YUMURTA TAVUKÇULUĞUNUN ÇEVRESEL ETKİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. AKSARAY VALİLİĞİ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ÇED HİZMETLERİ ŞUBESİ GÖREV VE UYGULAMALARI İdris DEMİRBAŞ Çevre Mühendisi.
Advertisements

GENEL SHY-6A HAVA TAKSİ İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
ORDU İL KOORDİNATÖRLÜĞÜ
T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
GENEL SHY-6A TİCARİ HAVA TAŞIMA İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
Kapsamı – Süreci – Planlamadaki Rolü
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
RESMİ GAZETEDE YAYIMLANARAK
ÇED UYGULAMALARI Bilecik Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü Beyza KOCAMAN Biyolog Tel: (134) gsm:
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
DEMİR ÇELİK TESİSİ -BİR IPPC İZNİ ÖRNEĞİ-
SANAYİ YATIRIMLARI ŞUBESİ II.OSB ÇEVRE ZİRVESİ / ANTALYA
ALBİYOBİR – ALTERNATİF ENERJİ ve BİYODİZEL ÜRETİCİLERİ BİRLİĞİ DERNEĞİ
ISO Çevre Yönetim Sistemi ve Çevresel Risk Analizi
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ BETÜL COŞKUN ÇEVRE MÜHENDİSİ
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ ve ÇED YÖNETMELİĞİ
BİYOGAZ NEDİR? Yenilenebilir enerji kaynakları içerisinde önemli bir yer tutan hayvancılık ve zirai atık kullanımı sürdürülebilir kalkınma modelleri.
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
SÜT SIĞIRCILIĞI İŞLETME PLANLAMASI
İnegöl OSB Ortak Atıksu Arıtma Tesisi
BİYOKÜTLE.
TEMİZ ENERJİ ARAŞTIRMA VE UYGULAMA MERKEZİ
1 ÇEVRESEL İZİN GENEL BAKIŞ VE TEMEL AŞAMALAR No. 3.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
ÇED YÖNETMELİĞİ T.C. KOCAELİ VALİLİĞİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
YENİLEBİLİR VE YENİLENEMEZ ENERJİ KAYMAKLARI
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED) ÇED ve Çevre İzinleri Şube Müdürlüğü Redife YAŞAR Çevre Mevzuatı ve.
Doç. Dr. Eyüp DEBİK ÇED ve ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ ( Tarih ve Sayı: 28784)
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SGP İklim Değişikliği Odak Alanı Çerçevesi. Uygulama Programları OP 5. Enerji Tasarrufu ve Enerji Verimliliğinin Önündeki Engellerin Kaldırılması OP6.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Durgun sularda yetiştiricilik Durgun sularda yetiştiriciliği etkileyen doğal faktörler; İklim kuşakları •Havuzlardaki yetiştiricilikte verimi etkileyen.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
GİRİŞ. YENİLENEBİLİR ENERJİ ÜRETİM PROJESİ KOFERMENTE, ANEOROB, BİYOGAZ ÜRETİM SİSTEMİ.
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
İzmir Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED)
Atık ara depolama tesisleri TEBLİĞİ
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
İSTANBULDAKİ Çöp depolama alanlarININ DÖNÜŞTÜRÜLMESİ
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Anaerobik Arıtma ve Biyogaz Üretim Tesisi
DOĞAL KAYNAKLAR VE EKONOMİ İLİŞKİLERİ
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
FATİH ENES ALEMDAR: İSMAİL CAN YAVUZ:
Mühendislik Laboratuvarı Yüzüncü Yıl Üniversitesi
ÇEVRE SAĞLIĞI VİZE ÖDEVİ
PERİYODİK KONTROL ÇALIŞTAYI
Su Ürünleri YetiştiriciliğinİN TEMEL ESASLARI
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
ORGANİK GÜBRE MEVZUATI VE TAVUK GÜBRESİNİN BİTKİSEL ÜRETİMDE KULLANIM İMKANLARI BÜGEM Yaşar ORHAN .gov.tr.
Aşırı toprak erozyonu ve ilişkili olarak sedimentlerin taşınması, kimyasal gübre ve zirai ilaçlar ile yüzey ve yeraltı sularının kirletilmesi, insan ve.
ORGANİK YUMURTA ÜRETİMİ
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
KONTROL LİSTELERİNİN AVANTAJLARI Kullanımları kolaydır
17 Temmuz 2008 tarih ve Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

