Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Advertisements

İÇ KONTROL STANDARTLARI
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Bankacılık Etik İlkeleri
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.

Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL SİSTEMİ VE KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI.
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Mathieu Zagrodzki UNDP. Güvenlik Stratejileri ve İç Güvenlik Kuvvetleri’nin Örgütlenmesi Fransa Örneği.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
BAŞHEKİMLERİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
T.C. MALİYE BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Kurumsal Performansın Değerlendirilmesi
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
Öznur OKAY Mali Hizmetler Uzmanı
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Avrupa Konseyi Destekli Hibe Projesi KAMUDA ETİK KÜLTÜRÜN GÜÇLENDİRİLMESİ.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP) MEBGEP.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
SAYDAMLIĞIN ARTIRILMASI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN GÜÇLENDİRİLMESİ STRATEJİSİ KOORDİNATÖR: R. Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi HAZIRLAYAN : L. Cihan.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
KAMUDA HASSAS GÖREV.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Sunum transkripti:

Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadelenin Kurumsal Altyapısı Dr. Genç Osman YARAŞLI Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı Ankara, 7 Temmuz 2005

GİRİŞ Yolsuzlukla mücadele konusunda toplumsal ve siyasal konsensüsün mevcut olduğu söylenebilir. Yolsuzlukla mücadele geniş perspektiften ele alınmalıdır. Yolsuzluğu önleyici bir kurumsal yapı oluşturulmasına ilişkin “Yolsuzluğa Karşı BM Sözleşmesi”nde düzenleme yapılmıştır.

YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN KURUMSAL YAPISI A- KURUMSAL YAPI OLUŞTURULURKEN GÖZETİLMESİ GEREKEN TEMEL KRİTERLER Önerilen kurumsal yapı, mevcut siyasi ve idari yapının temel prensipleriyle uyumlu olmalıdır. Önerilecek sistem varolan idari, kolluk ve adli sistem ile uyum içinde olmalıdır ve bir bütünlük arzetmelidir.

Yolsuzlukla mücadele amaçlı bir birimin başarısı için gerekli şartlar: 1 – Siyasal irade, 2 – Bağımsızlık, a. Politik etkilere maruz olunmaması, b. Bağımsız bir bütçeye sahip olunması, c. Personelin atanma standart ve sürelerinin belirlenmesi. 3 – Yeterli mali kaynak, 4 – Uzman ve temiz personel, 5 – Hesap verebilirlik (accountability) : Bağımsızlık ve hesap verebilirlik bir paranın iki yüzü gibidir.

Kurumsal Yapılanma Alternatifleri: B – İHTİSASLAŞMIŞ MERKEZİ BİRİM Kurumsal Yapılanma Alternatifleri: 1 – Hem önleyici, hem de soruşturmacı tek bir birim kurmak. 2 – Biri önleyici, biri soruşturmacı olmak üzere iki birim kurmak. 3 – Yeni bir organizasyona gidilmeden mevcut idari, kolluk ve adli mekanizmayı daha etkin hale getirmek. 4 – Bir önleyici birim kurmak, idari ve adli soruşturmalar bakımından mevcut kurumsal kapasiteleri kullanmak.

1. Seçenek : Türkiye’de yolsuzlukla mücadele ile görevli tek bir soruşturmacı birim kurulmasının sakıncaları Coğrafi bakımdan, Kamunun faaliyet alanlarının ve yolsuzluk tipolojilerinin çeşitliliği bakımından, Bu birimin kendisinin yolsuzluğa bulaşması riski, Bastırıcı fonksiyonun önleyici fonksiyonu ikinci plana itmesi, Tek soruşturmacı merkezi birim ile mevcut denetim birimleri arasında çatışma çıkma ihtimali.

2. Seçenek : Biri önleyici, biri soruşturmacı olmak üzere iki birim kurmak Tek soruşturmacı birim kurmanın sakıncaları bu seçenekte de geçerli olacaktır. Ayrıca iki ayrı birim kurulması pahalı bir çözümdür. Üstelik bu iki kurum arasında çatışma doğabilir. Tam rakamlar 2004 712.991.024 – 7.129.910.244

3. Seçenek : Yeni bir organizasyona gidilmeden mevcut idari, kolluk ve adli mekanizmayı daha etkin hale getirmek. Yolsuzlukla mücadelede genel olarak mevcut idari, kolluk ve adli mekanizmanın daha etkin hale getirilmesi gerektiğini düşünmekle birlikte önleyici tedbirlerin alınması ve koordinasyonuyla görevli bir kuruma ihtiyaç vardır.

4. Seçenek : Önleyici tedbirlerin alınması ve koordinasyonuyla görevli bir kurum kurulması veya mevcut bir kurumun bu fonksiyonu görecek biçimde yeniden organize edilmesi gerektiğini düşünüyoruz.

