MADDE ANALİZİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDE ANALİZİ.
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -12-
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Madde : Ölçme değerlendirme ve test tekniğinde her bir soru için kullanılan terimdir. Madde analizi temelde; belli niteliklere sahip olması gereken bir.
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
MUTLAK DEĞERLENDİRME SİBEL KULA
YDYO Bahar dönemi İYS. TEST GÜÇLÜK İNDEKSİ Testin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek ve artırmak için yapılan istatistiksel çalışmalardır.
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Bağıl Değerlendirme Sistemi
SBS 2013 YENİ SEVİYE BELİRLEME SINAVI BİLGİLENDİRME SUNUMU.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Acikogretimx.com Açıköğretim sistemi hakkında temel bilgiler 2009.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Soruya geri dön
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
Ölçme Aracının Özellikleri
EĞİTİMDE NOT VERME VE DEĞERLENDİRME
ONDALIK KESİRLERİN ÖĞRETİMİ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
4 X x X X X
1/20 ÖLÇÜLER (Zaman) A B C D Bir saat kaç dakikadır?
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
TEST SINAVLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Veli ÇAĞLAR Tıp Fak. Anatomi A.D.
Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
SEVİYE BELİRLEME SINAVI (SBS) 2013
SBS Genel Bilgilendirme Sunusu
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Madde (soru istatistikleri)
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
Sunum transkripti:

MADDE ANALİZİ

MADDE ANALİZİ NE İŞE YARAR? bir testteki maddelerin işe yarayıp yaramadığını; işe yaramıyorsa bunun nedenini anlamak ve ona göre gerekli düzeltmeleri yapmak için cevapların analiz edilmesidir. MADDE ANALİZİ NE İŞE YARAR? * Bir ölçme aracındaki soru maddelerinin iyi çalışıp çalışmadığını denetlemek ve gerekli düzeltmeleri yapmak için yanıtları çözümlemek veya hiç değilse gözden geçirmek fırsatını verir. * Öğretimin başarılı ve başarısız yanlarını göstermek bakımından da önemlidir. * Öğrencilerin hangi konularda öğrenme güçlüğüne sahip olduklarını göstererek öğrenme materyalinin gruba uygunluğu hakkında bilgi verir. * Öğretmenlerin tesirli ölçme araçları hazırlama yeteneğini geliştirerek daha doğru istatistiksel işlemler yapmalarına olanak sağlar. * Analiz sonucunda öğretim metot ve kaynaklarının geliştirilmesinde yararlı olabilecek bazı hususlar hiç olmazsa öğretmene hangi alanda gelişmeye ihtiyacı olduğu hakkında bir fikir verebilir.

 Maddeler üzerinde düzeltme yapmak. MADDE ANALİZİNİN AMAÇLARI Denenen birçok madde arasından istenilen nitelikteki maddeleri seçmek.  Madde analizi sonuçlarına bakarak gerek denenen testin gerekse yeniden düzenlenecek testin istatistiksel özelliklerini kestirmek.  Maddeler üzerinde düzeltme yapmak. Madde analiziyle Maddenin bağıl güçlük derecesi nedir? Madde, iyi öğrenci ile zayıf öğrenciyi birbirinden ayırt ediyor mu? Maddenin çeldiricileri iyi çalışmış mı? Çeldiriciler yeterli bilgiye sahip olmayan zayıf öğrencileri yanıltmış, kendine çekmiş mi? soruları cevaplandırılmaya çalışılır.

TESTİN KOLAYLIK / GÜÇLÜK DERECESİ Bir maddenin güçlük derecesi, testin uygulandığı grubun kaçının o maddeyi doğru yanıtladığına bağlıdır. Orta güçlükte olan bir madde çok kolay ve çok zor olan bir maddeden daha iyidir, denebilir. Çok kolay ya da çok zor maddelerden kurulu testler güvenirlik yönünden zayıf demektir. Maddeyi Doğru Cevaplayanlar Sayısı Maddeyi Sınayanlar Sayısı Öğrencilerin Aldıkları Toplam Puan Öğrencilerin Alabilecekleri GD= GD=

* 40 kişilik bir gruptan, testin herhangi bir sorusunu deneyerek doğru cevap verenler 15 kişi ise maddenin güçlük / kolaylık derecesi kaçtır? 15 40 GD = = 0,38 * Bir öğrenci grubunun girdikleri bir sınavda, 100 üzerinden aldıkları puanlar şöyledir: 85, 37, 58, 66, 76, 42, 88, 81, 34, 63 Bu sınavın güçlük derecesi nedir? 630 1000 63 100 GD = = 0,63 veya GD = = 0,63

Bir maddenin güçlük derecesi indeksi (P), 0 ile + 1 Bir maddenin güçlük derecesi indeksi (P), 0 ile + 1. 00 arasında değişir. Üst ve alt gruplarda hiç kimsenin doğru cevaplayamadığı bir maddenin güçlük derecesi 0; üst ve alt gruplardaki bütün öğrencilerin doğru cevaplandırdığı bir maddenin güçlük derecesi ise + 1.00 olur. “P” değeri ne denli büyükse madde o denli kolay demektir. Çünkü bir maddenin güçlüğü, o maddeyi doğru cevaplayanların yüzdesidir.

TESTİN AYIRDEDİCİLİK GÜCÜ Soru maddesinin ayırma gücü, maddenin geçerliği ile ilgilidir. Testin uygulandığı grup içindeki en parlaklarla en zayıfları birbirinden ayırmasına bağlıdır. Grup içinde zayıflar da parlaklar gibi bir maddeyi doğru yanıtlayabilmişse o maddenin ayırma gücü yok demektir. Aynı şekilde grubun tümü bir maddeyi doğru yanıtlayamamışsa, böyle bir maddenin de ayırma gücünden söz edilemez. Ayırma gücünden yoksun ya da ayırma gücü zayıf olan maddeler ve bu tür maddelerden kurulu testler geçerlik yönünden zayıf demektir. Ayırdedicilik gücünü ortaya koymada, üzerinde çalışılan grubun en yüksek puanları alan % 25’lik dilimiyle; en düşük puanları alan % 25’lik diliminin puanları dikkate alınır. Ortada kalan % 50’lik grubun puanları değerlendirmeye alınmaz.

TESTİN AYIRDEDİCİLİK GÜCÜ Üst gruptan doğru cevaplayanlar sayısı Üst gruptan sınayanlar Alt gruptan doğru cevaplayanlar sayısı Alt gruptan sınayanlar AG = - Üst gruptan doğru cevaplayanlar sayısı Alt gruptan doğru cevaplayanlar sayısı - AG = Üst ve alt gruptan sınayanlar sayısı / 2

Soru S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 2 . 49 Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18

ÇOK ZAYIF ZAYIF ORTA İYİ ÇOK İYİ Ayırdedicilik Gücü 0,00 – 0,19 ÇOK ZAYIF 0,20 -0,29 ZAYIF 0,30 – 0,39 arası ORTA 0,40 – 0,59 arası İYİ 0,60 ve yukarısı ÇOK İYİ Üst gruptan doğru cevaplayanlar sayısı Alt gruptan doğru cevaplayanlar sayısı - AG = Üst ve alt gruptan sınayanlar sayısı / 2

AG = = = 0,35 12 – 5 (20 + 20) / 2 7 20 1 Soru Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18 12 – 5 (20 + 20) / 2 7 20 AG = = = 0,35 1

AG = = = - 0,15 10 – 13 (20 + 20) / 2 3 20 2 Soru Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18 10 – 13 (20 + 20) / 2 3 20 AG = = = - 0,15 2

AG = = = 0, 00 7 – 7 (20 + 20) / 2 20 3 Soru Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18 7 – 7 (20 + 20) / 2 20 AG = = = 0, 00 3

AG = = = 0,36 14 – 6 (20 + 19) / 2 7 19,5 49 Soru Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18 14 – 6 (20 + 19) / 2 7 19,5 AG = = = 0,36 49

AG = = = 0,37 12 – 5 (20 + 18) / 2 7 19 50 Soru Gruplar S e ç e n e k l e r A B C D Atlayan Sına-yan Erişe-meyen 1 Üst G. Alt G. --- 6 3 5 4 (12) (5) 20 2 (10) (13) 8 10 (7) . 49 (14) (6) 7 19 50 (11) 18 12 – 5 (20 + 18) / 2 7 19 AG = = = 0,37 50

MADDENİN AYIRT ETME GÜCÜNÜ KESTİRME (D) Başlıca iş görüsü, iyi öğrenciyle zayıf öğrenciyi birbirinden ayırt etmek olan bir başarı testindeki her bir maddenin mümkün olduğunca yüksek bir ayırt etme gücüne sahip olması istenir. Bütün öğrencilerin doğru ya da yanlış cevaplandırdığı bir maddenin ayırt etme gücü yoktur. Ayırt etme gücünden yoksun olan bir maddenin de öğrencileri birbirinden ayırt etmeye yönelen bir başarı testinde yeri yoktur. Ayırt etme indeksi, (- 1. 00) ile (+ 1.00) değerleri arasında değişir. Bu değer, bir maddeye üst grupta doğru cevap verenler yüzdesi ile alt grupta doğru cevap verenler yüzdesi arasındaki farktır.

YANLIŞ CEVAPLARIN ÇELDİRİCİLERE DAĞILIŞI Bir maddenin P ve D değerleri, yanlış cevapların çeldiricilere dağılımı hakkında hiçbir bilgi vermez. Oysaki bir madde hakkında tam bir bilgi edinmek ve o maddeyi daha iyi bir hale getirmek için yanlış cevapların çeldiricilere dağılışının nasıl olduğunu da bilmeye gerek vardır. Çeldiriciler maddeyle yoklanan bilgiye sahip olmayan öğrencileri çelmek, yanıltmak içindir. Bir maddedeki yanlış cevapların çeldiricilere eşit olarak dağıtılması gerekir. Üst ve alt gruplara dayalı olarak madde analizi yapıldığı zaman, herhangi bir çeldiricinin üst gruptakilerden çok alt gruptaki öğrencileri kendine çekmesi, yanıltması gerekir. Bunun tersi bir durum yaratan ve üst gruptaki çok sayıda öğrenciyi yanıltan bir çeldirici görüldüğünde, o çeldirici, doğru cevap olabileceği düşüncesiyle yeniden gözden geçirilmelidir.