Üst Düzey Zihinsel Beceriler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Öğretim Etkinlikleri Modeli
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
PROGRAM TASARIMI
Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme. Değerlendirme; Öğrencilerin öğrenme durumlarını, ilgi ve yeteneklerini keşfetmeye yardımcı olur. Öğrencilerin.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Proje, Performans Değerlendirme
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
TÜRKÇE DERSİ İLE HEDEFLENENLER.
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Temel Kavramlar ve İlkeler
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
TEKNO FARKLILAŞTIRMA Ideal 2015 Amasya Üniversitesi Kasım 2015.
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Uzaktan Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Probleme Dayalı Öğrenme
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Tasarımı Analiz.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Dereceli Puanlama Anahtarı
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
21. YY BECERİLERİ.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Üst Düzey Zihinsel Beceriler Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Üst Düzey Zihinsel Beceriler Öğrencilerden göstermesi beklenen üst düzey düşünmeler, alt düzey düşünmelerden farklılık gösterirler. Alt düzey düşünmeler genellikle şu özelliklere sahiptir: Daha çok hatırlama ya da ezberleme gerektiren davranışları içerirler. Öğrenciden öğrenciye değişmeyen doğru yanıtlara sahiptirler. Klasik ölçme araçları ile ölçülürler. Soruyu hazırlayan ve puanlama yapan kişinin uzman olmasını gerektirmez. Kısa zaman diliminde gelişebilen davranışlarla ilişkilidirler. Sonuç, sürece göre daha önemlidir.

Üst düzey zihinsel beceriler ise farklı özelliklere sahiptir Üst düzey zihinsel beceriler ise farklı özelliklere sahiptir. Öğrencilerin gerçek yaşamda başarılı olmasında etkili olan davranışlar pek çok bilgi ve becerinin birleşimini içerdiğinden, bu birleşimi oluşturan parçaların her birinin tek tek tanımlanması mümkün olmamaktadır. Çünkü beceriler birden çok bilgiden oluşan, yetenekler de birden çok bilgi ve beceriden oluşan farklı ve yeni yapılardır.

Üst düzey zihinsel beceriler, bireyin yeteneğini sergilerken kullandığı bilişsel, duyuşsal ve devimsel özelliklerin bütünü olarak adlandırılabilir. Bireyin birden fazla beceriyi, kendi bireysel özellikleriyle ilişkilendirerek kullanması “üst düzey zihinsel beceri” olarak adlandırılmıştır. Üst düzey zihinsel becerileri tartışmadan önce bilgi – beceri ve yetenek arasındaki ilişkilere bakmak gereklidir.

Bilgi ve beceri olarak iki alt boyuta ayrılan erişi kavramı, Haladyna (1997) tarafında alanyazına tanıtılmıştır. Erişi, bilgilerin ezberlenmesi ve aşina olunan durumlarda kullanılmasını ifade eder. Bilgi boyutu öğrencinin ders içeriğini tanıması, hatırlaması süreçlerini içerirken beceri boyutu ilgili bilgilerin bir araya getirilerek kullanılmasını ifade eder.

Öğrenci başarısında bir diğer kavram ise yetenektir Öğrenci başarısında bir diğer kavram ise yetenektir. Yetenek, becerilerden daha karmaşık bir yapıdır. Birden çok becerisinin ve bilginin (ilgili olanların) uygun bir şekilde bir araya getirilip kullanılmasını anlatır. Yetenekler, problem çözme, eleştirel düşünme, yaratıcılık, empati kurma gibi üst düzey zihinsel becerilerin kullanımını gerektirir.

Beceri ile yetenek arasındaki temel fark Kutlu, Doğan ve Karakaya (2014) tarafından beceri bilgi düzeyi öğrenmelerle bu öğrenmelerin aşina durumlarda kullanılmasını anlattığı; yeteneğin ise bilgi ve becerinin özümsenip yeni durumlarda kullanılmaları olduğunu belirtmektedir.

Öğrencinin bir davranışının üst düzey olabilmesi için; -birden çok bilgi ve beceriyi içermesi, -ölçülmesinde kullanılacak soru yapılarının bireylere göre değişen yanıtları gerektirmesi, -uzun zaman diliminde gelişen öğrenme çıktılarının ölçülmesini gerektirmesi, -bilişsel duyuşsal ve devinimsel özelliklerin bir arada kullanılması gerekir (Kutlu, Doğan ve Karakaya, 2014).

Kaynakça Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher-order thinking. USA: Allyn & Bacon. Kutlu, Ö., Doğan, C. D., & Karakaya, İ. (2014). Ölçme ve Değerlendirme: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem Akademi