Dinleyin Çocuklarınızın neler yaptığını, arkadaşlarının kimler olduğunu ve ilgilerinin neler olduğunu bilmek için düzenli olarak aile görüşmeleri yapın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

Anne Babalar İçin Madde Bağımlılığı Eğitimi
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
Televizyon ve okul başarısı
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
İnternet ve BİT Kullanım Kuralları
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
EĞİTİM BAŞARISINI ARTTIRMADA ANNE BABANIN ROLÜ
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
TELEVİZYON VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ OLUMSUZ ETKİLERİ
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
SİGARA, ALKOL, MADDE KULLANIMI
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Bilgili Ol Bağımlı Olma Projesi ÖĞRETMENLER İÇİN
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
HOŞGELDİNİZ.
NEDENLERİ SONUÇLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ
TÜRKİYE BAĞIMLILIKLA MÜCADELE EĞİTİM PROGRAMI (TBM)
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
MADDE BAĞIMLILIĞI VE ÖNLENMESİ
ANNE- - BABA OLMANIN ALTIN KURALLARI
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
BAĞIMLILIK AİLE EĞİTİMİ
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
ETKİLİ AİLE İLETİŞİMİ SEMİNERİ
SOMA İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ DR. MUSTAFA BABACAN.
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
SBS - AİLELERE ÖNERİLERİMİZ ERHAN BUDAK (Psikolojik Danışman)
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
Günün konusu Bağımlılık Bağımlılığın gelişimi 1.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Zararlı Alışkanlıklardan Kaçınmak. Zararlı alışkanlıklarla kastedilen, insan bedenine zarar veren ve tiryakilik oluşturması sebebiyle insanı kendine esir.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
MADDE BAĞIMLILIĞI Önleyici ve Müdahale Edici Yaklaşımlar
Sunum transkripti:

Dinleyin Çocuklarınızın neler yaptığını, arkadaşlarının kimler olduğunu ve ilgilerinin neler olduğunu bilmek için düzenli olarak aile görüşmeleri yapın. Onu DİNLEYİN. İhtiyaçlarına karşı duyarlı olun ama aile içindeki liderliğinizi koruyun. İyi vakitleri paylaşın, problemleri beraber çözün. Madde kullanımına yöneltebilecek olan korkularını ve streslerini hafifletmek için onlarla ilgilendiğinizi göstererek güven verin.

Örnek olun Kendi kendinize evde ilaç kullanmayın. Medikal ilaçların kullanımını sınırlandırmazsanız çocuğunuza problemlerin çözümü için ilaç alınması gerektiği mesajını VERMEMİŞ olursunuz. Aynı şekilde alkol ve sigara kullanımınızı da ev içinde sınırlayın. Çünkü herhangi bir maddeye bağımlılık, bir başkasının kullanımını kolaylaştırır.

Arkadaşlarını tanıyın Ergenlik döneminde ön plana çıkan ve gencin hayatında çok önemli yeri olan arkadaşlarının nasıl insanlar olduklarını bilmek önemlidir. Ancak bunu öğrenirken dozu kaçırmamak; gencin özel hayatını ortadan kaldırmamak gerek. Kısaca, terazide bir denge sağlamalısınız.

Onunla konuşun “Bedeninin buna nasıl tepki vereceğini bilmiyoruz, bazı insanlar çok çabuk bağımlı olabilir; ya da çok hasta olabilirler, bu kişiden kişiye değişen bir durumdur.” Maddelerin olumsuz etkileri konusunda konferans ya da nasihat verecek tarzda konuşmayın. Onun düşüncelerine saygı gösterdiğinizi hissettirerek gerçek bilgiler aktarın. Hayatına ve geleceğine dair düşünceleri hakkında sohbetler edin; onları sizinle paylaşması için cesaretlendirin.

