Bilişim Sistemleri Değerlendirme Modeli ve Üç Örnek Olay İncelemesi Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
Advertisements

Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Component’e Dayalı Yazılım Mühendisliğinde Çözümleme Süreci “Component-Based Software Engineering Analysis” Yusuf Altunel İstanbul Kültür Üniversitesi,
Bilgisayar Mühendisi Mehmet Veysi AYATA
Yeni TTK ve Doküman Yönetim Süreçleri Nasıl Dönüştürülüyor?
Öğretim İhtiyacını Belirleme
AçIk ve Uzaktan Öğrenmede KalİTE Güvence
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
ÇALIŞMA RAPORU GİRİŞ KALİTE KONTROL FAALİYETLERİNİN DIŞ KAYNAK KULLANIMI İLE GERÇEKLEŞTİRİLMESİ HAZIRLAYAN : Hakan KORKMAZ.
İÇERİK İhtiyaç Amaç Yazılım Emniyeti Yaşam Döngüsü Süreçleri Sonuç
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
OHSAS NEDİR? FİRMA ADI.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
Development of Tools and Guidelines for the Promotion of the Sustainable Urban Wastewater Treatment and Reuse in the Agricultural Production in the Mediterranean.
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
Doç.Dr. İnayet Pehlivan AYDIN
Öğretim Tasarımı
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu DİPLOMA EKİ PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (KAZANIMLARI) DİPLOMA EKİ EĞİTİM SEMİNERİ Dönemi Bologna Sürecinin Türkiye’de.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI POLITICS.
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
ISLD 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD 5141.
YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Ü., İ şletme Bölümü, YNT/YNTZ 5141.
/ 141 Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk University Medical Faculty, Erzurum QUALİTY CIRCLES
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi Projesi Improving.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HO Ş GELD İ N İ Z… 20 Mayıs 2004 ÜS İ SUNUMU HO Ş GELD İ N İ Z… 20 Mayıs 2004 ÜS İ SUNUMU Vestel Şirketler Grubu AR-GE Koordinatörü İHSANER ALKIM.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
Örgütsel bilgi kullanımı
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Maltepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
SU MİKROBİYOLOJİSİ LABORATUVARLARINDA METOT VALİDASYONU
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
(Proje Yönetimi ve Danışmanlık Metodları)
Spor ve Etkinlik İçin Pazarlama Eylemleri (Çabaları)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
Toplam Kalite Yönetimi
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
SQL Server 2008 ile Verileriniz Daha Güvenli Selçuk UZUN Yazılım Geliştirme Teknolojileri Yöneticisii Microsoft Türkiye.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNE YAPILAN HASTA ŞİKÂYETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ SAĞLIKTA PERFORMANS VE KALİTE DERGİSİ - 3. SAYI Uzm. Fzt. Duygu KIRGIN.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Yazılım Mühendisliğine Giriş YYurtaY. Ders İçeriği o Yazılım mühendisliğine giriş, o Yazılım mühendisliği ve etik, o Yazılım mühendisli ğ inin önemi ve.
Sistem Analizi ve Tasarımı
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Yazılım Mühendisliği Standartları
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Emine ÜNALIR Ege Üniversitesi
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
Dereceli Puanlama Anahtarı
Değerlendirme Çalışması Raporlama
SÜREÇLERİN BELİRLENMESİ VE TANIMLANMASI
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Sunum transkripti:

Bilişim Sistemleri Değerlendirme Modeli ve Üç Örnek Olay İncelemesi Dr Bilişim Sistemleri Değerlendirme Modeli ve Üç Örnek Olay İncelemesi Dr. Sevgi Özkan Prof. Dr. Semih Bilgen Enformatik Enstitüsü Orta Doğu Teknik Üniversitesi Şubat 2006

İçerik Motivasyon Literatür Araştırması Bilgi Sistemleri Etkiliği Kavramsal Modeli ve Ölçüm Metodu Örnek olay uygulamaları Sonuçlar I will follow the same structure with the thesis and the paper we have provided you. Each of these topics correspond to each of the chapters of the thesis. Semih Hocaya soracağım: evaluation ≡ assessment ≡ measurement şeklinde bir açıklama yapılsa uygun olur mu? Yani bu üçü interchangably kullanılacak denilebilir mi? PB-ISAM’ı nasıl okuyacagım? Acaba proposed model demek spell etmekten daha mı iyi olur?

