TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Eskişehir İli İnovasyon Stratejileri için Kapasite Oluşturma Projesi 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Danışman, Sonuç Yönetimi
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
Middle East Technical University
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
Eylem Planı Sonraki Adımlar
1513 Teknoloji Transfer Ofisleri Destekleme Programı Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı (TEYDEB)
Siirt Valiliği Siirt Üniversitesi Siirt Sanayi ve Ticaret Odası Siirt İl Özel İdaresi Dicle Kalkınma Ajansı Siirt Esnaf ve Sanatkarlar Odalar Birliği.
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ
Küreselleşme ve Etkileri Küreselleşme; Malların, paranın ve bilginin uluslar arası akışının önündeki engellerin kaldırılması olarak tanımlanabilir. Küreselleşmeden.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Fikirden Pazara: İnovasyonda Yeni Yaklaşımlar
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
KOBİ İşbirliği ve Kümelenme Projesi Ulusal Kıyaslama Sisteminin Oluşturulması Kümelerin İzlenme ve Değerlendirme Süreci 18 Ekim 2012 – Ankara.
6. SANAYİ KONGRESİ Üniversitelerin teknoloji tabanlı inovasyon sürecindeki rolü ve teknolojiye dayalı ekonomiye geçişte tetikleyici model arayışı Doç.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Mayıs 2013 GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ (TTO)
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
İNOVASYONDA KADIN TÜBİTAK MARMARA TEKNOKENT VE KADEM İŞBİRLİĞİNDE KADIN GİRİŞİMCİLİK KAMPI 31 Ağustos – 4 Eylül 2015.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Bölgesel Yatırım Ortamı Değerlendirme Projesi 14 Temmuz, 2015 İstanbul.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Girişimcilik.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
Temel Bilgi Teknolojileri
2016 Kayseri Ticaret Odası.
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KKTC TURİZM VE ÇEVRE BAKANLIĞI TURİZM YATIRIM POLİTİKALARI Doç. Dr
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
Kaynak göstererek kullanabilirsiniz.
Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Eskişehir İli İnovasyon Stratejileri için Kapasite Oluşturma Projesi 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Eskişehir İçin Durum Analizi TTGV 22/02/2008 Eskişehir İçin Durum Analizi Eskişehir Sanayi Odası (ESO) tarafından organize edilen ve katılımcı tekniklerle gerçekleştirilmiş olan Stratejik Gelecek Tasarımı Raporu (Temmuz 2005), KOSGEB Eskişehir Saha Araştırma Raporu (Eylül 2005), TEB KOBİ Akademi İller İçin Gelecek Stratejileri, Eskişehir Sonuç Raporu (Nisan 2007) 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler- Stratejik Niyetler TTGV 22/02/2008 ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler- Stratejik Niyetler Seramik, Havacılık ve Metal Eşya sektöründe eğitilmiş işgücü ile yazılım destekli, bilgi yoğun ve katma değeri yüksek ürünler üretilmesini sağlamak Eskişehir’in öncü sektörlerinin ihtiyacı olan eğitilmiş işgücünün inovatif kabiliyetlerinin geliştirilmesi yönünde çalışmalar yapmak Uluslararası rekabeti sağlayabilecek teknoloji yaratmada nitelikli insan gücü ihtiyacı için Üniversite-Sanayi arasında bir ara-kesit oluşturmak Dış kaynak çekebilmek için insan ve yük taşımacılığında hız, güven ve konforu sağlayan bir altyapı için kent imkanlarına odaklanmak Tanıtım ve pazarlama eksikliğinin fark edilmesi, kadrolaşmanın buna uygun olarak gerçekleştirilmesi konusunda Sanayi Odası’nın üyelerini uyarması ve uyandırmasını sağlayacak çözümler bulması 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler - Ana Stratejiler TTGV 22/02/2008 ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler - Ana Stratejiler Devletin ileri teknoloji kullanan, AR-GE yapan yatırımlara teşvik vermesini sağlamak. ETGB’ni büyütmek ve dışa açılmasını sağlamak. Küçük ölçekli firmaları AR-GE üretim pazarlama platformunda birleştirecek mekanizmalar kurmak. Üniversite – Sanayi işbirliğinde sürdürülebilir, kurumsal ve proje bazlı ilişkilerin kurulmasını sağlamak. Seramik Araştırma Merkezi örneğini geliştirilmek ve sektörel bazda çeşitlendirmek. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler - Ana Stratejiler TTGV 22/02/2008 ESO Raporunda ATGİ İle İlgili Değerlendirmeler - Ana Stratejiler Sanayinin ihtiyacını karşılayacak inovatif düşünceye sahip eleman yetiştirilmesi konusunda çalışmalar yapmak. Ulaşım projelerinin yapımının hızlandırılması için baskı grubu oluşturmak. Eskişehir’in, ürünleri ve firmaları ile birlikte tanıtılmasını ve pazarlanmasını sağlamak. Sanayicilerin birbirlerini, ürünlerini ve imkanlarını tanımalarını ve işbirliği yapabilmelerini sağlayacak ortamlar yaratmak. Pazarlama konusunda bilinç ve yeteneği artırmak. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

KOSGEB Raporunda ATGİ İle İlgili Temel Bulgular TTGV 22/02/2008 KOSGEB Raporunda ATGİ İle İlgili Temel Bulgular KOSGEB Saha Araştırma Raporu’nda anket yapılan 633 işletmenin ‘Geleceğe Dönük İhtiyaçları’ kapsamında ilk iki sıradaki talebi şunlardır; Yatırım İçin Ek Finansman - %58 Teknoloji İyileştirme - %57 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

TTGV 22/02/2008 Genel Değerlendirme Seramik, metal şekillendirme gibi bazı sektörler ağırlıklı olmakla birlikte farklı sektör/teknolojilerden pek çok firma faaliyetlerini sürdürmektedir. Bölgede yer alan Anadolu ve Osmangazi üniversiteleri önemli bir avantajdır. BİS’de öne çıkan girişimci ve araştırmacı üniversite yapıları için uygun stratejiler geliştirebilecek potansiyelleri vardır. Ülke için önemli bir üniversite-sanayi işbirliği modeli olan Seramik Araştırma Merkezi seramik sektörü için başta know-how transferi olmak üzere önemli pek çok servisi sağlamaktadır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

TTGV 22/02/2008 Genel Değerlendirme ESO, bölgenin teknoloji yeteneklerini ve yapılması gerekenleri bilen ve destekleyici bir ortam yaratılmasında, bir çok faaliyetin organizasyonu ve koordinasyonunda etkili bir şemsiye kuruluşudur. OSB, önemli ve estetik unsurlar da dikkate alınarak hazırlanmış, talep gören bir yapılanmadır. Bölge teknoparkı teknoloji destek hizmetleri ve farkındalık yaratılması bakımından önemli işlevleri olan bir yapılanmadır. KOSGEB, firma gelişimleri için önemli diğer bir destek sağlayıcısı olarak görülmektedir. Coğrafi konumu, ulaşım, şehirleşme vb. unsurlarda bölge için avantajlar sağlamaktadır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Genel Değerlendirme Özetle; TTGV 22/02/2008 Genel Değerlendirme Özetle; Eskişehir’de kapsamlı ve AB’deki uygulamaların benzeri “Bölgesel İnovasyon Sistemi” çalışmasının bölge aktörleri girişimi, yönlendirmesi ve katılımlarıyla yapılması için uygun bir altyapı ve potansiyel olduğu görülmektedir. Bu amaçlı bir proje hazırlığı ile ulusal ya da uluslararası proje desteklerinden yararlanarak yapılması mümkün görünmektedir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Bölgede farkındalık yaratılması, TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Bölgede farkındalık yaratılması, Firmaların ATGİ kapsamında eşik atlaması ve İleride yapılacak kapsamlı BİS çalışmaları için birikim sağlaması ve potansiyel oluşturması bakımından yararlı olacağı düşüncesiyle; ESO öncülüğünde, bölgedeki diğer bazı kurumlarla TTGV işbirliği ile bazı pilot çalışmaların hayata geçirilmesi öngörülmektedir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Projede önerilen pilot çalışmalar şunlardır; TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Projede önerilen pilot çalışmalar şunlardır; Farkındalık Yaratma Bölgedeki tüm paydaşlara proje konusunda bilgi