Rekabet ve Düzenleme Politikaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Müşterilerinizi Altyapı Sektöründeki Dönüşümünüzün Merkezine Alma Mike Ballard Sektör Stratejisi Kıdemli Direktörü (EMEA) Birleşik Krallık.
Advertisements

Türkiye’yi İnternete Taşımada Rekabetin Rolü
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Vaka Çalışması Su ve Atık Su Altyapısı Kuzey İrlanda Martin.
Tek Pazar Çoklu faaliyet rekabeti
Doğal Gaz Piyasası Sektör Araştırması
Elektrik Piyasası Kanunu
Yeşim Akcollu 9-10.Haziran.2009, Ingas2009, İstanbul
Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
GÜNDEM 1. Elektrik Piyasası ve TEİAŞ 2. DUY’un Temel Özellikleri
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
Girişimcilik.
Barış Sanlı 18 Mayıs 2009 – DEK Gençlik Çalıştayı
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNDE ELEKTRİK İŞLETMECİLİĞİ
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
Elektrik Sektöründe Reform
İçerik Genel Olarak Elektrik Sektöründe Özelleştirme
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
TÜRKİYE ELEKTRİK İLETİM SİSTEMİ
TÜRKİYE ELEKTRİK SİSTEMİNİN FİZİKSEL YAPISI
TÜRKİYE ELEKTRİK SEKTÖRÜNDE REKABET VE DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR 4 Mart 2005 Esat Serhat Guney *The views are solely those of the author and should.
TÜRKİYE’NİN DOĞAL GAZ STRATEJİSİ NASIL OLMALIDIR? H.Caner ÖZDEMİR Makine Yüksek Mühendisi TMMOB-MMO Enerji Komisyonu Üyesi /INGAS/İSTANBUL.
Kamu Yararına Sunulan Hizmetlerin Özelleştirilmesi ve Serbestleştirilmesi Michael Schmidt ICCR Viyana 5 Eylül 2007 Türkiye’ye Köprü Projesi 4. Atölye Çalışması.
Telekomünikasyon Sektöründe Serbestleşme (Düzenleme ve Yetkilendirmeler) Dr. Tayfun ACARER Kurul Başkanı Telekomünikasyon Kurumu.
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
İTÜ Temiz Enerji Günleri İstanbul, 9 Mart 2015
HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
KAMU SERMAYELİ ŞİRKETLERDE KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNİN UYGULANMASI PROJESİ
DOĞAL GAZ PİYASASI DAĞITIM MEVZUATI İŞLEYİŞİ. Enerji Sektöründe 1990’ların Serbestleşen Piyasaları; Kuzey Amerika Kıtası (ABD ve Kanada) Avrupa Kıtası.
1 SERBESTLEŞMEDE BEKLEME SALONUNDAYIZ Dr. Mehmet Çelebiler Telekomünikasyon Teknolojileri Konferansı 6-7 Mayıs, 2004.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
İşçi Sağlığı ve Güvenliğinde Sosyal Diyalog Doç. Dr. Mücahit EĞRİ İnönü Ün. Tıp Fak. Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı.
Hızlı Tüketim Ürünleri
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Enerji Piyasalarını Anlamak
2014 YILI SEKTÖR DÜZENLEMELERİNE YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER TELKODER
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜ
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Türkiye Elektrik Piyasaları CIGRE 2015
AKENERJİ Elektrik Üretim A.Ş.,1989 yılında kurulmuştur ve Türkiye’nin ilk özel elektrik üretim şirketlerinden birisidir. Çerkezköy, Bozüyük, İzmir-Kemalpaşa’da.
Türkiye’de İşletmede Olan Organize Elektrik Piyasalarının İşlem Hacimleri* 2 Gün Öncesi Piyasası Dengeleme Güç Piyasası * Dayanak ürüne göre Vadeli İşlem.
YRD.DOÇ.DR(YMM-BD-DU) E.YASEMİN YEGİNBOY 1. 2 FİNANSAL OLMAYAN PİYASALAR FİNANSAL OLMAYAN PİYASALAR REEL SEKTÖR ÜRETİM YAPAN SANAYİ, TİCARET VE HİZMET.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Muhammed Emin ALTINTAŞ
TÜRKİYE’DE ENERJİ TİCARETİNİN
Projeye ilişkin Regülasyon değerlendirmesi: İlk Bulgular
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
Depolama Tesİslerİnİn mevzuat açIsIndan durumu
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

Rekabet ve Düzenleme Politikaları İzak Atiyas, Sabancı Üniversitesi Dünya Piyasalarındaki Son Gelişmeler Işığında Makro Ve Reel Sektör Politikaları Ekonomik Araştırma Forumu Konferansı 4 Ekim 2007, İstanbul

