“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

İş Yaşamında Paradigma Değişimi
ETİK KARAR VERME.
Uzlaşma yoluyla sorun çözmek!
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
proSuccess - Yaşam Değiştiren Organizasyon
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME VE
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME VE
Öğrenme Öğrenme, bu anlamda kendi öğrendiği bilgilerin yükü altında ezilmeyen, öğrendiklerinin egemenliği altında savrulmayan, öğrendiklerini yorumlayabilen,
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer. May 1, 2009© Copyright SMUH®, Katma Değer Nedir? “Bir mal veya hizmetin alıcısını, daha yüksek.
TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV.
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Oca-09© Copyright SMUH®, Değişmeden Değişmek! (Rev 0.1 – ) Olabilir mi, nasıl?
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Sep / Rev. 1© Copyright Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı, Öğrenmeyi Öğrenme’nin kritik parçası: Her sorun bir öğrenme yetersizliğidir.
May 04, 2009© Copyright SMUH®, Yerel Potansiyeller.
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
RAID Nedir?.
Güvenlikçiden YK Bşk.na Bir kuruluşta en alttan en üste bilgi katma değeri yaratma örnekleri.. Sayfa ve satırları lütfen enter tuşuyla ilerletiniz..
BAŞARI ZAMANI İYİ KULLANABİLME REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ VE
Küreselleşme ve Çözüm Kabiliyeti Rev 2 – Temmuz 2014 ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®
Tavşanın yarış hikayesi
Erhan AKBAL, Aytuğ BOYACI, Mustafa ULAŞ, Gürkan KARABATAK Fırat Üniversitesi Enformatik Bölümü Fırat Üniversitesi Enformatik Bölümü.
Ocak ©Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH® Askıya Alınmış Yargılarla İletişim=Etkileşim Zamanimizin neredeyse %90’ini kaplayan “iletisim”in en iyimser.
Sorun Kimyası Madde kimyası olur da sorunları kimyası olmaz mı?
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
Buna inanmıyor olabilirsiniz ancak verdiği öğüt harika
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Her alandaki “doğru”lar insanlık tarihinin birikimi olarak biliniyor. Ama bunlar, neyin nasıl yapılacağını söylemiyor.
ESA-Ağ Odağı Sekreteryası / Rev.0.01 “ ESA -EĞİTİM SÜREÇLERİ AĞI” ve genelde “AĞ TEMELLİ YAPILANMA” Akla gelebilecek sorular Ve yanıtlar.
*Öğrenmek * Çalışmak ve *Başarmak
March 2, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Çağlar AKGÖZ WEB SAYFALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ.
Etkili İletişime Giriş
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
Felsefe-Bilim İlişkisi
Sorun Stok Etkisi Rev Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir,
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
Sorun Çözme  Karmaşıklık  Enerji İhtiyacı  Parçalanma.
Mayıs 2009© Copyright SMUH®, Sorunların kendileri Cevaplar Değildir..
Davranış Bilimleri Hafta III.
AKRAN BASKISI.
Brüksel, 19 Mart 2009 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 19 March AB-27 süt üretimindeki gelişmeler (Nisan/Aralık 2007 ile Nisan/Aralık 2008’in.
Neler Yapılmalı?. 1. “Bilgi” engel midir? Yargılarımızın doğruluğuna güvendiğimizde, bilgi edinme kanallarımızı (dolayısıyla merakı) kapatırız. Bir çeşit.
Uzun zamandır hayatta neler yaptığımıza dair düşünüyorum.....
Sömürü algoritması Birilerinden, sömürü yoluyla değer transfer etmek isteyenler için altın kurallar(!)
Okul Rehberlik Servisi
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
DEĞERLERİM VE MESLEĞİM
Sorun Stok Etkisi. Sorun sayısı arttıkça.. Tek sorun yerine iki ayrı sorun halinde: 1. Sorunlar aynı kaynaklara ihtiyaç gösterebilir, 2. Gücünüz azalacağı.
Trafik Hakkında Ne Biliyoruz? Trafik yaşamımızı nasıl etkiler?
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
" Nasıl Başarılı Oldum ?”.
Kaygı bitiyoooor ! YEŞİLKÖY ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Bilgilendirme Teknikleri
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
1+1 > 2 Niçin Olmasın? Ekim 2015© Copyright SMUH®,
Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
VERİMLİ VE PLANLI DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ NİHAT HASPOLATB.MUSTAFA YAĞMUR Rehb.ve Psi.Dan. Rehb.ve Psi.Dan.
Öğrenme Kaynakları: Okul, Aile, Toplum BÖLÜM 3 Gerek yetişkinler gerekse çocuklar en iyi “yaparak” öğrenirler. Bu nedenle, sosyal bilgiler programı,
“Ne yapmalı?” yerine “ne yapmamalı?” Bir paradigma değişimi önerisi... Ocak 2016© Copyright SMUH®,
MAKRO EKONOMİ 5. HAFTA.
HAZIRLAYAN SELMA POLAT. GİRİŞİMCİLİĞİN TANIMI GİRİŞİMCİLİK ; RİSK VE BELİRSİZLİK KOŞULLARI ALTINDA, KAZANÇ ELDE ETME VE BÜYÜME AMACI İLE YENİLİKÇİ BİR.
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
PROBLEM ÇÖZME.
“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar”
Sunum transkripti:

“Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar” Öğrenmeyi Öğrenme’nin kritik parçası: “Her sorun öğrenme yetersizliği sonucunda doğar” Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Öğrenmek denilince akla önce okul ve oradaki dersler gelir. Şimdi lütfen öğrenmeyi okul duvarlarının dışına çıkarıp düşününüz! Ve örneğin, en önemli sorunlardan birisi olan “işsizlik” ile “öğrenme” arasında bir bağlantı olup olmadığına bakınız.. Ama önce “iş” kavramı hakkında birkaç hatırlatma yoluyla “işsizlik” olgusunun tam kavranması… Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İşler -mutlaka- “ihtiyaçlar”ın çevresinde oluşurlar! Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi: Fizyolojik, güvenlik, ait olma, sevgi-sevecenlik, saygınlık, kendini gerçekleştirme ihtiyaçları… Nerede bir “ihtiyaç” varsa orada mutlaka bir “iş” vardır. Nerede bir “iş” varsa onu yapacak birisine (çalışan, işçi, memur, hizmetli vb) gerek vardır. İnsanların gelirleri arttıkça, işleri başkalarına yaptırarak artan zamanı kendileri kullanmak isterler. Gelirleri yetmezse kendileri yapmaya çalışırlar. Başkasına yaptıramadığı, kendilerinin de yapamadıkları Işlere karşılık gelen ihtiyaçlarını gidermekten -geçici veya sürekli- vazgeçerler. O halde iş=ihtiyaç denilebilir. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İşler -mutlaka- “beceriler”in çevresinde oluşurlar! Her ihtiyacın giderilmesi, güçlüğü ile orantılı bir beceriyi gerektirir. Bir ihtiyacın bulunması o becerinin de bulunacağı anlamına gelmez. Beceri yetmezse ihtiyaç giderilemez, dolayısıyla iş de söz konusu olmaz. İhtiyacın gerektirdiği beceri yetersiz ise iş doğmamış olur. O halde iş= beceri denilebilir. Gelir, bu beceri karşılığında ihtiyaç sahibinin ödemeye razı olduğu bedeldir. İhtiyacın giderilmesinin güçlüğü, riski, yasal/ahlakiliği ve sürekliliği, gereken beceriyi belirler. O halde gelir = beceri denilebilir. İş karşılığında ne kadar gelir sağlanacağı, o ihtiyacı gidermeye talip insan sayısına bağlıdır. O halde, basit beceriler için talip sayısı çok, gelir azdır. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Bir kısır döngü! Düşük beceri > düşük gelir > düşük ihtiyaç zorunluğu > az sayıda iş > çok sayıda talibin rekabeti > düşük ücret > daha da düşen gelir …….. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İşsizlik ve giderilmeden bekleyen ihtiyaçlar (yani iş) aynı anda olabilir mi? Az sayıda ihtiyaç = iş = beceri için çok sayıda kişiyle yarışmak yerine rakip sayısını azaltıp daha yüksek becerili işlere yönelmek! Bu ne demek? Yüksek öğrenim mi demek? (zaten onlar işsiz) Hayır! Diploma ve beceri ve geçerli beceri farkına dikkat.. Diploma beceri demek olmayabilir. Ayrıca da geçerli beceri, beceriden farklıdır. Giderilmeyi bekleyen, ama beceri yetmezliğinden dolayı (iş)e dönüşmemiş ihtiyaçlar “geçerli beceri” bekliyor. Yani iş ve işsizlik birlikte! Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

