EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Advertisements

Türkiye'deki Okullarda Mükemmelliği Artırmak Dünya Bankası Haziran
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI03 Performans yönetimi ve bütçelemede.
TÜRKİYE’DE İŞGÜCÜ PİYASASININ YAPISAL ÖZELLİKLERİ
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
Sosyal koruma harcamalarının izlenmesinde uluslararası olarak kullanılan iki yöntem bulunmaktadır. Bunlardan birincisi AB’nin kullandığı ESSPROS ikincisi.
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
Toplumsal Cinsiyet: GÜNDEM
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
Çocuklara ve Gençlere Yönelik Sosyal Politikalar
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
MİHRİ HATUN ANAOKULU HAZİRAN 2013
Mesleki ve Teknik Eğitimin Bugünkü Durumu ve Sorunlar
KARS İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLİNTARİHİ 2 …..Binada ………..m 2 alanda …….Kat…….Oda İLİN COĞRAFİ DURUMU 3.
ADAPAZARI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
T.C. BOLU VALİLİĞİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ. T.C. BOLU VALİLİĞİ 2013 Yılı Yatırım Ödenekleri2013 Yılı Yatırım Ödenekleri İlkokul –Ortaokul - Anaokulu.
Okul Öncesi Eğitimden İlköğretime Geçiş.
İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
5. İzmir İktisat Kongresi, 31 Ekim 2013 İçerici Kalkınma Politikaları Kritik bir müdahale olarak Erken Çocukluk Eğitimi William Wiseman Dünya Bankası Finansman.
Büyük Oluklu. Büyük Oluklu OKULLARIN GENEL DURUMLARI.
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
Misyon :Akkuş İlçesinde Eğitim- Öğretim hizmetinden yararlananlara nitelikli, kaliteli eğitim hizmeti sunmak. -Akkuş İlçesindeki tüm okulları tam donanımlı.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
AÇLIK SINIRI:1393 TL YOKSULLUK SINIRI:4403 TL Kaynak: DİSK-AR, IMF veritabanı KİŞİ BAŞINA MİLLİ GELİR:2127 TL.
Misyon: Örgün öğretimde yeteneğine göre öğrencilerimizi yönlendirebilme, yaygın eğitimde sektörlerin ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirmek, Okul öncesi.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. ÖZELLİKLE KIZ ÇOCUKLARININ OKULA DEVAM ORANLARININ ARTTIRILMASI HİBE PROGRAMI.
KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMASI İÇİN YAPABİLECEKLERİMİZ VAR !
TC SAKARYA ÜNİVERSİTESİ İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ ÖĞR.GÖR.İBRAHİM GÜLTEKİN 2016.
İLÇEYİ TANITAN BİR GÖRSELLİK. SUNULAR HAZIRLANIRKEN EĞİTİM SİSTEMİ DOĞRULTUNDA İLKOKUL, ORTAOKUL,İMAMHATİP ORTAOKULLARI,İMAMHATİP LİSELERİ İLE İLGİLİ.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
Malta ve Eğitim Sistemi
“Çinlilerin eğitime ilişkin çok yüksek beklentileri var
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
BÜTÇE TEKLİFİ HAZIRLAMA KLAVUZU
Kamu Okulları ve Özel Okullar:
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
EĞİTİM FİNANSMANI ve OKULDA KAYNAK YÖNETİMİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
PISA Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı.
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 ŞUBAT AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
OCAK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 MAYIS AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 NİSAN AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
Şakir ÇINKIR, Funda NAYIR
Prof. Dr. Ahmet Çamsarı Mersin Üniversitesi
Karşılaştırmalı Eğitim
ARDAHAN MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
İSTATİSTİKLERLE ÇOCUK
TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ —Nüfus artışı yüksektir — Genç nüfus fazladır. — Aktif nüfus fazladır.(çalışabilecek nüfus). Çalışma çağındaki nüfustur.
2017 İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİM KURUMLARI BURSLULUK SINAVI
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
2018/’19 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAŞINDA EĞİTİM SEN GENEL MERKEZİ
Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları
«TEOG’un Kaldırılması Lazım»
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
LİSELERE GEÇİŞ SİSTEMİ
Levent ŞAHİN, Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi
AÇIK İLKÖĞRETİM OKULUNUN GELECEĞİ
Elektronik-Ticaret’te Arama Motoru Optimizasyonu ve Sosyal Medya
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ Eğitim Politikaları Analizi Doç. Dr. Kazım ÇELİK Ali TOSUN Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enst. Doktora Öğrencisi

Konu Akışı A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 1. Cinsiyet A. 2. Bölgesel Farklılıklar A.3. Eğitim Bütçesi A. 4. Aile Altyapısı A.4.1. Ebeveynlerin eğitim durumu A.4.2. Ailedeki çocuk sayısı A.4.3. Gelir Düzeyi B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği B.1. Eğitime Ayrılan Finansal Kaynak B.2. Okullaşma Oranları B.3. Öğrenme Ortamları

