Problem çözme yöntem ve teknİklerİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYGINI KONTROL ET, ÖNE GEÇ...
Advertisements

HAMZA KOÇAKOĞLU Speakers On Gençler bazısı liseyi bitirmiş bazıları ise henüz liseyi birtirmek üzere, dersleri her şeyi bırakmışlar, hazırlanıyorlar…Haziran.
DÖRTGENSEL BÖLGELERİN ALANI
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
KENDİNİ GELİŞTİR KENDİNİ GELİŞTİR PROBLEM ÇÖZME.
ALGORİTMA BULUNMASI
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Algoritma Oluşturma – Açgözlü algoritmalar ve buluşsallar Y. Doç. Yuriy Mishchenko.
“Sınav Başarısı İçin” tüyolar TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
Değerli Dostlar, İznik hep çinileri ile anılır. Ben ise Size İznik’in kapılarını göstermek istiyorum.
Doğru, Işın ve Doğru Parçası
Bir Japon psikoloji profesörü, Isamu Saito oturmuş
SORUMLULUK VE GÖREV BİLİNCİ
Atasözlerindeki tezat
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
Ankara ünİVERSİTESİ hazIRLIK SİSTEMİ
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
İngilizceden çeviri : Orkideler İngilizceden çeviri : Müzik: Autumn Rose.
Lojistikte & Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)
OLASILIK DAĞILIMLARI Bu kısımda teorik olasılık dağılımları incelenecektir. Gerçek hayatta birçok olayın dağılımı bu kısımda inceleyeceğimiz çeşitli olasılık.
Geriden Kestirme Hesabı
10. Sınıf 37 nolu kazanım etkinliği
AÇIK HAVA BASINCI Ali DAĞDEVİREN
Giriş Öğrenci aktivitesi Tartışma Konusu:”Pisagor teoremi”
YÖN BULMAK İÇİN HANGİ ARACI KULLANIRIZ?
SORU.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
ATOM MODELLERİ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
PEER SUPPORT TEAM.
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
EXCEL 2003 Ders 3,4,5,6. HESAPLAMALAR Fonksiyon Düğmesi Bu düğmeye tıkladığımızda karşımıza 5 tane seçenek çıkmaktadır. Bunlar; 1. Sum(Topla)= Belirtilen.
(Sınavdan önceki 1-2 gün) Pikniğe gitmenizi tavsiye etmiyoruz.
INFINITY POOL.
Her bir kenarda kaç tane birim kare
Afyon Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Büyük düşün, küçük adımlarla başla...
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Uzayda Kapalı Yüzeyler
DÜRÜSTLÜK BİR ERDEMDİR
BAŞARILI ve BAŞARISIZ İnsanlar
Karenin Çevresi ve Alanı
ÖZDEŞLİKLER a2-b2=(a-b).(a+b) a2 (a-b)2 = a2-2.a.b+b2 (a+b)2 b2
PİSAGOR TEOREMİ a b c.
Çatışma ve Çatışma Yönetimi 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı
PİSAGOR BAĞINTISI.
Aristo ve Francis Bacon
Teknoloji Destekli Fizik Öğretimi – Ümit Çolak.
Fizik I.
YAŞADIĞIMIZ YER YÖNLER HAZIRLAYAN : Nesibe POLAT
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
İŞLEMLERDE KOLAYLIKLAR, PROBLEM KURMA ve ÇÖZME
Karanlık bir geceye doğan aydınlıktın sen,
FAİZ PROBLEMLERİ Faiz: Bir paranın, belirli bir süre bir bankada kalıp bir miktar değerlenmesidir. * Faiz problemleri aslında bir çeşit yüzde problemidir.
YAŞADIĞIMIZ YER YÖNLERİMİZ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.  Bahanelerle kendinizi küçültmeyin  Sizi engelleyen tek şey kendinizsiniz  Kendinizi engellemeyeceğinize söz verin Birbirinizden.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ AHMET ATİLLA KONURALP REHBERLİK SERVİSİ.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
Güvenli bir merdiven inşa etme
Sevimli kahramanımız Pinokyo, her zamanki gibi yalan söylemekten kendini alamıyor. Pinokyo, her yalan söylediğinde burnu 20cm uzuyor. Pinokyo 1 tane yalan.
GENÇLERDE UYUM.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ YGS ve LYS test tekniğine dayalı sınavlardır. Bu sınavlarda başarılı olmak test çözme becerisi kazanmayı gerektirir.
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM. BEN UYUYORUM Bir gün Nasreddin Hoca şehire gelip, bir arkadaşıyla birlikte handa kalmış. Gece yarısı arkadaşı sormuş : -Hocam,
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
Bölüm7 : Basit Sarkaç ile Yerçekimi İvmesinin Bulunması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OLASILIK DAĞILIMLARI Bu kısımda teorik olasılık dağılımları incelenecektir. Gerçek hayatta birçok olayın dağılımı bu kısımda inceleyeceğimiz çeşitli olasılık.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kimya Performans Ödevi Heisenberg Ahmet Turan Akkaya.
Sunum transkripti:

