Çin Halk Cumhuriyeti’nde Eğitim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Advertisements

2009 Sunum, Ankara 22 Temmuz ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi.
JAPONYADA EĞİTİM SİSTEMİ
TURGUT UYAR GEYİKLİ GECE.
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
VII. Geleneksel TED İ stanbul Koleji Kitap Haftası Ocak 2014.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
İlköğretim Sınıf Öğretmenliği
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN HAYATI
GÖKTÜRK DEVLETİ VE EĞİTİM.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
YETKİN LEVENT ÖZEL YENİ SINAV SİSTEMİ YGS-LYS.
Y Bugün, güçlü ve söz sahibi bir devlet olmanın temelinde gelişmiş bir ekonominin yattığı ve gelişmiş bir ekonominin ise ileri teknoloji üretimine dayandığı.
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN HAYATI.
Göktürklerde Eğitim.
Murat Kaya / Rehber Öğretmen
ATATÜRK'ün HAYATI
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
LİSE 1. SINIF (9. SINIF) ORTAK ALAN.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SBS SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
Kırgızistan Cumhuriyeti
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
KİŞİSEL ÇABA- BAŞARILI İŞ YAŞAMI
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
ULU ÖNDER ATATÜRK ’DEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM
SBS Artık Tek Sınav! Yeni SBS Neler Getiriyor?.  Milli Eğitim Bakanlığının Tebliğler Dergisinde yayınladığı genelgeye göre Yeni SBS Sistemiyle sadece.
NAZ İ LL İ ZAFER ORTAOKULU REHBERL İ K SERV İ S İ E Ğİ T İ M Ö Ğ RET İ M YILI SEVIYE BEL İ RLEME SINAVI SUNUSU.
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
Yerleştirme Sistemindeki
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
ÇİN MEDENİYETİ.
Çin Eğitim Sistemi İbrahim ÇINAR
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
2015 Doğru Tercih Hoşgeldiniz.
DERS SEÇİMİ GALATASARAY LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES) YEŞİLGİRESUN İLKÖĞRETİM OKULU PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ Psikolojik Danışman FİDAN YILDIZ.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM Öğretim Yılında 8. sınıf öğrencileri, Ortaöğretime yeni sınav sistemiyle yerleştirileceklerdir.
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Ç İ N HALK CUMHUR İ YET İ SOSYAL İ ZM İ. TAR İ H İ Binlerce yıl süren hanedanlar yönetimi, 1912'de milliyetçilerin yönetimi ele geçirmesi ile son bulmuştur.1949'da.
. TERCİH. Öğrenci & Rehber Öğretmen  Hocam, Ankara mı? İstanbul mu? Aslında Eskişehir’de fena değil…  Çift anadal, yandal ne demek?...  Hocam mimarlık.
NEVŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
2013 SBS SİSTEMİ VE SINAVLARDA NASIL BAŞARILI OLURUM SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ Sevilay TAGTAŞ Rehber Öğretmen AKEV REHBERLİK SERVİSİ.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ASYA HUN DEVLETİ.
UZAKDOĞU’DA YENİ BİR GÜÇ: JAPONYA
1)31 Mart Ayaklanması’nı bastıran buna bu adı mustafa kemal vermiştir. HAREKET ORDUSU.
“Çinlilerin eğitime ilişkin çok yüksek beklentileri var
TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ VE SON DEĞİŞİKLİKLER
Karşılaştırmalı Eğitim
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
güney kore slaytı
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
Sunum transkripti:

Çin Halk Cumhuriyeti’nde Eğitim GELİŞMİŞ ÜLKELERDE EĞİTİM Prof.Dr. Mustafa Ergün Çin Halk Cumhuriyeti’nde Eğitim

