GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
Advertisements

Fatih Camii.
RÖNESANS MİMARLIĞI FARNESE SARAYI TUBA GÜNEŞ
SULTAN AHMET CAMİİ.
Yavuz Sultan Selim Camii Fatih - İstanbul.
MİMAR SİNAN Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak İstanbul’a getirildi. Zeki, genç ve dinamik olduğu için seçilenler.
Sahabeden Hazret-i Ebu Eyyûb El-Ensâr (radıyallahu anh) Türbesi
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ BURSA EVLERİ
YÖRESEL MİMARİ ÖZELLİKLERE UYGUN TİP KONUT PROJESİ EDİRNE EVLERİ
KONULAR LAURENZIANA KÜTÜPHANESİ CAPITOL ALANI CAPRAROLA VİLLASI GIULIA VİLLASI EKİN GAMZE YÖNEY
Ölümünün 421. Yıldönümünde
SELÇUKLU MİMARİSİ.
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
OSMANLI MİMARLIĞI.
Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI (ROMANESQUE)
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
Tempietto Kilisesi, Roma
ROMANESK ÇAĞ MİMARLIĞI ALMANYA-İTALYA
YÜZEY ALANININ BAĞINTISI
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
GEÇ GOTİK MİMARLIK ( ) İSPANYA/PORTEKİZ.
OSMANLI MİMARLIĞI 1.
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki Mimari Eserleri.
KÜBRA GÜLTEN KAYNAKLAR: 1)Mimarlık tarihi ders notları 1
ANADOLU TÜRK BEYLİKLERİ H.N.Y.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
SELÇUKLU KÜLTÜRÜ.
En çok merak edile motif:
BİZANS MİMARLIĞI.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Ülkemizin Güzel Yerleri
SELÇUKLU KÜLTÜRÜ.
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
SEYYİD MAHMUT HAYRANÎ (?-1268)
SULTAN AHMET CAMİİ.
OSMANLI MİMARLIĞI.
MİMAR SİNAN Mimar Sinan 1490’da Kayseri’ye bağlı Gesi nahiyesinin Ağırnas köyünde doğmuştur. 1512’de devşirme olarak alınıp “acemi oğlanlar” okulunda eğitim.
Sultan 2.Bayezid Camii - Amasya
Edirnekapı Mihrimah Sultan Camisinin Onarım Çalışmaları
BÜYÜKHAN TARİHİ(KURULUŞU).
Sultan 2.Bayezid Külliyesi (Cami-Tıp Medresesi-Darüşşifa-
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
İSTANBUL’ UN FETHİ.
Süleymaniye Camii.
Yakutiye Medresesi - Erzurum
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Eser İncelemesi Edirne Selimiye Camii
Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1400 yılında yaptırılmıştır. On iki ayak üzerine yirmi kubbe ile üzeri örtülen Ulu Cami, şehrin merkezinde yer alan.
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
ÇİNİ VE ÇİNİCİLİK SANATI’NIN TARİHİ
ERKEN HİRİSTİYAN.
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
KARS KALESİ Merkez Kale, İç Kale veya Stadel olarak anılır. M.S yılında Selçuklulara bağlı Saltuklu Sultanı Melik İzzeddi'in emri.
Türk-İslam Mimarisine Ait Örnekler Sunu
Medreseler avlularına göre:
HAZIRLAYANLAR EBRAR ÇAKIR BEYZA EFE KEVSER ÇAYIR
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
DÜNYANIN YEDİ HARİKASI Mahir Kılıç 8/a 334. TAÇ MAHAL Babür İmparatoru Şah Cihan tarafından yaptırılan Taç Mahal, Hindistan’ın Agra şehrindedir. Şah Cihan’ın.
ARDAHAN ili ve özellikleri Zeliha IŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
 Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu.
Cam göz. Mimar sinan Yeniçeri ordusunda bir asker olarak değil, istihkâm işlerinin idare ve tasarımından sorumlu olarak görev yapan Mimar Sinan’ın ilk.
Sunum transkripti:

GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)

İstanbul’u anadoluya bağlayan yol üzerindeki bir menzil külliyesi olan gebze çoban Mustafa paşa külliyesi yapılarının yerleşme düzeni ve camisindeki taş bezemelerde görülen Memluk sanatı etkisiyle mimarlık tarihimizin önemli eserlerinden biridir.

Külliye ; cami,medrese,türbe,kütüphane,hanikah,tabhane paşa odaları,imaret ,kiler,mutfak fırın,odun ambarları ve ahırdan oluşmaktadır.

Medrese; külliyenin doğu kanadında yer alan medrese klasik Osmanlı medrese tipindedir.3 tarafı revaklı bir avlu revakların gerisinde medrese hücreleri ve birde dersane’den oluşur

Kervansaray;hanikah ve paşa odaları ile yapının kuzey sınırını belirleyen kervansaray bir giriş ve bunun her iki yanında yer alan tonozlu 2 ahırdan meydana gelmektedir.

Paşa odaları;külliyenin giriş kapısı yanında batı ve kuzey batı kanadını oluşturur.

