ETKİLİ SUNUŞ TEKNİKLERİ
AMAÇ Her katılımcı, Etkili bir sunuş (konuşma) planı hazırlayıp, bu plan doğrultusunda 15 dakikalık konuşma yapabilecektir.
ETKİLİ SUNUŞ Dinleyici Konu Amaç Bilgi Toplama Örgütleme Destek Öğeleri Giriş-Sonuç Sunma
DİNLEYİCİ Dinleyicilerin analizi Dinleyicilerin tutumu
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Kibirli davranmayın Karşı tavır takınmaktan kaçının
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Gerçek ilgi gösterin Arkadaşça davranın
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Ortak özelliklerinizi vurgulayın Yaş Tecrübe Zevk
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Açık kalpli davranın
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Konu hakkında uzman olduğunuzu gösterin
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Dinleyicilerin saygı gösterdikleri Kişilerden örnek verin
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Söylediklerinizi çürüten el, kol, yüz hareketlerinden kaçının
DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN Guruba ve konuya uygun gülmece türlerinden yararlanın
KONU Seçimi Sınırlama Başlık
KONU SEÇİMİ Konuya ilgi duyuyor muyum? Konu dinleyiciler için uygun mu? Konu saptanan süre içinde kapsanabilir mi?
KONUŞMANIN AMACI Dinleyicilerimde ne gibi tepkilerin doğmasını bekliyorum?
DİNLEYİCİLERİN TEPKİSİ (Özel Amaç) AMAÇLAR GENEL AMAÇ Bilgi vermek İkna etmek Eğlendirmek DİNLEYİCİLERİN TEPKİSİ (Özel Amaç) Belli bir konuyu öğrenme İnançlarda, tutumlarda değişme Neşelenme, hoş vakit geçirme
ÖZEL AMAÇ Konuşmacının dinleyicilerde meydana gelmesini beklediği tepkilerin ifadesi
AMAÇ ÖRNEKLERİ Konu : İletişim kuramazsınız Genel amaç : Bilgi vermek Özel amaç : Dinleyicilerin, insanların sürekli olarak sözlü ve sözsüz iletişimde bulunduklarını kavramaları
AMAÇ ÖRNEKLERİ Konu : Kasabadan Teknik Üniversiteye Genel amaç : Eğlendirmek Özel amaç : Dinleyicilerin, kasabada yaşayan bir gencin mühendis olmak için bulunduğu girişimleri dinleyerek hoş vakit geçirmeleri
AMAÇ ÖRNEKLERİ Konu : Sanayileşme mi çevre mi? Genel amaç : İkna etmek Özel amaç : Dinleyicilerin, sanayi atıklarına karşı alınması gereken önlemlere inanmaları
BİLGİ KAYNAKLARI Kendi tecrübeleriniz Meslektaşlarınızın ve arkadaşlarınızın tecrübeleri Yayınlar
KONUŞMAYI ÖRGÜTLEME KALIPLARI Zaman Coğrafya Neden-Sonuç Problem-Çözüm Tez/Antitez-Sentez Tümdengelim Tümevarım Konu
SONUÇ-NEDEN -Çocuklar -Ana - babalar -Toplum 2. -Ana - babanın eğitimsizliği -Ana – babanın çocukluk döneminde dayakla cezalandırılması SONUÇ NEDEN
NEDEN – SONUÇ KALIBI Hatalı nedenlerin ve Tek bir nedenin FARKINDA OLUN
PROBLEM - ÇÖZÜM Dünyanın içine düştüğü enerji problemi Olası çözüm yolları Güneş enerjisi en etkili ve uzun ömürlü çözüm
TÜMDENGELİM Sunulan ilke, çeşitli durumlara uygulanarak, genelden özele indirgenir
Önyargı yaratıcılık için bir engeldir. TÜMDENGELİM İlke : Yaratıcılığa engel olan nedenler, Okul yönetiminde yeniliklerin uygulanmasını köstekler. Önyargı yaratıcılık için bir engeldir. O halde, ön yargı, okul yönetiminde yeniliklerin uygulanmasını köstekler