Eski Çin'de ülkeyi kral ve ona bağlı soylular idare ediyordu Eski Çin'de ülkeyi kral ve ona bağlı soylular idare ediyordu. MÖ 1766'daki Şang Hanedanı ülkeyi 600 yıl yönetti. Onu deviren Zou, Çin'i "göklerin vekili" olarak yönetmeye başladı. Han sülalesi Çin yönetimini merkezileştirdi. Katı sınavlarla seçtiği sivillerden 17 tabakalı bir sivil bürokrasi kurdu. 17. ve 18. yüzyıllarda büyük Avrupa ülkeleri birbiri ardından Çin'i sömürgeleştirmeye başladılar. İngiltere'nin Çin'e büyük miktarda afyon kaçırarak Çin gümüşünün dışarıya kaçırması üzerine Afyon Savaşı başlamış, ama Çin yenilmiştir (1840-49). Bundan sonra Çin yarı sömürge ve yarı feodal bir ülkeye dönüştü. Yapılan birçok ayaklanma bastırıldı. Dr. Sun Yat-Sen önderliğindeki bir burjuva demokratik devrimi olan 1911 Devrimi, Qing Hanedanı yönetimine son verdi. Çin’i 2000 yılı aşkın bir süre yönetmiş olan monarşik sistem, Çin Cumhuriyeti hükümetinin kurulması ile son buldu.

1911-1949 arasında Çin Cumhuriyeti'ni Sun Yat-sen yönetti. 1921'de Mao Zedong, Çin Komünist Partisi'ni kurdu. Bu Parti Çin yönetimini eline geçirmek için sürekli ayaklanmalar yaptı ve İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra Sovyetler Birliği'nin de desteği ile savaşı kazandı. Çan-Kay-Şek yönetimini Tayvan adasına kaçmaya zorladı ve Çin Halk Cumhuriyeti'ni kurdu. 1949'dan beri Çin ana kıtasını Halk Cumhuriyeti formatında Komünist Partisi yönetiyor.

Konfüçyüs, bütün Çin'in babasıdır Konfüçyüs, bütün Çin'in babasıdır. Fazilet ve iyilik üzerine dayalı bir öğretisi vardır. Geçmiş, bize geleceğin nasıl olacağını bildirir; geçmişi inceleyerek gelecek hakkında daha fazla bilgi elde edebiliriz, demiştir. Sözleri toplanarak Analektler adıyla yayınlanmıştır.  Çin'in diğer önemli felsefeleri Taoizm (Daoism) ve Legalizm'dir. Budizm de Hindistan'dan Çin'e yayılan bir başka öğretidir.

Çin seddi (Büyük Duvar), MÖ 657 yılında Ç’in derebeyliği tarafından yaptırılmaya başlanmış, yapım MÖ 200’lü yıllara kadar sürmüştür. 6.700 km (8.500 diyenler de var) uzunluktadır. Derebeylikler arasındaki sınır, göçebe halklarla aradaki sınır vs şeklinde değişik yorumlar vardır. Okay, B. (1993). Çin Seddinin Yapılış Nedeni Hakkında Değişik Bir Görüş, DTCF Dergisi, 36:1,2. (http://www.genelturktarihi.net/cin-seddinin-yapilis-nedeni)

Çin nüfusunun büyük bir kısmı ülkenin doğu kısımlarında yaşar.

Çin yazısı alfabe değildir. Kelimeleri ifade eden işaretlerdir Çin yazısı alfabe değildir. Kelimeleri ifade eden işaretlerdir. Her harf bir sesi değil, bir düşünceyi ifade eder. Yukarıdan aşağıya yazılır. Yazılı dil ile konuşulan dil arasında bağlantı yoktur; insanlar aynı yazıyı öğrenirler ama farklı diller konuşurlar. Kökü çok eskilere giden Çin yazısı MÖ 200'lerde standartlaştırılmıştır. Yaklaşık 50 bin kadar karakter vardır. Çin dilindeki harfler yan yana gelerek kelimeyi oluşturmazlar. Çin dilinde her kelime için farklı bir harf vardır. Çin yazı sistemi geleneksel ve basitleştirilmiş olarak ikiye ayrılır. Geleneksel Çin yazısı (Hanzi), 1954'te Çin Halk Cumhuriyeti'nde Basitleştirilmiş Çin yazısına geçişten sonra resmen kalkmıştır. Bu karakterlerin 2 bin kadarını bilenler okuma yazma biliyor kabul edilir. İyi ve eğitim almış bir Çinli okuyucu 5000 ile 7000 karakteri bilir. Çince bir gazete okuyabilmek için en az 3000 karakter öğrenilmelidir. Çin yazısı, Çin'i Çin yapan unsurlardan biridir ve Çince'nin farklı lehçelerini, hatta belki de dilleri konuşan insanlar bu yazı sayesinde anlaşabilirler. Çin'de bütün televizyon programları altyazılıdır. İzleyici, programda kullanılan lehçeyi anlamasa da sorun olmaz.

