VE TÜRKİYE UYGULAMASI DÜZENLEYİCİ ETKİ ANALİZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
Bürokrasinin Azaltılması ve Vatandaş Odaklı Hizmet Sunumu Çalışmaları
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 BELEDİYELER ARASI ORTAKLIKLAR VE KARDEŞ KENT İLİŞKİLERİ: Türkiye’deki MİB’nin rolü.
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ İÇ KONTROL SİSTEMİ
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’DE MEVZUAT İYİLEŞTİRME ÇABALARI Dr. Recep KIZILCIK BAŞBAKANLIK KANUNLAR VE KARARLAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI.
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
Kamuda e-Belge Çalışmaları
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
İYİ YÖNETİŞİM.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 4 DEA Moldova Kurumsal Çerçeve.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Stratejik Yönetim.
Bilgi Güvenliği Hukuksal Süreçler
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
Sunum transkripti:

VE TÜRKİYE UYGULAMASI DÜZENLEYİCİ ETKİ ANALİZİ Recep Kızılcık ,Başbakanlık 23 Şubat 2007, Ankara

DAHA İYİ DÜZENLEME Daha İyi Düzenleme,vatandaş,kamu yönetimi,iş dünyası ve sivil toplum üzerine gereksiz idari yüklerin getirilmemesi için, düzenlemelerin; ancak gerekli olduğu durumlarda yapılması,etkin,orantılı, şeffaf, uyumlu ve hesap verebilir olmasınıdır. Daha İyi Düzenleme Stratejisinin temel unsurları şunlardır; 1- Düzenleyici Etki Analizi (DEA), 2- Basitleştirme, 3- Katılım ve istişare, 4- Düzenlemeye alternatif çözüm yolları, 5- Düzenlemelere etkin erişim, 6- Etkin bir kurumsal yapının oluşturulması.

Niçin Daha İyi Düzenleme ? 1- Sosyal gelişme, daha iyi hayat standardı ve yaşam kalitesinin artırılması hedeflerine ulaşmada önemli rol oynayan rekabet ve açık ekonominin önemli araçlarından birisidir. 2- Kamu yönetiminin geliştirilmesi gibi daha kapsamlı bir programın bir parçasınıdır. 3- Vatandaşların yönetime daha fazla katılımı , iyi yönetişim (good governance)’in gerçekleştirilmesi ve demokrasi açığının giderilmesine yardımcı olur. 4- İş dünyasında öngörülebilirliği sağlar. 5- Bireysel hakların ve sosyal birlikteliğin oluşturulması ve sürdürülmesine katkı sağlar. 6- Ekonomik kazanç ve zenginliğin birey ve toplumun diğer kesimlerine adaletli olarak dağıtılmasına yardımcı olur.

Düzenleyici Politika Tarihsel olarak hükümetler sosyal gelişme,daha iyi yaşam standardı ve yaşam kalitesinin artırılması hedeflerinin gerçekleştirilmesi için, büyük oranda, geleneksel yönetim araçları olan cari harcamalar, vergilendirme ve yatırım gibi araçları kullanılırken, özellikle 2000’li yılların başından itibaren Avrupa Birliği kurumları ve üyesi ülkeler, “düzenleyici politika” üzerinde önemle durmaya başlamıştır. Avrupa Birliği Lizbon Stratejisin Hedefleri(2000-2010) Dünyanın; 1- En dinamik, 2- Rekabetçi , 3-Ve bilgi temelli ekonomisi haline gelmek. Bakanlar Konseyi, anılan hedeflere ulaşmak için Daha İyi Düzenleme Stratejisinin, Birlik bünyesinde ve üye ülkelerde uygulanmasını tavsiye etmiştir. 2003 yılından itibaren anılan Strateji AB’de uygulanmaya başlamıştır.

DEA Nedir? Düzenleyici kararlar almak için veri temelli bir süreçtir Yapısal olarak DEA süreci Daha geniş ve şeffaf bir politika tartışması için yapısal bir format içinde doğru soruları sormak Hükümet eylemleri veya eylemsizliklerinden doğan, seçilecek potansiyel etkileri sistematik ve sürekli şekilde incelemek Karar yapıcı ve paydaşlarla bilgi paylaşmaktır.

DEA Hükümet Genelinde İlkelere Dayanır Düzenleme kalitesini belirlemek, özellikle de piyasa ihtiyaçlarını kavrama seviyesinin düşük olduğu, geçiş dönemindeki bir ülkede önem taşır. Çoğu hükümet, düzenleyicilere, alacakları düzenleyici kararların kalitesi hakkında talimatlar vermiştir. Bu talimatlar genellikle kontrol listeleri ve karar kriterleri şeklindedir. Düzenleyiciler, hayata geçirmeden önce önerecekleri düzenlemelerin bu kalite standartlarını karşıladığını göstermekle yükümlüdür.