“Açık olun” “Bazı arkadaşlarım yüzünden ben de kullandım, çünkü onlara uymak gerektiğini düşünüyordum. Kısa süre sonra fark ettim ki ben onu değil, o beni kontrol ediyordu. Eğer sizin yaptığınız yanlışlar varsa nasihat dilini kullanmadan çocuğunuzla bunları paylaşın. Çocuğunuzun sizin de hata yapabileceğinizi görmesi önemlidir. Böylece her insanın hata yapabileceğini, önemli olanın kişinin yaşadıklarından kendisine ders çıkarması olduğunu öğrenir. Yaptığınız yanlışın size getirdiği olumsuz sonuçları ve bundan ne öğrendiğinizi onunla paylaşın. O günlerde etkileri hakkında bu kadar bilgim yoktu; şimdi bildiklerimi o zamanlar bilseydim hiçbir zaman denemezdim ve seni ondan uzak tutmak için ne yapmam gerekiyorsa yaparım.”

“Hayır” demesini öğretin Israrlarla başa çıkması için çocuğunuza “Hayır diyeceksin o kadar” demeniz asla yeterli olmayacaktır, çünkü sorun zaten “hayır” diyebilmektedir. Önemli olan nokta verdiği kararlarda arkadaş grubunun baskısının nasıl rol oynadığını ve sadece bu baskıya göre karar vermesinin sonuçlarının kritik olabileceğinin farkına varması önemlidir. Bazı hayali zor durumlar üzerinde konuşup değişik çözüm yolları ve onların sonuçlarının neler olabileceği üzerinde konuşmanız –ancak yorum yapmayıp sadece vurgu yapmanız önemli-faydalı olacaktır. “Hayır, teşekkür ederim” birkaç kere tekrarlanması; “Ya başka işim vardı, kusura bakma ya..” bahane uydurma; “Başka sefere belki, sağol” atlatma; “Hayır, sağol; ha bu arada sen o işi bitirdin mi?” konu değiştirme; “Hayır, sağol; ben gitmeliyim, görüşürüz sonra” ortamdan uzaklaşmak gibi yöntemleri denemesini teşvik etmek işinize yarayacaktır.

Unutmayın! Yargılamayın Dinleyin. Konferans vermeyin Konuşun. Tehdit etmeyin Sorgulamayın Teşhis koymayın Ahlak derslerinden kaçının Emirler vermeyin Dinleyin. Konuşun. Örnek olun. Arkadaşlarını tanıyın. “Hayır” demesini öğretin Öğrenmesine yardım edin. Açık olun. Konuşmalarındaki sözel olmayan ipuçlarına dikkat edin. Alkol, sigara ve maddeler hakkında çocuğunuzla konuşun, konuşmak size zor geliyorsa çocuğun güvendiği ve değer verdiği bir diğer yetişkinden yardım alın. Maddelerle ilgili duyduğunuz sıkıntınızı, korkularınızı onunla paylaşın. Beklentileriniz çocuğunuzun yaşına ve yapısına uygun olsun, çünkü çocuğun karşılayamayacağı yüksek beklentiler, çocukta strese neden olur ve bu da madde kullanımına yönlendirebilir.

Sınırlar... Her çocuğun sınırlarını bilmeye ihtiyacı vardır. Sınırlar çocuğun kapasitesini aşmamalı. Koyduğunuz sınırlar açık ve anlaşılır olmalı. Kurallarınız çocuğa ne yapmamasını söylediği kadar ne yapması gerektiğini de söylemeli. Sınırlarınız geniş olsun ama bunları tutarlı ve “deliksiz” tutun. Çocuklar bazen neyi yapmalarının doğru olacağı konusunda karar vermekte zorlanırlar. Karar vermek için uyması gereken kuralları ve sınırlarını bilmeye ihtiyacı vardır. Beklentinizin aşırı olması çocuğun kendini başarısız hissetmesine sebep olur. beklentinizi potansiyelin altında tutmanız da kendine olan güvenini sarsabilir. “Odanı topla.” demekle “Her sabah kalktığında yatağını toplayıp gece yatmadan önce giysi ve eşyalarını dolabına kaldırmanı istiyorum.” demek arasındaki fark açık. Çocuk kendinden beklenenin ne olduğunu anladığından buna uymakta zorlanmayacaktır. “Caddede oynama” yerine “Oyun parkında oyna, cadde de değil” demek ona neyin yapılabileceğini söylediğinden sınırların daha anlaşılır olmasını sağlayacaktır. Sınırları koyarken çocuğu çok fazla sıkmamaya dikkat edin. Onun da kabul ettiği ortak bir çizgi yakalamaya çalışın. Eğer çocuk aynı kuralla ilgili her gün başka bir tutum görüyorsa bu hem sınırlara olan güvenini hem de ebeveynlerine duyduğu saygıyı yitirmesine sebep olacaktır. Bu yüzden anne babanın da koyulan kurallar hakkında hem fikir olması ve birbirinden farklı hareket etmemesi gerekir. Sınırları aşmasına bir kere bile izin vermeniz bu, sınırların delinebileceğini gösterir. Bundan sonra çocuk hep sınırlarını delmeyi deneyecektir.

