“Bu bağlamda...” (“In this context…”)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Advertisements

Iletişimde üç filtre
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Do you know who I am? Kim olduğumu biliyor musun?.
HİKÂYE (ÖYKÜ) Sevcan ÖZDEN Sultanahmet Anadolu
FORM 3 USE OF THE PRESENT CONTINUOUS TENSE • a)Bu tense ile temel olarak içinde bulunduğumuz anda yapmakta olduğumuz eylemleri anlatırız. Zamanı.
HERKES İÇİN BİRAZ MUTLULUK
ÖNERMELER VE MANTIK HAZIRLAYAN: AYDIN EREN KORKMAZ
“Sen ne iş yapıyorsun?” Professions talebe U4  .
- Buraların yabancısıyım demiş.
SELMA GENC TEFL 496 IYI KOTU BAKIMSIZ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Kendimizi evlenince, bir bebek sahibi olunca, sonra bir tane daha olunca yaşamın daha güzel olacağına inandırmışızdır. Sonra çocuklarımızın yeterince yetişkin.
İngilizce Performans Ödevi
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
1 HUKUK ve SİYASET OKULU – 8 Şubat 2008 X BAYAN: Biz uluslar arası ilişkilerde… ( Montaj Arası ) Birol BAŞARAN: Ben bütün toplumlarda hukuka ihtiyaç olduğunu,
Sevgili günlük, Bugün çok yoruldum. Neden mi bugün hem eğlendik hem öğrendik… Merak mı ediyorsun? Peki anlatayım…
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
Dilde Bağlam Duyarlılığı
Kültür.
THE PRESENT PERFECT TENSE
Özlü Sözler Dr.Sibel OK Slayt:AP.
RELATIVE CLAUSES YASEMİN TURAN ( B ) ELT 1.
YAPI(PLAN).
READING AND WRITING IN FOREIGN LANGUAGE
DİLEKÇE NASIL YAZILIR?.
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
CAN "Can" şu andaki ya da gelecekteki yeteneği ya da kapasiteyi; izin ya da olabilirliği ifade etmek için kullanılır. Negatif şekli "can’t", "can not",
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
Past tense ● Time expressions
MÜLAKAT (GÖRÜŞME) Ünlü kişileri çeşitli yönleriyle tanıtmak veya toplumu ilgilendiren önemli bir konuyu aydınlatmak için ünlü kişi yahut uzmanlarla.
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
Benim adım Balerin Bebek.
1. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi soyut değildir
LÜTFEN slaytı sesli ve kendi akışında izleyiniz.
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
İLETİŞİM.
Oturum aç butonuna tıklayın.
Dinleyenlerde derin izler bırakan İnsanın içini titreten Aynı zamanda Gençlere aktardığı yaşam felsefesi ile Düşündüren Orson Welles’in I know what.
EXPRESSING OPINIONS ( fikirleri belirtme)
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcük, işlevi bakımından ötekilerden farklı bir ek almıştır? A) Bugünlerde birçok yeni yayın piyasaya.
ETKİLİ İLETİŞİM.
AHLAK NEDİR?.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Do you know who I am? Kim olduğumu biliyor musun?.
Hürriyet Özel Ödülü 2015 “Cinsiyetçi Söylemlere Son Projesi” Brief
Nick and Frida’s first meeting was serendipitous as she was supposed to have been with Diego in San Francisco, but she had traveled to Mexico several.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
MECAZ ANLAM Sözcükler,kimi durumlarda bir ilgi ya da benzetme sonucu gerçek anlamlarından başka bir anlam kazanır. Buna ‘’mecaz anlam’’ denir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
There was a man who was thinking of building an honourable structure that could last for milleniums and show the king’s power. So, he racked his brain.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Hafıza performansınızı geliştirmek Developed.
Kendimizi evlenince, bir bebek sahibi olunca, sonra bir tane daha olunca yaşamın daha güzel olacağına inandırmışızdır. Sonra çocuklarımızın yeterince yetişkin.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Developed with the support of the EU Leonardo.
AD(İSİM) ÇEŞİTLERİ.
Kendimizi evlenince, bir bebek sahibi olunca, sonra bir tane daha olunca yaşamın daha güzel olacağına inandırmışızdır. Sonra çocuklarımızın yeterince yetişkin.
German shepherd dog. These dogs are said to be intelligent before they say.
Would you like a different color?
Sunum transkripti:

“Bu bağlamda...” (“In this context…”) Varol Akman Bilkent Üniversitesi Felsefe Bölümü Türk-İngiliz Kültür Derneği 15 Şubat 2005

Bağlam Cinsleri aynı veya birbirine yakın olan şeylerin bir arada bağlanmışı, demet, deste Herhangi bir olguda olaylar, durumlar, ilişkiler örgüsü veya bağlantısı Bir dil birimini çevreleyen, ondan önce veya sonra gelen, birçok durumda söz konusu birimi etkileyen, onun anlamını, değerini belirleyen birim veya birimler bütünü TDK

Kontekst (bir metin içinde) Sözün gelişi, sözün önü arkası, bağlam Olaylar, durumlar, ilişkiler örgüsü, bütünlük, bağlam: “Her yapının hem görüntüsel, hem manevî bir bütünlüğü vardır. Kişiliği ancak bu kontekst içinde vurgulanır.” - Haldun Taner TDK

Ortak alan Yazar ile okurun paylaştığı düşünülen bilgi, inanç, varsayımlar vb.nin tümü Bağlam söyleneni nasıl etkiler? Anlam bilimi (semantik) tarafından genelde dışlanmış Daha çok kullanım bilimi (pragmatik) alanına ait görülen bir sorun

Sorunlar Kavramsal ‘çöp tenekesi’ ‘Zengin’ bir nosyon Herşeyi açıklayabilen dev bir araç Ne olduğu hakkında fikir birliği yok İnsan değil de makine, bağlamı kullanmak isterse ne olacak? (örn. doğal dil işleme, otomatik çeviri)

Öneri Sir Peter Strawson (1919- ) Dilbilimsel çözümleme taraftarı Günlük dil ile biçimsel mantık arasındaki ilişki Entity and Identity (1997)

Basitçe... Dil L Cümle S Yazar Y (Konuşan) Okur X (Dinleyen) X, L’nin sözlük ve söz dizimini (sentaks) çok iyi biliyor varsayalım X söyleneni tam olarak anladı mı?

