MADDE BAĞIMLILIĞI Önleyici ve Müdahale Edici Yaklaşımlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Advertisements

Dinleyin Çocuklarınızın neler yaptığını, arkadaşlarının kimler olduğunu ve ilgilerinin neler olduğunu bilmek için düzenli olarak aile görüşmeleri yapın.
MADDE BAĞIMLILIĞINDA BİZE DÜŞENLER
Şİddet Muhammet GÜLER.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Bilgili Ol Bağımlı Olma
ADIYAMAN İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ RUH SAĞLIĞI VE SOSYAL HASTALIKLAR ŞUBESİ
MADDE BAĞIMLILIĞI BAĞIMLILIK:Bir maddenin belirgin bir etkiyi elde etmek için alınması sürecinde ortaya çıkan bedensel,ruhsal ya da sosyal sorunlara rağmen.
OKULDA DİABET (ORTAOKUL LİSE)
SİGARA, ALKOL, MADDE KULLANIMI
Anne Babalar İçin Madde Bağımlılığı Eğitimi
Öğretmenler İçin Madde Bağımlılığı Eğitimi
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
BAĞIMLILIK Doç. Dr. Duran Çakmak
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Uyuşturucu Maddelerden Korunmak İçin» adlı (Metin: Uğur Evcin, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır.
İnsanlar neden sigara içer?
Önemli Sorunlardan Biri Devamsızlık 1.Madde.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
AKRAN BASKISI.
NEDENLERİ SONUÇLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
Bilgili Ol Bağımlı Olma Projesi ÖĞRETMENLER İÇİN
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
MADDE BAĞIMLILIĞI ve ZARARLARI KOCAELİ HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
NEDENLERİ SONUÇLARI VE ÇÖZÜM YOLLARI
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE BAĞIMLILIĞI VE ÖNLEME YOLLARI
MADDE BAĞIMLILIĞI Nihat HASPOLAT
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLARIN-GENÇLERİN RİSKLERDEN KORUNMASI
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Teknolojiye Bağımlı Yaşamamak İçin» adlı (Metin: Mehmet Dinç, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır.
İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ ....
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MADDE BAĞIMLILIĞI BAĞIMLILIK YAPAN MADDELER RİSK YARATAN FAKTÖRLER
BAĞIMLILIK AİLE EĞİTİMİ
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
A İ LE E Ğİ T İ M İ Çankaya RAM Krize Müdahale Ekibi Madde Ba ğ ımlılı ğ ı Çalı ş ma Grubu ÇANKAYA REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ.
ERCAN MUTLU SOSYAL HİZMET UZMANI
SAMANDAĞ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OSMANİYE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve MADDE BAĞIMLILIĞI
SOMA İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ DR. MUSTAFA BABACAN.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
Günün konusu Bağımlılık Bağımlılığın gelişimi 1.
MADDE BAĞIMLILIĞI.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve BAĞIMLILIK YARATN MADDELER
Anne ve babalar ! MADDE BAĞIMLILIĞI. Çocuklar anne ve babalarını örnek alırlar ! Anne ve babanın ayrılması, boşanması, tartışma ve kavgaları; uyuşturucu.
MADDE BAĞIMLILIĞI ŞEHİT RAMAZAN OKUR ORTAOKULU Rehberlik Servisi.
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
ALKOL VE MADDE BAĞIMLILIĞI
Gümüşhane Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğü -2005
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR ve MADDE BAĞIMLILIĞI
HACI AHMET AKINCI ANADOLU LİSESİ
BAĞIMLILIK YAPICI MADDELER VE ETKİLERİ
Madde Bağımlılığına Giriş: Temel Kavramlar ve Tanı Kriterleri
Sigarayı bırakmak Prof Dr Süheyla Ünal.
STRES YÖNETİMİ
MADDE BAĞIMLILIĞI.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
Eğitim-Öğretim Yılı Proje Ödevi Gruptakilerin Adı Soyadı: Aslı Doğan,Haticenur Tuzluoğlu,Emine Çaylı,Ömer Kulu,Önder Yazmanoğlu Grup Başkanı:
Edirne Müftülüğü Bağımlılıkla Mücadele İl koordinatörlüğü
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
Sunum transkripti:

MADDE BAĞIMLILIĞI Önleyici ve Müdahale Edici Yaklaşımlar ÖZEL TEVFİK FİKRET OKULLARI REHBERLİK SERVİSİ

BAĞIMLILIK NEDİR? Bağımlılık bireylerin, kendilerinin ruhsal ve bedensel sağlığına ya da sosyal yaşamına zarar vermesine karşın, belirli bir eylemi yinelemeye yönelik önüne geçilemez bir istek duymaları halidir.