Can sigara içmeye başladı ama ailesi bilmiyor. Can’ın annesini arayacağım, ona her şey anlatılmalı, hepsi bu kadar. Çok zor bir şey yapıp sizinle arkadaşına dair bir şeyi paylaştığında hemen karara varmak yerine onu bunu sizinle konuşamaya iten şeyin ne olduğunu öğrenmek çok önemlidir. Belli ki kafası karışmıştır, o da bu işte doğru olmayan bir şeyler olduğunu sezinlemekte ama aynı zamanda ne yapması gerektiğini bilememektedir. Konuşun; düşüncelerini ve kaygılarını öğrenin. Birlikte en iyi sonucun ne olacağını bulun. Can’ın sigaraya başlaması ve ailesinin bunu bilmemesi hakkında nasıl hissediyorsun?

Hiç kimsenin ailesi senin gibi sıkı/katı değil, sen hala Taş Devrinde yaşıyorsun. Bir gün gelecek yaptıklarım için bana minnettar kalacaksın ama o zaman çok geç olacak,ben olmayacağım... Nasıl olmamı isterdin? Belki daha iyi dinlersek birbirimizi anlayabiliriz, ben seni dinlemeye hazırım; ilk önce sen anlat... Koyduğunuz kurallardan hoşnut olmuyor olabilir; onu yargılamak yerine dinlemek ve neyin ona zor geldiğini öğrenmek iletişiminizi güçlendirecektir. Bunu yaptıktan sonra belki siz kaçırdığınız bir şey olduğunu ve çocuklukta geçerli olan bazı kuralları artık büyüdüğü için biraz esnetmeniz gerektiğini fark edeceksiniz. Belki de neden böyle bir kural koyduğunuzu anlamamış olduğunu göreceksiniz ve kuralınızın nedenlerini açıklama ve anlaşmazlığınızı düzetme şansına sahip olacaksınız.

Babanla böyle konuşamazsın! Sen günde iki paket içerken bana nasıl içmemi söyleyebiliyorsun? Babanla böyle konuşamazsın! Sana iyi bir örnek sağlayamadığımı biliyorum, bırakmaktan çok memnun olacağım,hatta.. Baba, anne, yetişkin olabilirsiniz; eğer yapılması sakıncalı ya da doğru olmayan şeyler varsa sırf “büyük” olduğunuz için bunu yapmaya hakkınız olamaz. İnandırıcı olmak için bizzat sizin örnek olmanız gerektiğini asla unutmayın.

Eğer seni yakalarsam senin için kötü olacak, ve başın belaya girecek. Esrar o kadar da kötü bir şey olmamalı, çünkü onu kullanan ve hiç birşey olmayan insanlar gördüm. Eğer seni yakalarsam senin için kötü olacak, ve başın belaya girecek. Yanlış bilgiler edinmiş ve kafası karışmış olabilir. Korktuğunuz için onu tehdit ederek fikrinden caydırmaya çalışmak bir işe yaramaz; doğru bilgilendirilmediği için korksa da merakı artacağından denemeye kalkabilir. Esrar kullanımının etkileri hakkında okuduğum bilgileri seninle paylaşmak isterim.