Motivasyon ve Literatür Araştırması Bilgi sistemleri yönetiminin en önemli on sorunundan birisi “bilgi sistemleri etkililiğinin değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi”dir. Bilgi sistemleri başarısı, bilgi sistemleri değerlendirilmesinde önemli temellerden biri olarak kabul edilmektedir. Öte yandan, bilgi sistemleri etkililiği, tanımlanması ve değerlendirilmesi imkansız olarak kanıtlanmıştır. Sebepler: değerlendirme’nin doğası gereği insan aklına, tarihine, kültürüne bağlı öznel bir iş olması bilgi sisteminin örgütsel başarıdaki işlevinin güç farkedilmesi ve diğer etmenlerden ayırt edilmesinin zor olması

Motivasyon ve Literatür Araştırması (2) örgütsel başarı, etkili bir bilgi sistemi ile doğru orantılı olarak ilgilidir; ve bilgi sistemlerinin sürekli iyileştirilmesi döngüsünün geribildirimi için değerlendirme önemli bir gereksinimdir; ve bu iyileştirme genel örgütsel başarıya doğrudan etkililik olarak yansımaktadır.

Motivasyon ve Literatür Araştırması (3) “Nasıl bir insanın sağlığını ya da başarısını ölçmek için çeşitli ölçümler gerekiyorsa, bir örgütün sağlığını ya da başarısını ölçmek için de çeşitli ölçümler gerekir” Bu çalışmaları yönlendirecek standardize edilmiş bir değerlendirme mekanizması ile departman, sistem, kullanıcı ve örgütten bağımsız sistematik ölçümler gerekmektedir. Örgütlerin, bilgi sistemlerini değerlendirme çabalarına destek olacak etraflı ölçüm çerçevelerine gereksinimleri vardır.

Motivasyon ve Literatür Araştırması (4) “Etkililik” kavramı, bilişim sistemleri, yazılım mühendisliği ve bilişim teknolojileri bağlamında incelenmiştir. Araştırma sonucunda, bilgi sistemlerine özgü 13 temel prensip belirlenmiştir. Bunlar, bilgi sistemleri değerlendirilmesinde hem teorik hem de pratik uygulamalarda yol gösterici olabilecek saptamalardır.

Bilgi Sistemi Etkiliği Değerlendirilmesinde yol gösterici 13 ilke Bilgi sistemleri değerlendirme çalışmalarında: “İnsan” elemanı mutlaka dahil edilmelidir. Temel teorilerden yola çıkılmalıdır. Kalite model ya da çerçeveleri birbirlerini bütünler nitelikte ele alınmalıdır. Etkililik değerlendirilmesi öznel; bilgi sistemi çok perspektifli ve çok boyutlu ele alınmalıdır. Sinerji hedeflenmelidir. Bilgi sistemini oluşturan parçalar birbiriyle etkileşim halinde ve bütünleşik olarak ele alınmalıdır.

Bilgi Sistemi Etkiliği Değerlendirilmesinde yol gösterici 13 ilke (2) Standartlaştırma, uygulanabilirlik ve örgüt süreçleri ile uyum hedeflenmelidir. Süreç olgunluk modeli gözardı edilmemelidir. Az karmaşıklık hedeflenmelidir. Proaktif yaklaşım önemlidir. Bilgi sistemleri örgütün bir parçası olarak ele alınmalıdır. Örgütsel etkililik ile bilgi sistemi ekililiği arasındaki paralellikler gözlemelidir. Bilgi sistemleri arasındaki etkileşimler gözardı edilmemelidir.

Bilgi sistemleri etkililiği kavramsal modeli ve ölçüm metodu Bu çalışma, bilişim sistemlerinin değerlendirilmesinde (1) İnsanlar, (2) Kaynaklar ve (3) Hizmetler üçgenini oluşturan süreçlerin ayrı ayrı değerlendirileceği yeni bir yaklaşım önerisi getirmektedir.