Şebeke sanayilerinde reform Serbestleşme (yeni girişlere izin verme) ve rekabet Özelleştirme Erişim/arabağlantı yükümlülüğü (Özellikle doğal tekel/şebeke bölümlerde) fiyat kontrolü Evrensel hizmet ve bunun rekabeti (çok) bozmadan yerine getirilmesi Bağımsız düzenleyici kuruluş

Elektrik sanayinde reform Elektrik Piyasaları Kanunu (No. 4628, 2001). Kamu mülkiyetindeki üretim, dağıtım ve iletim varlıkları yasal olarak ayrıştırıldı (ayrı tüzel kişilikler: EÜAŞ, TEDAŞ, TEİAŞ) Üretim, dağıtım, iletim, perakende hesap ayrışmasına tabi tutuldu Erişim yükümlülüğü Talep tarafında serbestleşme (serbest tüketiciler) Arz tarafında serbestleşme (lisansa dayalı giriş) Yapısal sınırlar Üretim şirketleri piyasa payı < %20 (yoğunlaşmaya sınır) Toptan ticaret şirketleri piyasa payı < %10 (yoğunlaşmaya sınır) Dağıtım şirketinin iştiraki üretim şirketinden aldığı elektrik bölgedeki tüketime oranı < %20 (dikey bütünleşmeye sınır)

Hedeflenen piyasa yapısı İkili anlaşmalar piyasası Tedarikçiler ile tüketiciler özgürce anlaşma yapabilirler Dengeleme piyasası Sözleşmelerden sapmalar sonucu doğacak arz talep dengesizliğini giderecek bir “son an” piyasası (toplam tüketime oranı %5?) Esin kaynağı: İngiltere ve Galler’deki NETA Oldukça radikal “serbest piyasacı” bir yapı

Strateji Rekabet değil de özelleştirme odaklı bir dönüşüm stratejisi Önce dağıtım şirketlerinin özelleştirilmesi Özelleştirmeye doğal tekel ile başlanması??? Gerekçe: “dağıtım şirketlerinin üretim faaliyeti gösteren veya gösterecek yatırımcılara güven verecek bir yapıda olması” Kamu görevlilerinin özel sektör ile sözleşme imzalamak istememesi Ardından üretim “portföy şirketleri”nin özelleştirilmesi Dağıtım şirketlerinin “çekici kılınması” için dikey bütünleşme üzerindeki sınır kaldırıldı (şu anda sadece hesap ayrımı var)

Mevcut Durum Özelleştirmeler yapılmadı 2008-9 yıllarından başlamak üzere çok ciddi bir kapasite açığı sorunu ortaya çıkacak En hızlı santralin yapımı 3 yıl (doğalgaz) Özel sektörden yatırım cevabı yok (yeni yeni başlıyor mu?) Aşırı talep var arz yok? Piyasa serbest ama güven yaratan bir fiyat mekanizması yok

Hükümetin açmazı (1): Konut fiyatları düşük, sanayi fiyatı yüksek

Sanayi Elektrik Fiyatı-Botaş gaz fiyatı Marjı Hükümetin Açmazı (2): Gaz fiyatı arttı, TEDAŞ fiyatı sabit Gaz üretim maliyeti TEDAŞ perakende fiyatının altında Sanayi Elektrik Fiyatı-Botaş gaz fiyatı Marjı

Mevcut Durum (2) Özel kesim santralleri kapatma tehdidinde bulundu 2006 yazında elektrik kesintisi Hemen ardından Dengeleme Piyasası açıldı – İlk defa bir piyasa fiyatı oluştu “Serbest” özel sektör müşterilerini bıraktı, DUY’a satıyor TEDAŞ açığını DUY’dan elektrik satın alarak kapatıyor- yani özel sektör TEDAŞ’a satıyor ama – piyasa fiyatlarında TEDAŞ fiyatı artmadıkça (maliyetlere yaklaşmadıkça) ikili anlaşmaların ortaya çıkması mümkün değil DUY dengeleme piyasası olarak değil, spot piyasa gibi çalışıyor Yeni giriş olursa onlar da DUY’a satacak Yeni giriş bir miktar gözüpeklik istiyor: “Ben bu durumda nasıl olsa elektriğimi satarım”

Değerlendirme Başka sorunlar da var. Örneğin AB mülkiyet ayrıştırmasına doğru ilerliyor; halbuki Türkiye’de dağıtım-üretim sadece hesap ayrıştırmasına tabi Perakende fiyatlamada başka bozukluklar da var: bölgeler arası çapraz sübvansiyonlar Fakat esas sorun bir tasarım ve strateji sorunu AB’den farklı: ana sorun yerleşiklerin rekabeti engellemesi değil (şimdilik) Baştaki strateji belki makul idi ama şu anda değil Perakende fiyat düşük oldukça ve dağıtım şirketleri her müşteriye elektrik satma yükümlülüğü altında oldukça ikili anlaşma piyasasının gelişmesi zor Enerji yoksulluğu sorunu: piyasa fiyatlarını düşük tutmak yerine başka türlü destek politikaları düşünülmeli

