ÖRGÜTTE BİREYSEL FARKLILIKLAR ve KİŞİLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Şİddet Muhammet GÜLER.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ETKİN İLETİŞİM BECERİLERİ GELİŞTİRME
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
REHBERLİK.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ANNE BABA TUTUMLARI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
HEIDER’IN DENGE KURAMI
Yapısal Kişilik Kuramı
Kişilik Gelişimi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAHAR DÖNEMİ AİLE EĞİTİM SEMİNERİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
MOTİVASYON.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Yönetim Fonksiyonları
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
Mesleki Rehberlik.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Yapısal Kişilik Kuramı
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Kişisel Rehberlik.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
İŞ AİLE SAĞLIK DOSTLAR BENLİK.
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
AİLEDE İLETİŞİM.
KİŞİLİK VE BENLİK.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
KİŞİLİK.
Sunum transkripti:

ÖRGÜTTE BİREYSEL FARKLILIKLAR ve KİŞİLİK

Kişilerarası Farklılıklar Genel anlamda kişilerin sahip olduğu eşsiz fiziksel veya psikolojik özellikleri ile birbirlerinden farklı olması durumudur. Bu farklılıklar kişilerin düşünceleri, davranışları, yaşantıları, gelecek planları ve örgüt içerisindeki davranışları üzerinde önemli etkilere sahiptir. KİŞİLERARASI FARKLILIKLARIN TEMELLERİ Genetik Özellikler Çevresel Etkiler

Kişilik ferdin yaşam biçimi / yaşam tarzıdır. insanın ana rahmine düşmesinden başlayıp ölünceye kadar devam eden bir süreçtir. bir insanı ilgilendiren her şeydir. insanların yaşadıkları hayat boyunca ortaya koydukları bütün davranışların ve sahip oldukları özelliklerin (bedensel, toplumsal, ruhsal) toplamıdır.

Kişilik... ayırt edicidir tutarlılık gösterir yapılaşmıştır

Kişiliği Belirleyen Faktörler Kalıtım ve bedensel yapı faktörleri Sosyo-kültürel faktörler Aile faktörü Sosyal sınıf Coğrafi ve fiziki faktörler Kitle iletişim araçları

Freud’un kişilik kuramı Freud’a göre kişilik üç temel bileşenden oluşur: İd (alt benlik) Ego (benlik) Süperego (üst benlik)

Freud’a göre… Kişiliğin üç birimi birbiriyle çelişki içindedir. Bu çelişki, değişik psikolojik faaliyetlerin temelini oluşturur. İd “Hemen şimdi isterim!” emrini verir. Üst-ben ”Asla hiçbir zaman yapamazsın!” der. Ego ikisi arasında bir uzlaşma noktası bulmaya çalışır. Kaygı ve savunma mekanizmaları bu çatışmadan doğar.

Her ülke, her toplum kendi üst-benlerini içinde yaşadıkları sosyal-kültürel değerlere dayanarak oluşturur.

Freud’un kişilik kuramı Psikoseksüel Aşamalar Oral dönem (0-2 yaş) Anal dönem (2-4 yaş) Fallik dönem (4-5 yaş) Örtük dönem (5-12 yaş) Genital dönem (ergenlik)

Freud’un Kuramına Getirilen Eleştiriler Deneysel yöntemin uygulanamaması: Freud’un kavramları hep kuramsaldır. Bu kavramları destekleyen veya karşı çıkan deneysel veri yoktur. Cinselliğin aşırı vurgulanması: Kişilik gelişiminin temeline cinsiyeti koyması. Nörolojik kişilerin gözlemine dayalı bir kuram olması. Her şeyi açıklayabilen, gücü sınırsız bir kuram olması: Freud’un kuramı her insan davranışını nörotik bir davranış olarak yorumlayabilir. Kuramın yanlış olduğunu gösterme imkanı yoktur.

çok oldukça biraz ne yakın biraz oldukça çok Özellikler kuramı “bireyin kişiliği, temel özelliklerinin bir sentezidir; bu özellikler bilinirse, bireyin kişiliği de öğrenilmiş olur.” cana yakın 1 2 3 4 5 6 7 soğuk çok oldukça biraz ne yakın biraz oldukça çok ne soğuk

Beş Faktör Kişilik Özellikleri Modeli Uyumluluk: Uyumluluğu yüksek kişiler, güvenilir, yumuşak başlı, açık sözlü, fedakar, alçak gönüllü olarak tanımlanmaktadır. Uyumluluğu düşük kişiler ise düşmanca tavır takınan, yarışmayı seven, güvenilmez, inatçı, kaba ve şüpheci kişilik özellikleri ile bağdaştırılmaktadır. Öz disiplin: Öz disiplini yüksek kişiler disiplinli, dikkatli ve başarma duygusu yüksek olurken; öz disiplini düşük kişiler dikkatsiz, dağınık ve tembel olarak değerlendirilirler. Nörotiklik: Nörotikliği yüksek kişiler endişeli, kendine güvensiz, içine kapanık, sinirli; düşük olanlar ise sakin, kendine güvenen ve dengeli olarak tanımlanmaktadır. Dışa dönüklük: Dışa dönük kişiler pozitif, sosyal, enerjik, neşeli ve diğerlerine karşı ilgili olarak; içe dönükler ise yalnızlığı seven, çekingen ve münferit hareket eden kişiler olarak görülmektedir. Gelişime açıklık: Yüksek derecede gelişime açık kişiler hayal kuran, maceracı, orijinal, yaratıcı, meraklı, kendi düşünce ve duygularına yönelelen; düşük olanlar ise tutucu, ilgisiz sıradan ve geleneksel olarak açıklanmaktadır.