Bilgi sistemleri etkililiği kavramsal modeli ve ölçüm metodu (2) İnsanlar Hizmetler Kaynaklar içindir kullanır kullanılır Bilgi Sistemi Sınırı Örgüt Sınırı Diğer bilgi sistemleri ile etkileşimler Dış Etkenler Etkililik değerlendirilmesi için önerilen bilgi sistemleri kavramsal modeli

Bilgi sistemleri etkililiği kavramsal modeli ve ölçüm metodu (2) Modelin her bir ayağı (İnsanlar, Kaynaklar ve Hizmetler) geniş bir literatür taraması sonucu önerilen süreçler ile değerlendirilmektedir. Değerlendirme herbir sürecin olgunluğunun belirlenmesi şeklindedir. Örgütsel kalite/performans değerlendirilmesi, CMM, CobiT, ve diğer ölçüm yaklaşımlarına benzer şekilde tanımlanmış 5 olgunluk seviyesi etrafında değerlendirme yapılmaktadır.

Bilgi sistemleri etkililiği kavramsal modeli ve ölçüm metodu (3) Herbir süreç altında hedefler önerilmiş, ve sürecin olgunluğunun işareti sürecin hedeflerine yakınlığı olarak düşünülmektedir. Bunlar kesin ya da nihai değildir. Bu çalışmada, bu önerilen ölçüm metodununun uygulanması ve dolayısıyla önerilen kavramsal modelin kullanılabilirliğininin test edilmesi hedeflenmektedir.

Kavramsal modelin 3 temel parçasının değerlendirilmesi için öngörülen süreçler (Eng.) Component of the conceptual model assessed with the processes People P1 Definition of the IS organisation and relationships P2 Education and training of users P3 Provision of assistance and advice to IS users Resources P4 IS interactions P5 Configuration management P6 Performance and capacity management P7 Operations management Services and benefits P8 Continuous Service P9 Change management P10 Monitoring services

Kavramsal modelin 3 temel parçasının değerlendirilmesi için öngörülen süreçler Modelin parçası Ölçülecek süreçler İnsanlar P1 Bilgi teknolojisi organizasyonunun ve ilişkilerinin tanımlanması P2 Kullanıcıların eğitimi P3 Kullanıcılara destek verilmesi ve öneri sunulması Kaynaklar P4 Bilgi sistemlerinin etkileşimi P5 Tesis ve ekipman yönetimi P6 Performans ve kapasite yönetimi P7 Operasyon yönetimi Hizmetler P8 Hizmet sürekliliğinin sağlanması P9 Değişiklik yönetimi P10 Hizmet süreçlerin izlenmesi

Bu değerlendirme önerisi, hem kavramsal model hem de ölçüm metodu, literatür araştırmasında belirlenen 13 prensip çerçevesinde yapılmıştır. Modelin her parçasının ve bunlara karşılık gelen değerlendirme süreçlerinin, literatür ataştırması ile nasıl örtüştüğü [Özkan, 2006] çalışmasında etraflıca tartışılmaktadır.

Örnek olay uygulamaları ve sonuçlar Bu ölçüm metodu, 3 örnek olay üzerinde uygulanmıştır: A. Özel bir yazılım ve elektronik sanayi anonim şirketi, B. Bir devlet bankasının bilgi teknolojileri departmanı ve C. Bir devlet üniversitesinin bir bilgi sistemi grubu.

Örnek olay uygulamaları ve sonuçlar (2) Üç uygulama sonucunda, kavramsal modelin geçerliliği ve ölçüm metodunun uygulanabilirliği doğrulanmıştır. Hem pratikte kullanılabilecek hem de teorik araştırmacılara yön gösterecek sonuçlara varılmıştır.

Kaynakça Özkan, S. (2006) PB-ISAM: A Process Based Framework for Information Systems Effectiveness Assessment, Doktora Tezi, Bilişim Sistemleri, Enformatik Enstitüsü, ODTÜ, Ankara. Özkan, S. (2005) All Together Now: Merging Information Technology Quality and Other Business Performance Management frameworks Cutter IT Journal The Journal of Information Technology Management, Vol.18, No.3, pp. 16-20 March ISSN: 1522-7383

Teşekkür ederim. sozkan@ii.metu.edu.tr