YUMURTA TAVUKÇULUĞUNUN ÇEVRESEL ETKİLERİ ÇED, İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ENDÜSTRİYEL YATIRIMLAR ÇED DAİRESİ BAŞKANLIĞI Tarım ve Gıda Yatırımları Şube Müdürü Ayla KÜÇÜK 02Kasım 2013 Tel.4101822

İÇERİK ÇED Yönetmeliği Sektörün ÇED Yönetmeliğindeki Yeri Çevresel Etkileri Koku Önleme Tavuk Dışkısı İşlemesinde Kullanılan Yöntemler

ÇED’İN AMACI NEDİR ? Ekonomik ve sosyal gelişmeye engel olmaksızın çevre değerlerini, ekonomik politikalar karşısında korumak, planlanan bir faaliyetin yol açabileceği bütün olumsuz çevresel etkilerin önceden tespit edilip, gerekli tedbirlerin alınmasını sağlamaktır. ÇED Yönetmeliği ile doğal kaynakların amaç dışı kullanımının daha işin başından önlenmesi hedeflenmiştir.

ÇED YÖNETMELİĞİNİN KAPSAMI (03.10.2013) Çevresel etki değerlendirmesi raporu ile proje tanıtım dosyasının hangi tür projeler için isteneceği ve içereceği konuları, Çevresel etki değerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esasları, Çevresel etki değerlendirmesi için format verme ve inceleme değerlendirme komisyonunun oluşturulması ile ilgili çalışmaları, Yönetmelik kapsamına giren projelerin işletme öncesi ve işletme sonrası dönemde izlenmesini, kapsamaktadır.

Faaliyetlerin sınıflandırılması: EK-I ve EK-II Listeleri ÇED YÖNETMELİĞİ(03.10.2013) Faaliyetlerin sınıflandırılması: EK-I ve EK-II Listeleri EK-I Listesinde yer alan/ÇED Gereklidir Kararı verilen faaliyetler için ÇED OLUMLU Kararı alınmalıdır. EK-II Listesinde yer alan faaliyetler için, ÇED Gerekli Değildir Kararı alınmalıdır.

EK-I PROSEDÜRÜ ÇED Başvuru Dosyası ile Bakanlığa başvurulur. Komisyon oluşturulur ve ÇED sürecinin başladığı halka duyurulur. Kapsam ve format belirleme için komisyon üyelerine yazı Halkın Katılım Toplantısı (10 gün ) ÇED Raporu için Özel Format hazırlanır.(Format Bedeli 3 ay) ÇED Raporu Bakanlığa sunulur(18 ay). Halkın görüşüne açılır. İnceleme – Değerlendirme Toplantıları(10 iş günü) Nihai ÇED Raporları sunulur. Halkın görüş ve önerilerine açılır.(10 gün) ÇED Olumlu veya ÇED Olumsuz kararı verilir. (Yatırıma başlama süresi 7 yıl)

EK-II PROSEDÜRÜ Proje Tanıtım Dosyası EK-IV’e Göre Hazırlanır Proje Tanıtım Dosyası Sunulur, Uygunluk Yönünden İnceler ( 5 iş günü) ÇED Prosedürü Uygulanır ÇED Gerekli Değildir Kararı/5 yıl İçerisinde Yatırıma Başlanmalı Proje Tanıtım Dosyasının Değerlendirilmesi (15 iş günü) Karar Verilmesi (5 iş günü) ÇED Gereklidir Kararı

PROJE SAHİBİNİN DEĞİŞMESİ MADDE 21 – (1) Proje sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda; projenin yeni sahibi, devirle ilgili bilgi ve belgelerin tasdikli suretini, taahhütnamesini ve imza sirkülerini Bakanlığa/Valiliğe sunmakla yükümlü olup, projenin önceki sahibinin taahhüt ve yükümlülüklerini, devir tarihinden itibaren, başka bir işleme gerek kalmaksızın üstlenmiş sayılır. Belgenin yeniden düzenlenmesi söz konusu değildir.

Yeni kurulacak yada kapasite artışı planlanan projeler YÖNETMELİĞE AYKIRI UYGULAMALARIN DURDURULMASI Yeni kurulacak yada kapasite artışı planlanan projeler 6.madde….Yönetmeliğe tabi projeler için “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararı veya “Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir” kararı alınmadıkça projelere teşvik, onay, izin, yapı ve kullanım ruhsatı verilemez, proje için yatırıma başlanamaz. Çevre Kanunu Madde 15 –3.bend (Değişik: 26/4/2006 – 5491/12 md.) Çevresel Etki Değerlendirmesi incelemesi yapılmaksızın başlanan faaliyetler Bakanlıkça, proje tanıtım dosyası hazırlanmaksızın başlanan faaliyetler ise mahallin en büyük mülkî amiri tarafından süre verilmeksizin durdurulur.

