T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI TÜRKİYE İŞ KURUMU www.hellac.com Ferdi Asım HELLAÇ Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
e-İSTİHDAM PROJESİ HEDEFLERİ 7 gün / 24 saat hizmetlerimizden yararlanma olanağı sunmak, Kurum hizmetlerinin internet ortamında sunulmasını sağlayarak iç ve dış kullanıcıların kendi işlerinin diledikleri an kendileri tarafından yapılmasını sağlamak, Kurumun yerel ofis yapısı değiştirilerek self-servis alanlarında bilgisayar teknolojisini kullanamayan kullanıcılara rehberlik ve danışmanlık hizmetlerini sunmak, İş arayanların ve işverenlerin eşleştirme taleplerini daha hızlı gerçekleştirmek, İş arayanların en kısa sürede iş edinmelerini sağlayıcı önlemleri almak, İstihdamın korunmasını ve istihdam olanaklarının artırılmasını sağlamak,
İŞVERENLERE YÖNELİK HİZMETLER ELEKTRONİK ORTAMDA İŞVERENLERE YÖNELİK HİZMETLER İşyeri kaydını yapabilir. Kayıt bilgilerini güncelleyebilir. Aylık işgücü çizelgelerini gönderebilir. Kayıtlı işgücünü (meslek, yaş, eğitim vb. kriterler) sorgulayabilir. İşgücü talebinde bulunabilir. İşyerine ait açık işler takip edilebilir. Başvuran adayların davet-görüşme sonuçlarını işleyebilir. Yurtdışına işçi sevklerini yapabilir. İşten Ayrılma Bildirgelerini (İAB) gönderebilir. Özel İstihdam Büroları göndermek zorunda oldukları istatistik bilgilerini Portal üzerinden göndereceklerdir.
E-İSTİHDAM SİSTEMİ KULLANIMINA GİRİŞ
İşyeri Kaydı Kontrolü İşyerinizin sistem üzerinde daha önceden kaydı olup olmadığını kontrol edin.
İşyeri Kaydı Yoksa İşyerinizin daha önce kurumumuzda kaydı yoksa www.iskur.gov.tr adresinden “İŞVEREN / ÜYE OL” başlığına girin ve ekrandaki bilgileri doldurarak kaydı tamamlayın. İşveren kaydında, yetkili kişiye ait T.C. Kimlik Numarası bölümüne, bireysel üyeliğini etkinleştirmiş olduğunuz kişinin T.C. Kimlik numarasını, kimlik bilgilerini ve bireysel şifresini girin.
İşyeri Kaydı Varsa İşyerinin daha önce kurumumuzda kaydının olması durumunda ise bireysel üyelik tamamlandıktan sonra İŞKUR şubesiyle iletişime geçilerek yetkilendirme istenmelidir. (Yetkilendirmenin yapılabilmesi için bireysel kaydınızın olması gerekir.)
İşyeri Kaydı Onaylama İşyeri Üyeliği tamamlandıktan sonra işyerinin bağlı bulunduğu İŞKUR şubesi ile iletişime geçilerek işyeri yetkilisinin, yetkilendirme istenilmelidir. Şube personelimize yetkili gösterilmiş olan kişinin T.C. Kimlik Numarası veya işyeri unvanının bildirilmesi gerekmektedir. İŞKUR personelince işyeri üyeliğiniz onaylanacak ve size işyerine ait İŞKUR NUMARASI verilecektir.
Onay Kodunuz ulaşacaktır. İşyeri Kaydı Onay Kodu İşyeri kaydından sonra kayıt İŞKUR tarafından en kısa sürede onaylanacaktır. Kayıt sırasında belirttiğiniz iletişim bilgisine uygun olarak cep telefonunuza veya e-posta adresinize İŞKUR Numaranız ve Onay Kodunuz ulaşacaktır.
İşyeri Kaydı Aktifleştirme “Hesap Etkinleştirme” menüsünden size ulaşan Onay Kodunu ve yetkiliye ait TC Kimlik Numarasını girin.
Yetkilendirme Kullanım kolaylığı açısından mali müşavirler, farklı mükellefleri için kendilerini yetkili göstermek suretiyle tek TC Kimlik Numarası ve tek şifre kullanabilirler.
Hesabınız aktifleştikten sonra yetkilendirdiğiniz kişiye ait Oturum Açma Hesabınız aktifleştikten sonra yetkilendirdiğiniz kişiye ait TC Kimlik Numarası, kayıtta belirlediğiniz şifre ve İŞKUR Numarası ile oturum açabilirsiniz.
Şifrenizi unutmanız durumunda Şifre İşlemleri Şifrenizi unutmanız durumunda “Onay No Gönder / Şifremi Unuttum” menüsünden TC Kimlik Numarasıyla cep telefonunuza veya e-posta adresinize şifre isteyebilirsiniz.
Şifre Değişikliği Size ulaşan şifreyle giriş yaptığınızda sistem sizden şifrenizi değiştirmenizi isteyecektir. Bunun için İş Arayan Girişi’nden TC Kimlik Numaranız ve size ulaşan şifre ile giriş yapıp şifrenizi değiştiriniz.
