MEDYA OKUR YAZARLIĞI EĞİTİMİ
TV İzleme Sıklığı
Türkiye’ de (RTÜK – 2018 ) TV izleme oranı günde 3 saat 34 dk (RTÜK, 2018) 2006 da ise 5 saat 6 dk Yıllara göre azalma var Hafta sonu TV izle saati artmakta Bir yılın %15 (55 günü) TV karşısında geçiyor Eğitim düzeyi arttıkça TV izleme sıklığı azalmakta En çok 45 yaş ve üzeri Kadınlar daha fazla
Program Tercihleri En çok Haberler ve Yerli diziler izleniyor Primetime izlenme 18:00-21:00 21:00 – 24:00 Yaş ilerledikçe haberlerin izlenme süresi artıyor Dizi ve kuşak programlarını daha çok kadınlar izliyor Spor ve açık oturum programlarını ise daha çok erkekler izliyor En çok kadın uşağı programından rahatsızlık duyuluyor
Program Tercihleri Dizilerde rahatsız eden faktörler Haberlerde rahatsız eden faktörler
Medya Okur Yazarlığı Eğitimi 80’ li yıllar medya araçlarındaki dönüşüm eğitim politikalarını da etkiledi Korumacı Yaklaşım Uzak durma Medyanın kötülüklerinden Koruma Kaçınma Bireyler savunmasız Ne yapacaklarını bilmeyen kitle Ne yapacakları konusunda rehberlik alırlar- yönlendirilirler Birey tamamen pasif Karar medya organlarına/ politikacılara ait Eleştirel Yaklaşım Medya kanallarında artış Koruyamama Bireye sorumluluk verme İyi/kötü kendi kararı - ayırt edebilme Gizli / örtük anlamı anlayabilme Gerekirse medya kuruluşu ile iletişime geçme / yayını değiştirme Birey tamamen aktif Karar bireye ait
Dünya’ da Medya Okuryazarlığı Eğitimi İngiltere Kamu ve özel kuruluşlar Sivil Toplum örgütleri Eğitim Bakanlığı – Vatandaşlık dersi kapsamında Öğretmen/ öğretmen adayı eğitimi Hizmet öncesi ve hizmet içi Fransa Kamu ve sivil toplum kuruluşları Fransa Milli Eğitim Bakanlığı 1983 yılında Öğretim ve Medya Bilgileri Arasında Bağlantı Merkezi (CLEMI) –bilinçli medya kullanımı çalışmaları Bazı derslerin içine yerleştirilmiştir
Dünya’ da Medya Okuryazarlığı Eğitimi Rusya Seçmeli dersler Başka derslerin içine entegre Öğretmen eğitimi ABD 1990 yılların başları Ayrı bir ders Sağlık çalışanlarının uyarıları dikkate alınarak hazırlanmış bir program Daha çok korumacı bir yaklaşım Sivil toplum örgütleri bilgilendirme çalışmaları
Dünya’ da Medya Okuryazarlığı Eğitimi Kanada 1960 lı yıllara dayanır – Ekran Eğitimi (Screen Educaiton) Demokratik toplum geliştirme Eleştirel düşünmeyi geliştiren bir eğitim modeli Medya okuryazarlığı becerisi olarak ele alma Tüm eğitim kademelerinde önemli ABD popüleritesinden kurtulma Avustralya 8. sınıftan 12. sınıfa kadar İlkokulda ise diğer derslere entegre İlgili branş öğretmenince verilir Amaç eleştirel düşünen medya tüketici oluşturma
Dünya’ da Medya Okuryazarlığı Eğitimi Türkiye Özel kanalların artması ve RTÜK Korumacı yaklaşım 2004 yılı ders önerisi - RTÜK MEB Talim Terbiye Kurulu – Akademik Çalışmalar 2006 yılı pilot çalışmaları Öğretmenlerin eğitimi 2007 yılı – İlköğretim İkinci Kademe - Seçmeli ders 2017-2018 – Ortaokul 7-8. sınıflar Seçmeli ders
Kaynaklar RTÜK (2018). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması Raporu. Semiz, L. (2013). Ortaokul öğrencilerinin medya okuryazarlığı Yeterlikleri ve medya okuryazarlığı dersini yürüten Öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.