Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Ders Kitaplarında Tasarım
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Araştırma Görevlisi Turgay BAŞ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Görsel Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Mesaj Düzenleme İlkeleri
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
KENTSEL MEKAN ANALİZLERİ
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
ÇEŞİTLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ,TASARIMI VE HAZIRLANMASI
Etkili Sunular Oluşturmak
GÖRSEL TASARIM.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
BÖLÜM 6.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması
ANI YAYINCILIK EĞİTİM VE DANIŞMANLIK
Öğretim Materyallerinin Eğitimdeki Yeri
Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Görsel Tasarım İlkeleri
Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GÖRSEL TASARIM.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
UZAKTAN EĞİTİM SÜREÇLERİNDE MATERYAL ORTAM ve TEKNOLOJİ TASARIMI
BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI. BÖLÜM 7 GÖRSEL MATERYALLER TASARIMI.
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
Öğrenmenin Gerçekleşmesi. öğretim teknolojisi eğitim teknolojisi öğretim teknolojisi, öğrenme- öğretme ortamının en etkin şekilde düzenlenmesi için gösterilen.
TASARIM ÖĞELERİ.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
Teknoloji ve Tasarım Dersi
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Etkili Sunular Hazırlama
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN HAZIRLANMASI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Teknoloji ve Tasarım Dersi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
ÖĞRETİM MATERYALLERİ.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Teknoloji ve Tasarım Dersi
“RENK”.
RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır. Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
Teknoloji ve Tasarım Dersi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Yazılı Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
ALGILAMA.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEMEL TASARIMIN 10 İLKESİ. 1.Denge / Balance 2.Hiyerarşi / Hierarchy 3.Örüntü / Pattern 4.Ritim / Rhythm 5.Boşluk-Espas / Space 6.Orantı / Proportion.
SUNUM İÇERİĞİ 1.Öğretim Materyalleri Tasarımı  Yapısal-Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri  Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri  Renk Kullanımı.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI – HAZIRLANMASI - SEÇİLMESİ.
Sunum transkripti:

Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri

adresinden indirilmiştir. http://egitek.meb.gov.tr/uretim/theOther/MAteryalTasarimIlkeler.ppt adresinden indirilmiştir.

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Boşluk *Çizgi *Şekil-form *Doku *Renk 2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Oran-ölçek *Denge *Bütünlük *Ritim *Vurgu *Ahenk

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Boşluk Boşluk, belirlenmiş bir çerçeve içerisindeki kullanım alanı dışında kalan yerlerdir. Öğretim materyaline genel olarak bakıldığında görülen/hissedilen doluluk veya boşluktur.

%41 %25 %14 %20

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Çizgi Çizgilerin yatay, dikey veya eğik olarak kullanımı algılama üzerinde etkilidir. Yatay çizgiler sabitlik ve durağanlık etkisi, dikey çizgiler güçlülük etkisi ve eğik çizgiler ise hareket etkisi verir.

Sabitlik ve Durağanlık etkisi Güçlülük etkisi Hareket etkisi Sabitlik ve Durağanlık etkisi

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Çizgi Öğretim materyalleri üzerinde oluşturulacak kontrast/zıtlık daima dikkati çekecektir.

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Şekil-form Şekil bir yüzey üzerinde oluşturulan iki boyutlu biçimlerdir. Form ise kullanılan biçimlerin birbirine göre yerleşimidir.

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Doku Öğretim materyalinin hazırlanmasında kullanılacak malzemenin özelliğine bağlı olarak değişiklik göstereceği için tasarımda en az değişkenlik gösteren eleman dokudur.

1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri *Renk Renkler, iyi tasarlanmış bir öğretim materyalinde anahtar rol oynar. Renklerin iyi seçilmesi ve çizgilerle birlikte iyi tasarlanması sonucu en etkili öğretim materyalleri gerçekleştirilir.

*Renk *Doku *Şekil-form

Renkler algılama üzerinde etki yaratırlar. Doğal renkler ile nesneler renklendirildiğinde görüntünün gerçekliğini artırır. Benzerliklerin ve farklılıkların ortaya konuşuna yardımcı olur. Önemli noktalar ve bilgiler üzerinde dikkati toplar. Coşku, durgunluk, tek düzelik, canlılık gibi duyguların algılanmasına yardımcı olur.

Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renklerin Kullanımı Renkler, fiziksel özellikleri nedeniyle algılama üzerinde etkilidir. Işık, Prizmadan geçtiğinde uzun ve kısa dalga boyları şeklinde kırılarak farklı renklere ayrılır. En uzun dalga boyu kırmızı, en kısa dalga boyu mor renklidir.

Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renklerin Kullanımı Renklerin seçiminde farklı cinsiyetlerin de dikkate alınması gerekir. Erkekler: Mavi, yeşil, bordo ve bunların canlı tonlarını seçerken Bayanlar: Sarı, mavi, pembe gibi renklerin pastel tonlarını daha çok seçmektedirler.

Mavi, yeşil, bordo ve bunların canlı tonlarını seçerken Sarı, mavi, pembe gibi renklerin pastel tonlarını daha çok seçmektedirler.

Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renklerin Kullanımı Çok parlak renkleri küçük yaş grupları için, daha ileri yaş grupları için de pastel tonları kullanmakta yarar vardır. Her iki yaş grubu için kontrast oluşturulmak istenildiğinde parlak renklerin kullanılması etkili olacaktır. Renklerin kullanımında yaş gruplarının da dikkate alınması gereklidir.

Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renklerin Kullanımı Etnik özellik ve çevre koşulları da renklerin algılanmasında etkilidir. Yeşil ve mavi gibi renkler bozkır bölgelerinde yaşayanlar üzerinde etkili olurken, Sıcak renkler ormanlık bölgelerde yaşayanlar üzerinde daha etkili olmaktadır.

Öğretim Materyallerinin Tasarımında Renklerin Kullanımı Farklı renkler kullanılarak farklı bölümlerin algılanması kolaylaştırılabilir. 10 20 30

Zemin ve Şekiller Açısından Etkili Renk Bileşimleri Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl! Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklâl! Hakkıdır, hür yaşamış, bayrağımın hürriyet; Ebediyen sana yok, ırkıma yok izmihlâl: Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl.

Öğretim Materyallerinin TasarImInda Harflerin Kullanımı Yazı, öğretim materyallerinin çoğunluğunda kullanılan bir öğretim elemanıdır. Diğer öğretim elemanları ile birlikte uyumlu bir şekilde kullanılmalıdır.

Öğretim Materyallerinin TasarImInda Harflerin Kullanımı Dekoratif amaçlı süslü yazı yerine düz ve sade biçimde yazılmış yazılar kullanılmalıdır. Küçük harflerle yazılan yazılar daha kolay okunabilir. TAMAMIYLA BÜYÜK HARFLERLE YAZILAN YAZILARIN OKUNMASI ZORDUR.

Öğretim Materyallerinin TasarImInda Harflerin Kullanımı Eşit olmayan insanlara eşit davranmaktan daha büyük eşitsizlik olamaz. Thomas Jeferson Eşit olmayan insanlara eşit davranmaktan daha büyük eşitsizlik olamaz. Thomas Jeferson EŞİT OLMAYAN İNSANLARA EŞİT DAVRANMAKTAN DAHA BÜYÜK EŞİTSİZLİK OLAMAZ. THOMAS JEFERSON

Öğretim Materyallerinin TasarImInda Harflerin Kullanımı Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir. Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir. Satır aralıkları ortalama harf yüksekliğinin 1½ si kadar olduğunda metin çok okunaklı olur. Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir. Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir. Satır aralıkları ortalama harf yüksekliğinin 1½ si kadar olduğunda metin çok okunaklı olur. Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir. Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir.

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Oran-ölçek *Denge *Ritim *Bütünlük *Vurgu *Ahenk

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Oran-ölçek Objelerin büyüklüğü ile bağlantılıdır. Bir objenin diğer objeler ve bütün ile arasındaki ilişkiye göre objenin büyük, orta, küçük, ağır, hafif olduğu gibi duygular yaratabilir.

Objelerin büyüklüğünün doğru olarak algılanabilmesi için tanıdık başka bir obje ile ölçeklendirilmesi gerekir.

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Denge Denge, objenin göz tarafından algılanan ağırlığı ile ilgilidir. Öğretim materyalleri üzerinde denge, yatay ve dikey eksenin her iki tarafına objelerin eşit olarak dağıtılması ile oluşturulur. İstenilen amaca yönelik olarak objelerin bütününe yerleşimi ile denge veya dengesizlik etkisi yaratılabilir.