Telekomünikasyon Waverman & Röller (2003) OECD ülkelerinde telekomünikasyon sektörüne yapılan yatırım ortalama büyüme oranının yaklaşık üçte birini açıklıyor. Yaygınlık oranı %40’ı geçen ülkelerde bu etki diğerlerinin yaklaşık iki katı Fink, Mattoo, Rathindran (2002) Rekabet politikası özelleştirmeden sonra uygulanırsa yaygınlık oranındaki artış daha düşük oluyor

Telekomünikasyon Serbestleşme 2004’te başladı ancak gelişme oldukça yavaş ve sınırlı Genel olarak AB çerçevesinden esinlenmiş fakat 1998 rejimi ile 2003 rejimi arasında Elektrikten çok farklı bir ortam Temel sorun oldukça standart: rekabetin gelişmesi yerleşik işletmecinin işbirliğini gerektiriyor; yerleşik işletmeci fazla işbirliği yapmıyor; TK çok zorlayamıyor, gelişme var fakat yavaş gecikmelerden doğan refah kaybı muhtemelen oldukça büyük

Özelleştirme sonrası daha olumlu bir ortam var Yerel ağa ayrıştırılmış erişim teklifi Veri akışı referans teklifi Sabit telekomünikasyon hizmetinin yetkilendirilmesi Numara taşınabilirliği

Mevcut durum Aralık 2006’da Türkiye’de genişbant oranı % 3.8; 0ECD’de sondan ikinci Ayrıca genişbant erişimi en pahalı ülkelerden biri Genel olarak rekabet düzeyi çok düşük Hakim işletmelerin pazar payları çok yüksek Hizmetler OECD ortalamalarına göre pahalı

Temel sorunlar AB müktesebatından sapmalar Özellikle yetkilendirme ve arabağlantı alanlarında Elektronik haberleşme kanunu bilinmeyen nedenlerle meclis genel kurulundan geri çekildi Öngörü kapasitesinin gelişmesi gerekli İktisadi analiz kapasitesinin gelişmesi gerekli

Ortak Sorunlar Son birkaç ayda 4 ihale iptal edildi TETAŞ elektrik alım ihalesi (teklifler beğenilmedi) Afşin Elbistan santral ihalesi (katılım olmadı) 3N mobil telefon (1 firma katıldı, iptal edildi) Elektrik dağıtım (iptal nedeni belirsiz-açıklama yapılmadı) Reformun tam olarak ne anlama geldiği hükümet düzeyinde tam olarak anlaşılmış değil; ciddi bir sahiplenme eksikliği var Öngörü yeteneği/stratejik yönelim daha güçlü olmalı Örnek: roaming olayı Yükümlülüğün lisans verildikten sonra getirilmesi Örnek: Veri akışı hizmeti için TTAŞ’a referans teklif hazırlanması

Saydamlık ve hesap verebilirlik Kurumların performansını iyileştirmek için çok önemli araçlar Kurul kararları resmi gazetede veya web sitesinde yayınlanmak zorunda değil Kararların gerekçeleri açıklanmak zorunda değil; hemen hiç açıklanmıyor Kamuoyu görüşü toplandığında bu görüşlerin kamuya açık olması zorunlu değil Stratejik yönelim hazırlanmalı ve saydam olmalı TK iş planı – önemli bir adım ama gerekçeli değil Elektrikte daha önemli ancak Telekomünikasyon sektöründe de bir stratejik plana ihtiyaç var

Kilit değişken: Reform siyasi düzeyde daha ciddi bir biçimde sahiplenilmeli Özerk idari otoriteler siyasi destek olmadan yeterince güç kullanamıyorlar

Rekabet politikası OECD’den ciddi övgüler aldı Hem elektrik hem de telekom sektörlerine yönelik kritik kararlar aldı, görüşler sundu TT özelleştirmesinde Kablo TV şebekesinin ayrışması Elektrik dağıtım özelleştirmesinde dağıtım ile perakende satış faaliyetlerinin yasal olarak ayrıştırılması TTNet yaz fırtınası kararı Yasası gereği daha saydam; Kurul kararları gerekçeleri ile birlikte yayınlanmak zorunda Önümüzdeki dönemde en önemli konulardan biri ekonomik analiz kapasitesinin attırılması Kurumda bir “baş iktisatçı” pozisyonunun yaratılması