Problem çözme yöntem ve teknİklerİ Kubilay KURT

GİRİŞ Sosyal hayatımızdaki problemlerin bir çoğu insanların aynı durumlarda farklı tercihler yapmasından kaynaklanmaktadır. Sosyal psikolojide bir seçeneği tercih etmede bireyin yada gurubun zorlanması ve bunun sonucunda da karar verme mekanizmalarında bozulma olması durumuna sorun ( veya çatışma ) denilmektedir. Aynı konuda ittifak edememe durumu. Problem olması gereken ile olan arasında fark olması durumudur.

SORUNUN ORTAYA ÇIKIŞ SÜRECİ Herhangi bir kişiler arası sorunun ortaya çıkış süreci şöyle gelişir: Sorun, B’ nin çabalarını etkisizleştirmek için A tarafından yapılan amaçlı çabaların B tarafından algılanması ile açığa çıkar ve böylece çatışma sureci başlamış olur.

UNUTMAMAK GEREKİR Kİ HER TÜRLÜ SORUNUN ETKİLİ BİR ŞEKİLDE ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN GEREKLİ EN ÖNEMLİ ÖN ŞART «İYİ NİYET» DİR.

KİŞİLER ARASI SORUNLARI ÇÖZMEDE SEKİZ ADIMDA ETKİLİ SORUNÇÖZME MODELİ Sekiz adımı sırasıyla uygulamak gerekmektedir. 1. ADIM SORUNUN KİME AİT BİR SORUN OLDUĞUNU TESPİT EDİLMESİ

Ayı ile Kızılderili’nin öyküsü

2. ADIM BİREYLERİ YADA KENDİMİZİ SORUNLARI ÇÖZME YÖNÜNDE MOTİVE ETMEK

Keloğlan ile Sultan..

3. ADIM SORUNA TARAF OLAN HERKESİN, SORUNA BAKIŞ AÇISINI ALMAK

Ağustos böceği ile Karıncanın öyküsü..

4. ADIM SORUNUN NEDEN ÇIKTIĞINI DOĞRU TESPİT ETMEK «doğru teşhis doğru tedavi» Kişiler ve guruplar arası sorunların nedenleri ve bunlara bağlı olarak ortaya çıkan sorunların üç gurupta toplanabilir:

*Para mal ve zaman gibi kıt kaynakların paylaşılamaması. *Karşılanmamış psikolojik ihtiyaçlar. (canlı kalma,ait olma,güç elde etme, özgür olma, kendini gerçekleştirme) Değer farklılıkları nedeni ile ortaya çıkan sorunlar.(dikkatli olmalıyız kolay çözülemez)

5. ADIM SORUNLARIN GERÇEKÇİ ÇÖZÜMLERİNE ULAŞABİLMEK İÇİN YARATICI DÜŞÜNMEYİ TEŞVİK ETMEK

Barometre hikayesi Bu soru Kopenhag”daki bir üniversitenin fizik sınavından alınmıştır:  “Bir gökdelenin yüksekliğini barometre ile nasıl bulursunuz, anlatınız.”  Öğrencilerden birinin cevabi:  “Barometrenin ucuna bir ip bağlarsınız. sonra gökdelenin tepesinden asıp sallarsınız. Barometre yere değdiğinde ipin boyuyla barometrenin boyunun toplamı gökdelenin yüksekliğini verecektir.”  Bu oldukça orijinal cevap hocayı çileden çıkartmaya yetti ve öğrenci dersten kaldı. Öğrenci cevabının doğruluğu konusunda itirazda bulundu ve üniversite yönetimi de sorunu ciddiye alarak hakemlik için bir başka hocayı görevlendirdi.  Bu noktada öğrenci hakkında ne düşünürdünüz? Sizin kararınız ne olurdu ? Çocuk kalmalı mı geçmeli mi ? Yeni hoca, cevabın aslında doğru olduğuna fakat kayda değer bir fizik bilgisinin varlığını göstermediğine karar verdi.  Sorunu çözmek üzere öğrenciyi çağırıp en azından asgari bir temel fizik bilgisi olup olmadığını anlamak için ona altı dakika vererek sorunun sözlü cevabını vermesi kararını aldı. İlk beş dakika genç sessizliğe gömüldü. Hoca zamanın tükenmekte olduğunu hatırlattığında genç çeşitli cevaplarının olduğunu fakat hangisini kullanacağına karar veremediğini söyledi. 