İmaret;külliyenin batı kanadının güney yarısında yer almaktadır İmaret;külliyenin batı kanadının güney yarısında yer almaktadır.hazire duvarı boyunca ilerleyen imaret hazireden bir duvarla ayrılarak bir iç koridor meydana getirilmiştir.

Hanikah;külliyenin kuzey doğusunda yer alır revaklı bir avlu etrafına sıralanmış ‘’U’’ biçimli bir plan şemasında düzenlenmiş derviş odaları ve bu avluya açılan ikinci bir avludaki semahane kısmından oluşur.

Tabhane;külliyenin doğu kanadında medrese ile hanikah arasında kalır Tabhane;külliyenin doğu kanadında medrese ile hanikah arasında kalır. ‘’U’’ biçimli bir düzenleme gösterir.

Cami; külliyenin avlusunun ortasında yer alan cami kare planlı ve tek kubbelidir. 14.55m çapındaki kubbeye geçiş dilimli trompla sağlanmıştır. 6 mukarnas başlıklı mermer sütunun taşıdığı 5 gözlü bir son cemaat yeri bulunur . üç sıra tuğla bir sıra kesme taştan almaşık olarak örülen dış cephe oldukça sadedir. iç mekan ise zeminden 3.5 m yüksekliğe kadar renkli taş panolarla bezenmiştir.

Türbe;külliyenin güneyindeki hazire kısmında yer alır Türbe;külliyenin güneyindeki hazire kısmında yer alır.klasik Osmanlı türbelerinin güzel bir örneğidir. Kesme taş’dan yapılan türbe sekizgen bir form göstermekle beraber yine sekizgen bir kaide üzerinde pandantif geçişli bir kubbeyle örtülüdür.külliyede çiniye yalnızca türbede rastlanmaktadır.iç mekan alt pencerelerin üstüne kadar 16 yy çinileriyle iki ayrı cins düzenlemeye sahip panolarla kaplanmıştır.etraflarında lacivert renkli dikdörtgen çinilerden oluşan panolar yer almaktadır. bu panolar çevresinde beyaz zemin üzerine mavinin tonları ile boyanmış küçük çiçekli ince ve kıvrık dallı dikdörtgen çini levhaların içinde yine beyaz zemin üzerine mavinin tonları ile yapılmış yıldız motifleri meydana getiren küçük çiçekler ince yapraklar ve ince kıvrık dalla kare çini levhalardan oluşmaktadır.

KÜLLİYENİN KÜLTÜR TARİHİMİZDEKİ YERİ İstanbul’u Anadolu’ya bağlayan yol üzerindeki ilk menzil olan Gebze’deki çoban Mustafa paşa külliyesi, oldukça gelişmiş bir yerleşme düzenine sahip olması ve camisindeki Osmanlı mimarisinde ender rastlanan memluk sanatı etkisiyle gelişmiş taş bezemeleri nedeniyle mimarlık tarihinin önemli eserlerinden biridir. Ayrıca mimar Sinan’ın hassa mimarbaşı olmasından önce 1523/1524 yıllarında yapılan külliyenin bazı yapılarının Sinan’ın eserlerinin belirtildiği eserlerde geçmesi nedeniyle yapılar topluluğu, yıllardır Sinan’ın katkısının ne olabileceği konusunda mimarlık tarihi alanında çeşitli tartışmalara ve çalışmalara neden olmuştur

Genelde 16 yy. kadar yapılmış olan külliyelerin yerleşme düzeninde belli bir geometrik yerleşim düzeni oluşturma kaygısı görülmemektedir. Fakat belirgin bir diktördgen plan çerçevesinde gelişen İstanbul fatih külliyesi (1463-1470) tek örnek olmakla birlikte bu tasarım anlayışının 15 yy son çeyreğinde geliştiğini düşündürmektedir 16 yy ilk çeyreğinde benzer bir geometri anlayışını, yapı birimleri arasındaki fonksiyon ilişkilerini daha hassaslıkla çözümlendiği Gebze çoban Mustafa paşa külliyesinde görmekteyiz bu yaklaşım daha sonraları 16 yy boyunca mimar sınanın yaptığı Şam Süleymaniye (1554-1555), İstanbul Süleymaniye(1550-57) Lüleburgaz Sokullu Mehmet paşa (1569) külliyelerinde izlenmektedir

Külliyenin cami duvarındaki renkli pano düzenlemeleri Anadolu Türk mimarisinde nadir kullanılan bir süsleme tarzıdır. Duvarların renkli taşlarla kaplanması Bizans mimarisinde görülmekle birlikte buradaki renkli pano düzenlemeleri ve zengi düğümü uygulamaları tamamiyle memluk yapılarında görülen özelliklere sahiptir bu da doğal olarak 1522 yılında mısır valiliğinde bulunan Mustafa paşanın yakından gördüğü memluk eserlerinden etkilendiğini ve benzer bezeme düzenini Gebze’deki camisinde yaptırdığını akla getirmektedir camide ki taş kaplama panoların benzerlerini Kahire’de sultan hasan medresesi (1356-62), şeyh melik müeyyed camisinde (1415-1420) görmekteyiz