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 1. Cinsiyet  Ancak PISA'nın 2015 yılı sonuçlarında, cinsiyete dayalı başarı farkı incelendiğinde: kız öğrenciler okumada erkek öğrencilere kıyasla en az 25 puan ileride, matematikte ise en az 7 puan geride bulunuyor. Fende ise erkek ve kız çocukları aynı performansı gösterdiği görülmektedir. Ferreria & Gignoux, 2010 TÜİK 2017 (6 Mart 2018 tarih 27594 sayılı yayın) Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2015 yıl sonu verilerine göre de, Türkiye'de 25 yaşının üstündeki 100 kişiden 5'i okur yazar değil. Ancak bu oran cinsiyet olarak ayrıştırıldığında 25 yaşından büyük 10 kadından 1'inin okur yazar olmadığı görülüyor. ERG 2016-2017 İzleme Raporu

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 2. Bölgesel Farklılıklar Kaynak: Ferreria & Gignoux, 2010 Kaynak: Ferreria & Gignoux, 2010 Bölgeler arasında farklılık olmakla birlikte özellikle kız çocuklarının okula erişiminde ciddi fark olduğu görülmejtedir. Kaynak:Ferreria & Gignoux, 2010

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 2. Bölgesel Farklılıklar MEB istatistik 2018

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A.3. Eğitim Bütçesi Yıl MEB Bütçe Ödeneği (TL) 2014 55 704 817 610 2015 62 000 248 000 2016 76 354 306 000 2017 85 048 584 000 2018 92 528 652 000 Kaynak: Milli Eğitim İstatistikleri 2017-2018 2018 Yılı Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin ekonomik sınıflandırmaya göre dağılımı Toplam Bütçe 92 528 652 000 Toplam Bütçeye Oranı Personel giderleri 63 503 243 000 % 68 Sos.Güv.Kur.Dev.Pir.giderleri 9 785 948 000 % 9 Mal ve Hiz.Alım giderleri 8 693 097 000 % 8 Cari transferler 2 784 739 000 % 2 Sermaye Giderleri 7 737 121 000 % 7 Sermaye transferleri 24 504 000 % 0.2 MEB bütçesinin büyük bölümü personel giderleri (%72) ve sosyal güvenlik devlet primi giderlerine (%11) gitmektedir. Kaynak: Milli Eğitim İstatistikleri 2017-2018

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A.3. Eğitim Bütçesi TBMM’ye sunulan 2019 Bütçe Kanun Tasarısında MEB’e ayrılan bütçe rakamlarına bakıldığında, bir önceki yıla kıyasla oransal olarak artış değil, azalma olduğu dikkat çekmektedir.

Sorun okul türüne göre ödenek dağıtımındaki adaletsizlik olabilir mi? A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A.3. Eğitim Bütçesi Sorun okul türüne göre ödenek dağıtımındaki adaletsizlik olabilir mi?

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 4. Aile Altyapısı A.4.1. Ebeveynlerin eğitim durumu Ferreria & Gignoux, 2010 Ferreria & Gignoux, 2010 Annenin eğitim düzeyinin çocuğunun eğitime erişiminde etkili olduğu görülmekle birlikte kız çocukların eğitime erişimde oldukça önemli olduğu görülmektedir.

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 4. Aile Altyapısı A.4.2. Ailedeki çocuk sayısı Ferreria & Gignoux, 2010 Ferreria & Gignoux, 2010 Ailedeki çocuk sayısı arttıkça eğitime erişim güçleşmektedir.

A. Türkiye Penceresinden Eğitimde Fırsat ve Olanak Eşitliği-Eşitsizliği A. 4. Aile Altyapısı A.4.3. Gelir Düzeyi 2015 TEOG Sonuçları TÜİK, 2015 ve MEB, 2015 Yoksulluk ile sınav başarısı arasında doğrudan ilişki vardır!!!! Yoksulluk eğitimsizliği, eğitimsizlik yoksulluğu doğruyor.  Ailenin gelir durumu düştükçe çocuğun sınav başarısı da düşüyor.

B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği B.1. Eğitime Ayrılan Finansal Kaynak İlkokuldan Üniversiteye Kadarki Dönemde Öğrenci Başına Yapılan Harcama Miktarları ($) TEDMEM 2018 TEDMEM 2018 OECD ülkeleri ortalamasında ortaöğretimde öğrenci başına yapılan harcama ilkokula kıyasla daha yüksekken, Türkiye’de bu durum tam tersidir. OECD ülkeleri arasında, devletin eğitim kurumlarına öğrenci başına en az harcama yaptığı ülke Türkiye. Öte yandan GSYH'sinin yüzde 4,8'i eğitim kurumlarına ayrılan Türkiye, bu alanda OECD'nin ortalamasına çok yakın.