Önleme: Okul Öncesi Dönem... Onaylamalarınızın büyük ödül değeri taşıdığı ve öğretilerinizin şartsız bir bağlılıkla alındığı dönem; Model olun. Zararlı maddeleri tanıtın. Hem kendi başına hem de bir başkasının vereceği ilaçları almamasını öğretin. Karar verme alışkanlığını kazandırın. Zararlı –yararlı yiyecekleri tanıtın. Kendi sağlığına ilişkin girişimlerini övün. Spor ve sanatsal etkinliklere katılması için olanaklar bulun. Bu yaştaki çocuklar madde kullanıcıları değillerdir ve bu konular hakkında bilgi vermek gereksizdir. Ancak bu dönemdeki onaylamalarınızın büyük ödül değeri taşıması ve öğrettiğiniz şeylerin sorgulanmadan kabul edilmesi önemlidir. Bu nedenle: Sizin alkol ve sigara kullanmanız onların da bunu yapabileceği yönünde bir mesaj gönderiyor. Onların önünde bu alışkanlıkları sergilememeye özen gösterin. Zararlı maddeleri çocukların kolaylıkla erişemeyeceği yerlerde saklayın. İlaçların gereksiz yere alınınca zararlı olduğunu anlatın ve siz izin vermediğiniz sürece şişeyi eline dahi almamasını öğretin. Ayrıca bir yabancının vereceği ilaçları da asla almaması yönünde onu bilgilendirin. Karar verme alışkanlığını kazanmaları için onlara fırsatlar tanıyın, ör., sabahları kalkınca ne giyeceğine kendinin karar vermesi gibi. Sağlıklı olmanın önemini gündeme getirin (diş fırçalamak, el yıkamak, uyku, beslenme). Çizgi filmler, dergiler ve diğer araçlardan yararlanabilirsiniz. Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklardan da bahsedin.

Zihinsel ve sosyal becerilerinin geliştiği bir dönem; Önleme: Okul Çağı... Zihinsel ve sosyal becerilerinin geliştiği bir dönem; Kuralları öğrenmelerini sağlayın. Sağlıklı olmanın önemini gündeme getirin. Sigara ve alkolün zararlarından bahsedin. Reklamlarda satış için izlenen yolları açıklayın. “Hayır” demesini öğretin. Bu yaştaki çocuklar büyüdükleri için sevinçlidirler. Öğrenmeleri hala deneme-yanılma metoduna dayanmaktadır. Öğrenmeye merak saldıklarından farklı şeylerin ne olduğunu ve nasıl çalıştığını bilmek isterler. Bu dönmede sigara, alkol ve uçucu maddeler ve zararları hakkında bilgi vermek yerinde olacaktır. Kendi kendisine yanlış bilgiler edinmesine engel olmak çok önemlidir.

Ergenlik dönemi özellikleri Arayış içinde olma Dış görünüşün önem kazanması Özerk olma çabası Ailenin geri plana düşüp arkadaşların ön plana gelmesi Bir gruba ait olma gayreti Cinselliğinin farkına varma Asi olma Çabuk öfkelenme Endişeli hal Kendine dönüklük Çabuk heyecanlanma Ruh halinde sürekli iniş-çıkışlar yaşama İlgi alanları ve zevklerin hızla değişmesi Ergenlik çocukluktan çıkış erişkinliğe giriş diye bir ara dönem olarak tarif ediliyor, ancak ergenlik başlı başına kendine özgü özellikleri olan bir dönemdir. Daha çabuk sinirlenen, hemen hemen her şeye karşı gelen, bir gülen bir ağlayan, tutkularını çabucak değişen, ayna karşısında çok uzun saatler vakit geçiren, kendi kimliğini oturtmaya çalışan biri ergen....

Önleme: Ergenlik dönemi... Grupların ve onların değerlerinin büyük değer taşıdığı ve belirleyici olduğu bir dönem: Çocuğunuzun arkadaşlarını, onların ebeveynlerini tanıyın ve arkadaşlıklar kurun. Onları evinize davet edin. Maddeler ve olumsuz etkileri hakkında korkularınıza değil, gerçek dayalı bilgilerle konuşun. Bu dönemde akran grupları büyük önem kazanmıştır, arkadaşlarının fikirlerine bağlı olarak davranışlarına yöne vermeye başlarlar ve grup tarafından “kabullenilme”onlar için her şeydir. “Grup”, ne giyeceklerini, hangi müzikleri dinleyeceklerini, hangi aktiviteleri gerçekleştireceklerini belirler. Bu açıdan bakıldığında arkadaş grubu değerlerinin gencin hayatındaki önemi aileler için tehdit edici gibi gözükebilir.