Bir eşitsizlik A-anlam  B-anlam  C-anlam fakir zengin

A-anlam A-anlam  S  A-bilgi belirsizliği ortadan kaldıran bilgi

Çeviri “İster şimdi yüz, ister sonra yüz.” X, A-anlama vakıf olduğu zaman cümleyi başka bir dile çevirebilir. Yani S S' (L) (L')

Sentaks “On my naming day when I come 12 I gone front spear and kilt a wyld boar he parbly ben the last wyld pig on the Bunder Downs any how there hadnt ben none for a long time befor him nor I aint looking to see none agen.” - Russell Hoban, Riddley Walker

B-anlam B-anlam  A-anlam  B-bilgi “O gece tek elinin üzerinde amuda kalkmıştı.”

B-bilgi İndeksler? Kim: Orhan Pamuk Ne zaman: 31 Aralık 1994 geceyarısı Kim: Yaşar Kemal Ne zaman: 31 Aralık 1964 geceyarısı İndeksler?

Ben, sen, şimdi, şu Ben Sen Şimdi Şu  Normal koşullarda “ben” sözcüğünü kullanan kişiyi gösterir Sen “sen” sözcüğünü kullanan kişinin hitap ettiği kişiyi gösterir Şimdi “şimdi” sözcüğünü kullanan kişinin içinde bulunduğu zamanı gösterir Şu  Kullanan kişinin kastettiği şeyi gösterir

İstisnalar Yeltsin (taklidine): “Evet, bugün nasıl hissediyorum kendimi?” Yeltsin (aynadaki aksine): “Sen sen ol, bir daha bu kadar içme.” “Bugün burası çok sıcak.” (Bu oda mı, bu şehir mi?) “Elimizdeki IBM kağıtlarını şimdi satmamız gerekiyor.” (Şu anda mı, bu öğleden sonra mı, bugünlerde mi?)

C-anlam C-anlam  B-anlam  C-bilgi “Sen o kontratı daha imzalama.”

C-bilgi Rica Emir Tavsiye Gözdağı J. L. Austin: illocutionary force

Komplikasyon “Sana hemen o silahı bırakmanı emrediyorum.” Eğer başkaldıran bir er komutanına böyle derse ve de komutan silahını bırakırsa, askeri mahkemede ne karar çıkar? (Bu bir EMİR olamaz çünkü ast üstüne emir veremez.)

Diğer zorluklar “Biliyorum sen zaten hep böyle düzenlisindir.” “Başbakan herkesin elini sıktıktan sonra yerine oturdu.” “Bir sonraki seçimde bu sorun çözülür.” “Zeynep (3 yaş) kocaman bir kardan adam yaptı.” “Zeynep (18 yaş) kocaman bir kardan adam yaptı.” “Kocaman bir iribaş büyük bir hayvan değildir.”

Sözlük YOMP WIMP X’s ideal sözlüğünün güncellenmeye ihtiyacı var Çetin bir arazide ağır ekipmanla yürümek (Falklands Savaşı) WIMP Körfez Savaşı (özellikle Başkan Bush için) X’s ideal sözlüğünün güncellenmeye ihtiyacı var

Yorumlama F(K,T) = I F yorumlama prosedürü (yol-yöntemi) K bağlam T tekst I yorum F ve T veriliyor. Bir K-I çifti ortaya atarak denklemi çözünüz.

Shakespeare 68. sone “Thus is his cheek the map of days outworn...” Yüzü kırışıklarla dolu (yaşadığı yaşamın haritasındaki yollar gibi) Yüzü klasik anlamda güzellik simgesi (MAP: sembol, DAYS OUTWORN: antik çağ) - Jerry Hobbs

Anlam-maksat Yazarın söylemek istediği (maksadı) Yazılı metnin kendisi Yazılı metnin ilettiği farzedilen anlam Okurun anladığı anlam Kültürel, tarihsel, vb. boyutlar

Model okuyucu Umberto Eco Daha deneysel edebiyat Her yazar ürettiği ifadeleri maksada uygun olarak yorumlayabilecek bir okur modeli düşünmek zorundadır. Daha deneysel edebiyat James Joyce, Finnegans Wake Bill Burroughs, Naked Lunch

Sosyokültürel bağlam Bir zamanlar Stalin etrafını saran kalabalığa bir telgraf okudu: “Sen haklı, ben haksızım. Lenin’in gerçek mirasçısı sensin. Özür dilemem gerekiyor. - Troçki.” O sırada kalabalıktan birisi ileri çıktı ve Stalin’e mesajı nasıl okuması gerektiğini gösterdi: “Sen haklı, ben haksızım? Lenin’in gerçek mirasçısı sensin? Özür dilemem gerekiyor??!!”

Noam Chomsky’nin bölümü biraz solda... Boston MIT Kitabevinde gerçek bir tabela