Etki Değerlendirmesinin Temel Adımları (1) Problem nedir? Mevcut mu? Boyutu? Nedenleri? Kimi etkiliyor? İyi / Kötü yönde? Hafifletici sebepler? Amaçlar neler? Hedef? Problem ile ilişkisi? Sürekli mi? Müdahalenin mantığı nedir? Politika seçenekleri neler? Geniş kapsamı; elemeden geçenleri inceleyin; eyleme geçmeme; alternatif arama; daha az müdahale seçeneklerini değerlendirin

Etki Değerlendirmesinin Temel Adımları (2) Muhtemel etkiler neler? Tüm paydaşlar için inceleme yapın; etkiler tablosunu kullanın (sonraki slayt); 3 seçenek; pozitif/negatif; doğrudan/dolaylı; şimdi ve sonra; kalitatif > kantitatif > para basmak Seçenekler nasıl kıyaslanır? Her seçeneği tartın; etkiler, etkinlik, verim ve istikrarı kıyaslayın; seçenekleri derecelendirin; tercih edilen seçenek hangisi? Tercih edilen seçeneği tanımlayın Uygulama adımlarını taslak haline getirin (yasa, hüküm, davranış kuralı, yetki, vb.) Gelecekteki izleme ve değerlendirme planlarını yapma Esas ilerleme göstergeleri; gelecekteki izleme ve değerlendirme düzenlemeleri

Düzenleyici Yönetim Sistemini Kurma Politik Yükümlülük Hükümet genelinde strateji Sunulacak kurumsal olanaklar (kaynaklar) Merkezi Gözetim Organları (Bakanlıklar arası komiteler ve Sekretarya) Bakanlıklar ve temsilcilikler Toplum – İş Sektörü danışman grupları Yasal yetki Mandate & legal instrument Decree: UK, Canada, USA Law: Korea, Mexico, Poland, Ukraine Targets and criteria The Netherlands: reduce paperwork 25% Administrative Procedures Canada: cabinet structure Accountability and communication strategy Hungary : Consultation Incentives mechanisms Ireland : reform funds Mexico : administrative sanctions

Gözetim Kurumları Dağıtık fonksiyonlar ‘Mülkiyet’ ve karar yapma sürecine dahil olmaya izin verir Koordinasyon ve uyumu geliştirir Merkezi birim fonksiyonları DEA sürecini yönetir DEA’ları sorgular (güçler dengesi fonksiyonu) DEA taslaklarını oluşturanlara eğitim ve rehberlik Reformları savunur. Latvia Ukraine Korea Mexico Macedonia Serbia

Türkiye’de Yürütülen DEA Çalışmaları 1-17 Şubat 2006 tarihinde yürürlüğe giren ‘’ Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmelik’’ ile; a)Düzenlemelerin daha katılımcı, şeffaf, uyumlu ve kaliteli bir şekilde hazırlanabilmesi için;muhtemel etkisi 10 milyon YTL nin üzerinde olan Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname Taslaklarının Tam Düzenleyici Etki Analizlerinin yapılması , b)Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname Taslaklarıyla birlikte Etki Analizlerinin de hazırlanmasını öngören madde 17 Şubat 2007 tarihinde yürürlüğe girmiştir. 2- Başbakanlıkta oluşturulan‘ Daha İyi Düzenleme Çalışma Grubu ‘ marifetiyle, hem AB nezdinde bu alanda yürütülen çalışmalarda işbirliği sağlanmakta hem de kamu yönetimimizde, idari kapasitenin oluşturulması ve geliştirilmesi çalışmaları yürütülmektedir. 3- Bakanlıklar ve düzenleyici kurumlarda Düzenleyici Etki Analizi hizmetlerini yürütecek personelin yetiştirilmesi gayesi ile SIGMA ile ortaklaşa 7 adet eğitim semineri düzenlenmiştir. 4-Avrupa Birliği ile birlikte Ağustos 2006 tarihinde ‘’Düzenleyici Etki Analizinin Türk Düzenleyici Sürecine Entegre Edilmesi’’ isimli bir pilot uygulama yapılmıştır. 5- Avrupa Birliği ile yürütülen müzakereler çerçevesinde,sekiz alanda etki analizi çalışması başlatılmıştır. 6- DEA Rehberi hazırlanmıştır.