Önleme: Ergenlik dönemi... Maddelerin sağlık, görünüş, spor ve diğer aktiviteler üzerinde nasıl etki yapacağını vurgulayın. Çocuğun sorumluluklarını onun adına yüklenmeyin. Kurallarınızda tutarlı olun. Ortak deneyim ve fikir birliğini yaşadığınız alanlarınızı keşfedin. “Hayır” demesini öğretmeye devam edin. Spor ve diğer sosyal faaliyetlere yönlendirin. Bu dönemde yaşayabileceği çatışmalarının çözümünde destek olun, bunu talep etmese bile en azından her zaman dinlemeye açık olduğunuzun farkında olsun. Görünüşleri önem kazandığı için maddelerin görünüşleri üzerindeki olumsuz etkilerini vurgulamak yerinde olacaktır.

Sık Sorulan Sorular Yalnız iradesiz kişiler mi bağımlı olur? Uyuşturucu bazı ülkelerde neden serbest? Bağımlılar iyileşebilir mi? Uyuşturucu herkesi aynı mı etkiler? Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla bağımlı olunur mu? Ottur zararı yok mudur? Maddelerden bahsetmek kullanımı teşvik eder mi? Kimler bağımlı olur? Sadece damar yoluyla alınan maddeler mi uyuşturucudur? Madde kullanımının irade ile bir ilişkisi yoktur. Zaten kişiler “Ben kontrol edebilirim” düşüncesiyle başlayıp, bağımlı hale gelmiş kişilerdir. Bu kişiler “Benim iradem güçlüdür” gibi yanlış bir inançla yola çıkmışlardır. Ancak maddeler, bedende bir takım değişikliklere yol açabilmekte ve tolerans (oranı giderek arttırma) geliştirmektedirler. Bu yüzden kişi maddeyi kontrol altında tuttuğunu, hiç dozu aşmadığını iddia etse de aslında aynı etkiyi bulmak için kullandığı dozu arttırmakta ve gittikçe bağımlı hale gelmektedir. Bu yüzden bireysel özellikler ile madde kullanımı arasında bir sebep sonuç ilişkisi kurmak yanlıştır. Esrar sadece Hollanda’da, diğer uyuşturucuların kullanımını azaltmak için serbest bırakılmıştır. Böylece esrar alırken diğer uyuşturucu maddelerin deneme riskinin azaltılması hedeflenmiştir. Bağımlılık ömür boyu süren bir hastalıktır. Tıpkı şeker hastalığı gibi sürekli kontrol altında tutulmalıdır. Maddelerin etkileri, etki süreleri kişiler arasında farklılıklar gösterse de özünde hepsi kişinin hayatını olumsuz yönde etkiler. Madde kullanmayan kişilerde mutlu ve üretken yaşayanların oranı madde kullananlara oranla daha fazladır. Kokain gibi bazı maddeleri bir kere bile kullanmak tekrar kullanmayı gerektirir. Esrar ve benzeri maddeleri kullanma kişideki “Bunu denersen ölürsün” gibi korkuları giderdiği için bir daha deneme olasılığını arttırır. İlk başlarda zararsız gibi gözüken bu maddeler daha sonra diğer ağır maddelerin kullanımına yol açabildiğinden “geçiş kapısı” olarak da bilinirler. Bu nedenle ne türlü bir madde olursa olsun bir kere denemek bile bağımlılığa götüren bir adımdır.

