İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI
İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak öğrencilerin ihtiyaçlarına ve amaçlarına uygun olarak algılandığında anlamlı öğrenme gerçekleşir.
.Öğrenme, tehdidin ve hata yapma korkusunun olmadığı özgür ve demokratik bir ortamda gerçekleşir. Öğrenme, öğrencinin kendisi tarafından başlatıldığında ve öğrencinin hem bilişsel hem duyuşsal, hem psikomotor yönlerini içerdiğinde anlamlı ve kapsamlı olur. En yararlı öğrenme, öğrenmeyi öğrenmedir.
Öğrenci değerli ve önemlidir. Öğrencinin kendini algılayış biçimi önemlidir. İnsanın en önemli güdüsü kendini gerçekleştirmedir. İnsan hem aktif, hem de reaktif bir varlıktır.
BENLİK BİLİNCİ(ROGERS) Benlik kavramı (kendilik kavramı) ve özben Benlik : Kişinin kendi özünü algılama biçimidir. Bu bilinç daha çok çevreyle etkileşimler sonucunda gelişir Özben: Bireyin gerçek benliğidir. Yeme, içme, diğer fizyolojik ihtiyaçlar ve içsel yaşantılar gibi…
ROGERS İnsanda ; GERÇEK BENLİK ve İDEAL BENLİK var.
GERÇEK BENLİK (BENLİK TASARIMI VE BENLİK BİLİNCİ) Bireyin yaşantılarına bağlı olarak geliştirmiş olduğu, kendisine ilişkin algısıdır. Ör: Ben iyi bir matematikçiyim zira lisede matematikten hep yüksek notlar alıyordum.
İDEAL BENLİK(BENLİK TASARIMI) Bireyin ulaşmak istediği konuma ilişkin algısıdır. Ör: Ben geleceğin matematikçisi olabilirim.
Gerçek Benlik; - Ben neyim? - Ben ne yapabilirim? İdeal Benlik - İlerde neler yapabilirim? - Hayattan ne istiyorum?
ROGERS ÖZSAYGI = GERÇEK BENLİK – İDEAL BENLİK Fark ne kadar fazlaysa öz saygı o kadar düşük, Fark ne kadar azsa, öz saygı o kadar yüksektir.
AYNA TEORİSİ : Başkaları beni nasıl görüyorsa ben oyum.
Maslow ‘un ihtiyaçlar hiyerarşisi teorisi Bireyin hiyerarşik bir şekilde giderilmesi gereken ihtiyaçları vardır.
( Kendini gerçekleştirme )