1951’de Çin yazısında ve dilinde reform yapılması kararı alındı 1951’de Çin yazısında ve dilinde reform yapılması kararı alındı. 1956’da öğretim dili standartlaştırıldı. 1964’te Çin Yazı Dili Reform Komitesi kuruldu. 2.238 basit karakter kabul edildi. Bu 1977’de tüm ülke çapında uygulanmaya başlandı. 1987’de tekrar bir ortak tek dil kullanma girişimi olduysa da yüzlerce bölgesel ağız konuşulmaya devam ediyor. Bu arada 1958’den veri Çin yazısını Batı harfleriyle yazma çalışmaları da devam ediyor.

Milattan önceki dönemlerde Çinli soylular altı sanat (liu-yi) (Ata binme, okçuluk, savaş arabası kullanma, müzik, yazı, matematik) üzerine dayalı bir eğitim alıyorlar. Bu dönemde yüzlerce farklı düşüncenin okulu kuruluyor. Bunlardan en kalıcı olanı Konfüçyüs’ün herkese açık olan okuludur. Gene bu dönemde Legalizm dediğimiz ataerkil Çin devlet felsefesi ortaya çıktı. beyond-school.org -

Han döneminde Mencius‘un «Aklını çalıştıran başkalarını yönetir, bedenini çalıştıran ise yönetilir« ilkesinden hareketle soylu ailelerin onbinlerce çocuğuna binlerce okulda eğitim verilmeye başlandı. 950’lerde Beyaz Geyik Grotto Akademisi, 1111’de Donglin Akademisi kuruldu ve burada yüksek Çinli bürokratlar yetişti. 1178’de ulusal askeri akademi kuruldu.   www.absolutechinatours.com

Çin, dünyada ekonomik faaliyetin ilk ortaya çıktığı yerlerden biridir Çin, dünyada ekonomik faaliyetin ilk ortaya çıktığı yerlerden biridir. Hem tarım ve dokuma alanında hem de el sanatları (boyama, porselen vs) ve madencilik alanında çok büyük bir kültür geliştirdiler. Dünyanın ilk barajını yaptılar. Kâğıdı ve matbaayı, barutu ve fişeği buldular. Bütün Ortaasya’yı geçip Akdeniz’e ulaşan İpek Yolu ticaretini geliştirdiler. Çinli gezginler başka ülkelere, Marko Polo gibi başka gezginler Çin'e gittiler. Felsefede, edebiyatta, sanatta kendilerine has büyük gelişmeler sağladılar. Astronomi, matematik ve coğrafya alanlarında da büyük başarılar elde ettiler. Sismografı keşfettiler, pi sayısını buldular. Boylam dairesinin uzunluğunu hesapladılar. Tıpta akupunktur tekniğini geliştirdiler.

Çin, modern eğitim sistemine 1911-1949 arasında yaşayan Çin Cumhuriyeti zamanında kavuştu. Geleneksel ders programı kaldırıldı ve modern bir ders programı uygulanmaya başlandı. Konfüçyüscülük artık temel değildi. Ortaokul, lise ve üniversiteler kuruldu. Yabancı dil (özellikle İngilizce) öğretilmeye başlandı.