O halde sorun, beceri edinmeye geliyor… Peki bu nasıl olacak? Zaten yarım yamalak bir beceri o da güçlükle edinilirken, yeni yeni beceriler nasıl edinilecek? Şöyle: Beceri ve geçerli beceri farkı iyi anlaşılacak, Diplomanın mutlaka beceri kazandırmayabileceği iyi anlaşılacak, İşsizlik varsa mutlaka giderilemeyen ihtiyaçlara Işaret ettiği iyi anlaşılacak, İş arayanın koyacağı her sınırlamanın şansını biraz daha azalttığı gerçeği iyi anlaşılacak, Alışageldiğimiz “öğretilme” yolunun bu çağın ihtiyaçlarına cevap vermediği, yeni paradigmanın “öğrenme”ye dayalı olacağı iyi anlaşılacak ve nihayet Her insanın dünyaya bir öğrenme makinesi olarak geldiği ve her nerede bir sorun varsa orada mutlaka bir öğrenme yetersizliği olduğu gerçeği hatırlanacak. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İş (istihdam) için altın denklem! İş = Giderilmesi beklenen bir ihtiyaç = ∑ öğrenme Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İş = bir dizi ‘öğrenmek’ Sorular sormayı öğrenmek: Çeşitli uzaklıklardaki ihtiyaçları öğrenmek, O ihtiyaçları gidermenin olası düşük prestijlerine aldırmamayı öğrenmek, İşler arasında kolay-zor farkı gözetmemeyi öğrenmek, Düşük gelir sağlayabilen ihtiyaçlar halinde düşük gelirle -ama yaşam kalitesini çok düşürmeden- yaşayabilmeyi öğrenmek, O bilgi ve becerilerin neler ve nasıl edinileceğini öğrenmek, Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İş = bir dizi ‘öğrenmek’ (devam) O bilgi-becerileri öğrenmek, Yaşam alanının sınırlarını genişletebilmeyi öğrenmek, Öğrenmeyi öğrenerek daha tatminkar Işler edinmeyi öğrenmek, Herhangi bir yerde yaşamını sürdürebilmek Için zihinsel zincirlerinden kurtulmayı öğrenmek, Bağımlılıklarını farkedebilmeyi öğrenmek, Kendini değiştirebilmeyi öğrenmek, Risk alabilmeyi öğrenmek. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Peki bir soru! Acaba, benim arzu ettiğim geliri sağlayabilen “ihtiyaçlar”, benim giderebileceğim ve de gidermek isteyebileceğim ihtiyaçlar mı? Örneğin, hasta bakımı bir ihtiyaçtır ama ben o ihtiyacı gidermek istemiyorum (ayrıca, nasıl giderileceğini de bilmiyorum).. Deprem masası Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İşte bütün mesele de burada! ihtiyaçlar -> işler denklemini unutmayınız. Geliri düşük insanların genelde ihtiyaçları da düşük fiyatlıdır. Bu ihtiyaçları gidermek hem az gelir getirir hem de çok sayıda kişi bunları gidermeye taliptir. Deprem masası Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Düşük gelirliler az, yüksek gelirliler çok gelir sağlar (size).. Eğer yüksek gelir istiyorsanız yüksek gelirli kesimlere (yani ihtiyaçlarına) yönelmelisiniz. Bunlar başka şehirlerde hattâ başka ülkelerde bulunabilirler. Nimet / külfet meselesi :-) Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Ha bir de “beceri meselesi” var! Yüksek gelirli kesimlerin ihtiyaçları, herkesin sahip olduğu sıradan becerilerin daha fazlasını gerektirir. Siz bunlara sahip olmalısınız. Nasıl mı? Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

İş geldi “öğrenme”ye dayandı! Yanıt çok net ve de basittir: öğreneceksiniz! Ama bu zaten tüm canlıların en iyi bildiği şeydir. Okullarda, kurslarda, eğitim adı verilen çalışmalarda karşılaşılan zorluklar ise öğrenmek nedeniyle değil, size öğretilmek istenilenlerle sizin ihtiyaçlarınızın aynı olmadığından kaynaklanır. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Daha da genelleştirirsek: Tüm sorunları, çeşitli öğrenmelerin toplamı halinde ifade edebilirsiniz! İster ekonomik ister sosyal tüm sorunlar bir dizi öğrenmenin toplamı halinde ifade edilebilir. İnsan bedenindeki hastalıklar dahi, organlarımızın ve ruhumuzun öğrenemediklerinin toplamıdır. Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009

Teşekkür ederiz www.tinaztitiz.com Feb-2009 / Rev. 2 © Copyright SMUH®, 2009