Kritik ve Analitik Düşünme Geçiş Programı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ
Advertisements

S E L Ç U K Ü N İ V E R S İ T E S İ Kritik Analitik Düşünme Topluluğu
PARAGRAF.
SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
Makale İnceleme Soruları
“YAZARLAR OKULLARDA’’ PROJESİ
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Zor insanla başa çıkma yolları
KRİTİK (ELEŞTİREL) DÜŞÜNMENİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER-2 DİLİ YANLIŞ KULLANMAKTAN KAYNAKLANAN ENGELLER Bu Sunum, çevirisi KAD ( Kritik – Analitik Düşünme) Platformu.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
KRİTİK (ELEŞTİREL) DÜŞÜNMENİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER-3 MUHAKEME HATALARINDAN KAYNAKLANAN ENGELLER Bu Sunum, çevirisi KAD ( Kritik – Analitik Düşünme) Platformu.
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
PORTFOLYO NEDİR? NASIL HAZIRLANIR? ELEKTRONİK PORTFOLYO NEDİR?
TÜRKÇE / Paragrafın Anlam Yönü
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
YGS-LYS Esnasında Nelere Dikkat Edilmelidir. 1. Sınava başlamadan önce soru kitapçığına göz gezdirin. 2. Sınavda en iyi olduğunuz alandan başlayın. 3.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME.
AKADEMİK ÇALIŞMALARDA YAZIM TEKNİKLERİ
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
ÖNYARGI.  Önyargılı insan, belirli bir konuda o konuyla ilgili bilgilerini gözden geçirmeden ve detaylı araştırma yapmadan karar verir Önyargı, kelimenin.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
NOT TUTMA.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
 her sorunun bir doğru cevabı, bir çeldiricisi iki tanede kendi içinde doğru fakat kesinlikle cevap olamayan şıkkı vardır.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Hafıza performansınızı geliştirmek Developed.
ANLATIMA HAZIRLIK.
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Makale ve Deneme Makale nedir? Deneme nedir? Makale ve deneme arasındaki farklar nelerdir?
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
ARGÜMANTASYON.
Sunum transkripti:

Kritik ve Analitik Düşünme Geçiş Programı http://www.ucl.ac.uk/transition/extended-project adresindeki http://www.ucl.ac.uk/transition/extended-project/Critical_Thinking_presentation.ppt sunusundan KAD Platformu Tercüme Birimi tarafından çevirisi yapılmıştır.

Kritik Düşünme “ Kritik ” kelimesi olumlu ve olumsuz anlamlara sahiptir. “ Kritik ” kelimesi akademide bir makale ya da bölüm okurkenki tutumunuzu ifade eder. Kritik olmak demek, argümanları lehteki ve aleyhteki yönleriyle değerlendirmektir

Nasıl Kritik düşünülür ? Israrlı ol – Bir konu üzerinde birkaç kere ve dikkatlice düşün Kanıtlara değişik bir bakış açısı ile bak – değerlendir- “Bana ne satmaya” çalışıyorlar ? Bu bakış açısının çıkarımları (sonuçları) gerçekçi ve makul mü? Gerçekleri ve neyin doğru olduğunu bilmek, akademisyenlerin konusu değildir. Önemli olan, kuvvetli yönleri, tatmin edici noktaları ve zayıf yönleri belirlemektir – sonra bunun neden böyle olduğunu bilmelisin. Okurken, yazarken ve dinlerken kritik olmalısın.

Analitik Düşünme Analitik olmak demek, “ ne söylendiğine “ derinlemesine bakabilmektir. Okurken size “ empoze edilmeye “ çalışılanı anlayın ve almayın. Neyin tartışıldığını değerlendirin – bu düşünceye katılıyor musunuz ? Analitik olmak demek ne okuduğunuzu sorgulamaktır.