Komünist dönemde, önce 1966'ya kadar Rus eğitim sistemi taklit edildi Komünist dönemde, önce 1966'ya kadar Rus eğitim sistemi taklit edildi. Rusça ağırlıklı bir yabancı dil eğitimi yapıldı, sonra geri İngilizceye dönüldü. «İki ayak üzerinde yürüme» sloganı ile Konfüçyüscülük ile Batı dengeli götürülmeye çalışıldı. 1966-76 arasında Büyük Kültür Devrimi yapıldı. Büyük Kültür Devrimi, kapitalizm ve liberal burjuva unsurların Çin toplumunda tekrar egemen olmasına karşı başlatılmış, bu tür düşüncelerin Çin gençlerinin kafasından tamamen uzaklaştırılmasını amaçlayan bir hareketti. Bunun için Kızıl Muhafızlar sistemi kuruldu. Eski geleneklere, eski kültüre, eski alışkanlıklara ve eski fikirlere savaş açılmıştı. Bu kargaşa Çin'e çok büyük maddi kayıplar verdi.

1958-60’taki İleriye Doğru Büyük Sıçrama ve 1962-65 arasındaki Sosyalist Eğitim Hareketi, işçi ve köylülerle aydınlar arasındaki farkı kapatmaya çalıştı. Kültür Devrimini amacı da bu idi. Ama Kültür Devrimi sırasında üniversite hayatı neredeyse bitti. Üniversite karşı devrimci cephede görülüyordu ve kapatıldı.

1976’da Mao’nun ölümünden sonra Çin eğitim politikasında da önemli değişiklikler yaptı. “Dört modernleşme alanı” olarak tarım, sanayi, milli savunma ve bilim-teknoloji seçildi. “Dört temel prensip” olarak sosyalist yol, halkın demokratik diktatörlüğü, Çin Komünist Partisi’nin liderliği ve Marksizm-Leninizm-Maoizm düşüncesi esas alındı. Seçkin okulları temizlendi. Ortaöğretim düzeyinde mesleki ve teknik liseler kuruldu. Deng Xiaoping döneminde Çin modernleşmesi eğitimin modernleşmesine bağlandı. Eğitim yönetiminde merkezi yönetim kaldırıldı. Eğitim hedefleri evrensel gelişmelere göre belirlendi. Program, sınavlar, ders kitapları ve öğretmen yetiştirmede standartlar geliştirildi. Ama gene de eğitimin her tarafında ÇKP ilkeleri geçerlidir.

1995’te Dokuz Yıl Zorunlu Eğitim Kanunu (中华人民共和国义务教育法) çıkartıldı 1995’te Dokuz Yıl Zorunlu Eğitim Kanunu (中华人民共和国义务教育法) çıkartıldı. Burada hem sosyalist modernleşmeden hem de Çin’in geleneksel kültür ve medeniyetinden bahsediliyordu. Ayrıca ilköğretimde %100, ortaokullarda %95, liselerde %50’nin üzerinde okullaşma hedefleri konuyordu. 9 yıl zorunlu öğretim ilkokullarla ortaokulların program bakımından bütünleştirilmesini amaçlıyordu. Çin 1950’den beri 9 yıllık zorunlu eğitim uyguluyor. 1985’de ÇKP temel eğitimi mahalli idarelere bıraktı. Aileler ilköğretim için küçük bir ücret ödüyor, ama yoksul aileler destekleniyor. Genelde ilkokullar 7 yaşında başlıyor ve beş yıl sürüyor. Pekin, Şangay gibi şehirlerde 6.5 yaşında başlayıp altı yıl sürüyor.

Dönem süre Okulöncesi 1~3 İlkokul 5~6 Ortaokul 3~4 Lise 3 Yükseköğretim Kolej 2~3 Üniversite 4~5 Yüksek lisans 2~3 Doktora 3

1986 yasasında zorunlu eğitimi uygulama bakımından Çin üç bölge oluşturdu: Gelişmiş bölgeler, orta gelişmiş kasaba ve şehirler ve gelişmemiş bölgeler. Dolayısıyla ilköğretimde eşitlik ve standardı sağlamak çok zordur. Çocuklar okula 7 yaşında gider, 6+3 = 9 yıl zorunlu eğitim vardır. Haftada beş buçuk gün okula gidilir. İki dönem 9.5 ay eğitim yapılır. 1 Eylülde başlayan okullar Temmuz-Ağustos'ta tatil yapar. Kış tatili Ocak-Şubatta. En iyi öğrencileri toplayan seçme ortaokullar (Key school) Kültür devrimi sırasında kapatılmıştı, 1980 başlarında yeniden ortaya çıktı. Ama gene de sürekli tartışılıyor ve bazı şehirlerde kapatılıyor.