Tekrar acele etmesi tavsiye edilince genç söyle cevapladı:  “İlk olarak, barometreyi gökdelenin tepesine çıkartıp kenarından aşağı bırakıp yere inene kadar geçen süreyi ölçersiniz. Binanın yüksekliği (H=0.5 x g x t kare) formülü uygulanarak hesaplanabilir. Fakat barometre için kotu bir seçim…”  “Veya güneş parlıyorsa, barometrenin yüksekliğini ölçersiniz. Sonra onu bir yere dikip gölge uzunluğunu ve sonra da gökdelenin gölge uzunluğunu ölçebilirsiniz. Bundan sonrası basit bir orantıyı çözmek olacaktır”  “Fakat bu konuda gök bilimsel bir cevap istiyorsanız barometrenin ucuna bir sicim bağlayıp onu bir sarkaç gibi sallandırabilirsiniz; önce yer seviyesinde daha sonra da gökdelenin tepesinde.  Yüksekliği T=2pi kare kvk (I /g)formülündeki farktan yararlanarak bulabilirsiniz.”  “Yahut da gökdelenin dışarısında bir yangın çıkış merdiveni varsa barometreyi bir cetvel gibi kullanarak yukarıya çıkarken gökdelenin boyunu barometre yüksekliği biriminden sayıp bunları toplayabilirsiniz.”  “Eğer ille de ortodoks çözüm istiyorsanız, tabii ki barometre ile gökdelenin tepesindeki ve yer seviyesindeki basıncı ölçer milibar cinsinden çıkan farkı feet”e çevirebilirsiniz ve yüksekliği bulursunuz.”  “Ancak bizler daima zihnin bağımsızlığı ve bilimsel metotlar kullanma konusunda teşvik edildiğimiz içindir ki en iyi yol şüphesiz hademenin kapısını çalmak ve yeni bir barometre isteyip istemediğini sorarak gökdelenin yüksekliğini söylemesi durumunda ona bu barometreyi vereceğimizi söylemek olurdu.”  Bu cevapla sınıfını geçen öğrencinin adi: Niels Bohr, Fizik”te nobel ödülü kazanan tek Danimarkalı…

6. ADIM SORUNLARI ÇÖZMEK İÇİN BULUNAN ALTERNATİFLERİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLU İLE ELENMESİ VE EN ETKİLİ ÇÖZÜMLERE ULAŞILMASI

7. ADIM ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLU İLE ELENEREK GELEN ÇÖZÜM YOLLARI ARASINDAN EN ETKİLİ OLANIN SEÇİLMESİNDE ETKİLİ KARAR VERME YÖNTEMLERİNİN KULLANILMASI

8. ADIM SONUCA DEĞİL SÜRECE ÖNEM VEREREK SÜRECİ ÖDÜLLENDİRMEK

SONUÇ TEK BAŞINA ANLAM İFADE ETMEZ SÜREÇTEKİ BAŞARI ÖNEMLİDİR SONUÇ TEK BAŞINA ANLAM İFADE ETMEZ SÜREÇTEKİ BAŞARI ÖNEMLİDİR. BAŞARISIZ OLURSAK SÜREÇ İÇERİSİNDE NEREDE HATA YAPTIĞIMIZI ARAŞTIRMALI VE DÜZELTMELİYİZ. (Jean Piaget )

Ünlü girişimci Henry Ford seri otomobil üretimi ile ilgili projesinin kredi talebi banka müdürü tarafından «otomobil ancak geçici bir macera olabilir» gerekçesiyle reddedilmişti. Ford, otomobilleri ile başarıya ulaşıncaya kadar tam beş kez iflas etmişti.

Mickey Mouse Walt Disney, farelerle dolu bir garajda «Miki Fare» adlı ünlü çizgi film kahramanını üretip şöhreti yakalayıncaya kadar onlarca işten ret cevabı almıştı. Bir keresinde bir gazete editörü onda zerre kadar resim kabiliyeti olmadığını söylemişti.

Teşekkür Ederim.. Kubilay KURT