Nasıl Analitik Düşünülür ? Bakış açısını büyük resimle ilişkilendirerek düşünün – (Olayın dışına çıkıp) geri çekilerek. Aynı konuyu diğer yazarların da görüş açılarını değerlendirerek karşılaştırın – onların görüşleri farklı mı? Yazarların niye farklı sonuçlara vardığını anlayabilmeniz gerekir. Bir grup bakış açısının neden diğerlerine tercih edilebileceğini düşündüğünüzü izah edebilmeniz gerekir. Okurken, yazarken ve dinlerken analitik olabilmeniz gerekir.

Kritik ve Analitik düşünmenin önündeki engeller Kritik olmak demek sadece kritik etmek demek değildir. Muhakeme becerilerimiz objektif değildir – Kendi tarafımızı tutarız. Uzmanları kritik etmeye yanaşmama Neyin doğru veya yanlış olduğu bilmek isteme Bir konuyu yeterince derinlemesine okumama– yüzeysel bilgi

Kritik ve Analitik Okuma Kritik okuma için hazırlanın – giriş ve sonucu gözden geçirerek okuyun. Öncelikle okumanın geri kısmını netleştirmeye yardım edecek çıkarımları bulun. Altta yatan argüman / bakış açısı nedir? Gizli gündemleri ve varsayımları sorgulayın. Teori boşlukları doldurmada yardımcı olabilir – teori nedir? Teori, bir şeyin niye olduğunu açıklayan ve gelecekteki çıktıları öngören fikirler grubudur. Argümanlar genellikle teoriye dayanır ama bir argüman her zaman bir teori demek değildir.

Kritik ve Analitik okuma Bir bakış açısı için kanıt nerede? Referansları kontrol et – tam doğru olarak sunulmuşlar mı ve sözlerine güvenilebilir mi ? Kanıtı değerlendirin – tarih, kaynak, önyargı, istatistikler. Kanıt varılan sonuçları destekliyor mu? Kritik okumayı destekleyen notlar alın. Bir sürü gereksiz not almayı önlemek için elinizde bir kalem olmaksızın okuyun. Okuduklarınız hakkında daha derinlemesine düşünmeye yardım etmesi için, bir sorular seti oluşturun.

Critical and analytical reading Sorgulama İfade: Çocukluk akıcıdır ve toplumumuzda değişik kurumlar tarafından farklı farklı tasvir edilir; bu tasvirler zamanla değişir. Bir soru bankası oluşturun : Neden? Bu gerçekten ne anlama geliyor? Nedenler, argümanı destekliyor mu? Herhangi destekleyici kanıt var mı? Bu, konu hakkında halihazırda bildiklerim ile uyuşuyor mu? Diğer insanların konuyla ilgili söyledikleri ile örtüşüyor mu? Bu uygun mu ve mevcut amacım için kullanışlı mı? Konuyla ilgili önceki çalışmalara nasıl katkı sağlıyor? Bunda hatalar var mı? Yazar bana ne “satmaya” çalışıyor? Bu ve benzeri soruları, sizi neden o şeylerin olması gerektiğini sorgulamanız konusunda cesaretlendirmesi için tüm argümanlarınıza ve denemelerinize uygulayabilirsiniz.– okumadan sonra, okuma esnasında ve okuma öncesi…

Kritik ve analitik yazma Diğer yazarlara yaptığınız kadar kendi varsayımlarınızı ve önyargılarınızı da sorgulamalısınız. Kendinize sorular sorun – neden belli bir örnek kullandınız, neyi tartışmaya çalışıyorsunuz, argümanınızı destekleyecek teori nerede? Yazmaya başlamadan önce kanıtınızı planlayın – soru / problem ne, problemi çevreleyen bakış açıları ne, hangilerine katılıyorsunuz, neden ? (Akıl Haritası) Sizden daha tecrübeli olduğunu bildiğiniz kişilerce yapılan kritik analizlerden çekinmeyin.

Tony Buzan

Kritik ve Analitik Yazma Bir fikri sunmanın değişik yöntemleri vardır – tanımlama, açıklama, kritik analiz (örnek için sonraki slayta bakınız) Akademik yazmada, bir fikir ya da teoriyi basitçe tanımlama yeterli değildir. Tanımlama – bir şeyin nasıl yapıldığını ya da neye benzediğini ortaya koyma Açıklama –argümanla aynı yapıdadır ancak okuyucuyu belirli bir bakış açısına inandırmaya uğraşmaz Kritik analiz – kararınızı destekleyecek sebepleri ve kanıtları vererek bir fikrin değerlendirmesidir, fikirlere ayrıntılı biçimde bakmalısınız.