Makine kullanım hatası TÜMEVARIM Olay No İşe giriş tarihi Kaza nedenleri 1 2 3 . 9 1995 Makine kullanım hatası 1995 Yılında işe alınan işçilerin teknik eğitimleri yetersizdir
KONU KALIBI İşçilerin Eğitim Durumu İlköğretim Lise Yüksekokul Üniversite
Söze Dayanmayan İletişim Konuşmacının davranışlarıyla ilgili öğeler a. Vücudun üst kısmı (baş, yüz) (1) Olumlu etkileri (2) Olumsuz etkileri b. Vücudun orta kısmı (kollar, eller, gövde) c. Vücudun alt kısmı (kalça, bacaklar, ayaklar) 2. Konuşmacının davranışlarıyla ilgili olmayan öğeler a. Nesneler b. Mesafe (1) Kişiler (2) Eşyalar c. Zaman
DESTEK ÖĞELERİ Sözel Görsel
SÖZEL DESTEK ÖĞELERİ GÜLMECE Açıklığa Kavuşturmak Tanımlar Örnekler Karşılaştırmalar Kanıtlamak İstatistik Uzman beyanları
Büyük Orta Küçük %27 %40 İşletmelerin Cirolarına Göre Ölçekleri %47
Teknik Resim Dersi Öğrenci Başarısı
GÖRSEL DESTEK ÖĞELERİ Konuyla ilgili Dinleyicilerin görebileceği büyüklükte Zamansız kullanma Basit Dinleyici ve malzeme arasında engel
GÖRSEL ARAÇLAR Tepegöz – Yansı Dia (Slayt) Film Yazı Tahtası
YANSI HAZIRLAMA REHBERİ Her yansıda bir kavram Her yansıda en çok 25-30 sözcük Dikey yansı düzenlemekten kaçın Her satırda en çok 6-8 sözcük Her yansıda en çok 8-10 satır Vurgu için harf büyüklüğünde değişiklik
İki ana nokta/karşıtları MESAJ FORMATLARI İki ana nokta/karşıtları Üç ana nokta BAŞLIK OLUMLU OLUMSUZ BAŞLIK 1. 2. 3. BAŞLIK 1. Ana Nokta 2. Ana Nokta 3. Ana Nokta Dört ana başlık Altı ana nokta BAŞLIK 1. Ana Nokta 2. Ana Nokta 3. Ana Nokta 4. Ana Nokta BAŞLIK 1. Ana Nokta 2. Ana Nokta 3. Ana Nokta 4. Ana Nokta 5. Ana Nokta 6. Ana Nokta
TEK FİKİR YADA ALINTI DEMİNG’E GÖRE DEMİNG’E GÖRE KALİTE:................................................................................................... DEMİNG’E GÖRE KALİTE:................................................................................................... KALİTE:................................................................................................... DEMİNG’E GÖRE KALİTE:................................................................................................... DEMİNG
ÇERÇEVE KULLANMANIN ÜSTÜNLÜKLERİ Işığın sızmasını engeller Yansıyı saklamak kolaylaşır Çerçeve üzerine not-soru yazılabilir Kapanma ve bindirmeden yaralanma olanağı yaratır
GİRİŞ Dikkat çekme Amaç İstekli Kılma Gözden geçirme Geçiş
SONUÇ Sonuç özeti Tekrar istekli kılma Kapanış
GELİŞTİRMEDE Geçişler Ara özeti
KONUŞMAYI SUNMA Ezberleyerek sunma Yazılı nottan okuyarak Doğaçtan (Hazırlıksız) Hazırlıklı
SAHNE KORKUSU Dilde Seste Beden Hareketlerinde
SAHNE KORKUSUNU GİDERMEK İÇİN Uygun tutum Hazırlanma Ezberden kaçınma Dikkati dinleyici üzerinde toplama Rahatlama Enerjiyi tüketme
GÖZ TEMASI Dikkatleri toplar Güvenirliği artırır Sözsüz geri bildirimden yararlanma olanağı sağlar
BEDENSEL HAREKET VE SÖZLÜ İLETİŞİM Kelimelerin yerine geçme Sözcüklere açıklık kazandırma, pekiştirme Konuşmacıyı ve dinleyiciyi rahatlatma
GELENEKSEL JESTLER Gösterme Verme – alma Reddetme Yumruk Uyarı Ayırma
SESİN KULLANILMASI İşitilebilirlik Akıcılık Hoşa giderlik Anlamlılık Bükümlülük