Sık Sorulan Sorulara Yanıtlar Bağımlılığın irade ile ilgisi yoktur. Hiç kimse yola “Ben bağımlı olacağım!” diye çıkmaz. Uyuşturucu olarak sadece Esrar Hollanda da, diğer uyuşturuculara geçişi engellemek için serbesttir. Bağımlılık tam olarak iyileşmez ama düzelir. Bağımlılık ömür boyu süren bir hastalıktır. Uyuşturucu herkesi farklı etkiler. Etkilerin ortaya çıkış süresi ve yoğunluğu bireyler arası farklılık gösterir. Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla bağımlı olunur. Bağımlılığın ilk adımı bir kere kullanmaktır. Bağımlılık potansiyeli düşük olmakla beraber esrar da bağımlılık yapar. Maddelerden bahsetmek kullanımı teşvik etmez. Hayır, çocukların bakış açınızı öğrenmelerini ve doğru bilgilenmelerini sağlar. Herkes bağımlı olabilir. Her madde bağımlılık yapabilir. 6. Esrar, bedende yağ dokusunda biriktiğinden hafıza kaybı, öğrenme ve solunum bozukluklarına neden olabilir. 7. Çocuğun gelişimine uygun, doğru bilgiler verilmesi kullanıma teşvik etmez. Bu çocuğun arkadaşlarından, medyadan yanlış bilgiler edinmesinden daha sağlıklıdır. 8. Herkes bağımlı olabilir. Hiç kimse ben bağımlı olacağım diye madde kullanımına başlamaz. Fakat kişisel özelliklerin bağımlı olmada ya da olmamada bir rolü yoktur. 9. Doğal ya da sentetik, bağımlılık yapan her madde uyuşturucu maddedir.

Sigara içtiğini öğrendiğinizde??? “Sigara içtiğini öğrendiğinizde ne yaparsınız?” ya da “Ne yaptınız?” sorusunu sorun ve tartışın...

Eğer sigara içiyorsa... İçerken yakalarsanız zarar vermeyin, sadece elindekini alın, tekrar yaparsa aynı davranışı düzenli olarak yineleyin. Evde sigara içemeyeceğini bildirin. Eğer siz içiyorsanız sizde BIRAKIN, “Dediğimi yap, yaptığımı yapma” asla işe yaramaz. Sigara ile ilgili ev içi kurallarına siz de uyun. Çocuğunuzla nasihat dilini kullanmadan düzenli olarak sigaranın etkileri hakkında konuşun. “Ben içiyorum ama ben bir yetişkinim/anneyim/babayım” asla demeyin; işe yaramayacaktır. Kurallar herkes için geçerli olmalı, aksi takdirde yaptırıcı gücünü kaybeder. Eğer içiyorsanız ve bırakamıyorsanız o zaman içmelerinizi kısıtlamanız gerekir. Ev içinde içmeyin (balkona çıkın); sigara içildiği zaman neleri yapmaktan mahrum kalındığı ya da ne gibi zorluklara katlanıldığı görülmelidir. Daha sonra gene sigara ile yakalarsanız kuralları hatırlatın ve sigarasını elinden alıp atın.

Sigaramın dumanı... Çocuğunuza, sigara kokusuna dayanamayacağınızı söyleyin. Eğer sigara kokarsa onun çamaşırlarını yıkamayacağınızı ve bunu kendisinin yapacağını söyleyin. Yapmak istediği diğer şeylerden önce yıkama işini bitirmesi gerektiğini bildirin. Unutmayın! Bir defalık konuşmanın hiç bir işe yaramaz. Sigara içmesinin sonuçlarına katlanması gerekir; sigara kokan çamaşırlarını kendisinin yıkaması gibi. Onun adına üzülüp sorumlulukları onun adına üstlenmeyin. Bırakmak için siz de çaba harcayın ve sigaranın zararları hakkında öğüt vermeden bahsedin. Her dakika bunun hakkında konuşmayın; ama bir-iki kere yapıp “İşe yaramıyor” diye de bırakmayın.

Alkol Alımı... Az miktarda alkol için. Her kutlama, eğlence, toplantı ya da tatilde içmeyin. Stresli ya da keyifli olduğunuz her durumda alkol almayın. İçkinizi ona aldırmayın ya da getirttirmeyin. Kendi değerlerinize uygunsa bazen yanınızda içmesine izin verin. Az miktarda alkol için. Her kutlama ya da tatilde içmeyin. Başka kutlama biçimleri ya da eğlenceler bulun. Böylece “kutlamalarda ya da eğlencelerde alkol zorunludur” gibi alışkanlığa yol açmazsınız. Her stresli olduğunuzda alkol almayın. Başka yollar bulun. Böylece çocuğunuza da stresle başa çıkması ya da keyif alması için başka yollar öğretmiş olacaksınız. Eğer sizin değerlerinize uygunsa yanınızda içmesine müsaade edin. Bu sayede “içki içme” adabını (alınan içki miktarı, içkilerin karıştırılmamamsı, içkinin aç karnına alınmaması vb.) öğrenir.

