Dünya Bankası 8 Nisan 2014 İstanbul. 1. Giriş – Neden bu değerlendirme, neden şimdi? 2. GB’nin STA ile Kıyaslanması 3. Tarım ve Hizmetlerde Entegrasyon.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EFET GENEL ANLAŞMASI (ELEKTRİK) ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
Avrupa Birliği Ortak Taşımacılık Politikası Semineri Michael Schmidt ICCR Viyana 17 Nisan 2007 AB Bilgi Köprüleri Programı Türkiye’ye Köprü Projesi.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
AB MÜKTESEBATININ ÜSTLENİLMESİNE İLİŞKİN ULUSAL PROGRAM 2008 T.C. AVRUPA BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Küresel Büyüme Oranları (%)
AB UYUM SÜRECİNDE TÜRKİYE KIRMIZI ET SEKTÖRÜ ÖMER ŞENGÜLER İstanbul, 27 Haziran 2007.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Ticareti, üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir ücret karşılığı son kullanıcılara ulaştırılmasını sağlayan alım-satım faaliyetlerinin tümü olarak.
M. Özgür Bozçağa.  Gıda ürünleri – önemli bir gelir kaynağı  Hedef: ◦ Ticaretin artırılması ◦ İnsan, Hayvan ve Bitki Sağlığının sağlanması  Sınırlardan.
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRK DIŞ TİCARETİ SCHENGEN ENGELİNE MAHKUM.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
E.Ü.Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü
 Jean Monnet Burs Programı, AB üyesi bir ülkedeki üniversitede ya da üniversiteye e ş de ğ er bir kurulu ş ta yüksek lisans e ğ itimi veya ara ş tırma.
Tarım Pazarı Ortak Organizasyon Komitesi 16 Nisan 2014 KOYUN&KEÇİ PAZAR DURUMU.
AB MÜZAKERE SÜRECİ Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü AB Uyum Dairesi Başkanlığı Mart 2013, Ankara.
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Uzakdoğu Pasifik I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan Nisan.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ TİCARET POLİTİKALARINI GÖZDEN GEÇİRME MEKANİZMASI TÜRKİYE V. İNCELEMESİ KOORDİNASYON TOPLANTISI 10 ŞUBAT 2012.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
DTÖ ve AB’deki Gelişmeler Işığında 21. YÜZYILDA TÜRKİYE TARIMI Erol H. Çakmak ve A. Halis Akder ODTÜ, İktisat Bölümü.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Soru Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
İNCOTERMS TESLİM ŞEKİLLERİ
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
INCOTERMS 2. ) DELIVERED AT PLACE ( DAP ) a
WTO GATT GATS TRIPS Doç. Dr. A. Can BAKKALCI. WTO KURALLARI ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ORTAK TARIM POLİTİKASI ORTAK TİCARET POLİTİKASI.
Soru 8 AB ve ABD arasında imzalanması beklenen Transatlantik Ticaret ve Yatırım Ortaklığının Türkiye üzerindeki muhtemel etkileri neler olabilir?
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü
INCOTERMS 3) FREE ALONGSIDE SHIP ( FAS ) Satıcının Yükümlülükleri
TÜRKİYE’NİN TARIMSAL DIŞ TİCARETİNDEKİ GELİŞMELER
Satıcının Yükümlülükleri Alıcının Yükümlülükleri
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
Serbest Ticaret Anlaşmaları ve TTIP
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
TÜRKİYE-AB GÜMRÜK BİRLİĞİNİN GÜNCELLENMESİ
EKON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
AB İLE GÜMRÜK BİRLİĞİ’NİN GÜNCELLENMESİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
ULUSLARARASI TİCARET.
Sunum transkripti:

Dünya Bankası 8 Nisan 2014 İstanbul

1. Giriş – Neden bu değerlendirme, neden şimdi? 2. GB’nin STA ile Kıyaslanması 3. Tarım ve Hizmetlerde Entegrasyon 4. Asimetrik Düzenlemeler 5. Koordinasyon ve Anlaşmazlıkların Halli Mekanizması 6. Ticaret Maliyetleri 7. Özet 2

