini, “hastaların ihtiyaç duyduğu ve kullanılabilir sağlık bilgileri” olarak belirtmiştir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Hasta Eğitiminde Sağlık Çalışanlarından Beklenen Yeterlilikler Sağlık bakım ekibinin rol ve eylemleri birbiriyle uyumlu olmalı, Hastanın duygusal durumu, deneyimi, hastalığa ve tedaviye ilişkin düşüncelerini dikkate almalı, Hastaların öğrenmesine yardım etmeli, Hastalara yaşamlarını yönetmesinde yardım etmeli, Hastalarla empatik olarak iletişim kurmalı, hastaların gereksinimlerinin farkında olmalı, 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Hasta Eğitiminde Sağlık Çalışanlarından Beklenen Yeterlilikler Hastaları kriz yönetimi hakkında eğitmeli, Hasta eğitimi araçlarını hastanın öğrenme süreci ve bakımına entegre etmeli, Hasta eğitiminde uzun süreli bakımın eğitimsel, psikolojik ve sosyal boyutlarını dikkate almalı, Hasta eğitiminin terapötik etkilerini (klinik, biyolojik, psikolojik, eğitimsel, sosyal, ekonomik) değerlendirmeli, 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

EĞİTİCİNİN SAHİP OLMASI GEREKEN YETERLİLİKLER Konusunda uzmanlık: Bilgi + deneyim 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Öğretme yetkinliği: Sunum + sahne becerileri 03.04.2017

Kişilerarası ilişkilerde yetkinlik: Kişisel özellikler + iletişim becerileri 03.04.2017

03.04.2017

HASTA EĞİTİMİNDE ENGELLER EĞİTİM İÇİN ZAMAN YOK!!!!! Eleman eksik Sağlık personelinin gelenek ve kültürleri: eğitim gereksinimini fark etmeme, eğitimlerin, tedavi yönteminin seçimi ve tanıya odaklanması Kurumlar, sağlık çalışanları ve politikacılar arasındaki yetersiz motivasyon Değerlendirme yöntemi güç Takım çalışması yetersiz Eğitim ve maddi kaynaklar yetersiz 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Diğer görevler daha öncelikli! Order edilmemiş. Hastalar eğitim için değil tedavi için burada! Neyi nasıl anlatacağımı bilmiyorum. Doktorun hasta/ailesine ne dediğini bilmiyorum. Eğitim için uygun zaman, sessiz bir yer yok. Hasta ile yalnız kalamıyorum. Başka işler nedeniyle eğitim bölünüyor. Eğitim yapıyorum ama kaydetmiyorum. Sağlık ekibi üyeleri eğitim kayıtlarını okumuyor! Hasta ve ailesi çok gergin, eğitime karşı isteksiz. Hasta uyuyor. Hasta teste gitti. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

YAŞANAN GÜÇLÜKLER Eğitim kaynaklarının yetersizliği İnsan kaynakları eksikliği, ağır iş yükü Eğitimi etkileyen sosyoekonomik faktörler Sağlık personelinin gelenek ve kültürleri, bilgi ve eğitim eksikliği Yetersiz ekip çalışması/iletişim eksikliği Yönetsel desteğin azlığı/yokluğu, sağlık kurumları ve politikalarındaki yetersiz motivasyon Belgeleme yetersizliği Eğitimi değerlendirmede karşılaşılan zorluklar Maddi kaynak ve zaman yetersizliği Eğitim kaynaklarının yetersizliği 03.04.2017

03.04.2017

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Zorluk ve sıkıntı rüzgarlarından korkmayın. Hatırlayın... Bir uçurtma rüzgarla değil, rüzgara karşı yükselir. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

O HALDE NASIL HASTA EĞİTİMİ YAPABİLİRİZ? Eğitim, hasta hemşiresi veya hekimiyle ilk karşılaştığı anda başlar.” 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

HASTA EĞİTİMİNDE ANAHTAR NOKTALAR Amaçlara odaklan. Hedeflerini hasta ve ailesiyle birlikte oluştur. Eğitimde davranış ve beceriye odaklan. Eğitim öncesi/sonrası bilgi ve yetenekleri değerlendir. Varsayımlardan kaçın. Eğitilenlerin aktif katılımını sağla. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

