Paragrafta Anlam.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

DİLEK KİPLERİ.
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Makale İnceleme Soruları
PARÇADA ANLAM.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
PARÇADA ANLAM.
PARAGRAFTA ANLAM.
1.Soru Aşağıdakilerden hangisi bir paragrafın giriş cümlesi olamaz?
HAZIRLAYAN:BURAK KAAN AKHAVUZ 5/C 477 BAHAR COLLEGE
Zor insanla başa çıkma yolları
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
ZEHRA ÇETİN
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
1.İsimler Kainattaki varlıkları karşılayan kelimelere “isim” denir. İsimler değişik yönlerden incelenir.
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
CÜMLEDE ANLAM.
ZAMİRLER (ADILLAR). ZAMİRLER (ADILLAR) Bu konuda seni uyarmıştım. Şunları bahçeye bırakır mısın? Aşağıdaki cümlelerdeki zamirleri bularak türlerini.
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Paragrafta Anlam Soru 1: Herkes mesleğinde ve hayatında birçok karanlık yoldan geçmeye mecburdur. Ancak bu yolları elinde bir ışık olmadan geçmeye çalışmaktansa,
ANLAMLARINA GÖRE CÜMLELER
SÖZCÜKTE ANLAM SORULAR:
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
TÜRKÇE / Düşünce Yazıları (Biyografi-Otobiyografi)
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
TEST SORULARI YAZIM KURALLARI.
DERS: Hayat Bilgisi KONU: Duyu Organlarımız SINIF: 3. Sınıf
SÖZCÜKTE ANLAM.
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
1)Aşağıdaki kelimelerden hangisinin kökü fiildir?
PARAGRAFTA ANLAM.
1.soru ………………….. önemini öğrenmeden , ……………….önemini anlayamazsın Cümlesindeki boş bırakılan yerlere aşağıdaki sözcük çiftlerinden hangisi getirilebilir.
FURKAN ISCELI 7-A 897 TURCE PERFORMANS ODEV’
SINAV KAYGISI.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
TELİF HAKKI.
BİLGİ YUVAMIZIN KUZUCUKLARI
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
1 P A R Ç A D A A N L A M TÜRKÇE / Parçada Anlam Parçanın Konusu Parçanın Başlığı Anahtar Sözcükler.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
ÖN AD (SIFAT). Adıları niteleyen veya belirten sözcüklerdir. Bir sözcüğün sıfat olabilmesi için adın önüne gelerek onu nitelemesi veya belirtmesi gerekir.
ZAMİRLER HAZIRLAYAN UMUT ÖZBEY TÜRKÇE ÖĞRETMENİ. 1- Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir kullanılmamıştır? A) Onları geçen gün gördüm. B) Bu soruyu kim.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
Sunum transkripti:

Paragrafta Anlam

Herkes mesleğinde ve hayatında birçok karanlık yoldan geçmeye mecburdur. Ancak bu yolları elinde bir ışık olmadan geçmeye çalışmaktansa, başkalarının tecrübe meşalelerinden faydalanarak yürümek daha kolay ve karlı değil midir? Bu parçada aşağıdakilerin hangisinden bahsedilmektedir? A)  Gelecekte başarılı olmak için genç yaşta bir mesleğe atılmak gerekir. B)  Hayat, uzun ve zor bir yoldur. C)  Hayatı daha kolay bir hale getirmek için başkalarının tecrübelerinden yararlanmak gerekir D) Herkes, mesleğinde ve hayatında birçok karanlık yoldan geçer.

Paragrafın bütününü dikkatlice okuduktan sonra "paragrafta neden söz ediliyor?" sorusunu paragrafa yönelttiğimizde "hayatı kolay  bir hale getirmek için başkalarının tecrübelerinden yararlanmak gerekir ." cevabını alırız. Cevap: C

Para, gerçek zenginlik değildir Para, gerçek zenginlik değildir. O, sadece ihtiyaçların giderilmesine vasıta olduğu için değerlidir. Bir çölün ortasında, hararetten yanan bir insan için birkaç damla soğuk su, bir torba altından çok daha değerlidir. Bu paragrafın başlığı aşağıdakilerden hangisi olabilir? A)  Gerçek Zenginlik B)  Çöl ve Su C)  Soğuk Su D)  İhtiyaçların Giderilmesi

Paragrafın ana düşüncesi "Para gerçek zenginlik değildir Paragrafın ana düşüncesi "Para gerçek zenginlik değildir." Bu ana düşünceyi kapsayan başlık  "Gerçek Zenginlik" olmalıdır. Cevap: A

Hislerimizi etkileyen yüz ifadeleri üzerinde yapılan çalışmalar, iyi durumdayken bile pek fazla gülmediğimizi ortaya çıkarmıştır. Oysa gülümseme ve gülme, biyolojik süreci etkileyerek kendimizi daha iyi hissetmemizi sağlar. Onlar, beynimize giden kan ve oksijen miktarını, sinir taşıyıcılarının uyarı düzeyini artırır. Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? A) Yapılan araştırmalar, pek fazla gülmediğimiz ortaya çıkarmıştır. B)  Gülümseme kendimizi daha iyi hissetmemizi sağlar. C)  Gülümseme insan biyolojisini etkiler. D)  Sağlıklı insanlarda beyne giden kan ve oksijen miktarı daha fazladır.

Parçada A, B, C seçeneklerinde verilenlere ulaşılabilir Parçada A, B, C seçeneklerinde verilenlere ulaşılabilir. Parçada, beyne giden kan ve oksijen miktarının artması sağlıklı olmaya değil, gülümsemeye bağlanmıştır; bu yüzden D seçeneğinde verilen yargıya ulaşılamaz.Cevap: D

Bence edebiyat,bütün türleriyle masalla başlar,masalla biter Bence edebiyat,bütün türleriyle masalla başlar,masalla biter.Masal,türler içinde en çok şiire yakındır.Ritmiyle,tekrarıyla,hayaliyle,.Eşine rastlamadığımız ama umutlarımızı,korkularımızı,sevinçlerimizi taşıyan yeni eşyalar,yeni insanlar,yeni hayvanlar yaratır masal.Bu nedenle en çok şiire yakındır.   Bu parçada masalla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir? A)Yinelemelere yer verildiğine, B)Düş öğesinden yararlanıldığına, C)Çok aranan ve okunan bir tür olduğuna, D)Değişik türlerin kaynağı olduğuna, E)Duygusal yönünün bulunduğuna.     

Görüldüğü gibi bu soru,paragrafın yan düşüncelerini araştıran bir sorudur.Paragrafta yan düşünceler paragrafın gelişme bölümünde bulunur.     A,B,D ve E seçeneklerinde bulunan düşünceler bu paragrafın gelişme bölümünde yer almıştır.C seçeneğindeki "çok aranan ve okunan bir tür olduğuna" değinilmemiştir.

İnsanın doğayla savaşımında korkunun rolü yansımaz İnsanın doğayla savaşımında korkunun rolü yansımaz.Önemli olan,bu insanca duyguyu iyi değerlendirebilmektir.Nasıl ki  kullanılması bilinmeyen bir silah bazen geri tepip büyük zararlara yol açabiliyorsa,korku da  denetim altında tutulmayıp kendi başına bırakılırsa sonuç hiç kimse için iyi olmaz.Korkalım;ama neden,niçin korktuğumuzu bilelim.Korkuya yenilme kaygısının tutsağı olmayalım. Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilemez? A)Korkuyla birlikte yaşamayı öğrenelim. B)Korkudan,uygun biçimde yararlanmaya çalışalım. C)Korkunun,toplumu değişik yönlerden etkilediğini unutmayalım. D)Korkuyu bir engel değil,bir araç olarak görelim. E)Korkumuzun nedenini öğrenip ona göre davranalım.

Parçada korkuyla yaşamın sadeliğinden,bu duyguyu iyi değerlendirmenin gerekliğinden söz edilmektedir.Bu parçanın sonuna A,B,D,E seçeneklerindeki ifadeler getirilebilir.Fakat korkunun toplum üzerindeki değişik etkilerinden söz edilmediği için E'deki ifade ile tamamlanması uygun olmaz.

(I)  Bu kitap, yaşamının değişik dönemlerinden seçilmiş ürünlerden oluşuyor.(II)  Ağırlık  197O lerden önce yazdığım şiirlerde(III) Son beş yılda dergilerde birçok şiir yayımladım, ancak bu şiirleri kitaba almadım.(1V)Anılarımda da belirttiğim gibi bunlar kendimle uzun bir hesaplaşmadan sonra oluşan şiirler.(V) Dolayısıyla beni bütün yöntemlerimle okurlarımla tanıtacaktır.  Yukarıdaki  numaralanmış gibi cümlelerden düşüncenin hangisi akışını bozmaktadır?  A)1.          B)2        C)3          D)4        E)5

Bu parçanın üçüncü cümlesi düşüncenin akışını bozuyor. Çünkü 1. ve 2 Bu parçanın üçüncü  cümlesi düşüncenin akışını bozuyor. Çünkü 1. ve 2. cümlede kitaptaki şiirlerden  söz  edilmiş 3. cümlede ise kitapta olmayan şiirlere değinilmiş 4.cümlede ise yine kitapta olanlara geçilmiş 4. cümledeki "bunlar" sözü bir önceki cümleye bağlı olduğunu açıkça ortaya koymuştur.3.cümle çıkarılırsa anlam düzelir.

