Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi” Yrd. Doç. Dr. Hatice Şahin EÜTF, TEAD
asistanken! Temmuz’da mezuniyet, Eylül’de TUS’u kazanma çalışma alanları (poliklinik, klinik, rotasyon) çalışma konuları (uzmanlıkla doğrudan veya dolaylı ilgili) nöbetler ameliyatlar (sayısal ve niteliksel) klinik içinde rotasyonlar (süresi, sorumluluklar) seminerler sınav tarihleri (ara ve son sınav) izin kullanımı Temmuz’da mezuniyet, Eylül’de TUS’u kazanma bilmediğim bir şehir ve üniversite başkanın konuşması; beş yılın sonunda hangi niteliklerle donanmış bir uzman? eğitim dosyası (yıllara göre düzenlenmiş);
öğrenme olanakları (kütüphane, internet vb.) danışman öğretim üyesi ile tanışma ve görüşme planı diğer asistanlarla tanışma personelle tanışma hastaneyi tanıma (yöneticiler, prosedürler ve telefon rehberi vb.) şehir rehberi anabilim tarihi ile ilgili kitaplar, yıllıklar ve anı derlemeleri
böylece; eğitim boyunca ne zaman nerede olacağım? yapacaklarımın sınırı? sorumluluklarım? zaman içinde öğrenmemi izleme olanağı yaşam boyu öğrenme gerekliliği ve becerisi Sonraki yıllarda; eğiticilerin dosya içeriğini güncellemeleri Yeni asistanlara farklı uygulamalar
ek beceriler (araştırma, iletişim vb.) sonuca daha güvenle yaklaşma sağlık hizmeti pratiğinde çalışmaya hazırlık kurumsal aidiyeti hissetme açık iletişim kanalları
program için ne yapılmıştı? Türkiye’de hangi eksikliği karşılayacak? hangi düzeyde (basamaklı sağlık sistemi) ? eğitim alanlara neler katacak? bilgi, beceri ve tutum olarak nasıl bir değişim yaratacak? mesleki ve sosyal anlamda bireye ne gibi katkı sağlayacak?
programın sonuç hedefi? iş tanımı? (beş yılın sonunda…. nitelikte uzman?) yıllara göre hedefler hiyerarşisi, düzeyi? (bilgi-beceri-tutum) rotasyon hedefleri hedefler bütünü içinde nerede? kim belirliyor? kim izleyecek? güncellenecek mi? nasıl? yeni eğitime başlayan biri için anlamlı mı? gerçekleştirilme düzeyi izlenecek mi? nasıl? hedefler diğer bileşenlere zemin oluşturuyor mu?
hedeflerin kullanımı? programın her aşaması için anahtar içerik belirlemede öğrenme öğretme stratejisi belirlemede ölçme değerlendirmede program değerlendirmede Yıllara göre düzeyleri (bilgi, beceri ve tutum) belirlenen hedeflerin bütün içinde yer alabilmesi ve diğer bileşenler için zemin oluşturabilmesi için her aşamada soru sormak gerek. Peki hangi soruları soralım? O halde bir bileşen diğer bileşenlerin varlığını ve düzeyini de etkiliyor!!!
asistanlar arası hiyerarşi? iletişim? öğrenmede yetkinlik sınırı? profesyonel davranış? meslek ahlakı- değerler? araştırma ve yayın? sosyal yaşam? danışmanlık sistemi? eğitici özellikleri? ilgi alanları? eğitici sayısı? klinik öğrenme kendi kendine öğrenme? kütüphane? internet? kaynaklar
uygulamada adaptasyon süreci? ara değerlendirmeler? program sorumlusu kim? kurumlar arası işbirliği? eğitim standardizasyonu? maliyet? hasta çeşitliliği?
hedeflerin kullanımı? öğrenme-ölçme yöntemi ilişkisi? çeşitliliği? ölçme sıklığı? ölçüm sonuçlarının kullanımı? yetkinlik tanımı, sınırı? öğrenen geribildirimi? danışmanlık sisteminin denetimi? eğitici gelişimi? eğitici geribildirimi?
öğrenme – öğretme süreci özetle; eğitim programının öğeleri olan; hedefler içerik öğrenme – öğretme süreci ve değerlendirme bileşenleri bir düzen içinde bir araya getirilmiş
bütün oluşturulurken; her bir aşama; aynı zamanda diğerleri ile ilişkili ardışık değil eş zamanlı birindeki değişim diğerlerine de yansıması
yanıt aranan sorular? zaman- beceri düzeyi ilişkisi gerçekçi mi? uzmanlık alanlarında konular çakışırsa? rotasyonlar- hedefleri gerçekçi mi?
insan faktörü; program geliştirmenin; ekip çalışması sağlık hizmetlerindeki değişimi izleme sürekli bir döngü
son söz;
teşekkürler