HASTA EĞİTİMİNDE ANAHTAR NOKTALAR “Öğretilebilir an”ların avantajlarını kullan. Hastanın tedavisini uygularken / ilacını verirken / bir işlemi açıklarken, Hasta soru sorduğunda veya bilmediğini söylediğinde, Hastanın durumuyla ilgili bir gelişmeyi açıklarken Hasta bir değişiklikten söz ettiği zaman, Hasta kendi bakımı ile ilgili sorumluluk aldığı zaman Eğitimi bireyselleştir. Eğitilenlerin inançlarına saygı duy. Eğitimi mutlaka değerlendir, paylaş ve kaydet. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Sağlık Çalışanlarına Öneriler Profesyonel yaklaşımlarının terapötik etkisini arttırmak amacıyla hastalara eğitim vermek Devam etmekte olan eğitimlerinde hasta eğitimi konusuna öncelik vermek Üniversiteler vb. öğretim kurumları ile işbirliği yaparak mevcut hasta eğitimi programlarına akademik nitelik kazandırmak Hasta eğitimini, kronik hastalığı olan tüm hastaların bakımına dahil etmek. Hasta eğitiminin kalitesini çıktılara göre değerlendirmek. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Sağlık Kurumlarına Öneriler Hastaların ve ailelerinin endişelerini sağlık personeline iletebilmeleri için gerekli fırsat, zaman ve mekan sağlamak Hasta eğitimini ödüllendirme ve terfilerde dikkate almak Hasta eğitimi ile ilgilenen sağlık personelini teşvik etmek ve kurum politikası oluşturmak Hasta eğitimi konusunda hekim, hemşire ve diğer sağlık çalışanlarına hizmetiçi eğitimler düzenlemek Hasta eğitimi konusunda yapılan araştırmalar için fon sağlamak ya da mevcut fonları artırmak. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

03.04.2017

Eğitim Kurumlarına Öneriler Sağlık çalışanlarının eğitim programlarının amaçlarını, öğretme/öğrenme yöntemlerini ve değerlendirme sürecini gözden geçirmek, hasta eğitimine gereken önemi verecek şekilde düzenlemek. Hasta bakımı veren kurumlarla koordinasyon ve işbirliğini geliştirerek hasta eğitimini kolaylaştırmak. Hasta eğitimi alanında özel dal eğitimleri düzenlemek 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Sağlık Endüstrisine Öneriler Aşağıdaki konularda araştırmaları arttırmak: ilaçların ve tıbbi aletlerin pazarlanması vs ile bağlantılı olarak hasta ve eğitimi hakkında bilgi kronik hastalığı olan bireylerin uzun süreli bakımlarında kullanılan yöntemlerin geliştirilmesi Terapötik hasta eğitimi konusu ile ilgili etkinliklere sponsor olmak. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Sağlık Güvenlik Kurumuna Öneriler Sağlık sigortalarındaki geri ödeme kolaylıklarına hasta eğitimini dahil etmek Terapötik hasta eğitiminde gider karşılanma oranını arttırmak 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Medyaya (Yazılı, Görsel) Öneriler Hasta merkezli bilgilerin kalitesini arttırmak Yüksek kaliteli bilgi üretmek için sağlık çalışanlarıyla iletişimini arttırmaya çalışmak Farklı gruplar arasındaki iletişimin sonuçlarını değerlendirmek (sağlıklı insanlar, hastalar, sağlık personeli) 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar Rüzgara karşı yürüyeceğine, Arkana al, hızlanırsın… Dalgalara karşı yüzeceğine Altına al, yükselirsin… İnsana karşı duracağına Yanına al, güçlenirsin… Ölüme karşı direneceğine Yaşama sarıl, kabullenirsin… 08.12.2009 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Eğitim, bakım uygulamalarının neresinde? S0N BİR SORU: Eğitim, hasta bakımının en önemli bileşenlerindendir. Peki sizce Eğitim, bakım uygulamalarının neresinde? 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar

Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar KAYNAKLAR London F. No Time to Teach, Lippincott,1997. Rankin.H.S,Stallings.D.K.Patient Education Principles and Practice.Fourt Edition.Lupincott.Philadelphia.New York.2001 Redman.K.B.The Practise of Patient Education.Eight Edition.Mosby.united States Of America.1997 Rotem.A,Abbatt.F.R,Sağlık Personelini Yetiştiren Eğitimciler İçin Özdeğerlendirme Rehberi, Ç:A.Bayık.İzmir.1998 Taşocak G.: Hasta Eğitimi. İ.Ü. Basım ve Yayınevi, İstanbul, 2003. … Therapeutic Patient Education, Copenhagen, WHO,Regional Office For Europe,1998. 03.04.2017 Yard.Doç.Dr.Sevim Ulupınar