Sözel Olmayan İletişim Human Communication [Bölüm 4]

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Akran baskısı denince ne anlıyorsunuz?
Advertisements

KİŞİSEL İMAJ ve BEDEN DİLİ SITKI ASLANHAN
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
TOPLUMDA HIZLA YAYILAN ŞİDDETE KARŞI ALINAN ÖNLEMLER
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
Şekil: Temel İletişim Süreci
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ.
DAYANIŞMA.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
İLETİŞİM ve İNSAN İLİŞKİLERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
HAZIRLAYAN KEZBAN BİÇER
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Kazanım: Akran baskısıyla baş eder. 9. Sınıf 36 nolu kazanım etkinliği
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KODLAR Temel Kavramlar.
AKRAN BASKISI.
Öğretmen Davranışları
9. SINIF KİŞİLERARASI İLİŞKİLER 20. ETKİNLİK
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Sınır koymak nedir?.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİMDE MEKAN KULLANIMI.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İPUCU TÜRLERİ VE KULLANIMI
DİĞER TUTUMLAR.
İLETİŞİM Yaşamı Zenginleştiren Ya da Fakirleştiren Sihirli Olay Kişiler Arası İletişim.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
En uzak mesafe ne Afrika’dır
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
Empati.
servet akaydın ortaokulu rehberlikservisi
İLETİŞİM.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
Etkili İletişim Becerileri Hazırlayan =Büşra Kocaman
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Programın Karşılaştırılması Sunusu
AYRIMCILIK.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Sağlık İletişimi – 2 Nida KAHRAMAN/Okan Üniversitesi/2010.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
AKRAN BASKISI.
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

Sözel Olmayan İletişim Human Communication [Bölüm 4] PSK 172 – İletişim Becerileri Sözel Olmayan İletişim Human Communication [Bölüm 4]

Sözel Olmayan İletişim Anlam üretmek için sözcükler olmadan mesajları kullanma sürecidir. Sözel iletişimin önemli bir unsurudur. Tek başına sözel olmayan iletişim de çok kuvvetli bir araç. Karşıdaki bireyin duygularından emin olmak için sıklıkla sözel olmayan ipuçlarını değerlendiririz.

Sözel ve Sözel Olmayan İletişim İlişkileri Tekrarlama (Repeating) Aynı mesajın sözel ve sözel olmayan yöntemlerle verilmesi Vurgulamak (Emphasizing) Mesajın etkisini artırmak için sözel olmayan ipuçlarının kullanılması (örn. Sarılmak) Tamamlama (Complementing ) Mesaj verme biçimlerinin birbirini tamamlaması (örn. Ses tonu, yüz ifadesi, vücut hareketleri)

Sözel ve Sözel Olmayan İletişim İlişkileri Çelişme (Contradicting) Sözel ve sözel olmayan mesajlar arasındaki çelişki-Çok önemli aksamalara neden olabilir. Yerini alma (Substituting) Sözel olmayan kodların sözel olanların yerini alması (CIK) Düzenleme (Regulating) Sözel olmayan kodların etkileşimi izlemek ve kontrol etmek için kullanılması (sizi kızdıran birinden uzağa yürümeniz)

Kodları Yorumlamadaki Güçlükler Herhangi bir kod bir çok anlama gelebilir. Elini yukarı kaldırmak? Fiziksel olarak birine yakın olmak? Bir çok kod aynı anlama gelebilir. Sevginin ve duyguların gösterilmesi? Saygı ifadeleri? Kültürün rolü?

Vücut hareketleri ve yüz ifadeleri Kinesis : Hareket Farklı iletişim durumlarında vücut hareketleri ve yüz ifadeleri değişir Beğenme (Liking) Statü (Status) Tepki verebilirlik (Responsiveness)

Vücut harekeleri ve yüz ifadeleri İşaretler (Emblems) Kültüre göre değişen çok sayıda işaret Göstergeler (Illustrators) Sözel mesaja eşlik eden ya da kuvvetlendiren eylemler (başım ağrıyor derken eli başın yanına koymak, evet derken kafa sallamak…) Duygu göstergeleri (Affect displays) Yüz ve vücudun duygu ifadesi olarak gösterdiği eylemler (Kapı çarpmak, alkışlamak…)