İDARİ NİTELİKTEKİ CEZALAR: İDARİ NİTELİKTEKİ CEZALAR: Çevre Kanunu Madde 20 – (Değişik: 26/4/2006 – 5491/14 md.) e) Çevresel Etki Değerlendirmesi sürecine başlamadan veya bu süreci tamamlamadan inşaata başlayan ya da faaliyete geçenlere yapılan proje bedelinin yüzde ikisi  oranında idarî para cezası verilir. Cezaya konu olan durumlarda yatırımcı faaliyet alanını eski hale getirmekle yükümlüdür. 

Tavukçuluk Sektörünün ÇED Yönetmeliğindeki Yeri Ek II Listesi: Kanatlı yetiştirme tesisleri (Bir üretim periyodunda 20.000 adet ve üzeri tavuk (civciv, piliç, ve benzeri) veya eşdeğer diğer kanatlılar(1 adet hindi = 7 adet tavuk) Ek I Listesi: Kanatlı yetiştirme tesisleri [(Bir üretim periyodunda 60.000 adet ve üzeri tavuk(civciv, damızlık, piliç, vb.) veya eşdeğer diğer kanatlılar(1 adet hindi = 7 adet tavuk esas alınmalıdır)]

Kanatlı Yetiştirme Tesisleri Muafiyet GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin ilk yayım tarihi olan 7/2/1993 tarihinden önce üretime ve/veya işletmeye başladığı belgelenen projeler Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamı dışındadır. Kanatlı yetiştirme tesisleri 06.06.2002 tarihinde ÇED Yönetmeliğine tabii olmuştur. 06.06.2002 tarihinden önce izin,ruhsat vb. olması ve kapasite artışı olmaması durumunda ÇED Yönetmeliği hükümleri uygulanmaz.

YER SEÇİMİ ÖNEMLİ KRİTERLER Arazi büyüklüğü ve niteliği Yerleşim yerine olan mesafe Yüzeysel su kaynaklarına olan mesafesi Hakim rüzgar yönü Taban suyuna olan yakınlık Su temini Diğer hayvan çiftliklerine mesafe Ulaşım Rakım vb.

ÇEVRESEL ETKİ OLUŞTURAN UNSURLAR Dışkı Ölü Tavuklar Koku Kırık ve çatlak yumurtalar Atıksu Katı Atıklar Emisyon(toz ve yakıt kaynaklı) Ambalaj atıkları, atık yağ, tıbbi atıklar vb.

Sektörün Çevresel Etkileri: Su kirliliği (Yeraltı ve yüzey sularında nitrat vb.) Toprak kirliliği Hava kirliliği (Koku-sera gazı etkisi) Görsel Kirlilik Gürültü kirliliği Haşere oluşumu Bitki örtüsünün zarar görmesi vb.

KÜMESTE KOKU OLUŞTURAN UNSURLAR Dışkı ( Canlı hayvan,Tavuk tüyleri,toz) ÇEVRESEL ÖNLEMLER: Kümes içindeki kontrolün optimum şartlarda olması Havalandırma fan çıkış yerinin, yerleşim yönü aksi istikametinde kurulması Fan çıkışı etrafının paneller ile çevrelenmesi Fan çıkışlarına su perdesi ve benzeri sistemler kurulmalı Tesis alanı etrafının ağaçlandırılması Koku Oluşturan Emisyonların Kontrolü Yönetmeliğinin 7. Maddesine uyulmalı

Toz Perdesi

Koku Giderme Sistemi:

koku giderici su perdeleri, kümes içindeki havanın su perdelerine çarparak içindeki koku veren maddelerin su içine hapsedilmesini sağlamaktadır.

