ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
Dinle beni Bulursun bir bilmediğini Konuş benimle Bulurum bir bilmediğimi
İnsan beyni harika bir organ; doğduğumuz anda çalışmaya başlar ve asla durmaz, Roscoe Drummond ta ki bir topluluk önünde konuşmamız gerekene dek…
Dış uyaranlar kişilik özellikleri Dış uyaranlar kişilik özellikleri Mesajı alan Sözsüz İletişim becerileri kodlama Kodu açma Sözlü MESAJ Geri bildirim Mesajı veren
Bana bir şey öğretilmesinden nefret ederim. Ancak öğrenmeye diyeceğim yok. W.Churchill
Dinleyicilerin mümkünse salonu terketmesini, mümkün değilse uyumasını sağlamak istiyorsanız, en belirgin ve en etkili yöntemle- re göz atmakta yarar var,
1 ) Bütün sözleri slaytlara yaz; 2) Her şeyi slaytlardan ve hızlı oku, 3) Olabildiğince çok, hatta daha çok “ııııııı”, “şey”, yani”…de 4) Sunum öncesi ekipmanları kontrol için vakit harcama 5) Bir çok renk kullan, daha çok renk, rengarenk slaytlar
6) HER ŞEYİ BÜYÜK HARFLERLE YAZ 7) Konuşmanı bir kağıda yaz ve oradan kelime kelime oku 8) Ellerini baştan sona cebinde tut 9) Prova yaparak zamanını harcama 10) Konuşabildiğin kadar uzun konuş
SONUÇ…
SUNUMU YAPAN Hevesle yaklaşmalı Konuya hakim olmalı Bilgileri yenilemeli İyi bir düzenleme yapmalı İyi hazırlanmalı
SUNUM PLANI Amacım ne? Dinleyicilerim kimler? Niye beni dinlesinler? Sunum akış şeması
“Nereye gittiğini bilmiyorsan hangi yoldan gideceğinin bir önemi yoktur. ” Carroll Lewis,Alice Harikalar Diyarında
Akış şeması Neden-sonuç Zamansal sıralama Farklı başlıkların benzerlikleri Sorun-Çözüm İki yönlü tartışmalı Sıralamalı
Sunum becerileri Olumlu ilk izlenim Göz teması Beden dili Konuşma biçimi Rahatlık
Güven ve etkinlik için Kendini vurgulamak Neden ben seçildim ? Konu beni nasıl heveslendiriyor ? Neleri, neden paylaşmak istiyorum ? Olumlu yaklaşım
Görsel,işitsel,duysal
SUNMA (MESAJ) Etkili bir giriş Söz edilecekleri önceden belirtmek Bilgilerin kullanım alanlarına vurgu Basit ve net bir sunum Sorular ve katkılar Aralar Özet(ler)
Önbilgi
Görsel-işitsel araçlar Kara-beyaz tahta Tepegöz Slayt göstericisi Kağıt tahtası Video bantlar
Görsel-işitsel araçlarda Açıklık Uygunluk Çekicilik Görünürlük ve okunurluk Kalite Akılda kalıcılık
Sunumda mizah Üretkenlik İlgi Güven Çeşitli düşünme Gerginlik Sıkılma Öğrenme üzerine olumlu-olumsuz etki?
Süreye uymak için
“ İyi bir dinleyici olmak sanıldığı kadar kolay değildir; uzun bir süre ilgilenmiş görünmek kaşları yorar” Jane Goodsell
DİNLEYEN Dinleyenin amaçları: Anlamak Tartışmak Değerlendirmek Öğrenmek İşbirliği yapmak Paylaşmak vs.
GERİ BİLDİRİM Özgün bir soru sormak Soruları olup olmadığını sormak Çözümü anlatılanlarla bulunacak bir sorun tanımlamak Sözsüz işaretleri gözden geçirmek
Özet Olarak Büyük Sade (Basit) Açık (Anlaşılır) Ardışıklı Tutarlı
Son Sözler Amaç iletişimdir. İ letişimi desteklemek için y azı, Z or kavramları basitleştirmek için r esim, K armaşık ilişkileri aydınlatmak için a nimasyon, D ikkati çekmek için r enk, Ses ise sadece gerektiğinde kullanılmalıdır.
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller G Hedef belirleyin G Basitleştirin G Söyleşi havasında konuşun, göz temasını koruyun G Yeni başlangıçlar yapın
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller G Katılımı destekleyin G Eğlenin-eğlendirin G İlgi ve merak uyandırın G İlginizi gösterin
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller G Dinleyicilerinizi dinleyin G Özetleyin ve sorulara zaman bırakın