Rotter’ın Denetim Odağı Ölçeği İç denetim odaklı Dış denetim odaklı

Rotter’ın Denetim Odağı Ölçeği Rotter, kişilerin kendi yaşamlarını denetleyebilme güçleri bakımından birbirlerinden farklılıklar gösterdiklerini gözlemiştir. İçten denetimlilik Dıştan denetimlilik İç denetim odaklı kişi, çevresinin kendi denetimi altında olduğuna ve isterse yaşamını istediği yöne çevirebileceğine inanır Dış denetim odaklı kişi ise çevresinde olup bitenleri etkilemekten aciz olduğuna ve yaşamını kaderin belirlediğine, kendisinin elinden bir şey gelmediğine inanır.

Öğrenme Kuramı “kişilik, insanların öğrenme tarihçesini yansıtan davranış alışkanlıklarının bir bütünüdür.” “insan davranışı ödüllendirme ve cezalandırma mekanizmaları ile şekillendirilir.”

Bandura’nın Sosyal Öğrenme Kuramı “kişilik, başkalarının davranışlarını taklit ve gözleme yoluyla öğrenilmiş davranışlar örüntüsüdür.”

Benlik Kuramı “insan doğası sürekli mutluluk arar. İnsan kendisi ve doğasıyla uyum içinde yaşamak için bilinçli olarak seçimler yapar.” “birey son derece karmaşık bir organizmadır ve kendi kaderi üzerinde kendisinin karar verme gücü vardır. Birey, iyiye gitme, gelişme ve mutluluğa ulaşma yönünde kararlar verir.”

Rogers’ın Benlik Kuramı “bir kişinin benlik bilinci onun kendisi ile ilgili düşüncelerini, algılamalarını ve kanaatlerini içerir; kendisini nasıl gördüğünü özetler.” “olumlu bir benlik bilinci geliştirebilmemiz için koşulsuz sevgi içinde yetişmemiz gerekir.”

Öz Yeterlilik Öz yeterlilik, kişilerin belli görevleri ve davranışları yapabileceğine olan bireysel inancıdır. Özyeterlilik algısının oluşumunda birbiri ile etkileşimli 4 faktör rol oynamaktadır: Performans başarıları Dolaylı yaşantılar Sözel ikna Duygusal durum

Olumlu/Olumsuz Duygulanım Olumlu duygulanım, olumlu duyguların yoğun yaşanması eğilimini göstermektedir. Olumsuz duygulanım ise yoğun olumsuz duyguların yaşanma eğilimini göstermektedir. Olumlu duygulanım kişinin aktif ve hevesli olma derecesini göstermektedir. Bu kişiler yüksek enerjiye sahip olmakta, tam konsantrasyonla çalışmakta ve sorumluluk almaktan zevk duymaktadırlar. Olumsuz duygulanım ise öfke, bıkkınlık, asabiyet gibi durumlara işaret etmektedir. Bu kimseler stres, sağlık şikayetleri ve olaylarla baş edememe gibi sorunlarla yüzleşmektedirler.

Makyavelizm Bu kavramın ana düşüncesi, amaca ulaşmak için kullanılacak her yolun meşru olduğudur. Yüksek makyavelist özelliklere sahip kişiler; Durumlara genellikle mantıklı ve dikkatli yaklaşırlar Arkadaşlıktan, geçmişte verilen sözlerden, diğerlerinin düşüncelerinden ve bağlılıktan etkilenmezler Diğerlerini etkileme konusunda beceriklidirler Amaçlarına ulaşmak için yalan söyleyebilirler Düşük seviyede makyavelist kişiler; Etik kurallara saygı gösterirler Yalan söylemeyi ve aldatmayı sevmezler

Risk Alma Eğilimi Risk alma durumu bireyin kişilik yapısının bir parçası olarak görülmektedir. Riske girme eğilimi yüksek olan yöneticiler çabuk karar verirler ve kararlarını verirken daha az bilgiye ihtiyaç duyarlar. Düşük risk eğilimliler ise daha geç karar verip daha çok bilgiye ihtiyaç duyarlar. Alım ve satım konusunda acil ve ani kararlar verilmesini gerektiren borsacılık gibi mesleklerde, kişinin riske girme eğiliminin yüksek olması avantaj sağlayabilmektedir.

Kendini İzleme Kendini izleme düzeyi yüksek kişiler dışsal durumlara karşı duyarlı olduklarından farklı durumlarda farklı biçimde davranmaktadırlar. Bu kişiler diğerlerinin beklentileri doğrultusunda tutum, davranış ve kendilik imajlarına yön vermektedirler. Kendini izleme düzeyi düşük kişiler ise çeşitli dışsal durumlar karşısında kendi davranışlarını gizleyememektedirler. Bu kişiler yalnızca gerçek kendiliklerini yansıttığı derecede izlenimlerine ve imajlarına önem vermektedirler.

A Tipi ve B Tipi Kişilik

Proaktif kişilik Proaktif kişilikler, fırsatları belirler, inisiyatif kullanır, eyleme geçer ve anlamlı bir değişim oluşana dek azmederler. Kısıtlamalar ve engellemelere aldırmadan, hatta onlara rağmen, ortamlarında olumlu değişim yaratırlar. Girişimci inisiyatiflere ihtiyacı olan kuruluşlar için proaktif bireyler en iyi adaylardır. Ancak kuruluşu terk edip kendi girişimlerini kurma ihtimalleri de fazladır.

İş ve Kişilik Uyumu Holland’ın Mesleki Tipoloji Kuramı