KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ Arş.Grv.M.KÜRŞAT KOCA
Kısa Cevaplı Testler: Bir kelime, bir rakam, bir cümle veya kısa bir liste ile yanıtlandırılabilecek sorulardan oluşan, yanıtlayıcının yanıtı düşünüp hatırlayarak, yazılı olarak sunduğu ölçme araçlarına kısa yanıtlı testler denir.
ÖZELLİKLERİ Cevaplayıcı cevapları düşünüp bulmak ve yazmak zorundadır. İstediği cevabı verme bağımsızlığına sahiptir. Kısa cevap gerektiren maddeler çok çeşitli bilgi ve yetenek alanlarına uygulanabilir.
Her eğitim düzeyine uygun düşer. Puanlama işlemi nispeten kolaydır fakat tamamen objektif değildir. Diğer yapıdaki testlere göre hazırlanması daha kolaydır.
Kısa Cevaplı Soru Yazılırken Göz Önünde Bulundurulacak Noktalar Her soru bir tek doğru cevabı olabilecek şekilde yapılandırılmalıdır. Maddelerin ifadelerinde doğru cevabı tahmin ettirebilecek ipuçlarının olmamasına dikkat edilmelidir. Ezbere teşvik eden kitaptan aynen alınan cümleler olmamalıdır.
Bir maddenin cevabında birden çok ayrıntı var ise, o ayrıntıların her birine ayrı puan verilmelidir. Cümle yapısı anlamlı olmalıdır. Kısa cevaplı testlerde düşünceleri organize etme becerisi, yazı güzelliği, kağıdın düzeni v.b. durumlardan doğabilecek hata oranı daha az olduğundan güvenirliği yüksektir.
Kısa Cevaplı Soru Yazarken Yapılacak İşler Kazandırılacak her davranışı örnekleyecek kadar soru yazılmalıdır. Testte yer alacak sorunun 2-3 katı soru hazırlanmalıdır. Sorular yazılırken bilişsel alanın daha alt basamaklarına yönelik hazırlanmalıdır.
KISA CEVAPLI TESTLERİN SINIRLILIKLARI Öğrencinin kendi düşüncelerini organize ederek anlatmalarına olanak vermez. Prensiplerin yeni duruma uygulanması,sebep-sonuç ilişkisi kurma ve tanıma yeteneği ölçülemez. Bazı konularda kısa cevaplı sorular hazırlamak zor olabilir.
KISA CEVAPLI TESTLERİNE ÖRNEK SORULAR Ölçmenin duyarlı ve tutarlı olmasına …………. denir. Bir ölçme aracında aranması gereken en önemli nitelik hangisidir? (……………….) Adyabatik sıcaklık değişimini tanımlayınız. (………………………………………………)
DOĞRU YANLIŞ TİPİ TESTLER
Öğrencilerin belirli konulardaki doğru ve yanlışları seçme gücünü ölçen,doğru ve yanlış önermelerden oluşan sorulardır. Doğru-yanlış tipi sorular ilke ve genellemelerin yoklanılması ve belirli bir konuda seçme yapılması istenildiğinde kullanılmaktadır.
GENEL ÖZELLİKLERİ Bir kısmı yanlış bir kısmı doğru önermeler halinde verilmiştir. Cevapları yalnız bir harf yazarak veya bir işaret koyarak kaydeder. Cevapların bütün cevaplayıcılar için ortak olan iki işarette verilmiş olması puanlamayı objektifleştirir.
Madde yapısı basittir. Cevaplayıcıya verilecek test yönergesi kısa ve basittir. Cevaplayıcının istenilen cevabı tutturabilme şansı oldukça yüksektir.
MADDELERİNİN YAZILMASI Her maddede bir tane ana fikir bulunmalıdır. Her madde kesinlikle doğru yada kesinlikle yanlış olmalıdır. Her madde kısa ve açık yazılmalıdır. Olumsuz, özellikle çift olumsuz ifadeler kullanılmamalıdır.
Maddelerin uzunlukları bir birine yakın olmalıdır. Bir maddede birden fazla yanlış fikir bulunmamalıdır. Bir maddenin yanlışlığını veya doğruluğunu apaçık belirtecek ipuçları bulunmamalıdır. Hemen her kaynakta bulunabilecek ezberlenebilir bilgiler yoklanmamalıdır.
DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİNİN SINIRLILIKLARI ve YETERLİ HALE GETİRİLMESİ Şans başarısının yüksek olması Ezbere dayalı öğretime dayanması İzleme testleri için uygun değildir. Soru sayısının artırılması Düzeltme formülünün uygulanması Sürenin kısa tutulması Diğer test tipleri ile birlikte kullanılması.
DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİNE ÖRNEK SORULAR (…) Doğru-yanlış testlerinde şans başarısı diğer testlere göre en yüksektir. (…) Doğru-yanlış testleri öğrenme eksikliklerinin belirlenmesi amacı ile kullanılır. (…) Doğru-yanlış testleri çoktan seçmeli testler gibi objektif olarak puanlanamaz.