Vücut harekeleri ve yüz ifadeleri Düzenleyiciler (Regulators) İletişimdeki akışını kontrol eden sözel olmayan eylemler (diyalogu durdurmak için uzağa yönelmek, bir toplulukta konuşmasını istediğin bireye dönmek…) Uyarlayıcılar (Adaptors) Kişisel alanımızda tamamen, toplum içinde kısmen yapabildiğimiz eylemler (Burun karıştırmak…)

Sözel Olmayan Kodlar Uzam (Space) Proxemics Konuşma ya da iletişim kurma uzaklığı bilgisi Territoriality Çevremizde belirli bir alan yaratma ve koruma ihtiyacı Kendi odamızdaki eşyalarımızın dağılımı ve yerleri? Paylaştığımız bir odadaki eşyalarımızın dağılımı ve yerleri? Kişisel alan (Personal space) Bedenimizin merkez alarak yarattığımız alandır Bizimle birlikte hareket eder

Hall’a göre iletişim sırasında dört farklı mesafe kullanırız Samimi mesafe (Intimate distance) 0-45 cm arası Bir çok amaca hizmet eder: Duygu göstermek, güven vermek… Kişisel mesafe (Personal distance) 45-120 cm arası Kültürel olarak değişebilir Sosyal mesafe (Social distance) 120-360 arası Sıklıkla işyerlerinde, resmi ve az kişisel ortamlarda kullanılır. Toplumsal mesafe (Public distance) 360 cm ve ötesi Toplum önünde konuşma durumlarında kullanılır

Zaman Chronemics (insanların mesaj üretirken zamanı organize etme ve kullanma biçimleri) Geniş ölçekte: Geçmiş, gelecek, şimdi… Tek zamanlı insanlar (Monochronic people) Genel olarak: Zamanı ciddiye alır ve tek bir anda tek bir ş tamamlarlar. İşlerini ve mahremiyeti çok önemserler. Zamanı planlı kullanırlar ve aksaklıklar karşısında esnek değillerdir. Sosyal ilişkiler ikinci plandadır Çok zamanlı insanlar (Polychronic people) Sosyal olmaya eğilimlidirler. Zaman kavramı onlar için daha esnektir.

Dokunma Sağlık açısından önemli Ritüellerin bir parçası Cinsiyet farklılıkları kadınlar dokunmayı daha değerli buluyor Kadınlara daha sık dokunuluyor (6 yaşından itibaren) Kadınlar kız çocuklarına erkek çocuklardan daha çok dokunuyor Birbirine en az dokunanlar babalar ve oğulları …. Kültürel farklılıklar

Sese ilişkin ipuçları Perde (Pitch) Ne kadar yüksek ya da düşük perdeden konuştuğumuz Hız (Rate) Konuşma hızımız Inflection (ses düzeyi değişimi) Konuşurken sesimizdeki değişimler Ses düzeyi (Volume) Konuşurken kullandığımız sesin şiddeti Kalite (Quality) Sesin bireye özgü tınısı

Sese ilişkin ipuçları Sözcük içermeyen sesler (Nonword sounds) Telaffuz (Pronunciation) Sözcükleri ne ölçüde doğru seslendirdiğimiz Söyleyiş (Articulation) Ağızdaki yapıların sözcük üretmek için ne ölçüde koordine edildiği Sözceleme (Enunciation) Bir sözcüğü doğru ve açık biçimde üretmek için telaffuz ve söyleyişin ne ölçüde kombine edildiği Sessizlik

Sözel Olmayan İletişimi Nasıl Geliştiririz? Bağlama verilen önem Sözel olmayan iletişim toplum önündeki konuşmalarda daha belirgin oluyor Giyim ve diğer aksesuarların ortama uyumu? Dinleyici Çocuklarla iletişimde sözel olmayan ipuçları? Geribildirim (Feedback)

Sözel Olmayan İletişimi Nasıl Geliştiririz? Göz temasını ve vücut hareketlerini doğru ve yerinde kullanmak Her insan zamanı farklı kullanır. Zamanı dikkatli kullanmak önemli! Zamanı kullanırken yapılması gerekenlere gerektiği kadar zaman ayırmak Dokunma, kişisel alanın kullanımı konularında dikkatli olmak Kılık kıyafetin ortama uygun olması Düşünceleri ifade etmek için doğrudan ve açık yöntemler kullanmak