Zhongkao (中考), lise giriş sınavıdır. Sözlü ve yazılı olarak yapılır Zhongkao (中考), lise giriş sınavıdır. Sözlü ve yazılı olarak yapılır. Üniversiteye giriş sınavı kadar zor bir sınavdır. Okul 800 öğrenci alacaksa 700’u bu sınavla, geri kalan 100’ü okul giriş puanına yakın alt puanlılardan ücretli olarak alır. Mesleki eğitim Kanunu 1996’da çıkarıldı. Artık yüksek kalite beceriler kazandırılmaya çalışılıyor. Lise öğrencilerinin yarısı, özellikle kırsal bölgelerde bu okullara yönlendirilmek isteniyor. Ama bu sağlanamıyor. Bu okullarda yüzlerce program var. Çin ortaöğretim sisteminde bir orijinallik yoktur. Ortaokul ve liseler vardır. Liseler genel (akademik) ve teknik-meslek liseleri olarak iki gruba ayrılır. İlginç olan ortaokul düzeyinde de mesleki-teknik eğitim sistemi devam ediyor.

Çin okullarında her okulun farklı üniforması geleneği de devam ediyor Çin okullarında her okulun farklı üniforması geleneği de devam ediyor. Bu, aslında Mao dönemindeki tek tip kıyafet uygulamasına ters bir durum. www.asiafinest.com

Çin’de ilk ve ortaöğretimdeki okullaşma durumu

Üniversiteye Giriş Sınavı (普通高等学校招生全国统一考试) Ulusal Olgunluk Sınavı da denir (Gaokao, 高考). 1952 yılından beri yapılır. Lise son sınıf öğrencileri girer. Mao döneminde zeki öğrenciler bazen köylere çalışmaya gönderildi, politik ve aileye göre öğrenci seçimleri yapıldı. 1977’de tekrar düzene sokuldu ve tek standart sınav yapılmaya başlandı. 1985’te Şangay’a bağımsız sınav yapma izni verildi ve onu diğer büyük şehirler izledi. 2006’da 8.8 milyon öğrenci sınava girdi. Bazı üniversitelere tercih sınavdan önce, bazılarına sınavdan sonra, başka bazılarına da puanlar belli olduktan sonra yapılır. Sınav 2-3 gün sürer. Vilayetlerin seçme talepler farklı farklıdır. Üniversitede kayıtlı öğrenci bu sınavlara giremez. Sınavlara katılmanın sağlık dahil birçok şartı var. 3+X, 3+2, 4+X, 3+1+X, 3+2+X, 3+X+1 gibi formatları vardır.

Seçkin üniversiteler ayrı, normal üniversiteler için ayrı çeşitli kotalar var. Çeşitli bölgeler veya vilayetler önseçme sınavları yapıyor. Azınlık veya geri kalmış bölgelere (mezun olunca kendi bölgelerinde çalışmak şartıyla) kontenjan ayrılıyor. europe.chinadaily.com.cn  www.passimblog.com  Bazı fakülteler düşük puanlı öğrencilerden “deneme öğrencisi” alırlar. Bu biraz yöneticilere verilen torpil hakkı gibidir. Yazılı sınavın yanı sıra beden sağlığı ve politik kontroller ve elemeler de yapılır. Sınavı Devlet Eğitim Komisyonu yapar. www.globaltimes.cn