Önleyici Merkezi Birim Niçin Gerekli? Önleyici tedbirlerin belli bir politika ve strateji doğrultusunda alınmasını ve uygulanmasını gözetecek, koordine edecek uzman bir merkezi birime ihtiyaç vardır. Üyesi olduğumuz GRECO gibi uluslararası organizasyonlarda ve bu organizasyonların yapacağı ülke değerlendirmelerinde ülkemizi temsil edecek ve değerlendirme sürecine ilişkin faaliyetleri koordine edecek bir birime ihtiyaç olduğu açıktır.

Yolsuzluk Önleme Biriminin Görevleri Yolsuzluk stratejisi belirlemek, uygulanmasını izlemek. Kurumların faaliyetlerini izlemek ve onlara saydamlık, hesap verebilirlik ve iyi yönetişim konularında tavsiyelerde bulunmak. Ülkemizin taraf olduğu sözleşmelere ve uluslararası kurumların tavsiyelerine uyum çalışmalarını planlamak ve koordine etmek. Sivil toplumla etkili işbirliği yapmak.

Toplumun eğitimi ve aydınlatılması konusunda çalışmalar yapmak suretiyle yozlaşmayı günlük hayatın bir parçası olarak algılayan toplumsal kültürü tersine çevirmek. Yolsuzluk konusunda riskli alanları belirlemek ve alınacak tedbirlerinin etkinliğini değerlendirmek. Yolsuzluk ihbarlarını almak ve değerlendirmek. İhbarcıları korumak ve ödüllendirmek.

Nasıl Yapılanmalı? Başbakanlığa bağlı bir idari birim: Başbakanlığa bağlı olmak: Kuruma bir statü ve politik etkilerden belli ölçüde koruma sağlar. Kurumun diğer kamu idareleri üzerinde etkisini ve yaptırma gücünü arttırır. Politik iradenin de bir ifadesi sayılabilir. Yolsuzluğu Önleme Birimi Başkanı belli bir süre için ve mümkün olduğunca yüksek bir statüde atanmalıdır.

Yolsuzluğu Önleme Koordinasyon Kurulu Başbakanlık müsteşarının başkanlığında Yolsuzluğu Önleme Birimi Başkanı, Kamu Etik Kurulu Başkanı, Kamu Denetimi İstişare Konseyi başkanı ve ilgili bakanlık müsteşarlarından teşkil edilir. Kurumun diğer kamu kurumlarına yaptığı tavsiyelerin yerine getirilmesini izler ve değerlendirir. Kurumun faaliyetlerini izler ve değerlendirir. Yılda en az dört kere toplanmalıdır. Kamu Etik Kurulu bu birimle ilgilendirilmelidir.

Yolsuzluğu Önleme Biriminin Ana Hizmet Birimleri Kurumsal gelişmeleri takip eden, risk alanlarını ve alınması gereken tedbirleri belirleyen bir alt birim, Eğitim, halkla ilişkiler ve uluslararası ilişkilerden sorumlu bir alt birim, İhbar kabul eden, bunları ilgili denetim birimlerine veya savcılara yönlendiren ve sonuçlarını takip eden bir alt birim.

Çalışma Grubu Oluşturulması Denetim birimlerine gönderilen ihbar birden çok denetim biriminin ortak çalışmasını gerektiriyorsa Yolsuzluğu Önleme Birimi, bu birimlerden birinin koordinatörlüğünde bir çalışma grubu kurulmasını isteyebilir. Mali İstihbarat Birimi İle İlişkiler Yolsuzlukla mücadelede en önemli hususlardan biri bilgi analizi olduğundan, Yolsuzluğu Önleme Birimi ile Mali İstihbarat Biriminin ilişkileri iyi düzenlenmelidir.

C – MEVCUT DENETİM SİSTEMİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI 1 – Denetim anlayışının yeniden yapılandırılması Hukukilik denetimi yanında yerindelik denetimi. Denetim birimlerinin performans kriterlerinin belirlenmesi ve meslekte ilerlemenin bu kriterlere göre yapılması. Denetim yöntemlerinin geliştirilmesi. Bağımsızlık artırılmalı ama bu sorumsuzluk ve keyfilik anlamına gelmemeli.

2 – Organizasyonel yeniden yapılanma Her bakanlıkta iç denetim – teftiş, idari soruşturma veya sektörel dış denetim yapan sadece bir denetim birimi olmalı. Kamu Denetimi İstişare Konseyi teşkil edilmeli, bu konsey ulusal denetim standartları ve stratejilerini belirlemelidir. Konsey başkanı aynı zamanda Yolsuzluğu Önleme Koordinasyon Kurulunun üyesi olmalıdır. Yolsuzluğu Önleme Birim Başkanı da Kamu Denetimi İstişare Konseyi üyesi olmalıdır.

Teşekkürler