Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretim Programına Bakışları Dr. Fatih Mercan
Öğretim Programı Değişiklikleri 2005 – İlköğretim Öğretim Fen ve Teknoloji dersi programı değişti. 2008 – Ortaöğretim Fizik, Kimya ve Biyoloji dersleri programları değişti. Bu yıl yeni program ilk mezunlarını veriyor.
FKB Öğretim Programlarında Öne Çıkanlar Amaç bilimsel okur yazarlık Kazanımlar açıkça belirlenmiş (sınırlamalarla) Yapısı sarmal Öğretim yöntemleri çeşitlenmiş Yaparak yaşayarak öğrenme (deney) Ölçme değerlendirme çeşitlenmiş Temel olarak öğrenci merkezli (günlük hayat bağlamında) kavramsal temel alan bilgisi problem çözme ve bilimsel süreç becerileri bilim-toplum-teknoloji-çevre becerileri iletişim ve bilişim becerileri bilimsel tutum ve değerler
Öğretim Programlarının Uygulanmasında Öğretmenin Önemi Öğretmen programın uygulayıcısı, programı nasıl anladığı sınıfta neler yaptığını ve öğrencilerin ne öğrendiklerini belirler. Öğretmenler yenilenen fizik, kimya ve biyoloji öğretim programları hakkında ne düşünüyorlar? Yeni öğretim programlarıyla birlikte öğretmenler için neler değişmiştir? 27 okulda (18 AL, 9 GL) 99 öğretmenle yüzyüze mülakat (F=39, K=31, B=29)
Öğretmenlere göre FKB derslerinin amacı Yükseköğretime geçiş sınavlarına hazırlık. İlk bakışta, yani uygulamadığınız zaman (müfredat) mükemmel gibi gözüküyor. Dört senelik kimya müfredatının tamamı genel kültür olarak lise 1’lerde toplanmış ve özellikle kimyanın hayatımızın neresinde var gerçek hayatta nerede karşımıza çıkıyor hani bunu da dikkate alarak günlük hayatta kimyayı da eklemişler. Ama sonuçta bizim işte bir üniversite sınavımız var ve bu sınav işte gençliğin geleceğini belirleyen çok önemli iki üç saatlik bir sınav... Bu iş yürümez. Sonuç olarak biz sadece şunu yapmaya çalışıyoruz yine çocuklarımızın iyi bir üniversite kazanabilmesi için temel kimya bilgisi vermeye çalışıyoruz ve hep şunu sorguluyoruz şu anda: bu yeni müfredatın acaba üniversite sınav soruları nasıl gelecek? (1060,K)
Öğretmenlere göre FKB öğretim programlarının içeriği ve yapısı Günlük yaşamla bağlantılar iyi olmuş işleme değil kavrama ağırlık verilmiş – kötü 9. sınıf yüzeysel, 10. sınıfta ve sonrasında konular yoğun ve ağır sınırlamalar belirli değil, detaya iniyoruz öğretmen dersi kendi bildiği gibi işler - içeriği ne derinlikte vereceğini kendi belirler sarmal yapı kötü – konular kopuk
Öğretmenlere göre Öğretim Yöntemleri Öğretim yöntemimiz değişmedi Soru çözdürüyoruz Deney yapmıyoruz (deney düzeyi düşük, laboratuvar ve malzeme eksik, zaman yok)
Öğretmenlerre göre Ölçme ve Değerlendirme Asıl ölçüt yükseköğretime geçiş sınavları Yükseköğretime geçiş sınavlarında çıkacak soruları bekliyoruz Sınavlarda sorular değişmezse öğretim programı değişimi anlamsız olur. Sınavlar ve öğretim programları uyumsuz ve öyle de kalacak
Öğretmenlerin Öğretim Programını Geliştirilmesine Bakışı Öğretim programı tepeden indi Öğretmenlerin görüşleri alınmadı Yapanlar akademisyenler, okula hiç gitmemişler sanki. Programlar öğretmenlere yeterince tanıtılamadı. Öğretmenlerin soruları var ve muhatapları yok. Hizmetiçi eğitim çok yetersiz kaldı (bir günlük seminerler, formatör öğretmenler)
Öğretmenlerin öğrencilere bakışı İlköğretimden temelleri zayıf olarak geliyorlar Yeni programa hazır değiller SBS odaklılar ve ezberciler
Sonuçlar ve Öneriler Üniversite sınavı en büyük sorun Program ve üniversite sınavı ahenk içinde olmalı Yeni öğretim programlarıyla öğretmenler için sadece konu sıralaması ve içerik değişti Öğretim yöntemi değişmedi. Öğretim programını hayata geçirme planı yok, olmak zorunda Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenen profesyoneller haline gelmesi için destek gerekli