Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Veri Toplama Teknikleri
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Nitel Araştırma Yöntemleri
Eğitim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri
Nicel-Nitel Araştırma Yöntemleri
Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
Araştırma Projesi için Verilerin Toplanması
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Nitel Araştırmalarda Görüşme
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
Kültür Analizi ve Olgubilim
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Gözlem.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve öğretim teknoloıjileri bölümü BTÖ315 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gözlem ve Görüşme Yrd.Doç.Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Problem Çözme Becerileri
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EPİDEMİYOLOJİ Toplumda görülen sağlıkla ilgili olayların dağılım ve nedenlerini inceleyen bilim dalıdır.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Raporlama ve İzlem Vildan MEVSİM.
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Tarama araştırmaları (TA)
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Veri toplama teknikleri : Gözlem
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Probleme Dayalı Öğrenme
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
İleri Araştırma Uygulamaları (Hipotez)
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Nitel Araştırmalar
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CGL 310 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARI II DERSİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
Gözleme Dayalı Teknikler I
Nitel Araştırmalar I.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Nitel araştırmalarda sıkça kullanılan diğer bir veri toplama tekniğidir. Gözlem ile bir durumdaki davranışlar ayrıntılı olarak tanımlanabilir.

Gözlemin eğitim araştırmalarında kullanımının uzun bir geçmişi vardır Gözlemin eğitim araştırmalarında kullanımının uzun bir geçmişi vardır. 1950’li ve 60’lı yıllarda yapılan gözlemlerle eğitim ortamlarında neler olup bittiğinin ortaya çıkarılması mümkün olmuştur.

Nitel araştırmalarda gözlem, davranışların sayısının belirlenmesinden çok, araştırmaya konu olan durumun derinlemesine ve ayrıntılı biçimde tanımlanmasına yöneliktir.

Nitel araştırmalarda yapılan gözlemlerde insan davranışlarının kendi ortamı içinde bütüncül bir anlayışla gözlenmesi önemlidir.

Gözlemin sınıflandırılması Gözlemler yapılandırılma durumuna, katılımcı rolüne ve gözlemin yapıldığı ortamın doğal ve yapay olmasına göre sınıflandırılmaktadır.

Yapılandırılmamış gözlemler araştırmacıya bilgi toplama ve kaydetmede esneklik ve özgürlük sağlamaktadır. Yapılandırılmış gözlemde ise gözlem öncesi oluşturulmuş bir kodlama sistemi bulunmaktadır. Bundan dolayı yapılandırılmış gözlem, gözlenecek özelliklere daha iyi yönelinmesini sağlamaktadır.

Gözlem Türleri Doğal Ortam Yapay Ortam Yapılandırılmamış I Yapılandırılmamış alan çalışması III Yapılandırılmamış laboratuvar çalışması Yapılandırılmış II Yapılandırışmış alan çalışması IV Yapılandırılmış laboratuvar çalışması

Tür I Yapılandırılmamış alan çalışmaları Bu tür çalışmalar doğal ortamda katılımcı gözlem yoluyla gerçekleşir. Kültür analizi çalışmalarıyla neredeyse özdeşleşmiştir.

Tür II Yapılandırılmış alan çalışması Bu türde araştırmacı yapılandırılmış gözlem formları ile doğal ortamda gözlem yapmaktadır. Bu tür gözlem ile yapılandırılmamış gözlem ile elde edilen verilerin doğrulaması yapılabilir.

Tür III Yapılandırılmamış laboratuvar çalışması Bu tür gözlemler kontrollü ortamlarda yürütülür. Veriler herhangi yapılandırılmış veri toplama aracı kullanılmadan toplanır.

Tür IV Yapılandırılmış laboratuvar çalışması Bu tür gözlemler, kontrollü ortamlarda yapılandırılmış gözlem formları kullanılarak gerçekleştirilir.

Bir başka sınıflamaya göre ise gözlem türleri katılımlı gözlem ve katılımsız gözlem olarak ele alınır.

Katılımcı gözlemde araştırmacı gözlemlediği grubun bir üyesi gibi davranır. Katılımlı gözlemlerde araştırmacı “tam katılımlı” (gözlem yapıldığının diğer kişiler tarafından bilinmemesi) rolünde olabileceği gibi “gözlemci olarak katılım” rolünde de olabilir.

Katılımsız gözlemlerde araştırmacı gruba hiçbir etkide bulunmaz Katılımsız gözlemlerde araştırmacı gruba hiçbir etkide bulunmaz. Bu tür gözlemlerde araştırmacı grup tarafından bilinebileceği gibi gözlem yapılan ortamın dışında da olabilir.

Gözlemin güçlü yönleri şunlardır: Sözel olmayan veri Doğal çevre Uzun süreli analiz

Gözlemin zayıf yönleri ise şunlardır: Bazı durumlarda kontrolün olmaması Sayısallaştırma güçlüğü Örneklemin küçüklüğü Alana giriş güçlüğü Gizliliğin ortadan kalkması

Gözlem Formunun Hazırlanması Bir gözlem formu hazırlanmadan önce gözlenecek olan olgunun, durumun çok boyutlu olarak gözlenmesine olanak verecek biçimde gözlem boyutları belirlenmelidir.

Bir gözlem formu aşağıdaki noktalarla ilgili gözlem yapan araştırmacıyı yönlendirmelidir: Gözlem formu ile gözlem boyutlarının açıklanması istenmelidir. Gözlem formu ile gözlem yapılan ortamın tanımlanması istenmelidir. Gözlem formu ile ortamdaki sosyal boyutun ortaya konması istenmelidir. Gözlem formu ile ortamda oluşan etkinliklerin belirlenmesi istenmelidir. Gözlem formu ile ortamda oluşan dilin sözel ve sözel olmayan yönleriyle tanımlanması istenmelidir.

Eğitimdeki gözlemlerde gözlem yapılan ortamın fiziksel, bilişsel, duyuşsal ve sosyal yönleriyle ortaya konmasının ayrıca öğretmen ve öğrenen özelliklerinin ve davranışlarının açıklanmasının gerekli olduğu söylenebilir.

Örnek Bir Gözlem Veri Seti

Uygulama Bir gözlem formunun hazırlanarak, video görüntüsü üzerinden nitel gözlem yapılması.