BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Advertisements

Program Geliştirme Modelleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ ve
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Performans Değerlendirme
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
Psikolojide Araştırma Yöntemleri
ÖRNEKLEME.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ÖĞRETİM PLANI 1. Amaçlar Niçin Öğretelim? 2. İçerik Ne öğretelim?
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
MUHTEVA…Ne öğretelim?.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
4. HAFTA Geçerlik, Güvenirlik ve Etik Kavramları
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Yrd.Doç.Dr.Hamide Deniz GÜLLEROĞLU

Ölçme Nedir? Ölçme; Belli bir özelliğin gözlenmesi, gözlemlerin sayı ve sembollerle ifade edilmesidir. Niteliklerin sayı ve sembollerle eşlenmesidir. Ölçmenin konusu, objelerin kendileri değil onların dikkate alınan özellikleridir. (Tekin, 1996; Turgut, 1997). Nitelikler Sayılar ve Semboller Eşleme Kuralı

Değerlendirme Nedir? Değerlendirme; tek başına fazlaca bir anlam taşımayan ölçme sonuçlarını, bir ölçüte ya da ölçütler takımına göre anlamlı ve yorumlanabilir hale getirme sürecidir. Sıklıkla değerlendirme, bir karar ile sonuçlandırılır. (Tekin, 1996; Turgut, 1997).

Ölçme Türleri Doğrudan Ölçme Doğrudan gözlenebilir özelliklere yönelik ölçmelerdir. Herhangi bir ölçme aracına ihtiyaç duyulmaksızın, duyulara dayalı olarak yapılabilir. Dolaylı Ölçme Örtük/Gizil özelliklere yönelik ölçmelerdir. Bu özelliklerin gözlenebilir karşılıkları (göstergeler) üzerinden yapılır. Genellikle uygun ve uygulanabilir bir ölçme aracına ihtiyaç duyulur. Türetilmiş Ölçme En az iki özellik aracılığı ile tanımlanmış yani türetilmiş özelliklere yönelik ölçmelerdir. Türetme, genellikle dolaylı ölçülebilen özelliklere göre yapılır. (Tekin, 1996; Turgut, 1997; Baykul, 1999)

Ölçek ve Ölçekleme Ölçek; Sistematik bir ölçme aracı, Bir değişkenin eşleştirildiği sayı ya da sembollerin kümesinin karakteristiği anlamlarını taşımaktadır. Ölçekleme; Gözlenen bir özelliğin ya da değişkenin ölçme sonucu olarak eşleştirileceği değerleri belirleme işlemi.

Ölçek Düzeyleri Hiyerarşik olarak en fazla bilgi veren ölçek düzeyinden başlayarak dört ölçek düzeyi tanımlanmıştır: Oranlı Eşit Aralıklı Sıralama Sınıflama

Değerlendirme Türleri Belirlenen ölçüte göre değerlendirme türlerini ikiye ayırabiliriz: Mutlak Değerlendirme Bağıl Değerlendirme

Grup değerlerin bilinmesine gerek duyulmaz. Mutlak Değerlendirme Değerlendirme ölçütünün gruptan elde edilen ölçme sonuçlarından bağımsız olarak belirlendiği değerlendirme biçimleridir. Grup değerlerin bilinmesine gerek duyulmaz. Kesme puanına/puanlarına göre değerlendirme Maksimum puana göre değerlendirme

Grubun ölçme sonuçlarının tamamının bilinmesini gerektirir. Bağıl Değerlendirme Değerlendirme ölçütünün grup değerlere göre belirlendiği değerlendirme biçimleridir. Grubun ölçme sonuçlarının tamamının bilinmesini gerektirir. Sıralamaya dayalı değerlendirme Ortalamaya ya da ortancaya göre değerlendirme Ortalama ve standart sapmaya göre değerlendirme Ortanca ve çeyrek sapmaya göre değerlendirme

Ölçmede Hata X = T + E Her ölçmeye bir miktar hata karışır: Ölçme hatası; gözlenen değerlerle gerçek değerler arasındaki farkı ifade eder.

Hata Türleri Sabit hata: Her bir gözlem birimine yönelik ölçmeye aynı miktarda karışan hata türüdür. Sistematik hata (Yanlılık): Gözlem birimlerine yönelik ölçmelere farklı miktarlarda karışmakla birlikte belli bir sistematiği ve kuralı olan hata türüdür. Tesadüfî hata: Gözlem birimlerine yönelik ölçmelere farklı miktarlarda karışan, sistematik olmayan ve kaynağı belirlenemeyen hata türüdür.

Güvenirlik (Reliability) ölçme sonuçlarının hatadan arınıklık düzeyidir. Örneklem güvenirliği Ölçme aracının güvenirliği Puanlama güvenirliği Puanlayıcı güvenirliği Uygulama güvenirliği

Güvenirlik Belirleme Yöntemleri Test-Tekrar Test Yöntemi Devamlılık/Kararlılık katsayısı Eşdeğer/Paralel Formlar Yöntemi Eşdeğerlik katsayısı Test Yarılama Yöntemi İç tutarlılık katsayısı Yeni Yaklaşımlar

Ölçmenin Standart Hatası (ÖSH) SEM: Ölçmenin standart hatası sd: Test puanlarının standart sapması R: Güvenirlik katsayısı Ölçmenin standart hatası; gerçek değerlerin güven aralığını belirlemede kullanılır: %68 olasılıkla: X – 1xSEM < T < X + 1xSEM %95 olasılıkla: X – 2xSEM < T < X + 2xSEM %99 olasılıkla: X – 3xSEM < T < X + 3xSEM

Geçerlik (Validity) Geçerlik; ölçme sonuçlarının, ölçme amacına uygun olarak ölçülen özellik hakkında çıkarım yapmaya elverişli olma durumunu ifade etmektedir.

Geçerlik Türleri Mantıksal Geçerlik Çalışmaları Kapsam Geçerliği Görünüş Geçerliği Deneysel Geçerlik Çalışmaları Ölçüte Dayalı Geçerlik Yordama geçerliği Yapı Geçerliği

Güvenirlik ve Geçerlik İlişkisi Ölçme sonuçları geçerli değilse güvenilir olamaz. Aksi durum mümkün.

Kaynaklar BAYKUL, Yasar (1999). Egitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulamaları. Ankara: ÖSYM Yayınları. Tekin, H.(1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara:Yargı Yayınevi Turgut, M.F. (1997) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık