ENGELLİ KADIN DOSTU SAĞLIK HİZMETLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI sssssssss.
Özürlüler Destek Programı Hibe Programının Konusu:
Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
DOĞUMHANE HİZMETLERİ HOŞGELDİNİZ.
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
ENGELLİ HASTALARA YÖNELİK MEVZUAT VE DÜZENLEMELER
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
Sağlık Hukuku Kavramı ve Eğitimde Dikkat Noktalarımız
CM Limburg: hayatınızdaki güven. CM LIMBURG, LIMBURG’LULARIN EN AZ 57 %’sine HİZMET SUNMAKTADIR! CM-Limburg: en büyük sağlık sigortası.
Destekleyici Çevre Oluşturma Müdahaleleri
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
2. Sağlık hizmetleri.
SAĞLIK.
İŞ GÜVENLİĞİ VE İŞGÖREN SAĞLIĞI (KORUMA)
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Acil Servis Temizliği.
RUH SAĞLIĞI HASTANE VE KLİNİKLERİNDE GÜVENLİK Prof. Dr. Medaim Yanık.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Toplumsal Duyarlılık Projesi
HASTANELERİMİZDE AKILCI STOK YÖNETİMİ
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
ENGELLİLİĞİ ANLAMAK Yrd. Doç. Dr. Z. Hande Sart Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Mayıs, 2010 Ankara.
Tıpta Örselenebilir Gruplar Hekim Tutumu
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
USKAF MAYIS 2016 KOCAELİ Nuh Zafer CANTÜRK Kocaeli Üniversitesi Hastanesi Başhekimi SAKİD Başkanı SENATURK Başkan Yardımcısı.
1.  2  Afet durumları için uluslar arası bir tıbbi ağı organize etme ihtiyacı bulunmaktadır.  Bu ağda yer alacak sağlık servislerinin çeşitli tıbbi.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
Özel Gereksinimli Bireyler için Haklar ve Hizmetler
Özel Körfez Marmara Hastanesi
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
BİLECİK REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
FTR 409 HALK SAĞLIĞINDA FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
ENGELLİ PSİKOLOJİSİ Prof Dr Süheyla Ünal.
BÖLÜM 1: KAYNAŞTIRMA: TEMEL KAVRAMLAR, TARİHÇE ve İLKELER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Acil Servis Temizliği. ACİL SERVİS BİRİMLERİ a) Alçı Odası b) Acil Müdahale Odası c) Acil Gözlem Odası d) Nöbetçi Doktor Odası.
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

ENGELLİ KADIN DOSTU SAĞLIK HİZMETLERİ Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Psikiyatri AD MALATYA

Engellenmişlik işlevsel bozukluk veya yetersizlik kendi başına bir engellilik oluşturmamaktadır işlevsel yönden yetersiz olan özürlü bireyin çevre ortamının olumsuz şartlarıyla karşı karşıya gelmesi sonucu özürlülük engelliliğe dönüşmektedir

Engellilik modelleri Tıbbi model Sosyal model Biyopsikososyal model Bireysel sorun Hastalığın oluşturduğu sorunlar Sosyal model Uygun olmayan çevresel koşulların yarattığı sorun Biyopsikososyal model İşlevselliği 3 düzeyde tanımlar; Bedensel işlevsellik, yapı Aktivite Katılım

Engellilik “Bozukluk” “Aktivite sınırlandırması” “Katılım kısıtlaması”

DSÖ’nün Uluslar arası İşlevsellik, Engellilik ve Sağlık Sınıflandırması (ICF)* Engellilik bireyin sağlık durumu ve bağlamsal etkenler arasındaki dinamik etkileşimdir Sağlık durumu (hastalıklar, bozukluklar, yaralanmalar, travmalar vs) Bağlamsal etkenler; Çevresel etkenler; Sosyal tutumlar, mimari özellikler, iklim vs Kişisel etkenler; Yaş, cinsiyet, başa çıkma yolları *World Health Organization. International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF. 2001.

Part 1: Functioning and Disability Part 2: Contextual Factors International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)* Part 1: Functioning and Disability Part 2: Contextual Factors Components Body Functions and Structures Activities and Participation Environmental Factors Personal Factors Domains Body functions;Body structures Life areas (tasks, actions) External influences on functioning and disability Internal influences on functioning and disability Constructs Change in body functions (physiological) Change in body structures (anatomical) Capacity: Executing tasks in a standard environment Performance: Executing tasks in the current environment Facilitating or hindering impact of features of the physical, social, and attitudinal world Impact of attributes of the person * World Health Organization. International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF. Geneva: World Health Organization, 2001.