Ekosistemde enerji akışı Üreticiler Üçüncül tüketiciler Birincil tüketiciler İkincil tüketiciler Ekosistemde enerji akışı Ayrıştırıcılar

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Bütünlük Görsel elemanlar ve bunların fonksiyonları arasındaki ilişki bütünlüğü oluşturur. Her bir görsel unsur, bir mesaj iletmedeki fonksiyonu göz önüne alınarak yerleştirilmelidir.

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Ritim Kompozisyonda gözün bir objeden diğerine rahatça kayabilmesidir. Soyut bir kavram olmasına rağmen çizgi, şekil, form, yapı ve renk kullanımı ile sağlanabilir.

GÜNEŞ TUTULMASI

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Vurgu Vurgunun bütüne baskın olması gereklidir. Öğretim materyalinin can alıcı noktasıdır. Dikkat çekmek istediğiniz nokta olarak tasarlanmalıdır. En ilgi çekici nokta olarak tasarlanıp en önemli unsurlar yerleştirilebilir.

ELEKTRİK AKIMI

2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri *Ahenk Kompozisyonun bütünü ile bağlantılıdır. Parçalar bir araya geldiğinde ortaya çıkacak bütünlük duygusudur. Ahenk, bir bakıma bütünü oluşturan parçaların birbiri ile olan ilişkisine bağlı olarak ortaya çıkan uyumdur.

ORMAN EKOSİSTEMİ Bitkiler Otçul Hayvanlar Ayrıştırıcılar Etçil Hayvanlar Ayrıştırıcılar

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 1-Anlamlılık İlkesi Bir malzeme ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır.

“tin, nit, mel, yaz, şez, zed” Anlamlı sözcüklerin öğrenilmesinin anlamsız hecelerin öğrenilmesine oranla daha kolay olması. “tin, nit, mel, yaz, şez, zed”

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 2-Bilinenden Başlama İlkesi En iyi öğretim somuttan soyuta, basitten karmaşığa ve bilinenden bilinmeyene doğru gidendir. ELMA

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 3-Çok Örnek İlkesi Bir kavramın genişliğini göstermek için çok sayıda örnekler sunmak gerekir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 4-Görelik İlkesi Nesnelerin özellikleri birbirlerine göre algılanır. Resim ve şekilleri herkes başka şekilde algılamamalı, birbirinden ayırt edebilmelidir.

c b a

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 5-Seçicilik İlkesi Algılama seçicidir. İnsanın duyu organları uyarılmayı beklemezler, aksine belirli bir anda, anlatılamayacak kadar çok sayıda uyarıcıyla bombardıman edilirler. Öğretim materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 6-Tamamlama İlkesi Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine bir kısmını vermek yeterli olabilir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 7-Fonun Anlamlılığı İlkesi Görsel yada işitsel olsun, öğretim materyali düzenlerken iletilmek istenen mesaja uygun olarak, figüre anlam katacak fonlara yer verilmesi gereklidir.

Kırmızı Mavi Siyah Mavi Yeşil Kırmızı

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 8-Kapalılık İlkesi Şekiller belirgin olmalı, açık ve yarım bırakılmamalı. Özellikle iki boyutlu figürler için şekil tam yapılmalıdır.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 9-Birleştiricilik İlkesi Algılama birleştirici ve bütünleyicidir; birbiriyle benzerliği ve yakınlığı olan nesne ve olaylar ilişkili olarak algılanır ve daha iyi hatırlanır.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 10-Değişmezlik İlkesi Daha önceden bildiğimiz tanımış olduğumuz nesnelerin algılama işleminde çoğu özelliklerini sürdürmesi algısal değişmezliktir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 11-Derinlik İlkesi Doğadaki varlıklar bize yakınsa gerçek ölçüleri ve renkleriyle görünürler. Aynı varlıklar bizden uzaklaştıkça, küçülür ve renkleri de soluyor hissini verir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 12-Yenilik İlkesi Dikkat özellikle geçirilegelen ve yarın geçmişteki yaşantılara zıt olan durumlara ve yeniye çekilir.”Yenilik” izlenmekte olan görüntüdeki elemanlara yeni bir eleman eklenmesi anlamına gelmektedir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 13-Basitlik İlkesi Dikkat yöneltilirken bilinenle yenilik, basitlikle karışıklık, belirginlikle belirginsizlik, arasında bir denge aranır.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 14-Hedef Davranış İlkesi Kullanılacak aracın öğrenciyi dersin hedeflerine ulaştırabilecek nitelikte olması gereklidir.

Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri 15-Öğrenciye Uygunluk İlkesi Kullanılacak araç, öğrencilerin özelliklerine (yaş, zeka ve geçmiş yaşantıların düzenine) uygun olmalıdır

Öğrenci Merkezli Eğitime (ÖME) göre öğretim materyallerinin tasarımı

Görsel ekipmanların sadece sözlü mesaj iletmek için kullanılması çok sık karşılaşılan bir durumdur Gön: Mehmethan EJDER Tuğ Sok. No:36/3 Keçiören/ANKARA Sayın Halil DOĞAN Aksu sok.No:2 Şişli/İstanbul

Renkli bir fotoğraf anlatılmak istenen nesnenin gerçekliğini oldukça yüksek düzeyde anlatır.

Sağlıklı Beslenme Sağlıklı Beslenme *Vitamin ve minerallere de *Diğer besinlerden *Bazı besinler gereksinim duyarız yeterince alınmalı sınırlı tüketilmeli *Her gün egzersiz yapılmalı Tahıllar Proteinler Şeker ve Yağ Sebzeler Meyveler Sıvılar Tahıllar Proteinler Şeker ve Yağ Sebzeler Meyveler Sıvılar Sağlıklı Beslenme Vitamin ve minerallere de gereksinim duyarız Diğer besinlerden yeterince alınmalı Her gün ekzersiz yapılmalı Bazı besinler sınırlı tüketilmeli Karmaşık bir süreç birleştirilerek daha kolay, anlaşılır ve hatırlanır hale getirilir.

İyi tasarlanmış bir görsel materyal ile dil ve kültür sınırları aşılarak iletişim kurulur.

Okumak, basılı okuryazarlıkta “kod çözme” etkinliğidir

Yazmak basılı okuryazarlıkta “kodlama” etkinliğidir.

Bir video programını hazırlamak görsel okuryazarlıkta “ kodlama” etkinliğidir.

Bir video programını yorumlamak görsel okur yazarlıkta “kod çözme” etkinliğidir.

Bir fotoğrafın düşündürdükleri her yaş grubuna göre farklılıklar gösterir.

Hareket duruşu (pozu) hareket kavramını, hız çizgisi gibi geleneksel uygulamadan daha güvenilir olarak iletir

Fotoğraflar, resimler, çizimler ve sözcükler somuttan soyuta doğru süreklilik gösterir At

Görseller çok somut ya da çok soyut uçlara yaklaştıkça öğretimsel açıdan daha az yararlı olma eğilimindedir. Soyut Somut Orta Derece Soyut Düşük Yüksek Öğrenme Oranı Gerçeklik Düzeyi

Atomun yapısını anlamak için güneş sistemi ile kıyaslama çok sıkça kullanılmaktadır

Ekosistemde enerji akışı İkincil tüketiciler Ayrıştırıcılar Üçüncül tüketiciler Birincil tüketiciler Üreticiler Sergileme alanı üzerinde yer alan öğeler belirgin geometrik yapılar, örneğin bir daire üzerine yerleştirilmesi kod çözme sürecini kolaylaştırır.

“Z” harfi şeklinde düzenleme resme bakan kişinin gözlerinin sol üstten sağ alta doğru bir yol izlemesini sağlar YUMURTA..

RENK BİLEŞİMLERİ ZEMİN ÖN PLAN VE YAZILAR VURGU BEYAZ KOYU MAVİ KIRMIZI-TURUNCU AÇIK GRİ MAVİ,YEŞİL,SİYAH KIRMIZI MAVİ AÇIK SARI, BEYAZ SARI, KIRMIZI AÇIK MAVİ KOYU MAVİ, KOYU YEŞİL KIRMIZI, TURUNCU AÇIK SARI MOR, KAHVERENGİ KIRMIZI