ÖLÜ TAVUKLAR; bertaraf yöntemleri Yakma fırını Ölü hayvan çukuru Rendering tesisinde işleme

Yakma Fırını Yakma fırınının yeri, kümesleri ve diğer binaları etkilemeyeceği bir konumda bulunmalıdır. Fırın çevresinde beton bir taban bulunmalı Yakma işlemi tüm ölü hayvanların yanıp beyaz külleri kalıncaya kadar sürdürülmelidir. Avantajları; 1- Yeraltı sularını bulaştırmaz. Emisyon önlemleri alındığında temiz bir sistemdir. Dezavantajları; - Kurulum maliyeti yüksek,

Ölü Hayvan Çukuru Akarsulardan uzak Yeraltı sularını kirletmeyecek En az iki metre derinliğinde çukur Kireçlenerek gömülmeli Üzeri 30 cm.toprakla kapatılmalı Avantajları Ekonomik Çevreye kötü kokuların sızmasını önler Dezavantajları Yeraltı sularını kirletebilir Fazla alana ihtiyaç duyulur.

Rendering tesisinde işleme Kanatlıların ve büyük baş hayvanların tüketilmeyen yan ürünlerinin işlenerek, hayvanlar için besin değeri yüksek yem katkı maddeleri haline getirilmesi işlemidir. ÇED sürecinde ölü hayvanların rendering tesisine gönderilmesi tercih edilen yöntemlerden biridir.

TAVUK DIŞKISI Dışkının çevre kirliliğini artıran nedenleri, Kümes dışına taşıma zamanı Taşıma şekli Taşımada kullanılan ekipmanlar Depolama şartlarının yetersizliği Gübre toplama yeri özellikleri Gübre Toplama Yeri

TAVUK DIŞKISI İŞLEMESİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER Yem olarak kullanma Kompostlaştırma Aerobik işleme-organik gübre Kurutma Anaerobik işleme-biyogaz üretimi-gübre Gazlaştırma

Kompostlaştırma Toprağa Katkıları: Organik maddelerin, mikroorganizmalar tarafından biyolojik olarak parçalanmasıdır. Kompost toprak düzenleyici olarak kullanılır, Avantajı, ilk yatırım açısından diğer yöntemlerden daha ucuz, Kolay işletilebilir. Toprağa Katkıları: Organik madde ekler, Toprakların su tutma kapasitesini arttırır, Bitki kök büyümesini teşvik eder, Azotun tutulmasını sağlar ve yeraltı suyuna karışmasını önler.

Aerobik İşleme İle Organik Gübre Üretimi fermantasyon havuzlarında aerobik bakteriler ile mayalanan tavuk dışkısı, normal fermantasyon (ayrışma, olgunlaşma) sürecinden sonra 70-80oC’e kadar sıcaklıkla işlem görerek gübrenin kokusuz olması ve tuzluluk oranının en az seviyeye çekilmesi sağlanmaktadır.

Kurutma Havalandırma fanları çıkışının önüne kurulacak katlı tavalardan oluşabilmektedir. Kafes sisteminde gübre bantlarıyla kurutma tavalarına gelen dışkılar, dış ortam havası ve havalandırma fanlarından çıkan ısı ile kurutulacaktır. Avantajları; Azot kaybı en aza iner, fermantasyon sırasında açığa çıkan koku oluşmaz. dışkılar depolanmadan en kısa sürede uzaklaştırılır. mikrobiyal tehlike ve haşere oluşumu en az seviyededir. Kümeslerden oluşan toz ve koku önemli oranında azalacaktır.

TAVUK DIŞKISI KURUTMA SİSTEMİ

Kümes ve Gübre Kurutma Sistemi Arasındaki Oda

Gazlaştırma Biyokütlenin, termokimyasal yöntemle enerjiye dönüştürülmesidir. Avantajları; Fosil yakıtlara göre temiz bir üretim teknolojisi Yenilenebilir enerji üretimi Dezavantajları: İlk yatırım maliyeti yüksekliği Koku,gürültü,yanma/patlama riski,atık gaz ve atıksu

Anaerobik işleme ve biyogaz üretimi Avantajı, Gübre ve enerji elde edilir, dezavantajları ilk yatırım giderlerinin yüksek olması, havasız çürütme prosesinin hassas yapısı organik materyalin oksijensiz ortamda mikro organizmalar yardımıyla parçalanması sonucunda metan gazı elde edilebilmesidir.

SONUÇ VE ÖNERİLER Tavuk atıklarının doğru değerlendirmesi ile Enerji elde edilebilecek, bitkisel üretime katkısı artacak, ekonomiye katma değer sağlanacaktır. Çevre kirliliği azalacak Amaç; doğal kaynakların sürdürülebilir olması ÇED sürecinde; Uygun tesis yeri seçimi Atıkların çevresel etkileri Atıkların bertarafı, Uygulamaya geçildiğinin izlenmesi ile çevre sorunları en az seviyede tutulacaktır.