Matematik ve Resim.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Leonardo Fibonacci.
Advertisements

MATEMATİK DERSİ PROJE ÖDEVİ
Yukarıdaki dikdörtgenlerden hangisi daha estetik görünüyor?
Fotoğraf ve Sinemada Kompozisyon: “Altın Oran ve Fibonacci Dizimi”
ALTIN ORAN Yeşim Matara.
Tabiatın Geometrik Düzeni
Ders Kitaplarında Tasarım
“Resimde İç Mekan” nedir?
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
İç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Sanat ve Tasarım Bölümü
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Babamın ayakkabı imalathanesi var
Görsel Tasarım, Görsel Göstergeler ve Anlam
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
ALTIN ORAN.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Drama Lİderİnİn Yetİştİrİlmesİnde Çağdaş Sanat Akımlarının Yerİ
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
8 Sınıf Düzen Kuşağı.
SANAT TARİHİ.
Endüstri Ürünleri Tasarımı
REHBERLİK.
SOYUT SANAT Kandisky,Mondrian ve Maleviç gibi sanatçıların doğadan yola çıkarak, görsel anlatıma varmaları çağın sanat değerleri üzerinde etkileyici olmuştur.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
HAZIRLAYAN:ZEYNEP HALİL
Geometri'nin Kullanım Alanları
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
ENDÜSTRİYEL TASARIM.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
MATEMATİK VE DOĞA Hatice BAŞKAYA
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
İçindekiler; Orantı Çeşitleri Ters Orantı Doğru Orantı Örnekler
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
SANAT TARİHİ Nurdan Gül Kökten.
SANAT EĞİTİMİ.
TARİH BİLİMİ.
YAŞAMIN SİHİRLİ ÖRTÜSÜ RENKLER
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
SANAT FELSEFESİ.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Yukarıdaki dikdörtgenlerden hangisi daha estetik görünüyor?
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sanat Eseri İnceleme.
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Resimle İlgili Meslekler
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
 Altın oran, matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
DOKU.
- Coğrafi konum (yeryüzü şekli, iklim…) Dinsel inanışlar
Daha önce 6. yüzyılda Hint matematikçiler tarafından bulunmuş olan bu sayı dizisi Fibonacci tarafından 1202 yılında ortaya konmuştu. Dizinin ilk sayı değeri.
11. HAFTA KÜLTÜR.
Fatma Uğur 10/A 140. * Altın oran, matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan.
KAVRAM HARİTALARI.
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
GÖRÜNÜR IŞIK Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir ki bunlar renk tonu veya.
Sunum transkripti:

Matematik ve Resim

MATEMATİK Günümüz dünyasında bir çok kimse için işkence gibi gözüken Matematiğin önemi katlanarak artmaktadır. Sözlük anlamı “biçim, sayı ve çoklukların yapılarını, özelliklerini ve aralarındaki ilişkilerini akıl ve zeka yoluyla inceleyen bilim dalı ” olan Matematik günümüz bilimlerinin çoğunun temelini oluşturur Sezgi, mantık, çözümleme, genellik, yapı kurma,  bireysellik ve estetik öğelerini kendine temel edinmiş olan Matematiği, tam olarak açıklamak için önce bu öğeleri tanımak gerekir Bu özellik ve öğelere dayalı olarak şunu belirtebiliriz. Matematik, yeni bilgilerin elde edilmesi, elde edilen bilgilerin açıklanması, denetlenmesi ve sonraki kuşaklara aktarılmasında yer ve zamana bağlı olmayan güvenilir bir araçtır.

