MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Advertisements

ÖĞRENME KURAMLARI.
REKLAMCILIK Hafta 2.
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Değerler Eğitimi Özgüven.
REKLAMCILIK Hafta 5.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
REKLAMCILIK Hafta 2.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
MOTİVASYON.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
II.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞ MODELLERİ
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
IV.BÖLÜM MOTİVASYON VE İLGİLENİM
VI.BÖLÜM ÖĞRENME.
TÜKET İ C İ DAVRANIŞI TÜKET İ C İ SATIN ALMA SÜREC İ.
BİLİŞSEL-DAVRANIŞÇI TERAPİLER ve UYGULAMALARDA DİKKAT EDİLECEK KONULAR
Yeni Pazarlama Teknikleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
XII.BÖLÜM DURUMSAL FAKTÖRLER
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Reklâm BBY 401, 1 Kasım 2007 Reklâm UmutAl Umut Al H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Reklamın Amaçları.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Mobil pazar verileri – Abone sayısı ve penetrasyon – Mobil abone profili – Mobil trafik hacmi – Mobil gelir – Aylık kullanım miktarı – Mobil yatırım.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Pazarlama İlkeleri.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
İZİNLİ PAZARLAMA.
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
Pazarlama İletişimi.
VI.BÖLÜM ÖĞRENME TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI Prof.Dr. Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU
TÜKETİM PSİKOLOJİSİ VE SATIN ALMA MOTİFLERİ
6 Tüketici Pazarlarının Analizi 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 6-2 Bölüm Soruları  Tüketici özellikleri satın.
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
Tüketici Karar verme Süreci
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
VII.BÖLÜM TUTUMLAR TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Tüketici Kararları.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
SATIŞ GELİŞTİRME -PROMOSYONU
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
ÖĞRENME.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PAZARLAMA İLETİŞİMİ Pazarlama İletişimi Karamasını Etkileyen Faktörler
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
MOTİVASYON Dr. Ege AKGÜN.
Sunum transkripti:

MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri Dr. Öğr. Üyesi Murad Canbulut

ÖĞRENME Zaman içinde yaşantı ya da uygulama sonucu, insan davranışlarında meydana gelen kalıcı değişiklikler. Öğrenme, bir davranış değişikliğidir ve değişikliğin olumlu ya da olumsuz yönde olması öğrenme olgusunu değiştirmez. Öğrenme, yaşantı veya uygulamalardan kaynaklanır. Öğrenme sonucunda kazanılan davranış değişikliği kalıcıdır. MAN 353

İLGİ DÜZEYİ VE ÖĞRENME KURAMLARI MAN 353

Soru: Pazarda ne tür örnekler var? Öğrenme için önemli koşullardan biri genel bir uyarılmışlık halinin olmasıdır. Aşırı ve düşük uyarılmışlık hali, öğrenmeye karşı ilgiyi azaltır. Pazarlamacılar, tüketiciyi uyarmak için bir ödül vaat ederek onları öğrenmeye yöneltir. Soru: Pazarda ne tür örnekler var? Dürtü (motivasyon); tatmin gerektiren kuvvetli bir uyarıcıdır. İhtiyaçlara ve hedeflere bağlıdır. Pazarlamacı, bunun farkında olarak planlama yapmalıdır. Pekiştirme; bir davranışın kuvvetlendirilmesi veya belirli ipuçları varlığında söz konusu davranışın gelecekte tekrarlanma olasılığının arttırılmasıdır. MAN 353

ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI (ÇAĞRIŞIMCI) ÖĞRENME Klasik (Tepkisel) Koşullanma. Edimsel (Operant) Koşullanma. Bağlantı Kuramı. BİLİŞSEL (ZİHİNSEL) ÖĞRENME MAN 353

TEPKİSEL KOŞULLANMA Öğrenilen şey tekrarlanmazsa bir süre sonra unutulur. Bu yüzden mesajlar tekrarlanmalıdır. Ani fiyat indirimleri ile tüketicileri markaya çekmek. Fiyat indirimi ve marka arasında ilişki kurmak. Ürün ve marka arasında güçlü bir çağrışım oluşturmak. Böylece tüketicinin alışkanlık halinde karar vermesini sağlamak. Sembolik değer-marka ilişkisi kurmak. Örn; Pınar. Sürekli tekrarlar yoluyla markanın öğretilmesi. Örn; Coca-Cola reklamları. MAN 353

EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA Bireyin pozitif sonuçlar doğuran davranışları yapmayı (tekrarlama) veya negatif sonuçlar doğuran davranışlardan kaçınmayı öğrenmesi. Klasik koşullanmada tepkiler istem dışı; edimsel koşullanmada tepkiler belirli amaçlara ulaşmaya yönelik daha karmaşık bir yapıdadır. Edimsel koşullanmada davranış veya tepki bilinçli ve planlı olarak yapılmaktadır. Pozitif pekiştirme. Örn; çevredekilerin olumlu yaklaşımı. Negatif pekiştirme. Cezalandırma. MAN 353

Örn; sezon sonu indirimler-Mango  Sabit aralıklı pekiştirme: Belirli bir dönem sonunda yapılan davranışın ödüllendirilmesi. Örn; sezon sonu indirimler-Mango  Değişken aralıklı pekiştirme: Pekiştirme süresi belli değildir. Örn; mağaza içinde belirli ürünlerdeki indirimler. Tüketici sürekli hazır haldedir. Sabit oranlı pekiştirme: Belirli oranda davranış tekrarlanması sonucunda yapılan ödüllendirme. Örn; Mart ayı içinde 3 defa 100TL’lik alışveriş yapın … kazanın. MAN 353