vermek, farkındalık ve sahiplenme yaratma amacıyla bir toplantı düzenlenecek, broşürler ve web sayfası hazırlanacaktır. Gereksinim Analizi Bölgedeki firmaların, Ar-Ge, teknoloji ve inovasyon yönetimi, rekabet gücü, bilgi teknolojileri, çevre (temiz üretim, eko-verimlilik, enerji verimliliği vb.) gibi alanlarda bilgi ve uzmanlık gereksinimi duyduğu konular belirlenecektir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Temel Eğitim TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Temel Eğitim Bir önceki adımda belirlenen konularda, firmalara gerekli eğitimler verilecektir. Teknoloji/Çevre Gereksinim/Yetenek Değerlendirmesi Eğitime katılan firmalardan seçilen sınırlı bir grubun teknoloji ve çevre alanında yetenek ve gereksinimleri belirlenecektir. Ortaya çıkan gereksinimlerin karşılanması için firmalara önerilerde bulunulacak, ulusal ve uluslararası kaynaklara erişim için aracılık yapılacaktır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Proje Hazırlama Eğitimi TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Proje Hazırlama Eğitimi Yetenek değerlendirmesi yapılan firmalara, Ar-Ge çalışmalarında ulusal ve uluslararası mali kaynaklardan yararlanabilmelerine olanak sağlayacak projeler yazabilmeleri için eğitimler verilecektir. Projelerine ortaklar bulmalarında yararlanabilecekleri başvuru merkezleri ve kaynaklar gösterilecektir. Proje Pazarı Bölgede yerleşik iki üniversitedeki bilgi birikiminin firmaların erişimine açılması amacıyla firmalar ve üniversite temsilcileri bir araya getirilecektir. Ortak proje fikirlerinin yaratılması için uygun işbirliği olanakları sunulacaktır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Bölgesel Arayüz Oluşturma TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Bölgesel Arayüz Oluşturma Ar-Ge çalışmalarına finansal destek sağlamak üzere proje oluşturma ve kaynak arama konusunda firmalara kalıcı destek hizmeti verecek yerel kamu kurumlarında bir arayüz ofisi oluşturulması için gerekli girişimde bulunulacaktır. Arayüz ofisinde çalışacak kişi/kişilerin eğitilmesi ve firmaların kapasite/yetenek değerlendirme çalışmalarına bu kişi/kişilerin de katılımı sağlanacaktır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP Projesi Değerlendirme Toplantısı TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Projesi Değerlendirme Toplantısı Projenin sonunda bir değerlendirme toplantısı yapılacak, elde edilen sonuçlar ve kazanımlar tartışılacaktır. Projenin sürecinin bileşenleri incelenecek, sonuçların kalıcılığı ve devamlılığı için öneriler geliştirilecek ve yerel aktörlerin bilgisine sunulacaktır. Proje sonucuna ilişkin kazanımlar basılı hale getirilerek, bölgede farkındalık yaratmanın etkisi artırılacaktır. İzleme Firmalar tarafından sunulan projeler izlenecek, başarılı sonuçların TTGV aracılığıyla tanıtımı yapılacaktır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... 1960-1970’ler arası gözlenen ekonomik büyümede lokomotif, doğrudan devlete dayalı genel ekonomik modeller olmuştur. 1980’lere gelindiğinde devlet tarafından sağlanan arza dayalı destek politikaları ile iş ortamının geliştirilmesini hedefleyen sistemler ağırlık kazanmıştır.  Şu anda kullanılan ikinci nesil inovasyon politikalarının ise sistem ve küme odaklı olduğu vurgulanmaktadır. Yakın zamanda gelecek olan üçüncü nesil inovasyon politikalarında diğer sektörlerde veya politik alanlarda gömülü olan bir inovasyon potansiyelinin yaratıldığının varsayılacağı belirtilmektedir. Bunun için, büyük ve küçük tüm firmalar, Ar-Ge kurumları ve sanayi, inovasyon kümeleri arası bağlantılar kurulmasının, yeni bağlantılar kuracak ve mevcut bağlantıları güçlendirecek kamusal politikaların göz önüne alınmasının önemi vurgulanmaktadır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... İnovasyon artan bir şekilde açık bir proses olma özelliği