Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HAZIRLAYANLAR Sinan ALAGÖZ Dilek ÖZSERİN Abdullah BODUR Ali KARABULUT
Advertisements

Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Yıldız Teknik Üniversitesi
Bürokrasinin Azaltılması ve Vatandaş Odaklı Hizmet Sunumu Çalışmaları
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
20. Yaşını kutlayan İnterpro 18.yılını kutlayan BThaber 7. yılındaki BThaber Platform etkinlikleri 3. kez Kamuda BT Yönetimi Platformu. Rakamlarla İnterpro.
INTERNET TABANLI HASTA KAYDI PAYLAŞIMI VE TELEKONSÜLTASYON PLATFORMU
KPSS A GRUBU ve KARİYER MESLEKLERE GİRİŞ
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
ALAN ADLARI .TR UZANTILI SİTELER ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Strateji Geliştirme Başkanlığı SGB.net Sistemi Genel Tanıtımı
Başbakanlık e-Kurum Projesi 18 Ocak 2010 Dr. Nihat YURT Başbakanlık EKG.
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 TÜRKİYE’DE LİDERLİK VE İK KATKISI 25 Mart 2006 Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Türkiye Bilişim Derneği 1 TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Ankara 3 Mayıs 2012.
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
11 ÖNCELİKLİ E-DEVLET PROJELERİ VE DİĞER PROJELER
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
Site Türleri ve Yapıları
Kamuda e-Belge Çalışmaları
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Muhammed ALTINTAŞ Bilişim Teknolojileri Öğretmeni 2012
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
TEST – 1.
KOBİ’lere Yönelik Destek ve Teşvik Programları
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
E-Devlet SANAL DEVLET E-devletin bilgi sağlama, sorgulama ve çevrim içi işlemleri içerdiği vurgulanır.
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ (AUS) Ali Rıza YÜCEULU Karayolu Düzenleme Genel Müdürü.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Ar – Ge Yardımı İstek Formu Dönem Raporu Hazırlanması
SANAL DEVLET.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Proje Konuları.
D IJITAL V ATANDAŞLıK VE E- DEVLET U YGULAMALARı.
D IJITAL V ATANDAŞLıK VE E- DEVLET U YGULAMALARı.
DÖNER SERMAYELİ İŞLETMELER KONSOLİDE ANALİZ RAPORU
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17
KOP BÖLGESİNDE EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ.
MALİYE BAKANLIĞI BÜTÜNLEŞİK PORTAL PROJESİ T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
1 Altunkaya ÇAVUŞ Amasya MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
1 Osman Özdemir MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
Ulusal Bilgi Sistemleri Güvenlik Programı Bilge KARABACAK 8 Haziran 2007, Ankara.
Prof.Dr. Kürşat Çağıltay Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İnsan Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Laboratuvarı.
Temel Bilgi Teknolojileri
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ömer halİsdemir üniversitesİ Bilgi İşlem Daire BAŞKANLIĞI’na Hoşgeldiniz.. Arzu YILMAZ.
Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Projesi
Bakanlıklar ve Bakanlıklara Bağlı Kurum ve Kuruluşlar;   Adalet Bakanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlikler Bakanlığı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
Sunum transkripti:

Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı? Prof.Dr. Kürşat Çağıltay, kursat@metu.edu.tr Suna Durmuş, e138215@metu.edu.tr Orta Doğu Teknik Üniversitesi

Bulut İş Sürekliliği Bilişim Projeleri Üstyapı Sanallaştırma Karar Destek Mobil Geniş Bant ......

E-devlet, Kimin için?

2002-2011 Yılları Arasında Bilişim Teknolojilerine Yapılan Yatırım Kaynak: Devlet Planlama Teşkilatı, 2011: Sayfa 74

Kamu İnternet siteleri, vatandaşlar için Erişilebilir Kullanılabilir Etkin Verimli ve Memnuniyet Verici olmalıdır.

Neden e-Devlet İçin Kullanılabilirlik? TÜBİTAK Vizyon 2023 raporu Vatandaşlar bilgisayarlara değil, bilgisayarlar onlara ayak uydurmalı Sıradan vatandaşa ayak uyduracak e-Devlet hizmetleri gerekli

Çalışmanın Amacı e-devlet hizmetinin sunulduğu kamu kurumu web sitelerini geniş bir kapsamda değerlendirmek bu sitelerin kullanıcı odaklı tasarımı ile ilgili problemlerini belirlemek

Kamu web sitesi değerlendirme aracı kullanılarak 33 kamu kurumu web sitesi 21 Kasım 2011 tarihi itibariyle değerlendirilmiştir Enformatik Enstitüsü tez çalışması

Değerlendirme Kriterleri Erişilebilirlik Donanım ve Yazılım Kullanımın iyileştirilmesi Ana Sayfa Sayfa Yapısı Gezinim Yazı Görünümü Kaydırma Çubuğu ve Sayfa İçi Gezinim Sayfa İçi Başlıklar ve Web Sitesi Başlıkları

Değerlendirme Kriterleri Bağlantılar Veri Girişi–Ekran Tabanlı Kontroller Resim ve Çoklu Ortam Elemanları Arama İletişim Üst Veri Web Sitesi İçerik Arşivleme Kişisel Bilgilerin Gizliliği ve Güvenliği Web Sitesi Yayımlanması