İŞYERİNE AİT MERKEZ VE ŞUBE BİLGİLERİNİN GÜNCELLENMESİ
sağ üst köşede yer alan “İşveren Girişi” bölümünden www.iskur.gov.tr Anasayfasında sağ üst köşede yer alan “İşveren Girişi” bölümünden T.C. Kimlik Numarası, Şifre ve İŞKUR numarasıyla giriş yapılır.
Öncelikle işyerinin SSK No, Vergi No, Adres, vb. bilgileri kontrol edilmelidir. Online İşlemler İşgücü Piyasası İşveren Bilgileri ... Ya da “İşyeri Bilgilerini Güncelleyebilirsiniz.”
İşyeri adının yanında olan turuncu ok tıklanır ve “Detayını Gör” seçilir.
“İleri” butonu yardımıyla ulaşılan menülerden bu bilgiler güncellenir.
Ardından “İşlem Sonu” menüsü seçilip “Kaydet” butonuna tıklanarak kayıt düzeltilir.
İşyerinin şubeleri kontrol edilmeli, hatalı bilgiler düzeltilmelidir. Sistemde görülmeyen şubelerin sisteme girişleri yapılmalıdır. Sistemde açık olan ancak kapanan şubeniz var ise kapanışının yapılması gerekmektedir.
“İşyeri Bilgilerini Güncelleyebilirsiniz.” Online İşlemler İşgücü Piyasası İşveren Bilgileri ... Ya da “İşyeri Bilgilerini Güncelleyebilirsiniz.” Menüleri aracılığıyla şube bilgilerine ulaşabilirsiniz.
“Yeni Şube Ekle” seçilerek bilgiler girilir. Merkez olarak görülen işyeri adının yanında bulunan turuncu ok tıklanır ve “Yeni Şube Ekle” seçilerek bilgiler girilir.
“İleri” butonu yardımıyla ulaşılan menülerden bu bilgiler güncellenir “İleri” butonu yardımıyla ulaşılan menülerden bu bilgiler güncellenir. Ardından “İşlem Sonu” menüsüne ulaşılarak “Kaydet” komutu verilir.
Bilgileri düzeltilecek veya kapanışı gösterilecek şube adının yanında bulunan turuncu ok tıklanır.
“Diğer Bilgiler” menüsündeki kapanma bilgileri bölümünde “Yok” olan kısım “Var” olarak değiştirilir. Kapanma sebebi ve tarihi yazılır. Ardından “İşlem Sonu” menüsü seçilip “Kaydet” butonuna tıklanarak şube kapanışı gerçekleştirilmiş olur.
Şube için sistemden gönderilecek İAB’lerde bu numara kullanılacaktır. Şubeye ait İŞKUR Numaranızı ise “Genel Bilgiler” menüsünde görebilirsiniz. Şube için sistemden gönderilecek İAB’lerde bu numara kullanılacaktır.
AYLIK İŞGÜCÜ ÇİZELGESİ GİRİŞLERİ
Ya da
Çizelge girilmek istenen ay ve yıl seçilerek “Yeni Çizelge Ekle” butonu tıklanır.
Ay İçinde İşe Alınanlar ve Ay İçinde İşten Ayrılanlar kısımlarından işyerlerindeki işgücü hareketi işlenir
Geçen Ay Sonu İtibariyle Çalışanlar Ay Sonu İtibariyle Çalışanlar ve Ay Sonu İtibariyle Çalışanlar kısımları sistem tarafından otomatik geldiğinden ekranda pasif olarak gözükecektir. Bu bölümlere artık müdahale edilemez.
T.C. Kimlik No, Adı, Soyadı, Sosyal Durumu, İstihdam Durumu bölümleri işyerinde çalışmakta olan her bir kişi için ayrı ayrı doldurulup “Ekle” butonu ile kaydedilerek işyerinde çalışanların listesi oluşturulur. Veya Ekranın hemen sağında olan işveren için çizelge girişte kullanılacak taslak yazısının üzerine tıklandığında, açılacak EXCEL sayfası doldurulur ve bilgisayara kaydedilir.
Çizelge detayları seçeneğinin en altında olan Dosyadan Okumak İçin Seçiniz yazısının yanındaki kutucuk işaretlendiğinde “Gözat” sekmesi ortaya çıkar. Kaydedilmiş bulunan EXCEL dosyası bulunur ve “Ekle”nin yanındaki Dosyadan Oku seçilerek kısa yoldan giriş sağlanmış olur.
“Mesleklere Göre Dağılımı” menüsüne gelinir “Mesleklere Göre Dağılımı” menüsüne gelinir. Ekrana gelen turuncu buton seçilerek, Aktif hale gelen Çalışan Erkek Sayısı ve Çalışan Kadın Sayısı bölümleri son verilere göre değiştirilir ve “Değiştir” butonu tıklanır. Bu kısımda işyerindeki toplam erkek ve kadın sayısı belirtilmelidir.