ve karakteristiği göstermektedir. Bu proseste şirketler, müşteriler, yatırımcılar, üniversiteler vb. pek çok kuruluş yer almakta ve bu kuruluşlar arasında kompleks yapılarda işbirlikleri görülmektedir. Bu işbirlikleri, bir proje özelinde Ar-Ge veya benzer özel bir işbirliği (co-operation) olabileceği gibi daha büyük ölçeklerde farklı amaçlar için oluşturulmuş ağyapı (network) ya da küme (cluster)lerde yer alma şeklinde de olabilmektedir. Bu tür işbirliği sistemlerinin önem kazanmaya başlamasının önemli bir sonucu olarak; Bu sistemleri doğal olarak içeren ya da kurulmasını kolaylaştıran bölgesel gelişme politikaları ağırlık kazanmaya başlamıştır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... 1990’lardan sonra şu değişiklikler görülmektedir; Bölge: 1950-80 arası ağırlıkla endüstri siteleri ve büyük üretim ölçekleri görülürken, 1990 sonrası bölgesel inovasyon sistemi yaklaşımı ile politika ve stratejilerin belirlenmesi ve uygulanması yaklaşımı ağırlık kazanmıştır KOBİ’ler: Önceleri tedarik zincirleri içinde üretim faaliyetlerini sürdürmeye çalışan KOBİ’lerin artık inovasyon lideri olmak gibi vizyonları olduğu gözlenmektedir. Politikalar: Üstten alta doğru merkezi yönlendirmeler ile sanayi politikaları şeklindeki yaklaşım yerini, bölgesel liderlik hedefli inovasyon politikalarına bırakmıştır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... 1990’lardan sonra şu değişiklikler görülmektedir; Teknoloji: Kalite, hassas üretim, teknik eğitim ağırlıklı ve proses inovasyonunun öne çıktığı teknolojik eğilimler yerini Ar-Ge odaklı, bilim-teknoloji eğitimine önem veren ürün geliştirme ağırlıklı teknoloji öncüleri ve teknolojilerin farklı alanlarda kullanımını da dikkate alan inovasyon ağırlıklı bir yapıya bırakmıştır. İş Destekleri: Önceleri iş sigortası, fon destekleri, dikey tedarik ilişkilerini özendiren destekler artık, risk sermayesi, ağyapı ve kümeler ile uluslararasılaşma çabalarını destekler hale gelmiştir. Kamunun Rolü: Standartları sağlama ve uyum, bilginin yayınımı ve iyi örnekleri tanıtma şeklinde özetlenebilecek kamu, giderek artan şekilde bilginin geliştirilmesi, farklılaşma, bölgesel inovasyon sistemlerinin oluşumunda katalizör rolü oynamaya başlamıştır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... Özellikle son dönemlerde, sürdürülebilir kalkınma politikalarıyla birlikte eko-inovasyon kavramı da çok öne çıkmış ve ulusal, bölgesel ve firma ölçeğindeki inovasyon stratejilerinde kapsamlı bir yer almaya başlamıştır. Bugünkü nesillerin ihtiyaçlarını, gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmelerini tehlikeye sokmaksızın karşılayabilen kalkınma” olarak tanımlanan Sürdürülebilir Kalkınma, hızla gelişen bilim, teknoloji ve sanayi ile ekonomik açıdan yaşam kalitesini yükseltirken, çevrenin kirletilmemesini ve doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde tüketilmesini öngörmektedir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) İçin Kavramsal Çerçeve TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) İçin Kavramsal Çerçeve Küresel ekonomi ile paradoksal bir şekilde inovasyon çalışmaları bölgesel hale gelmektedir. Benzer şekilde geliştirme çalışmalarının da bölgesel kümelerde yoğunlaştığı gözlenmektedir. Özellikle ATGİ faaliyetlerinin bölgesel sistemlerde yoğunlaşmasının başlıca nesnel gerekçeleri olarak şunlar öne çıkarılmaktadır; Gömülü bilgiye ulaşılma ve paylaşılmasında bölgesel işbirlikleri ve faaliyetler önem taşımaktadır, Endüstri-üniversite ve kamu kurumları arasında bilgi temelli ağyapılar bölgesel ölçekte daha kolay sağlanabilmektedir, Teknoloji üretici ve kullanıcıları arasındaki etkileşim bölgesel düzeyde daha etkin olmaktadır, Bilgi çeşitliliği ve kritik büyüklüğe ulaşma konusunda bölgesel düzey daha ölçülebilir ve verimli bir ölçek olmaktadır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Tanımlar TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Tanımlar BİS; yeni bilgilerin ticarileşmesi için, ulusal, küresel ve diğer bölgesel sistemlerle bir alt sistem olarak ilişkili olan ve bilgi üretimi ve yayınımı amaçlı etkileşimi sağlayan bir sistem olarak tanımlanmaktadır (Cooke ve arkadaşları 2000). Daha da geniş bir tanımda BİS; sosyal ve sınırsal özellikleri nedeniyle ortaya çıkan firmalararası iletişim, sosyo-kültürel yapı ve kurumsal çevrenin, gömülü ortak öğrenme ve sürekli inovasyon faaliyetlerinin gelişimini biçimlendirdiği bölgeler olarak tanımlanmaktadır. Böylece, bölgesel düzlemin sosyal ve kültürel önem ve etkisi de vurgulanmaktadır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Artan Önemi TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Artan Önemi Bir ya da az sayıda firma tarafından gerçekleşmesi mümkün olmayacak stratejik bilgi paylaşımı, endüstriyel lobi faaliyetleri, bir grup için özel eğitim programları, pazarlama faaliyetleri ya da ortak yarar Ar-Ge projeleri vb. amaçlar için kümelenme davranışlarının Silikon Vadisi, Kuzey İtalya, Singapur vb. bölgelerde çok başarılı sonuçlar vermesi bölgesel inovasyon sistem çalışmalarına özel bir önem verilmesine neden olmuştur. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Modelleri TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Modelleri BİS ile ilgili pek çok klasifikasyon mevcuttur. AB ve ABD tercihlerine bakıldığında, BİS’i kurumsal güdülü (Institutional) ve girişimci güdülü (enterpreneurial) olarak sınıflandırmak mümkündür (Cooke,2004). AB tarafından tercih edilen modelde BİS, ağırlıkla kamu kurumları ya da bölge kurumları tarafından yönlendirilmektedir. ABD’de ise genellikle girişimcilerin kendileri ya da risk sermaye kuruluşları gibi aktörler, BİS şekillenmesinde etkili olmaktadır. AB sisteminin uzun dönemli ve kararlı bir özellik gösterdiği belirtilmektedir. Dış destekler olmadan BİS tasarımı ve uygulanmasının güç olduğu, uygulamalarda gözlenen bazı başarısızlıklarda da desteklerin daha onarıcı etkileri bulunduğu söylenmektedir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Önemli Noktalar TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Önemli Noktalar BİS kavramsal olarak hala tam anlamıyla anlaşılamamıştır, Başarılı ve verimli politika ve uygulama pratikleri ile ilgili arayışlar hala sürmektedir, Farklılık ve bölgeye ve bölge paydaşlarına odaklılık BİS için de çok önemlidir, Katılımcılık, niyet ve öğrenme isteği başarı için anahtar konumdadır, Merkez ve bölgesel dengesini anlamak kolay olmamaktadır, BİS performansını artırmak için sorun ve problemlerin tanımı iyi yapılmalı, politika ve strateji seviyeleri yeterli düzlemde (sayıda) oluşturulmalıdır. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler AB kapsamında yapılan bir atölye çalışmasında bir BİS uygulamasında önem sırasına göre belirlenen temel unsurlar; BİS organizasyonu ve yönetimi İyi iletişim, Projelerin planlanması ve yararlı proje sonuçları, Güçlü yönler ve önceliklerin belirlenmesi, Diğer programlarla bağlar, Değerlendirme ve geri besleme sistemleri, Ortak görüşlerde buluşma, En iyi örnekler yaratma ve kullanma, Hedef grupların belirlenmesi, Projelerin KOBİ’lerle ilgisi, Değişik seviyelerde ağyapıların oluşumu, Sürdürülebilirliğin sağlanması, Pilot projeler için fon kaynağı, Üçlü sarmal için kafa yapısı değişimi. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler Benzer bir çalışmada, katılımcılar Bölgesel inovasyon sistemi için strateji uygulamalarında öncelikleri önem sırasına göre şöyle sıralamaktadır; Diğer bölgesel programlar ile bağlar, Yapısal fonlarla ilişkiler, Pilot uygulamaların sunulması, Ulusal programlarla entegrasyon, Finansman sağlanması, Bölgesel işbirliği, Bölge otoritelerinin sahiplenmesi, İzleme ve değerlendirme sistemleri, Uluslararası işbirliği, Gerekli revizyonların yapılabilirliği. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyonda Çevre TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyonda Çevre 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Amaç Sanayicinin “çevre”ye bakış açısının değiştirilmesi Gündemdeki kavramların ve yeni yaklaşımların benimsenmesi Çevre konularının “engel” olmaktan çıkıp fırsat olarak değerlendirilmesi Söz konusu kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde proje oluşturma yeteneğinin geliştirilmesi Çevre yönetiminin yaygınlaşması ve çevre yönetiminin diğer stratejilere entegre edilerek sürekli hale getirilmesi 22/02/2008 ESİNKAP

Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar Sürdürülebilir Kalkınma: Ekonomik açıdan yaşam kalitesi yükselirken, çevrenin kirletilmemesi ve doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde tüketilmesi Sürdürülebilir Tüketim ve Üretim: Verimlilik artışı ile atık azaltımının birlikte gözetilmesi; Doğal kaynak ve enerji tüketimi Toksik ve tehlikeli kimyasal kullanımı Atık oluşumunun bütüncül bir anlayışla kontrol edilerek, minimize edilmesi 22/02/2008 ESİNKAP

Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar Hammadde kullanımının azaltımı Kaynakta atık azaltımı Enerji verimliliğinin artırılması Çevreye duyarlı tasarım Ürün dayanıklılığının ve ömrünün artırılması Geri dönüşüm çalışmalarını içeren koruyucu/bütünsel/sürekli bir stratejinin ÜRETİM SÜREÇLERİNE ÜRÜNLERE HİZMETLERE uygulanarak Maliyetlerin azaltılması ve çevresel performansın geliştirilmesi ile eko-nomik ve eko-lojik verimliliğinin arttırılması demektir. Eko-verimlilik 22/02/2008 ESİNKAP

Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar Boru Sonu Teknikler Çevre Mevzuatı Baskıları Arıtma/ atık bertaraf maliyetleri Kirlilik önleme, geri dönüşüm, temiz üretim Hammadde ve enerji tüketimlerinin azalması Üretim ve atık yönetimi maliyetlerinin düşmesi 22/02/2008 ESİNKAP

Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar Eko-inovasyon: Teknolojik Gelişim ve İnovasyon Faaliyetleri Çevre Yönetimi Ürün ve süreçlerin Çıktı kalitesi Minimum doğal kaynak Rekabetçi fiyat kriterleri ile yeniden yaratılması 22/02/2008 ESİNKAP

Türkiye’deki Mevcut Durum ve Bakış Açısı Eski teknolojilerin kullanımı, kirletici sektörlerin ağırlığı KOBİ’lerde teknoloji düzeyinin düşüklüğü; kaynak tüketimi ve atık yönetiminin sorun olması Çevre standartlarının ve mevzuatının sağlanamaması Çevre mevzuatındaki gelişmeler – AB uyum süreci IPPC Yönergesi – Mevcut En İyi Teknikler İklim Değişikliği Politikaları “Mevzuatı baskısı” ve “arıtma/atık bertaraf maliyeti” anlayışı 22/02/2008 ESİNKAP

Türkiye’deki Mevcut Durum ve Bakış Açısı ESO Raporu: Sanayicinin beklentisi: Çevrenin ön plana çıkacak Çevre koruma bilinci artacak Çevre mevzuatı yatırımları azaltacak Güçlü yönler: Yeniliğe açık sanayici Teknoloji Geliştirme Bölgesi İnovasyona yönelik stratejiler Değişim: eko-verimlilik, eko-inovasyon, maliyetlerin düşüşü, rekabet gücü 22/02/2008 ESİNKAP

Türkiye’deki Mevcut Durum ve Bakış Açısı Öncelikler (BTYK, TÜBİTAK, Vizyon 2023): Temiz üretim teknolojileri Enerji teknolojileri Çevre teknolojileri Üretim süreç ve teknolojileri Yenilenebilir enerji teknolojileri Atık azaltımı ve geri kazanım Uygun atık bertarafı 22/02/2008 ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 0 - Yönlendirme Kurulu Oluşumu Bölgedeki önemli aktörlerden katılımcılarla oluşturulacak Yönlendirme Kurulu sadece tasarlanan faaliyetlerin hayata geçirilmesinde önemli bir fonksiyon üstlenmekle kalmayacak, gerek bu proje kapsamında ve gerekse de daha sonra bölgede yapılacak benzer çalışmalar için önemli bir işbirliği ortamı yaratılması için önemli bir yapılanma olacaktır. Olabildiğince geniş bir yelpazeden kurumların temsilcilerinden oluşması önerilen Yönlendirme