MATEMATİK Bir Düşünce biçimi ve evrensel bir dil olan matematik günümüzün gelişen dünyasında birey, toplum, teknoloji ve bilim için vazgeçilmez bir alandır. Günlük yaşamda, meslek ve işte gerekli olan çözümleyebilme, iletişim kurabilme, genelleştirme yapabilme, yaratıcı ve bağımsız düşünebilme gibi üst düzey davranışları geliştiren bir alan olarak matematiğin öğrenilmesi kaçınılmazdır.Günümüz toplumunun, sorunların üstesinden gelebilecek, problem çözebilecek bireylere gereksinmesi vardır. Matematik öğretiminin her aşamasında matematik öğretiminin amaçları ve öğretimde kullanılacak genel ilkeler göz önünde bulundurulmalıdır. matematik her biri üzerine kurularak gelişen bir alan olduğundan, ön öğrenmelerin önemi büyüktür.Ayrıca, matematik öğretiminde duyuşsal özellikler dikkate alınmalı ve öğrencilerin matematiğe ve matematik dersine karşı olumlu tutumlar geliştirmelerine yardımcı olunmalıdır. Planlı öğretimin tüm ilkelerine matematik öğretiminde de uyulmalıdır. 

RESİM Resim sanatı, özlem, duygu ve düşüncelerin belli estetik kurallar çerçevesinde iki boyutlu bir düzlem üzerine yansıtılmasına dayanan sanat dalıdır. Resimde hacim, mekân, hareket ve ışık etkileri, resimsel öğeler aracılığıyla elde edilir; bunlar biçim, çizim, Drawing, design, graphy renk, ton farklılıkları, doku özellikleri vb'dir. Öğelerin çeşitli biçimlerde bir araya getirilmesi resmin kompozisyonunu oluşturur. Renk, ışığın ki bunlar renk tonu veya renk olarak adlandırılır. Kompozisyon gerçek ya da gerçekdışı olay ve olguları anlatmaya, bir değişik dalgaboylarının gözün retinasına ulaşması ile ortaya çıkan bir algılamadır. Bu algılama, ışığın maddeler üzerine çarpması ve kısmen soğurulup kısmen yansıması nedeniyle çeşitlilik gösterir öyküyü betimlemeye ya da yalnızca soyut görsel imgeler yaratmaya olanak verir.

RESİM Eski kültürlerde toplum üretilecek resimlerin konusunu, tekniğini, biçimini, malzemelerini denetim altında tutar, yapıtların niteliğini (örn. dinsel, bezemeci, eğitsel, eğlendirici vb) belirlerdi. Ressamlar yaratıcı bir sanatçıdan çok becerikli bir zanaatçı gibi görülürdü. Daha sonraları Uzakdoğu'da ve Rönesans Avrupası'nda bağımsız sanatçılar çıkmaya başladı. Bunlar yapıtlarının altına adlarını yazıyor, bazen de konu seçiminde söz sahibi oluyor, işverenleriyle (koruması altında çalıştıkları kişiler) kişisel ilişki kuruyor, toplumda saygı görüyorlardı.

RESİM 19. yüzyılda sanatçıya sürekli bir çalışma ortamı sağlayan işverenler giderek yok olmaya başladı. Sanatçılar topluma yalnızca galeriler ve müzeler aracılığıyla ulaşabilir duruma geldiler. Artık yaşamlarını ödüllerle ya da devletten ve sanayi kesiminden aldıkları siparişlerle sürdürüyorlardı. Değişen bu ortam içinde sanatçılar kendi anlatım dillerini geliştirme, yeni ve alışılmadık biçim, malzeme ve teknikleri deneme özgürlüğüne kavuştular. Özellikle Batı sanatında egemen olan, geleneksel sınırları sürekli zorlama eğilimi, art arda yeni üslupların ortaya çıkmasına yol açtı. Sanatla ilgili yayınların artması, gezici sergilerin düzenlenmesi, sanat merkezlerinin kurulması da bu olguyu destekleyen başka etkenler oldu. Ve böylece değişime uğramış Resim Sanatı’nda farklı alanların esintileri görülmeye başlandı

RESİM İşte bu olaylar etkisinde artık Resim Sanatı da Matematik alanından etkilenmiş ve bu etki bariz bir şekilde görülmeye başlanmıştır