Engelli bireylerin hakları Diğer insanlarla aynı oranda, standart, kaliteli bakım Erken tanı ve müdahale Ayrımcılık yapılmaması Yerel hizmet uygulamaları

Özürlüler yasası 01.07.2005 engellilik özürlüler için sosyal bir sonuçtur özürlülükten doğan sosyal haklar, özürlünün cinsiyetine ve özürlülük sebebine bakılmaksızın eşitlik ilkesi özürlülerin toplum hayatında, başkalarıyla eşit düzeyde yer alma fırsatlarından yararlanabilme şansına sahip olması sosyal dışlanmanın çok önemli bir unsuru olarak kabul edilen cinsiyete dayalı ayrımcılığın giderilmesi

Sağlık alanında engeli yaratan etkenler Çevresel Fiziksel koşulların uygunsuzluğu Ulaşamazlık Yapısal Sağlık planlarının yetersizliği Randevu sistemi olmaması Tutumsal Bilgisizlik İletişimsizlik

Engelli kadın Hem kadın hem de engelli olmanın zorluklarını yaşayarak var olmaya çalışmaktadır Sağlık hizmetleri planlanırken engellilere yönelik düzenlemeler çok sınırlı kalmakta, kadın engellilere özgü sorunlar hemen hiç dikkate alınmamaktadır

Sağlık hizmetlerinde yetersizlik Hastane koşullarında engelli kadınlar için yeterli bir düzenleme bulunmamaktadır Kadın Doğum, Acil Servis ünitelerinde bile engelli kadın için ek düzenlemeler gözlenmemektedir Kadının yaşam döngüsünde karşılaştığı sorunların engellilik söz konusu olduğunda nasıl bir özellik kazandığına dikkat edilmemektedir

Sağlık hizmetlerinde yetersizlik Doktor ve hemşireler engelli insanla uğraşmak istememektedir Bu konuda yeterli bilgiye de sahip değildirler Kişisel bakıma yardım zayıf ya da yoktur Evde bakım hizmetleri zayıf ya da yoktur

Sağlık hizmetlerinde yetersizlik Araç temini ve güvenli şekilde ulaşım konusunda sorunlar bulunmaktadır Toplu taşıma araçlarında engellilere yönelik düzenlemeler yetersizdir

Yol haritası Sağlık çalışanlarının engelli kadın sorunları ve bakımı konusunda eğitilmesi Bireyselleştirilmiş, bütünlükçü bakım Tıbbi kolaylıklardan yararlanma Kanıta dayalı tıp uygulamaları Hastanın ve bakım verenlerin eğitilmesi

Sağlık çalışanlarının eğitimi Engellilik hakkında tüm personelin eğitimi Cinsiyete ve engelliliğe ilişkin ek sorunlar konusunda farkındalık kazandırmak Hastanın bütün olarak ele almayı tutum haline getirmek Hastanın özel güçlükleri konusunda duyarlı olmak İletişim becerisi (görme, duyma, konuşma, kavrama sorunları olan bireylerle iletişim, örn işaret dili vs)

Tıbbi kolaylıklardan yararlanma Hastanede yapısal düzenlemeler Rampalar, asansörler Hastane yatakları Kapıları Tuvaletleri Tutamaklar Kullan-at tıbbi malzemeler

Tıbbi kolaylıklardan yararlanma Organizasyonel düzenlemeler Engelliler için danışma deski oluşturulması Randevu kolaylığı, aynı gün birkaç bölümle işini bitirebilmesinin sağlanması Personelin hizmet içi eğitimde engelli hastaya yardım konusunda eğitilmesi

Düzenlemeler İşitme engelliler için işaret dili bilen personel bulundurulması Görme özürlüler için Braille alfabesi ile yazılmış broşürler hazırlanması Engelli kadın hastalar için bir hasta muayene odası düzenlenmesi (yüksekliği uygun muayene masası, tekerlekli sandalyenin hareket edebileceği geniş alanın olması, kapısının geniş olması vs) Hastaya daha fazla zaman ayırmak (hareket zorluğu nedeniyle)

Düzenlemeler Hastanede hizmet veren büroların engellilerin yararlanmasına olanak verecek şekilde düzenlenmesi

Koruyucu hekimlik uygulamaları Peryodik taramalar yapmak (PAP; meme muayenesi, mamografi vs) Sağlıklı yaşam alışkanlıkları konularında eğitmek (Sigara, alkol kullanımı vs) Anne- çocuk sağlığını birlikte düşünmek Cinsel sorunları ve doğum kontrolü için çözüm bulmak İhmal ve taciz sorunlarına dikkat yöneltmek

Engelli kadının güçlendirilmesi Bilgi, araç ve sosyal destekle sağlığı konusunda sorumluluk alma ve kendi kararlarını vermesini sağlama Kendi bakımını yapma konusunda eğitilmesi Çevresel güçlüklerini azaltarak yaşama katılımının arttırılması

Kader