MADDE BAĞIMLILIĞI NEDİR? Bir maddeyi alma isteğinin durdurulamaması durumudur. Aynı etkiyi elde edebilmek için giderek madde miktarının arttırılmasıdır. Bırakma isteğine(!) rağmen bırakılamamasıdır. Maddenin belirgin bir etkiyi elde etmek için alınması sürecinde ortaya çıkan bedensel, ruhsal ya da sosyal sorunlara rağmen madde alımının devam etmesidir.

BAĞIMLILIK NASIL GELİŞİR? “Belki kullanabilirim” “ Korku ve merak” “Bir kereden bir şey olmaz” “Bıraktım, bir daha başlamam” “Bir daha asla” “Artık bırakacağım” “Ben bağımlı olmam” “Bırakmak zorundayım” “İstersem bırakırım” “Bu meret bırakılmaz ki!”

MADDE BAĞIMLILIĞI TANI ÖLÇÜTLERİ Maddeyi kullanmak için güçlü bir istek, Maddeyi kullanma davranışını denetlemede güçlük, Maddeyi elde etmek, kullanmak ve belirtilerini gizlemek için aşırı zaman ve çaba harcama, Tolerans gelişimi (Aynı etkiye ulaşmak için daha fazla madde kullanmaya ihtiyaç duymak.), Madde kullanımı sosyal, ruhsal, fiziksel sorunlara yol açsa da maddeyi almaya devam etme, Yoksunluk belirtileri (Kronik madde kullanımını azalttıktan veya kestikten sonra mide bulantısı, huzursuzluk, uykusuzluk, konsantrasyon problemleri, terleme, titreme, kaygı  gibi belirtiler yaşamak.), Bu belirtilerin 3 tanesinin olması  kişiye bağımlı demek için yeterlidir.

BAĞIMLILIK YAPAN BAZI MADDELER Sigara (Nikotin) Esrar Eroin Kokain Kafein Alkol Uçucu maddeler Bonzai Ecstasy Morfin Diazem, xanax gibi ilaçlar LSD

ÇOCUĞUNUZUN MADDE KULLANMASINI ÖNLEMEK İÇİN NELER YAPABİLİRSİNİZ?

ÖNLEME: OKUL ÖNCESİ DÖNEM Doğru model olun. Hem kendi başına hem de bir başkasının vereceği ilacı almamasını öğretin Kendi sağlık ve öz bakımına ilişkin eylemlerini övün.

ÖNLEME:OKUL ÇAĞI Sağlıklı olmanın önemini gündeme getirin Sigara ve alkolün zararlarından bahsedin Reklamlarda satış için izlenen yolları, kar amacıyla yapılan yanlışları anlatın “Hayır” demeyi öğretin

ÖNLEME:ERGENLİK DÖNEMİ Ergenlik dönemi özelliklerini iyi tanıyın, madde bağımlılığı için dönemin riskli olduğunu ancak her ergenin madde kullanmayacağını bilin. Arkadaşları arasındaki grup dinamiklerine dikkat edin. Sorumluluk alması için destekleyin, görevler verin. Davranışlarındaki ani değişimlere karşı duyarlı olun.

ÖNLEME:ERGENLİK DÖNEMİ Kurallarınızda tutarlı olun Spor ve diğer sosyal faaliyetlere yönlendirin. “Hayır” demeyi öğretmeye devam edin. Arkadaş baskısına karşı nasıl tepki verileceğini öğretin Sorunlarının farkında olun Sorunlarını çözmek için farklı yollar olduğunu öğretin Bağımlılığın ömür boyu süren bir hastalık olduğunu anlatın

YANLIŞ DOĞRU Herkes bağımlı olabilir. Yalnız iradesiz kişiler bağımlı olur. Bağımlılıktan kurtulmak mümkün değildir. “Bir kere denemekten bir şey olmaz” “Ben bağımlı olmam” Esrar bağımlılık yapmaz. Bağımlılığın irade ile ilgisi yoktur. Kimse “ben bağımlı olacağım” diye yola çıkmaz. Bağımlılık tam olarak iyileşmez ama düzelir. Bağımlılık, ömür boyu süren bir hastalık olarak kabul edilmelidir. Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla bağımlı olunur.Bağımlılığın ilk adımı, bir kere kullanmaktır. Herkes bağımlı olabilir. Kimyasal ya da doğal; uyarıcı ya da uyuşturucu her madde bağımlılık yapar.