ALTIN ORAN Altın oran, doğada sayısız canlının ve cansızın şeklinde ve yapısında bulunan özel bir orandır. Doğada bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir oran bağıntısıdır. Doğada en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabuklulularında ve ağaç dallarında rastlanır. Platon'a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır. Altın oranı bir dikdörtgenin boyunun enine olan "en estetik" oranı olarak tanımlayanlar da vardır. Eski Mısırlılar ve Yunanlılar tarafından keşfedilmiş, mimaride ve sanatta kullanılmıştır. Göze çok hoş gelen bir orandır

ALTIN ORAN Bir doğru parçasının (AB) Altın Oran'a uygun biçimde iki parçaya bölünmesi gerektiğinde, bu doğru öyle bir noktadan (C) bölünmelidir ki; küçük parçanın (AC) büyük parçaya (CB) oranı, büyük parçanın (CB) bütün doğruya (AB)oranına eşit olsun. Altın Oran, pi (π) gibi irrasyonel bir sayıdır ve ondalık sistemde yazılışı; 1.618033988749894... dür. (noktadan sonraki ilk 15 basamak). Bu oranın kısaca gösterimi: olur. Altın Oranın ifade edilmesi için kullanılan sembol, PHI yani Φ 'dir.

Fibonacci sayı dizisinin Leoardo Fibonacci tarafından bir problemin çözümünde bulunduğunu ve bu sayıların 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144,... şeklinde (ilk iki sayı hariç) kendinden önce gelen iki sayının toplamı şeklinde ilerlediği görülmektedir. 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987.. dizisini, yani Fibonacci sayılarını oluşturmaktadır. Dizilim içinde bir sayıyı kendisinden önce gelen sayıya bölerek ilerlersek ulaşacağımız sonuç: 1,618 rakamına sürekli yaklaşacak şekilde oluşacaktır. 1,618 Altın orandır. (1 + √5)/2 sayısı bu oranı verir ve bu oran etrafımızdaki birçok nesnede bariz şekilde görülmektedir.

Tarihte görülebileceği gibi Sanatçılar bu özelliği kullanıp göze güzel görünen eserler meydana getirmişlerdir. Örneğin Mona Lisa tablosunun boyunun enine oranı altın oranı verir. Mona Lisa'nın yüzünün etrafına bir dikdörtgen çizdiğinizde ortaya çıkan dörtkenar bir altın dikdörtgendir. Bu dikdörtgeni, göz hizasında çizeceğiniz bir çizgiyle ikiye ayırdığınızda yine bir altın oran elde edersiniz. Resmin boyutları da altın oran oluşturmaktadır.

Ayrıca yapılan çoğu portrede insanda görülen Altın Oran birebir uygulanmıştır… İnsanda Altın Oran’ın görüldüğü bazı yerler ise ; Boy / Bacak boyu Beden boyu / kolaltı beden boyu Tam kol boyu(Boyun-Parmak ucu) / Dirsek - Boğaz Parmak ucu - omuz/Parmak ucu - Dirsek Göbek - Omuz / Göbek - Bel Yüz yüksekliği / Yüz genişliği Tepe - Göz yüksekliği / Saç Dibi - Göz Yüksekliği Göz - çene arası / Burun - çene arası Alın genişliği / Burun boynu Göz - Ağız / Burun boyu Burun altı - çene / Ağız - Çene Yüz genişliği / Gözbebekleri arası Gözbebekleri arası / Ağız genişliği Ağız genişliği / Burun Genişliği

Ayrıca yapılan çoğu portrede insanda görülen Altın Oran birebir uygulanmıştır… Boy / Bacak boyu Beden boyu / kolaltı beden boyu Tam kol boyu(Boyun-Parmak ucu) / Dirsek - Boğaz Parmak ucu - omuz/Parmak ucu - Dirsek Göbek - Omuz / Göbek - Bel Yüz yüksekliği / Yüz genişliği Tepe - Göz yüksekliği Saç Dibi - Göz Yüksekliği Göz - çene arası Burun - çene arası Alın genişliği-Burun boyu Göz - Ağız Burun altı – çene Ağız - Çene