Değerlendirilen Kurumlar Seçim: Sayıştay Başkanlığı’nın 2006 yılında yaptığı bir çalışmadaki kurumlar E-devlet Kapısı web sitesinde bulunan "Sık Kullanılan E-Hizmetler" ve "Ana Kurumlar" başlığı altında listelenen kamu kurumu web siteleri

Değerlendirilen Kurumlar: 1-10 E-Devlet Kapısı Adalet Bakanlığı Başbakanlık Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Cumhurbaşkanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Devlet Personel Başkanlığı

Değerlendirilen Kurumlar: 11-20 Dışişleri Bakanlığı Diyanet İşleri Başkanlığı Ekonomi Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü Gelir İdaresi Başkanlığı Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Hazine Müsteşarlığı İçişleri Bakanlığı Kalkınma Bakanlığı

Değerlendirilen Kurumlar: 21-33 Kültür ve Turizm Bakanlığı Maliye Bakanlığı Milli Eğitim Bakanlığı Milli Savunma Bakanlığı Orman ve Su İşleri Bakanlığı Sağlık Bakanlığı Sosyal Güvenlik Kurumu Tapu ve Kadastro Genel Md. TBMM Türkiye İstatistik Kurumu Ulaştırma Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü

Görüşme 8 kurum ile yüzyüze görüşme/anket

Genel Değerlendirme Sonuçları

Kurum Bazında- e-devlet kapısı

Sonuçlar web sitelerinin performansları %61.2 ile %88.8 arasında değişmektedir Performansı %80’in üzerinde bulunan 1 web sitesi Performansı %75 ile %80 arasında bulunan 12 web sitesi Performansı %70 ile %75 arasında bulunan dokuz web sitesi Performansı %60 ile %70 arasında bulunan 11 web sitesi

%80’in üzeri E-Devlet Kapısı

%75 ile %80 Başbakanlık, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Türkiye İstatistik Kurumu, Dışişleri Bakanlığı, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, Cumhurbaşkanlığı ve Adalet Bakanlığı'

%70 ile %75 Gelir İdaresi Başkanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Türkiye İş Kurumu, Sağlık Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı

%60 ile %70 Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, TBMM, , Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Milli Savunma Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı

Genel Bulgular Değerlendirilen 33 e-devlet sitesinin yarısında içerik organizasyonu problemli İnternet sitelerinde vatandaşların faydalanacağı hizmetler kolay ulaşabilir yerlerde değil Vatandaşlar, ihtiyaç duydukları uygulamaları e-devlet sitelerinde ararken zaman kaybetmekte ya da bu siteleri kullanmaktan kaçınmakta

Genel Bulgular Değerlendirilen internet sitelerinin yaklaşık yüzde 30'unda arama fonksiyonu bulunmuyor, kalan internet sitelerinin birçoğunda ise arama fonksiyonu etkin bir şekilde çalışmıyor

Genel Bulgular Kamu sitelerinin en zayıf olduğu nokta ''engellilerin kullanımına uygun tasarlanmamış olması'' Hemen hemen tüm e-devlet siteleri görme engelliler dikkate alınmadan tasarlanmış

Genel Bulgular Kamu internet siteleri hazırlanırken vatandaşların bu sitelerden ne beklediği araştırılmamakta ve siteler vatandaşların ihtiyaçlarına yönelik hazırlanmamaktadır. Genelde, ilgili kamu kurumu yöneticilerinin tanıtımının ön plana çıkmakta, internet sitelerinin tasarımı vatandaş odaklı değil kurum yöneticisi odaklı yapılmaktadır. Kamu internet sitelerinin kurum yöneticisinin etkinliklerini duyuran yapıdan çıkartılıp kurumun vatandaşa sunduğu hizmetleri öne çıkartan yapıya getirilmesi gerekir.

Ne Yapmalı? e-Devlet projeleri tüm vatandaşlar için tasarlandığından kullanılabilirlik tamamen insana yatırımdır. Vatandaşlara etkin ve verimli sistemler sunulabilmesi için e-devlet projelerinde kullanılabilirlik ve erişilebilirlik konuları ayrı bir çalışma paketi olarak görülmelidir. Tasarımcılar/geliştiriciler “İnsan-Bİlgisayar Etkileşimi” konusunda eğitilmelidir Yazılım yaşam döngüsünün tümünü kapsamalıdır Proje grupları içinde “kullanılabilirlik uzmanlarına” yer verilmelidir Kullanılabilirlik testleri için uzman desteği alınmalıdır Kamu İnternet Siteleri Kılavuzundan yararlanılmalıdır Bu konuda Yapılması gereken bazı önemli işler:

Türkçe Raporun ve tezin tümüne ulaşmak için ODTÜ İnsan Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Grubu http://hci.metu.edu.tr/

Herkes Tarafından Kolay Kullanılabilir Bilişim Sistemlerine Ulaşabilmek Dileği ile Teşekkürler Prof.Dr. Kürşat Çağıltay, kursat@metu.edu.tr Suna Durmuş, e138215@metu.edu.tr Orta Doğu Teknik Üniversitesi