Sanatçının mektupları bir araya getirilerek bir kitap oluşturulmuş Sanatçının mektupları bir araya getirilerek bir kitap oluşturulmuş.(1)Oluşturulan kitap iki bölüme ayrılmış.(2)Birinci bölümde sanatçının çeşitli kişilere yazın alanında yazdıkları,ikinci bölümde ise ona yazılanlardan alıntılar yer alıyor.(3)Sanatçı şiiri,düz yazıdan daha çok seviyor.(4)Bir mektubunda: "Şiirin bir tek dizesi bile,koskoca bir yazının anlatmak istediğini bir çırpıda anlatıverir." diyor.(5)Bu söz de onun şiire ilişkin görüşlerini kısaca açıklıyor.   Bu parça,açıklanan düşünceler açısından iki paragrafa ayrılmak istense,ikinci paragraf hangi cümleyle başlar? A)1           B)2           C)3         D)4              E)5

Parçada 3. cümleye kadar sanatçının mektuplarından oluşan bir kitabın özellikleri;3.cümleden sonra ise sanatçının sevdiği tür üzerinde duruluyor.Yani yeni bir konuya geçiliyor.Bu da ikinci paragrafa geçilmesini gerektiren bir durumdur.               

İnsanların beğenileri birbirine uymaz İnsanların beğenileri birbirine uymaz.Belki o kırmızıdan hoşlanıyor,siz yeşili seviyorsunuzdur.Belki o,Wagner'in müziğini beğeniyor.siz Mozart'ı yeğliyorsunuzdur.  . Gördüklerinden ve dinlediklerinden aldığı tat sizinkine uymuyor diye karşınızdakini zevksizlikle,kabalıkla suçlamaya hakkınız yoktur. Bu parçada boş bırakılan yere,düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi getirilebilir? A)Kimi zaman beğenilerinizin bağdaştığı da olur. B)Öteki sanat dallarında da böyledir bu. C)Öyleyse nelerden hoşlandığınızı bilmeniz gerekir. D)Çünkü,insanların beğenileriyle davranışları arasında ilişki vardır. E)Değerlendirmeleri belirli ölçütlere göre yapmak gerekir.

Paragrafta asıl anlatılmak istenen farklı beğenileri olan insanların davranışlarının da farklı olacağı,bundan dolayı da insanların suçlanmaması gerektiğidir.Değişik renklerden hoşlanan,değişik müzikler dinleyen insanlar değişik davranışlar sergileyeceğine göre boş bırakılan yere "D" seçeneğindeki cümlenin gelmesi uygun olur.

Bu soru,birçok yazara sorulmuştur Bu soru,birçok yazara sorulmuştur.Soruyu yanıtlayanlar arasında, "Kendim için yazıyorum." diyenler de vardır.Eğer bu tür bir yanıtı benimsemiş olsaydım, okurlarımı kendimle bütünleştirirdim; yani,  "Onlar demek,ben demek" derdim.Oysa ben,beni anlamak için özel bir çaba gösterecek olanlara sesleniyorum. Bu sözler aşağıdaki sorulardan hangisine karşılık söylenmiş olabilir? A)Yapıtlarınızla ilgili tepkilerine göre,okurlarınızı nasıl değerlendiriyorsunuz? B)Niçin kendinizi okurun beklentilerine bağımlı hissediyorsunuz? C)Okurlarınızın, "sizin gibi düşünenlerden oluştuğu" görüşüne nasıl vardınız? D)Okurlarınızın görüşlerini değerlendirmeyi doğru buluyor musunuz? E)Yapıtlarınızı oluştururken hangi tür okuru hedefliyorsunuz?

Yazar; "Oysa ben,beni anlamak için özel bir çaba gösterecek olanlara sesleniyorum." diyerek aktif okuyuculara hitap ettiğini  belirtmektedir.Böylesine bir yanıt E seçeneğindeki "Yapıtlarınızı oluştururken hangi tür okuru hedefliyorsunuz?" sorusuna karşılık verilmiş olabilir.

Küf yeşili yaprağın üzerinde koyu benekler vardı Küf yeşili yaprağın üzerinde koyu benekler vardı. Yapraktan acı , kekiğimsi bir koku geliyordu. Adam, yaprağa bakıyor, beneklerini sayıyordu. Birden yaprağın üstündeki beneklerden biri kımıldadı.İrkildi adam. Önce gözlerine inanamadı. Koyu kestane kabuk çıtırdayarak yarıldı, altından tül gibi yarı saydam kanatlar çıktı. Uçuverdi böcek. Nemli, ılık bir esintinin içinde yitip gitti. Bu parçada ayrıntıların seçiminde aşağıdaki duyuların hangisinden yararlanılmamıştır? A) Görme     B)Tatma        C) Dokunma   D) İşitme  E) Koklama

Parçada duyuları veren ipuçlarını bulalım Parçada duyuları veren ipuçlarını bulalım. "Küf yeşili" sözü renk olduğundan "görme" , "acı bir koku" sözü "koklama" , "çıtırdayarak" sözü "işitme" , "nemli,ılık bir esinti" sözü "dokunma" duyusunun bulunduğunu gösterir.Parçada tatmayla ilgili bir duyu yok. "Acı" sözü sizi aldatmasın parçada bu söz mecaz anlamda kullanılarak, koku söylenmiş.