MADDE KULLANAN KİŞİYİ FARKETME YOLLARI Bir çocuğun madde kullanıp kullanmadığını anlamak kolay değildir. Özellikle kullanımın erken evrelerinde bunu anlamak çok daha zor olabilmektedir. Belirtilerin çoğu ergenlik dönemine özgü özelliklerle benzerlik göstermektedir. Bu yüzden çocuğu hiçbir koşulda etiketlemeden, uzmanlarla eş güdüm içinde çalışılmalıdır.

MADDE KULLANAN KİŞİYİ FARKETME YOLLARI Dikkati yoğunlaştırmada güçlük çeker. Sözel iletişiminde farklılaşma (arkadaşlarıyla konuşurken saklı, kodlu bir dil kullanma ya da tutarsız konuşma, uygunsuz sözler söyleme) gözlenebilir. Hafif uykulu, halsiz ve yorgun gözükebilir, dikkat eksikliği başlayabilir. Daha sinirli olabilir, öfke patlamaları görülebilir. Okula devamı azalmaya, başarısı düşmeye başlar. Kendisine olan özeni azalabilir, çevre ve arkadaşlar eski önemlerini yitirebilir. Okuldaki arkadaş grubu değişebilir.

MADDE KULLANAN KİŞİYİ FARKETME YOLLARI (2) Gürültüye hassaslık,aşırı uyuma veya gözbebeklerinin iyice küçülmüş olması önemli bir veri olabilir. Aşırı doz halinde ise gözbebekleri genişler. Tatlı yeme isteği esrarın, sürekli su içme isteği ise amfetaminlerin habercisi olabilir. El, yüz ve giysilerde boya ve lekeler görülebilir. Yeme alışkanlığı bozulabilir (az ya da çok yeme) Bulantı, kusma, terleme, gözlerde kanlanma görülebilir. Kas ve eklem ağrıları, kramplar görülebilir. Ciltte renk değişiklikleri, iğne izleri görülebilir. En kesin yöntem kan , idrar,saç testleridir.

MADDE KULLANAN ÇOCUĞA NASIL YAKLAŞACAĞIZ? Sorunu küçümsemeyin (Benim ailemde böyle şey olmaz) Ön yargılarınızın farkında olun Bilgi sahibi olun (Bu konuda benim de bilgim yok, gel beraber öğrenelim) Açık, samimi ve inandırıcı olun (Beraber çözelim) Konuşması için fırsat verin Genellemeler yapmaktan kaçının Söylediklerine ani tepki vermeyin Korkularınıza dayanarak konuşmayın Merakı arttırmayın (Şu maddenin de şöyle etkileri varmış,sen biliyor musun?)

MADDE KULLANAN ÇOCUĞA NASIL YAKLAŞACAĞIZ? (2) Eğer çocuk maddenin etkisi altında ise, onunla bu durumda konuşmayın, yararı olmaz. Kendinizi hazır hissetmeden (ön yargılardan uzaklaş, konu hakkında bilgilerini güncelle, uygun iletişim becerilerini hatırla v.b.)onunla konuşmayın Onu etiketlemekten kaçının çünkü; bağımlı olarak etiketlenen çocuğa yaklaşmak çok zordur. Ön yargınızın farkına varın. Böylece iletişimi aksatma olasılığını azaltırsınız. Öfke duyabilirsiniz ; sakinliğinizi korumaya çalışın.

ACİL DURUM NEDİR NE YAPILMALIDIR? Maddenin yüksek dozda alınması (zehirlenme,aşırı doz) Madde bulunmadığı için ortaya çıkan şiddetli yoksunluk belirtileri acil durumdur.. Acil servis numarası olan 112’yi arayın, ambulans ve doktor isteyin. Soğukkanlılığınızı koruyun Çocuğu sakinleştirmeye ve güven vermeye çalışın Ortamı sakinleştirmek için ışıkları ve gürültüyü azaltın.

ACİL DURUMLARDA… Sağlık görevlileri gelene kadar asla yalnız bırakmayın. Sakinleşmesini sağlayın, güven verici cümlelerle hitap edin. Kusması halinde solunum yoluna kaçmasını engellemek için vücudunu yan çevirin. Gelen sağlık görevlilerine, öğrenciyle ilgili bilgiler verin. Kullanıcının yanında gördüğünüz toz, tablet ya da diğer şeyleri toplayın ve sağlık ekibine verin. Enjektör gibi delici ya da kesici aletler var ise bunları toplarken çıplak elle dokunmamaya ve kendinize zarar vermemeye dikkat edin.

BAŞVURULACAK YERLER Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi AMATEM Kliniği-395 95 95 A.Ü.Tıp Fakültesi -310 33 33 Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi-202 44 44 Ankara Barosu Gelincik Kadın ve Çocuk Merkezi-444 43 06 Çankaya RAM-466 67 76