Pekin Üniversitesi, 1898 yılında eski Gouzijian eğitim enstitüsünün yerine İmparatorluk Başken Üniversitesi (京師大學堂) adıyla kuruldu. 1895'te Amerikalı eğitimci Charles Daniel Tenney tarafından Tianjin'de Peiyang Batı İnceleme Okulu (天津北洋西學學堂) adıyla bir yükseköğretim kurumu kuruldu (sonrdan Peiyang Üniversitesi oldu). 1896'da daha sonra Jiao Tong Üniversitesi olacak kurumun ilk şekli Şangay'da kuruldu. Bu kurum 1930'larda Doğunun MIT'si adıla ün yaptı. Wuhan Üniversitesi de kendisinin ilk şeklinin 1893'te kurulan Ziqiang Enstitüsü olduğunu iddia eder. Bundan sonra kurulan üniversiteler olarak Nanjing Üniversitesi (1902), Fudan Üniversitesi (1905),Tongji Üniversitesi (1907) ve Tsinghua Üniversitesi (1911) sayılabilir.

2004 sonlarında Çin’de 2.235 yüksek öğretim okulu vardı ve okullaşma oranı %19 idi. Çin’de üniversitelerin yanı sıra sanayi multiversiteleri ve uzmanlık kolejleri (okyanus, nükleer fizik, polimer kimya ve fizik gibi) açıldı. 1993’te 302 üniversitenin 100’den fazlası dünya çapında ünlü idi. 1999-2003 arasında öğrenci sayısı 1.6 milyondan 3.82 milyona çıktı. 1994’te seçkin üniversiteler korunmakla birlikte üniversite eğitiminin kitleleşmesi (massification) yaşandı. Tek tip merkezi üniversite anlayışından vazgeçildi. Biraz ticarileşme (marketization) başladı. 2007 yılından itibaren bazı seçkin üniversiteler merkezi sınav verilerinin yanı sıra kendi seçme sistemlerini de kurdular.

Çin’de yükseköğretim kurumları

Toplam kayıt(197 m) Toplam kayıt (225 m) · Lise (14.2m) Lise 2.2m) Ortaokul (98.6m) Orta (52.4m) İlkokul (122.4m) İlkokul (112.5m) 1990 2004 Data: China National Statistics

Yükseköğretim kurumlarına kayıtlar

Çin’de 100’ün üzerinde Öğretmen Üniversitesi vardır Çin’de 100’ün üzerinde Öğretmen Üniversitesi vardır. Buralarda hem öğretmen yetiştirilir hem de eğitim araştırmaları yapılır, yüksek lisans ve doktora eğitimi verilir. En meşhur öğretmen üniversiteleri şunlardır: Anhui Öğretmen Üniversitesi (安徽师范大学) (1928), Şangay (1954), Şaansxi (1944), Hunan (1938), Güney Çin (1933), Kuzeydoğu (1950), Merkez Çin (1903), Pekin (1902), Doğu Çin Öğretmen Üniversiteleri (1951)…

2009 PISA sonuçlarına göre Şangay’dan katılan Çinli 15 yaş grubundaki öğrenciler Matematik ve okumada en yüksek skorları elde ettiler.

Hilmi Şahlı, Gülsüm Atanur BASKAN, Türk Eğitim Sistemi ile Çin Eğitim Sisteminin Eğitimin Genel Amaçları ve Temel İlkeleri Açısından Karşılaştırılması, http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=122930 Sezgin, M. Fatih, Türk ve Çin Eğitim Ve Öğretim Sistemleri Üzerine Bir Karşılaştırma, Ankara Üni. SBE Yüksek lisans tezi, 2008. http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/4086/4564.pdf Konfuçyüs, Eğitim Modeli, Ankara:Devrez Matbaa (http://www.ayrinti.net/nietzsche/makale/m-f_konfucyus.htm) Emily Hannum, Albert Park (Eds), Education and Reform in China, Routledge 2007 Xiufang Wang, Education in China Since 1976, McFarland, 2003 http://books.google.com.tr/books?id=8qd7pask21IC Thomas H.C. Lee. Education in Traditional China: A History, Brill, 2000 http://www.questia.com/read/117601803/education-in-traditional-china-a-history