Tanımlama, açıklama ya da analiz ? Örnek: Bağlılık teorisi çocukların, 6 ay civarından 2 yaşına kadar olan süreçte birkaç ay için sürekli birlikte olduğu yetişkin bakıcılara bağlandıklarını öne sürer. Bağlılık teorisi çocukların, 6 ay civarından 2 yaşına kadar olan süreçte birkaç ay için sürekli birlikte olduğu yetişkin bakıcılara bağlandıklarını öne sürer. Bunun belirli bireylerle tekrarlanan etkileşimler sonucu geliştirilen güven bağından kaynaklandığı düşünülmektedir. Bağlılık teorisi çocukların, 6 ay civarından 2 yaşına kadar olan süreçte birkaç ay için sürekli birlikte olduğu yetişkin bakıcılara bağlandıklarını öne sürer. Bunun belirli bireylerle tekrarlanan etkileşimler sonucu geliştirilen güven bağından kaynaklandığı düşünülmektedir. Bununla birlikte, ağır ihmale maruz kalmalarına rağmen suiistimalcilerine güçlü bağlılık gösteren birçok suistimal edilmiş çocuk vakası olması bu bağlılık teorisi ile ilgili problemler olduğunu düşündürmektedir.

Kritik ve Analitik Yazma Analizin açıklamadan daha uzun bir tartışma gerektirdiğini görüyorsunuz. Bir yazıdaki birçok fikri üstün körü tartışmayı denemektense, birkaç noktayı analiz ve kritik etmek daha iyidir. Yazınızdaki argümanların kanıtlarla desteklenmesi gerekir. Güvenirliği sağlamak için tüm fikir ve argümanlar kanıtlarla desteklenmelidir. Örneğin: - Okulda kız öğrenciler itaatkar ve dikkatli iken, erkeklerin daha ilgili ve itaatkar olmadığını tecrübelerimle gördüm. – güvenilir değil - ‘Okulda kız öğrenciler itaatkar ve dikkatli iken, erkeklerin daha ilgili ve itaatkar olmadığı öne sürülebilir; bu fikir ….. konularını ele alan Bleach (1992) ve Channer (1995) tarafından öne sürülen argümanlarla desteklenmektedir. …..’ - güvenilir

Kritik ve Analitik Yazma Bu konuyla ilgili daha önce herhangi bir şey yazıldı mı? –yazıldıysa bunu nereden bulabilirim. Bu konuyla ilgili en uygun ve geçerli kaynaklar hangileridir? Kanıtın uygun olup olmadığına bakın – çıkarılan sonuçları destekliyor mu, bu kanıttan hangi sonuçlar çıkarılabilir? Sadece bir tek olay veya olguyla genelleme yapmamalıyız, akademisyenler için bu kabul edilemez. Genellemeler yerinde olmalı ve makul bir örnekleme dayanmalıdır. Bu konu üzerinde özellikle başkalarının çalışmalarını okurken düşünün. Kendi çalışmanıza kritik bir gözle bakmaya yüreklendirmesi için soru bankanızı kullanın. Kendi kişisel yazımınızı değerlendirin – kritik ve analitik bir kontrol listesi kullanın

Kritik ve Analitik Düşünme Okuduğunuz ya da size söylenen hiçbir şeyi size aktarıldığı gibi algılamayın – her şeyi sorgulayın. Tüm argüman ve ifadelerinizi desteklemek için kanıt ve teorileri kullanın – basitçe tarif etmeyin; analiz ve kritik edin. Analitik ve kritik olmak zor bir iştir ancak siz pratik yaptıkça, hayatınıza uyguladıkça daha basit hale gelecektir. Okudukça kritik ve analitik düşünmek daha kolay hale gelecektir. Neyi tartıştığınıza ve neden tartıştığınıza emin olun.