Alkol Alımı... (2) Genç gelişimini sürdürdüğü için alkol kullanımı yetişkine göre daha olumsuz etkiler yapmaktadır. Alkol içmesini onaylamayın ancak izin verme durumunda kaldığınız zaman: Bulunduğu ortam ve arkadaşları hakkında bilgilenin. Çok alkol kullanan arkadaşlarla birlikte olmaması konusunda ağırlığınızı koyun. Evde bir parti yapıyorsanız, bol yiyecek ve içecek bulundurun. Alkollü araba kullanımı konusunda katı kurallar koyun. Evde bir parti yapıyorsanız, bol yiyecek ve içecek bulundurun. Boş evlerde yapılan buluşmalar alkol kullanımı için risklidir. Alkollü araç kullanma ya da alkol almış kişilerin kullandığı araçlara binmeme konusunda önceden konuşun ve katı kurallar koyun.

Madde kullanımından şüphelenme süreci.... “Çaktırmadan” izleyin Maddeler hakkında bilgi edinin Kendinizi hazır hissedin Davranışlarından şüphe duyduktan sonra kuşkularınızı destekleyecek bilgiler elde etmek ama çocuğun özelini de ortadan kaldırmamak için onu “çaktırmadan” izleyin. Onun nerede olduğunu bilin, gittikleri yerlerden ve yaptıklarından haberdar olun. Bu esnada maddelerin özellikleri, kişinin bedensel, sosyal ve ruhsal yaşantısına vereceği zararlar hakkında bilgi edinin. Öncelikle onunla konuşmak için kendinizi hazır hissedin, o gün kendinizi iyi hissetmiyorsanız bunu bir başka güne erteleyin. Konuşmak için ortam yaratın. Rahat olacağınız ve görüşmenin bozulmayacağı bir ortamı ve zamanı seçin. Sonra konu hakkındaki düşüncelerinizi, duygularınızı, endişelerinizi onunla paylaşın. Yargılayıcı ve suçlayıcı bir dil kullanmayın. Onun maddeler hakkında ne düşündüğünü sonuna kadar dinleyin, tepkinizi sonra verin. İyi bir ortam yaratın Duygularınızı, düşüncelerinizi paylaşın

Şüphelenme Süreci...(2) Reddetti İzlemeye devam edin Tekrar konuşmayı deneyin Tekrar izlemeye devam edin Tüm iyi niyetinize karşı size olumsuz tepki verebilir ve söylediklerinizi reddedebilir. Bu durumda ısrarcı davranmayın. Maddelerin kullanımı hakkındaki bilgilerinizi ve düşüncelerini paylaştıktan sonra onu önceki gibi yakından izlemeye devam edin. Uygun bir ortamda tekrar konuşmayı deneyin ve izlemeye devam edin. Konuşmayı denemeye devam edin ve sonuç alamadığınızı fark ettiğinizde ona aranızdaki bu problemi halletmek için 3. bir şahıstan, bir uzmandan destek almayı önerin. Bunu yaparken kullanacağınız dile dikkat edin. Direk onu suçlayan bir tarzdan çok (Senin bir sorunun var, bunu halletmeliyiz) onu destek olmak istediğinizi hissettirecek bir şekilde konuşun (Senin ve benim canımı sıkan ve iletişimimizi bozan bir sorunumuz var; gel beraber bu sorunu çözelim.). Tekrar konuşmayı deneyin Hakem niteliğindeki 3. bir şahıstan yardım almayı önerin