Eğitime tam zamanlı katılan öğrencilerin okullaşma oranları: 5-14 yaş B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği B.2. Okullaşma Oranları En belirgin düşüş Eğitime tam zamanlı katılan öğrencilerin okullaşma oranları: 5-14 yaş 16 yaş 17 yaş 18 yaş 19 yaş 20 yaş Türkiye 95 83 77 52 51 59 OECD Ortalaması 98 92 78 63 55 AB23 Ortalaması 96 94 84 67 57 TEDMEM 2018 5- 14 yaş çocukların tam zamanlı eğitime katılımları OECD ve AB23 ortalamasına oldukça yakın olduğu görülmektedir. 18 yaşında okullaşma oranında ani bir düşüş görülmektedir. Ancak 20 yaşında okullaşma oranı OECD ve AB23 ortalamasının üzerine çıkmaktadır. Sebepleri? Lise ye başlamama yada terk Zorunlu askerlik yaşı

B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği B.2. Okullaşma Oranları Çocuklar eğitim sistemlerinde yer alan eşitsizliklerin birçoğuyla örgün eğitime başladıklarında karşılaşırlar; çocuklar okul sistemi içinde ilerledikçe bu eşitsizlikler devam eder (veya artar). Çocukların erken çocukluk eğitimi alması onların örgün eğitime geçişe hazırlanmalarında ve başarılı olmalarında yardımcı olur, okul eşitsizliklerini ortadan kaldırır ve daha iyi öğrenci çıktıları elde edilmesini sağlar. Erken çocukluk eğitimi 3 yaş ve altı için hala zorunlu bir koşul değildir. 3 yaşındaki çocukların yalnızca %9’u Türkiye’de erken çocukluk ve ilköğretim öncesi eğitime kaydolmaktadır ve bu oran da %78’lik OECD ortalamasının oldukça altındadır. %39’luk OECD ortalaması ile karşılaştırıldığında ise 2 yaşındaki çocukların neredeyse hiçbiri erken çocukluk eğitimi almamaktadır

Ülke Ortalama Saat Ülke İlköğretim Ortaöğretim B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği B.3. Öğrenme Ortamları Zorunlu Eğitim Süresi Ortalamaları (İlkokul Ortaokul Toplam) Yıllık Zorunlu Eğitim Süresi(Saat) Ülke Ortalama Saat Türkiye 6 251 OECD ortalaması 7 553 AB23 Ortalaması 7 250 Ülke İlköğretim Ortaöğretim Türkiye 720 843 OECD 799 913 ERG 2017 ERG 2017 Bu veriler Türkiye’deki ders saatlerinin OECD ülkeleri ve AB22 ülkelerinden fazla olduğu varsayımının gerçek dışı olduğunu kanıtlar niteliktedir. Türkiye OECD ortalamasından 1.740, AB22 ortalamasından ise 1.457 saat daha az zorunlu ilköğretim süresine sahiptir.

B. Diğer Ülkeler ile Karşılaştırıldığında Türkiye’de Fırsat ve Olanak Eşitliği Eşitsizliği Tablolara göre her şey yolunda ise niye PISA’ da her şey yolunda değil? B.3. Öğrenme Ortamları Sınıf Başına Düşen Öğrenci Sayısı: İlkokul (Devlet) İlkokul (Özel) Ortaokul (Devlet) Türkiye 21 18 24 17 OECD 20 23 22 Öğretmen Başına Düşen Öğrenci Sayısı: İlkokul (Devlet) Ortaokul (Devlet) Türkiye 18 15 OECD 13 Tabloda sınıf mevcutlarının OECD ortalamasından çok yüksek olduğu görülmektedir. Ancak, Türkiye’de son on yılda ilköğretimde ortalama sınıf mevcudunda önemli bir azalma olmuştur. 2005 ve 2015 arasında, Türkiye’de ortalama sınıf mevcudu %16 azalmıştır ve bu oran OECD ülkelerinin yalnızca %2 olan oranıyla karşılaştırıldığında ilgili yıllar için OECD ülkeleri arasında ikinci en büyük azalma oranıdır. TEDMEM 2018

Sonuç Olarak: Türkiye penceresinden bakıldığında: Kız çocuklarının eğitime erişimi erkek öğrencilere göre oldukça dezavantajlı durumdadır. Doğu-Batı arasında oluşan eğitimde fırsat eşitliği coğrafi konumlarından kaynaklı uzaklıktan çok daha fazladır. Diğer bakanlık bütçeleri ile karşılaştırıldığında MEB’ e ayrılan bütçenin düşük oranda olduğu görülmektedir. Öğrenci başına harcamalarda İmam Hatiplere ayrılan payın diğer okul türlerine oranla çok daha yüksek olması ciddi bir eşitsizlik olarak yorumlanabilir. Aile altyapısının eğitime erişimde ciddi bir değişken olduğu görülmektedir.

Sonuç Olarak: Diğer ülkelerle karşılaştırıldığında: OECD ülkeleri arasında, devletin eğitim kurumlarına öğrenci başına en az harcama yaptığı ülke Türkiye. Ortaöğretime başlama çağında okullaşma oranında ciddi bir düşüş olduğu görülmektedir. 3 yaş ve altı okullaşma oranı OECD ortalaması % 78 iken Türkiye’ de % 9’ dur. Sınıf mevcutlarında OECD ortalamasının çok üzerinde olsa da bu anlamda en çok çaba harcayan ülkenin Türkiye olduğu görülmektedir.

TEŞEKKÜRLER…