Kurulu’nun ilk aşamada oluşturulması gerekli ve önemlidir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 1- Farkındalık Yaratma Bu çalışma ile olabildiğince geniş bir gruba (Üniversite, KOBİ’ler, büyük şirketler, KOSGEB, Yerel Yönetim, Teknopark vb.) BİS, Proje kapsamı, pilot çalışma detayları, her bir pilot projeden beklenen yararlar, beklenen katılımcı profili vb. konularda bilgilendirme yapmak amacıyla yarım günlük bir toplantı öngörülmektedir. Toplantı içeriği birlikte belirlenecek, toplantı notları ve sunum yapacaklar TTGV tarafından sağlanacak, duyuru, toplantı yeri ve gerekli altyapının ESİNKAP Yönlendirme Kurulu (EYK) tarafından sağlanması beklenmektedir. Çalışma Sonunda Beklenti: Farklı aktörlerden çok geniş bir grup tarafından BİS konusunda farkındalık ve beklenti yaratılması ve pilot çalışmalar için bilgilendirme ve talep oluşturulması 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 2-Gereksinim Analizi Bu çalışma ile hazırlanacak bir anketin olabildiğince çok sayıda firmalara gönderilmesi ile firmaların ATGİ, çevre vb. konularda durumları ve bilgi ve uzmanlık ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bu sonuçların değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Anket ön hazırlığının TTGV tarafından yapılması ve EYK ile görüşmeler sonucu son halinin verilmesi ardından, EYK girişimiyle dağıtımlarının ve toplanmasının sağlanması beklenmekte, anketlerin değerlendirilmesi, analiz ve önerilerin geliştirilmesinin EYK ile paylaşılarak TTGV tarafından yapılması planlanmaktadır. Çalışma Sonunda Beklenti: Yüksek oranda geri dönüş alınması ve yapılacak faaliyetler için talep yaratılması. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 3-Temel Eğitim Eğitim içeriği ve detayları EYK ile birlikte oluşturulacak. Eğitimciler, eğitim notları TTGV tarafından sağlanacaktır. EYK girişimiyle, duyuru, eğitim yeri ve materyalleri ile sunum ve ikramların bölgesel olanaklarla sağlanması öngörülmektedir. Ayrıca, ‘Arayüz’ faaliyetlerinde görev alacak personelin EYK girişimleriyle belirlenmesi ve tüm faaliyetlerde yer almalarının sağlanması. Çalışma Sonunda Beklenti: Eğitime en az 20 firmanın ve bölgede sürdürülebilir çalışmalar yapılmasında görev yapacak “arayüz” faaliyetlerinde görev alacak personelin katılması ve eğitim sonunda ATGİ ve Çevre konularında temel kavramların anlaşılması, firmalarında yapacakları uygulamalar için fikir sahibi olmaları ve daha sonraki etkinlikler için talep yaratılması. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 4-Teknoloji/Çevre Gereksinim/Yetenek Değerlendirmesi Eğitime katılan firmalardan seçilen sınırlı bir grubun teknoloji ve çevre alanında yetenek ve gereksinimleri belirlenecektir. Ortaya çıkan gereksinimlerin karşılanması için firmalara önerilerde bulunulacak, ulusal ve uluslararası kaynaklara erişim için aracılık yapılacaktır. Bu etkinlik için firmalar YK ile ortaklaşa belirlenecek, değerlendirmenin gerçekleşmesi için doküman, uzman vb. tüm gereksinimler TTGV tarafından sağlanacaktır. Çalışma Sonunda Beklenti: Değerlendirmesi yapılacak 5-6 firmanın kendileri için ATGİ kapsamında strateji ve planlar yapabilir ve ulusal ve uluslararası destek sistemleri için Ar-Ge projesi önerileri geliştirebilir hale gelmesi, ‘arayüz’ elemanlarının proje sonrası talep eden firmalara değerlendirmeyi yapabilir hale gelmesi. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 5-Proje Hazırlama Eğitimi Yetenek değerlendirmesi yapılan firmalara, Ar-Ge çalışmalarında ulusal ve uluslararası mali kaynaklardan yararlanabilmelerine olanak sağlayacak projeler yazabilmeleri için eğitimler verilecektir. Bu etkinlik için kapsam ve yöntem YK ile belirlenecek ve tüm eğitim notları ve uzmanlar TTGV tarafından sağlanacaktır. Duyuruların yapılması, eğitim yeri altyapısı ve ikramların EYK girişimiyle sağlanması öngörülmektedir. Çalışma Sonunda Beklenti: En az 20 firmadan katılımcı olması, tümü tarafından eğitim süresince bir proje önerisi geliştirilmesi ve eğitim sonunda 1 yıl içinde 10 firmadan proje başvurusunun Ar-Ge proje destek sağlayıcılara yapılması. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 6-Proje Pazarı  Proje Pazarı organizasyonunun, bu organizasyon için TÜBİTAK PPP desteğinden yararlanılması planlandığından, TTGV desteği ve yönlendirmesi ile bir üniversite ya da bir firma koordinasyonuyla ESO tarafından yapılması öngörülmektedir. Planlama ve dokümanların hazırlanması için TTGV destek sağlayacaktır. Bölgesel organizasyon için düzenleyici kuruluşa ESO desteği yararlı olacaktır. Çalışma Sonunda Beklenti: Üniversitelerden 20, araştırma kurumlarından 10 ve sanayiden 10 olmak üzere 40 proje ve yaklaşık farklı şehirlerden 100’e yakın katılımcı hedeflenmeli. Çalışma sonucunda 3-4 işbirliği ve ÜSİ, ortak proje vb. konularda farkındalık. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 7-Bölgesel Arayüz Oluşturma Ar-Ge çalışmalarına finansal destek sağlamak üzere proje oluşturma ve kaynak arama konusunda firmalara kalıcı destek hizmeti verecek yerel kamu kurumlarında bir arayüz ofisi oluşturulması için gerekli girişimde bulunulacaktır. Arayüz ofisinde çalışacak kişi/kişilerin eğitilmesi ve firmaların kapasite/yetenek değerlendirme çalışmalarına bu kişi/kişilerin de katılımı sağlanacaktır. Projenin başından itibaren; arayüz faaliyetleri için uygun kurumların ve kişilerin belirlenmesi ve katılımlarının sağlanması için EYK tarafından girişimlerde bulunulması önerilmektedir. Çalışma Sonunda Beklenti: Farklı kurumlardan 3-4 kişinin bu faaliyetler ile ilgili uzmanlaşması, bölgede proje sonrası bu ve benzer çalışmalar için faaliyetlerde bulunması. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 8-Değerlendirme Toplantısı Projenin sonunda bir değerlendirme toplantısı yapılacak, elde edilen sonuçlar ve kazanımlar tartışılacaktır. Projenin sürecinin bileşenleri incelenecek, sonuçların kalıcılığı ve devamlılığı için öneriler geliştirilecek ve yerel aktörlerin bilgisine sunulacaktır. Proje sonucuna ilişkin kazanımlar basılı hale getirilerek, bölgede farkındalık yaratmanın etkisi artırılacaktır. Projenin belirli aşamalarında EYK ile diğer kurumların bir araya gelerek değerlendirme toplantıları yapmaları önemli görülmektedir. Bölgenin kazanımlarına ilişkin bir etki değerlendirme çalışması yararlı görülmektedir. Bu çalışmanın YK ile birlikte TTGV tarafından tasarlanması, EYK girişimiyle uygulanarak sonuçların TTGV tarafından analizi uygun görülmektedir. Çalışma Sonunda Beklenti: Proje sonucunda, 10 kadar Ar-Ge proje başvurusunun TTGV’ye yapılması hedeflenmektedir. Projenin önemli bir çıktısı da, BİS için planlama ve işbirliği olabilecektir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları TTGV 22/02/2008 ESİNKAP - Pilot Çalışma Adımları 9-İzleme Firmalar tarafından sunulan projeler izlenecek, başarılı sonuçların TTGV aracılığıyla tanıtımı yapılacaktır. İzleme sistematiğinin TTGV tarafından EYK işbirliği ile geliştirilmesi, takip ve verilerin toplanması için YK girişimi yararlı görülmektedir. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

ESİNKAP – Proje Taslak Zaman Planı TTGV 22/02/2008 ESİNKAP – Proje Taslak Zaman Planı Adım Başlangıç (ay) Bitiş (ay) Proje Başlangıç/Ön Hazırlık Çalışması 2 Yerel Aktörlerle Temas 3 Farkındalık Yaratma 4 Gereksinim Analizi 6 Eğitim 7 Teknoloji/Çevre Gereksinim/Yetenek Değerlendirmesi 9 Proje Hazırlama Eğitimi 10 Proje Pazarı 11 Bölgesel arayüz oluşturma 12 Değerlendirme Toplantısı 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Verimli, işbirlikli ve başarılı bir çalışma diliyoruz. TTGV 22/02/2008 Verimli, işbirlikli ve başarılı bir çalışma diliyoruz. 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP