Psikolojinin Konuları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Eğitim Psikolojisi ve Öğretmen
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
1. Psikolojiye Giriş Psikolojinin Tanım ve İçeriği
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
ELEKTRONİK YÜZYIL.
Davranış Bilimleri Hafta I.
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
PSİKOLOJİYE GİRİŞ Öğr. Gör. Serap GÖKCE
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Psikoloji.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Erken çocuklukta gelişim
1.PSİKOLOJİ BİLİMİNİN DOĞASI
Hazırlayan Tuba YAZICIOĞLU
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNDE KURAMLAR VE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNSAN DAVRANIŞINI İNCELEYEN YAKLAŞIMLAR
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
Psikolojinin Konusu ve Amacı
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
GELİŞİM PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Doç. Dr. Ali Arslan.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
My Life Psikoloji Psikolojiye Giriş 1.Psikolojinin Tanım ve İçeriği 2.Psikolojinin Tarihçesi 3.Psikolojide Temel Yaklaşımlar * Davranışçı.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Din Psikolojisinde Kullanılan Yaklaşımlar
FONKSİYONCULAR.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
DAVRANIŞÇILAR.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
PSİKOLOJİNİN TANIMI VE ALT DALLARI
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
ÖĞRENME.
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşım
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

Psikolojinin Konuları Psikolojinin alanı Konusu nedir? Konusu hakkındaki yaklaşımlar nelerdir? Alt dalları nelerdir? Bir bilim dalı olarak yöntemleri nelerdir? Öğrenme Öğrenme modelleri Düşünme ve problem çözme Mekanizma olarak Bellek Organizmanın çevreyle ilişkisi Güdülenme Duyum-algı Ruh sağlığı Çeşitli hastalıklar Savunma mekanizmaları

PSİKOLOJİNİN ALANI Konusu insan ve hayvanların davranışlarının temelidir. Amacı insan davranışının nedenlerine açıklama getirerek kontrol altına almaktır.

PSİKOLOJİYE İLİŞKİN 6 YAKLAŞIM 1. Yapısalcılık- W. Wundt Psikolojinin amacı zihnin yapısını çözümlemek, bilinci oluşturan öğeleri bulmak İlk kez laboratuvar ortamına girer. İçe bakış yöntemini kullanır. 3. Psikodinamik (psikanaliz)- S. Freud Davranışın sebeplerini bilinçaltı, güdülerde arar. Geçmiş yaşantıların davranış oluşumunda etkili olduğunu savunur. Olay incelemesini kullanır. İd-Ego-Süperego benlikleri 4. Bütüncül Yaklaşım-Gestalt Davranışın sebeplerini bir bütün olarak inceler. Bütün parçadan önce gelir. Davranışın altında yatan tek tek nedenleri araştırmak yerine bütünün içinde anlamaya çalışır. Bünyeleşmiş olanı açıklar. Okuma-yazmada yöntem; kelimeden harfi öğretmektir. 2. Davranışçılık-J.B. Watson Psikolojinin amacı insanın gözlemlenebilir, ölçülebilir davranışlarını ele almalıdır. İçe bakış yöntemi özneldir, güvenilir değildir. Konusu nesnel olan davranışlar olmalıdır.düşünce ve zihin ölçülemediğinden psikoloji konusu olamaz.

5. Hümanistik Yaklaşım- A. Maslow Temele tek insanı alır. İnsanın temel doğası sadece bilinçaltı ya da uyarıcı-tepki ilişkisi değildir. Başka ihtiyaçları da vardır. Bu ihtiyaçlar hiyerarşik sırayla doyurulur. Geçmiş ya da gelecek değil içinde yaşanan anın koşulları etkilidir. Yöntem olarak iç gözlem ve empati kullanılmıştır. 6. Bilişsel Yaklaşım İnsan pasif değil algılayan, anlamlandıran bir varlık Zihinsel süreç nesnel olarak ele alınmalı Düşünme- bellek-algı-zeka ile ilgilenilmiş 7. Biyolojik Yaklaşım-A.Meyer İnsanı biyolojik bir organizma olarak ele alır. Her davranışın altında merkezi beyin olan sinirsel düzenek ya da iç salgı bezlerinin salgıladıkları hormonun etkisi vardır. 8. İşlevselcilik –Yararcılık-W.James Davranışın nedenlerini değil, sonucundaki yararı gözeterek işlevselliğine bakar. Çevresine uyum sağlamasında zihnin işlevi önemlidir.

YÖNTEMLER Bilimsel bir disiplin olarak bilimin yöntemlerinden yararlanır: Betimleyici Yöntemler -test -anket -gözlem Doğal gözlem Sistematik gözlem İç gözlem -görüşme -olay inceleme 2. Korelasyonel Yöntemler fark derecesi korelasyon Pozitif korelasyon Negatif korelasyon 3. Deneysel Yöntemler

Deneysel Yöntem Değişken : 1. bağımlı 2. bağımsız Deney Grubu-Kontrol Grubu Örnek: Her yönden eşitlenmiş(zeka, vs.) 2 grup öğrenciden biri sesli bir ortamda diğeri ise sessiz bir ortamda ders görüyorlar ve buna göre başarı durumları ölçüldüğünde sessiz ortamdaki grubun başarısının yüksek olduğu görülüyor. Bu deneyde; Kontrol grubu (normal koşullardaki)sessiz ortamdakiler Deney grubu sesli ortamdakiler Bağımsız değişken(neden) ses seviyesi Bağımlı değişken (sonuç) başarı-başarısızlık (sese bağlı olarak değişen)

BİR DENEY: Biri doğal ortamlarında gözlenen kontrol grubu ve ikisi deney grubu olmak üzere üç grup üstünde çalışılır. Deney grubundan biri maruz kaldığı elektrik şokunu butona basarak kesmeyi başaran Kaçış Grubu,diğeri ise elektriği butona defalarca basmasına rağmen kesmeyi başaramayan çaresizler grubudur. Bu deneyin ilk aşamasında öğrendikleri çaresizliği, deneyin ikinci aşamasında büyük bir tehlikeden kaçmak adına atlamaları gereken çitten 30 denemeye rağmen atlayamamalarına yol açar. Normal şartlarda bir köpeğin kolayca atlayabileceği yükseklikte olan çitten canını kurtarma pahasına olsa bile atlayamaması çok trajedik bir gerçektir. Ama o köpekleri engelleyen, başaramayacağı inancıdır.

BU DENEYDE; 1 KONTROL GRUBU 2 DENEY GRUBU VAR: KAÇIŞ GRUBU ÇARESİZLER GRUBU AMAÇ: ENGELLENME DUYGUSUNUN BAŞARISIZLIĞIN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ BAĞIMSIZ D. NEDEN: ENGELLENME BAĞIMLI D. SONUÇ: BAŞARISIZLIK