 AB-Türkiye Gümrük Birliği öncü ve benzersiz bir girişim olmuştur  Gümrük Birliği Türkiye için önemli bir entegrasyon aracı olmuştur  Değişen küresel ekonomi GB’deki tasarım hatalarını ortaya çıkarmaktadır: daha fazla entegrasyona ihtiyaç duyulmaktadır  Bu değerlendirme, ◦ Gümrük Birliğinin ekonomik etkilerini değerlendirmek ve ◦ AB-Türkiye ticaret ilişkilerini geliştirmek için ileriye dönük ve çözüm odaklı politika önerilerinde bulunmak amacıyla planlanmıştır. 3

4

 Ortak gümrük tarifesi Türkiye’nin ithalat tarifeleri için bir çıpa oluşturmuştur  STA’larda maliyetli menşe kurallarına ihtiyaç duyulmamaktadır  Türkiye’nin AB’ye ihracatı GB kapsamında bir STA’ya göre yüzde 7 daha yüksektir  AB’nin Türkiye’ye ihracatı yüzde 4 daha yüksektir  En çok etkilenen sektörler: motorlu araçlar, televizyon, giyim 5

6

• Ortak Gümrük Tarifesinin kabul edilmesi Türkiye’nin ithalat koruma önlemlerini önemli ölçüde azaltacaktır ⇒ Tüketiciler için daha düşük fiyatlar, ancak aynı zamanda Türkiye’de daha düşük tarımsal istihdam • AB-Akdeniz ülkeleri zeytin ve domateste artan rekabet ile karşı karşıya • AB’nin Türkiye’ye hayvansal ürün ihracatında artış • Türkiye’nin AB gıda güvenliği kurallarını karşılayabildiği varsayılıyor ⇒ Süt ürünleri, et, hayvancılık ve balıkçılıkta modernizasyon için 2 milyar € maliyet 7

a) Türkiye’nin reel gelirindeki değişim b) AB’nin reel gelirindeki değişim 8 4 farklı senaryo: i.AB-Türkiye arasında tarım STA’sı ii.STA + AB’nin ortak gümrük tarifesi iii.Tarımda GB (ortak ticaret politikası) iv.Türkiye’nin Ortak Tarım Politikasını kabul etmesi

 Model tahminleri, Türkiye’nin sınır ötesi hizmetler ticaretini serbestleştirmesinin 1,1 milyar dolar düzeyinde statik kazanım getireceğini göstermektedir  Düzenleyici çerçevelerdeki başlıca farklılıklar perakende; ulaştırma (AB daha kısıtlayıcı) ve mesleki hizmetler; demiryolu (Türkiye daha kısıtlayıcı) 9 Türkiye’nin AB ile hizmetler ticaretinin yerçekimi modeli, Türkiye’nin İhracatı Türkiye’nin İthalatı

10

 Türkiye AB mevzuatı ile uyumlaşmayı sağlamakla yükümlü, ancak GB ile ilgili alanlardaki karar verme süreçlerine katılamıyor  Kurumsal işbirliği ve kararların şekillendirilmesi ile ilgili hükümler düzgün bir şekilde uygulanmıyor: bu uyumsuzluk riskini arttırıyor  İlk ve en iyi çözüm katılım müzakerelerinde ilerlemek olacaktır  Aynı zamanda asimetrilerin etkisinin azaltılması için bilgi paylaşımı/istişare mekanizmalarının iyileştirilmesi gerekecektir ◦ Örneğin; ‘Türkiye’nin Dostları’ çalışma gruplarının oluşturulması; komitoloji komitelerinde daha fazla temsil 11

 Bazı AB STA ortakları Türkiye ile STA imzalamamıştır (örn. Cezayir, Güney Afrika Cum., Meksika)  AB’nin ABD gibi büyük ülkeler ile STA’ları Türkiye için daha fazla potansiyel kayıp riski doğurmaktadır ◦ Türkiye’nin piyasa erişimini sınırlıyor ◦ AB pazarında Türkiye tercihlerini erozyona uğratıyor ◦ Ticaretin saptırılması sonucunu doğuruyor (menşe kuralları gerektirebilecek)  AB müzakereleri ile aynı zamanda başlayan ve biten paralel müzakereler sorunu çözebilir  Ancak Türkiye belirli bir kapsayıcılık standardına göre müzakere için hazır olmalı; örneğin hizmetler, tarım, düzenlemeler 12