BASİTLEŞTİRME Basitleştirme; düzenlemenin temel hedefleri muhafaza edilirken , idari süreçlerin etkinleştirilmesi ile vatandaş, iş dünyası ve kamu yönetiminin uyum maliyetlerinin azaltılması için mevcut düzenlemelerin yeniden yapılandırılması sürecidir. Uygulanan Basitleştirme araçları; 1-Yürürlükten kaldırma, 2- Birleştirme, 3-Rasyonelleştirme

Niçin Basitleştirme? 1- Sosyal ve ekonomik koşullar, globalleşme, hızlı teknolojik gelişme ve kültürel çoğulculuk gibi nedenlerle, mevcut düzenleyici sistem artan oranda gereksiz problemlerin kaynağı haline gelmektedir. 2- Mevcut kanun, kural ve diğer düzenlemeler, değer ve ekonomik performansı azaltan, güncel ihtiyaçlara cevap vermeyen araçlar konumuna düşmemeleri için sistematik olarak gözden geçirilmelidir. 3- Karmaşık düzenlemeler, uyulması zor olan düzenlemelerdir. Mer’i mevzuata olan uyum oranının artırılması için, düzenlemeler basitleştirilmelidir. 4- Basitleştirme, belirli bir sektör, alandaki düzenlemelerin; daha etkin, daha az yük getiren, anlaşılması ve uyumu daha kolay hale getirilmesini hedefler.

Türkiye’de Gerçekleştirilen Basitleştirme Çalışmaları Daha İyi Düzenleme ortamının oluşturulması kapsamında Başbakanlık ve Adalet Banklığınca görevlendirilen hakimlerden oluşan çalışma gruplarınca,Haziran 2004’le Haziran 2005 tarihleri arasında yaptıkları çalışmalar sonucunda;

Basitleştirilen Mevzuat Gözden Geçirilen Mevzuat Sayısı Günçelleştirilmesi gereken mevzuat sayısı Yürürlükten kaldırılan mevzuat sayısı Kanun 920 272 118 * Tüzük 215 70 46 ** Bakanlar Kurulu Yönetmeliği 286 116 39 * 118 adet kanunun yürürlükten kaldırılması için, Kanun Tasarısı hazırlanıp 3/8/2006 tarihinde TBMM’ne sunulmuştur. ** 46 adet tüzük, yürürlükten kaldırılmak için, mevzuat gereği, istişari görüş almak üzere 27/6/2006 tarihinde Danıştay’a gönderilmiştir.

Yönetmelikler 1- 13.967 adet yönetmelik gözden geçirilmiş ve kodifiye edilmiştir.Böylece yürürlükte olan yönetmelik sayısı 4.510 adede indirilmiştir. 2- 4.510 adet yönetmeliğin;3.366 adedi Resmi Gazetede yayımlanarak,1.144 adedi ise kurumların yetkili organlarının oluruyla yürürlüğe konulduğu tespit edilmiştir, 3- Resmi Gazetede yayımlanmayan 814 adet yönetmeliğin , ilgili Kanun gereğince yönerge olarak yürürlüğe konulması gerektiği kurumlara bildirilmiştir, 4- Yayımlanması gereken yönetmeliklerden 75 adedinin hukuki prosedürü tamamlanmış ve yayımlanması sağlanmıştır, 5- Arşiv, sicil,disiplin ve hizmet içi eğitim hususlarını düzenleyen 496 adet yönetmelik çerçeve yönetmelik kapsamında değerlendirilmiştir. Bunlardan 52 adet arşiv yönetmeliği yürürlükten kaldırılmış, diğerlerinin ise kamu personel rejimi çalışmaları kapsamında yürürlükten kaldırılması planlanmaktadır, 6- Şekil eksiklikleri de giderilerek kodifikasyonu yapılan 2956 yönetmelik yeniden MS WORD Formatına dizilmiş ve Başbakanlık WEB sayfasında ücretsiz olarak hizmete sunulmuştur. 7- Toplam 292 adet Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

Başbakanlıkça Yayımlanan Genelgeler Başbakanlıkça yayımlanan genelgelerin tamamının Basitleştirilmesi amacıyla yürütülen çalışma esnasında 1/1/ 1960 tarihi ile 15.12.2006 tarihleri arasında yayımlanmış genelge ve bu nitelikteki 2585 yazı gözden geçirilmiştir. Bu çalışma sonucunda; 1- Daha önce yürürlükten kaldırılanlar, 936 adet 2- Yürürlükten kaldırılması gerekenler , 1220 adet 3- Yürürlüğü devam edecek olanlar , 429 adet 4- Güncelleme çalışmaları devam edenler , 70 adet Olarak tespit edilmiştir. Yürürlükten kaldırılması tespiti yapılan 1220 adet genelge, yürürlükten kaldırılmıştır.

DÜZENLEMELERE ETKİN ERİŞİM Daha İyi Düzenleme Stratejisinin önemli unsurlarından birisi olan düzenlemelere hızlı ve kaliteli ulaşım alanında da önemli ilerlemeler kaydedilmiştir: 1- Bütün kanun , KHK’lar , tüzük, yönetmelik ve tebliğler, Başbakanlıkta oluşturulan Mevzuat Bilgi Sisteminden ücretsiz olarak günün her saati erişilebilir hale getirilmiştir. 2-Mevzuat Bilgi Sistemi, kanunların konularına göre erişim imkanı sağlamaktadır. 3- Mevzuat Bilgi Sistemindeki bütün bilgiler günlük olarak güncelleştirilmektedir.