Çocuğunun madde kullandığını öğrenen anne-babanın tepkileri Kabullenememe – İnkar “Yok, benim çocuğum asla kullanmaz”. Kendini ve eşini suçlama, tartışmalar: “Bu çocuk senin yüzünden böyle oldu.”, “Ben asla iyi anne-baba olamadım.” Hayal kırıklığı, çaresizlik duygusu: “Ben onu bunun için mi yetiştirdim” “Her şey bitti, artık hiçbir şey eskisi gibi olamaz.” Öfke duyma: “Benim böyle evladım olamaz.” Çocuğu suçlayan ve aşağılayan tarzda konuşma: “Senden ne köy olur ne kasaba” Uç kararlar alma eğilimi : “Bu okula gitmek artık bitti” Ailelerin ilk tepkisi “Bu benim çocuğumun başına gelemez.” demek, inkar etmek olabilir. Bunun sonucu olarak da olayı gizleme, kimse ile paylaşmama ve yardım almaktan kaçınma gözükebilir. İyi bir anne-baba olup olmadığını sorgulama, suçluluk duygusu hakimdir. Bazen olaydan dolayı duyulan öfke diğer eşe yöneltilebilir. Artık çıkılmaz bir yola girildiği hissi ve çaresizlik duygusu yaşanabilir. Çocukla ilgili hayaller ve hedefler yok olmuştur; hayal kırıklığı hakimdir. Öfke çocuğa yönelebilir ve onu suçlayan; aşağılayan tarzda konuşulabilir.

Madde kullanan gence anne-baba nasıl yaklaşmalı ? Kendinizi hazır hissetmeden konuşmayın. Ön yargılarınızın farkında olun. Etiketlemekten kaçının. Konuşması için onu cesaretlendirin. Amacınızın ona destek olduğunu belirtin. Yardım ya da danışmanlık almasını sağlayın. Suçlamalar yapmayın; güvenlerini kaybedebilirsiniz. Unutmayın; “İflah olmaz bu.”; “Tüm madde kullananlar hapsedilmelidir.”, “Tedavi olamazlar.”; “Bağımlılık sadece kullananı etkiler.” gibi önyargılarınız çocuğunuza ulaşmanızı ve ona yardım etmenizi engelleyecek faktörlerdir. Onları etiketlemekten (Keş bu!) kaçının. Konuşması için cesaret verin; konuşmaktan korkutmayın. Onun adına sorumluluklarını yerine getirmekten kaçının, kendi sorumluluklarını üstlenmesine yardımcı olun. Onun yanında olduğunuzu ve destek olduğunuzu hissettirin.

Acil Durumlarda ... Soğukkanlılığınızı koruyun. Sakinleştirmeye ve ona güven vermeye çalışın. Eğer bilincini kaybetmişse yan yatırın ve soluk aldığından emin olun. Gerginlik hali ya da tepkisizliği devam ederse acil servisi (112) arayın. Kullandığı ilaçları, maddeleri ya da tozları toplayın ve doktoruna verin. Maddeler birçok şekilde çocuğunuzu etkileyebilir; uyuşmalarına yada halüsinasyon görmelerine, çok panik olmalarına ve korkmalarına yol açabilir. Derin ve uzun nefesler almasını sağlayın. İçinde bulunduğunuz ortamı sakinleştirin. Işıkları ve gürültüyü azaltın.

Yasal Yönden Alkol ve Madde Kullanımı Uyuşturucu madde kullananlara 1-2 yıl hapis cezası verilir. Uyuşturucu madde kullana kişi yakalandıktan sonra resmi makamlara başvurarak tedavi olmayı isterse haklarında kovuşturma yapılmaz. Yanında uyuşturucu madde bulunanlar, satanlar, satanlara aracılık edenler, satın alanlar 4 yıldan 10 yıla kadar hapis cezası alırlar. Halka açık yerlerde, sarhoşken huzuru bozmanlar ya da rezalet çıkaranlar en az 15 gün hapis istemiyle yargılanır ve hafif para cezasına çarptırılırlar. Halka açık yerde başkasına tecavüz eden ve çevreyi rahatsız eden sarhoşlar en az 2 ay hapis istemiyle yargılanırlar ve hafif para cezasına çarptırılırlar. Kişinin üzerinde yakalanan madde miktarına göre ne ile yargılanacağı (kullanıcı, satıcı, üretici) ve alacağı ceza da değişir.

Sorularınız ve yardım için 0 212 219 03 03 www.yeniden.org.tr