13

14

 Bazı istisnalar bulunmakla birlikte, Türkiye Gümrük Birliğinin kapsadığı alanlarda müktesebat ile uyumlaşmıştır ◦ 2010 itibariyle, T.C. AB Bakanlığı’na göre yüzde 85 ◦ Ancak Komisyon uyumlaşmayı doğrulayamamıştır  Müktesebat kabul edildiğinde AB’ye ihraç edilen ürünlerin tüm teknik düzenlemelere uygun olduğu varsayıldığı için bu önemlidir  Bazı Eski Yaklaşım direktiflerinde uyumlaşmanın olmaması ve sürekli uyumlaşmanın getirdiği riskler  Müktesebatın ulusal mevzuata aktarılmasında takip edilen süreç güncelliğini kaybetmiştir: son liste 1997’de yayınlanmıştır  ‘Bildirim açığının’ azaltılması için, AB mevzuat stokunun ve uyumlaşma durumunun takip edilmesine yönelik resmi bir mekanizmaya ihtiyaç vardır 15

 Mevcut anlaşmazlıkların halli mekanizması koruma önlemlerinin süresine ilişkin anlaşmazlıklar ile sınırlı  Anlaşmazlıkların halli mekanizmasının iyileştirilmesi, piyasa erişim yükümlülüklerini yeniden dengeleyecek ve ticarete zarar veren çeşitli etkenlerin ortadan kaldırılmasını sağlayacaktır  Taraflardan birinin ve çeşitli ihtilaflar konusunda dava açabileceği bir anlaşmazlıkların halli mekanizması daha etkili olacaktır  Uygulamayı kolaylaştırmak için, karar verme sürecindeki asimetrilerin eşzamanlı olarak azaltılması gerekecektir. 16

17

 Karayolu taşımacılık izinleri —özellikle transit için— en azından GB’nin kapsadığı mallar için serbestleştirilmelidir ◦ Komisyon aşağıdaki hususların müzakeresi için yetkilendirilebilir : i) taşımacılık hizmetleri; veya ii) karayolu transit anlaşması (Macaristan ve Romanya); veya iii) karayolu taşımacılık anlaşması (İsviçre) ◦ Müktesebatın ‘Ulaştırma Politikası’ faslı açılabilir  İş amacıyla AB’ye seyahat eden ve önceden yeterlilik verilen iş insanları için vize alırken bir “Yeşil Şerit” sağlanması: ◦ istenilen belgelerin sadeleştirilmesi ◦ vizelerin uzun süreli ve ◦ çok girişli olması  AB-Türkiye ticareti ile ilgili olarak Ticari Korunma Aracı soruşturmaları başlatılmadan önce diyaloğun geliştirilmesi; örneğin Erken Uyarı Sistemi 18

19

 GB potansiyelinin tamamına ulaşamamıştır  Öneriler tek tek veya paket halinde ele alınabilir:  Olası bir paket şunları içerbilir: ◦ Karar verme sürecindeki asimetrilerin azaltılması ◦ STA’lar için paralel müzakerelerin resmileştirilmesi ◦ Önceden yeterli bulunan Türk iş insanlarına yönelik vize için “yeşil şerit” oluşturulması ◦ GB’nin kapsadığı ticaret için karayolu taşımacılık izinlerinin serbestleştirilmesi ◦ Ticari Korunma Aracı soruşturmaları başlatılmadan önce daha iyi koordinasyon sağlanması ◦ Tercihli ticaretin temel tarımı ve hizmetleri kapsayacak şekilde genişletilmesi her iki taraf için önemli kazanımlar sağlayacaktır ◦ İhtilaf çözüm mekanizmasının güçlendirilmesi ◦ Türkiye’nin müktesebatı kendi mevzuatına aktarma sürecinin şeffaflığının arttırılması 20

21