Zorunlu istihdamdan muafiyet durumu olmayan işyerleri “Muafiyet Bilgileri” menüsünü boş bırakacaklardır.
“İstihdam Bilgileri” menüsüne gelinir “İstihdam Bilgileri” menüsüne gelinir. Ekrandaki kutular işverenin isteğine göre doldurulur. “İleri” tıklanır.
“İşlem Sonu” menüsüne gelinerek “Kaydet” butonuna tıklanır “İşlem Sonu” menüsüne gelinerek “Kaydet” butonuna tıklanır. Böylece çizelge girilmiş olur. Eğer girdiğiniz çizelge yanlış olarak girilmiş ise ekranda kırmız bir hata uyarısı gelir bu uyarıda hatanın nereden kaynaklandığı görülmektedir. Bu hata düzeltilerek tekrar “İşlem Sonu” menüsüne gelinerek “Kaydet” butonuna tıklanır ve kayıt tamamlanmış olur.
O seçeneği tıkladığınızda çizelge raporu ekranda belirir. Girmiş olduğunuz ayın çizelgesini yazdırmak için girmiş olduğunuz ayın yanındaki oku seçtiğiniz zaman “Çizelge Detay Raporu” seçeneği aktif hale gelir. O seçeneği tıkladığınızda çizelge raporu ekranda belirir.
İçinde bulunulan aya ait çizelge girişi yapılamaz. Geriye doğru çizelge girişi yapılamaz. Ay atlanarak çizelge girişi yapılamaz. Her ayın çizelgesi takip eden ayın son gününe kadar girilebilir.
İŞTEN AYRILMA BİLDİRGESİ (İAB) GİRİŞLERİ
1.Adım : İşveren Bilgileri: Sistemdeki işveren bilgileri otomatik olarak ekrana gelecektir. Birden fazla işyerinin olması halinde işyeri SSK numarası ve vergi numarası kontrol edilmelidir.
2. Adım : Sigortalı Bilgileri: İş sözleşmesi sona eren işçinin T.C. kimlik numarası, adı ve soyadı yazılır ve “Sigortalı Ara” butonuna tıklanır. İşçinin bilgileri ekrana gelecektir.
3. Adım : Çalışma Bilgileri: Çalışma bilgileri ekranına; iş sözleşmesi sona eren işçinin; 1. İşyerinde çalışmaya başladığı tarih, 2. İş sözleşmesinin sona erdiği tarih, 3. İşten çıkış nedeni, 4. Emeklilik hakkı kazanıp kazanmadığı, 5. Son aldığı aylık net ücret, 6. Primlerin yatırıldığı kuruluş (SGK veya ilgili sandık adı) bilgileri girilir. Bu bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu’na aylık prim ve hizmet belgesi ile bildirilen bilgiler ile mutlaka tutarlı olması gerekmektedir.
“Çıkış nedeni” alanındaki kanun maddesi seçeneklerinden herhangi birinin üzerine gelindiğinde açıklama kutucuğu görünecektir.
4. Adım : Prim Bilgileri İşçinin işyerindeki son üç yıllık prim gün sayısı, prim bilgileri sayfasına girilir. Bunlar fesih tarihinden geriye doğru, gün ve kazancı olan 4 aylık prim bilgileri olarak ay ay girilir. Prim girişi, fesih tarihindeki aylık prime esas brüt kazancı ve gün sayısı girilir; sol üstteki “Ekle” butonu ile eklenir. Bu işlem 4 aylık primler girilinceye kadar tekrarlanır. Sisteme girilecek aylık prim gün sayısında eksiklik olması halinde ilgili ay yazılır ve eksik gün nedeni de “Ekle” butonu ile eklenir. Sol üsteki ekle butonu ile ilgili aya ait kazanç da sisteme girilir.
“Bildirge Kaydet” butonu ile kayıt işlemi tamamlanır. 5.Adım : İşlem Sonu “Bildirge Kaydet” butonu ile kayıt işlemi tamamlanır.
Sisteme girilmiş olan bildirgenin özet (İAB örneği) raporu “Yazdır” butonu ile yazdırılabilir. Yazdırılan bildirge örneğinin bir nüshası iş sözleşmesi sonlandırılan işçiye verilebilir. Sisteme girilmiş ve onaylanmamış bildirge üzerinde işveren fesih tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içinde güncelleme yapılabilir. Sisteme girilmiş ve onaylanmış bildirgelerde veya onaylanmasa da 16. günden sonra, bildirge üzerinde güncelleme yapılması için somut belge ile İŞKUR’a başvurmanız gerekmektedir.
Øİşçi, dilerse İŞKUR Şubemize gelmeden, www.iskur.gov.tr üzerinden de İşsizlik Ödeneği’ne başvuru yapabilir. Bunun için www.iskur.gov.tr anasayfasında yer alan “İşsizlik Sigortası Başvuru Kılavuzu”ndan bilgi alabilir, işçiyi de bilgilendirebilirsiniz.