Bağlantı kuramı Hazırlık ilkesi; sinir sisteminin hazırlıklı olması. Sınama-yanılma ilkesi; dış dünyadan etkilenmesine karşı gösterdiği tepki sonuçlarına göre öğrenmesi. Etki (pekiştirme) ilkesi; bağın güçlü ve zayıf olması öğrenmede etkilidir. Alıştırma ilkesi; tekrar ne kadar çoksa öğrenme sağlanır. MAN 353

Öğrenme kuramları ve pazarlama stratejileri Tüketicilerin dikkat ve ilgileri markaya çekilmelidir. Marka-güdü ilişkisi için güdüler iyi seçilmelidir. Davranışı güçlendirmek için alışkanlık için öğrenme pekiştirilmelidir. Tüketicilerin alışkanlık halinde karar verebilmesi için marka hafızada aktif olarak saklanmalıdır. Örn; reklamlar  Öğrenme-marka bağlılığı. Yüksek marka bağlılığı-yüksek öğrenme. MAN 353

MOTİVASYON MAN 353

Soru: Becel tüketiminin motivasyonu nedir? MAN 353

Belirli bir amaca ulaşmak için ortaya konan bir davranış. Güdü; insanı davranışsal tepkiler göstermeye iten, tepkiye özel yön veren, basit izlenimlerden oluşan karmaşık bir eğilimi ortaya çıkaran ve gözlemlenemeyen, içten gelen bir güçtür. Güdülenme; Amaç odaklı. Belirli bir amaca ulaşmak için ortaya konan bir davranış. Belirli davranışların hedeflere yönelik olarak yapılması. MAN 353

İhtiyaç  Dürtü  Güdü  Davranış Davranış yok İhtiyaç  Dürtü  Güdü Otomatik tepki Planlı tepki MAN 353

GÜDÜLERİN SINIFLANDIRILMASI Birincil güdüler; bir ürün kategorisinde satın almaya yol açan sebep. Örn; telefon yavaşlamaya başladı, yenisini alma zamanı! İkincil güdüler; belirli bir markanın satın alınmasında etkili olan sebepler. Örn; elbette Samsung telefon alacağım! Rasyonel güdüler; tüketicinin kendi durumunu göz önünde bulundurması ve rasyonel değerlendirme sonucu seçim yapması. Örn; kampanya ve sunduğu özelliklere bakınca Huawei almalıyım! MAN 353

Örn; Vestel yerli malı, onu tercih etmeliyim! Duygusal güdüler; tüketicinin bir markaya karşı olan duygusal yakınlığı sebebiyle satın alma durumu. Örn; Vestel yerli malı, onu tercih etmeliyim! Bilinçli güdüler; tüketicinin farkında olduğu güdüler. Örn; telefonum artık çalışmama noktasında, yenisini alma zamanı. Bilinçaltı güdüler; bilinçaltında satın almaya yönelten sebepler. Örn; bulunduğum ortamda iPhone kullananlar var. MAN 353

GÜDÜLERİN ÖZELLİKLERİ Soyutturlar. Psikolojik yapıda olduklarından davranışların şekillenmesinde rol oynar. İhtiyaçların tetiklenmesiyle ortaya çıkar. Olumlu ve olumsuz olabilirler. Davranışların yapılmasında ve yapılmamasında rol oynar. Bilinçli ve bilinçdışı olabilirler. MAN 353

GÜDÜLER VE PAZARLAMA STRATEJİLERİ Örn; Bilgisayar, bir çocuğun yeteneklerini geliştirmekte onun daha başarılı olmasını sağlamaktadır. Herhangi bir satın alma için mağazaya giden müşteri için «şimdi al, sonra öde» kampanyası. Ürünün iki farklı yararından birinin baskın diğerinin destekleyici olması. Bir güdünün olumluluk yanında olumsuzluk da çağrıştırması. «Eskisini getir, yenisini götür» kampanyası. MAN 353

İLGİLENİM Bir kişinin belirli bir durumda bir uyarıcı tarafından harekete geçirilen algılanan kişisel ilgi ve/ya önem derecesine ilgilenim denir. Tüketicinin özellikleri. Ürün ve durumsal şartların etkileşimi sonrası tüketicinin ürünle ilgili araştırma, bilgi işleme, dikkat vermesi etkilidir. Bir ürüne karşı ilgilenim arttıkça ürünle ilgili reklam ve diğer kullanıcı deneyimlerine daha fazla önem vermeye başlar. MAN 353

Örn; TV reklamı vs. dergi/gazete reklamı. Ürün ilgilenimi; tüketicinin belirli bir ürünü satın almasına yönelik ilgisini gösterir. Örn; satış promosyonu. Mesaj-tepki ilgilenimi; tüketicinin pazarlama iletişim mesajına karşı sergilediği ilgi derecesini gösterir. Örn; TV reklamı vs. dergi/gazete reklamı. Ego ilgilenimi; tüketicinin benlik olgusunun şekillenmesinde önemli olan bir ürüne verilen önemi gösterir. Örn; Kişisel imaj ve sosyal kabulle alakalı, hedonik deneyimlerin ağırlık kazandığı ürünler. MAN 353