TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XV

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

Aşağıdakilerin hangisinde altı çizili sözcük soyut addır?
DOĞRU-DOĞRU PARÇASI-IŞIN-PARALEL
PARÇADA ANLAM.
Orhan Veli Şiirler: Müzik: Ezginin Günlüğü
Ahmet Muhip DIRANAS ( Haziran 1980)
BİR KADINI BEKLEMEK ATAOL BEHRAMOĞLU
Ne Güzeldir. Dört gözle beklediğiniz bir haberin gelmesi...
Sevgi Koleji Türkçe Dersi Ödevi 7/B Sınıfı Kübra MENEKŞE.
İSTANBUL 'da Gün Doğumu Tayfun AVINCA.
NE GÜZELDİR.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
SÖZCÜKTE ANLAM.
1.soru Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerden hangisi genel anlamda kullanılmıştır? A. Fotoğraf,duvardaki yerini aldı. B. Çiçek salonumuza.
Gelmeyişim sanma sendendir Sanma sevgisizliktendir Sanma sevgisizliktendir Korku denen şeytanın Korku denen şeytanın Yaşam denen tuzağın Yaşam denen tuzağın.
PARAGRAF.
MADDE Çevremizde dokunduğumuz,gördüğümüz,kokladığı- mız birbirinden farklı birçok varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır.
İSTANBUL ŞİİRLERİ.
İlk Öyküm.
DUYU ORGANLARIMI KULLANIYORUM.
Cemal Şimşek HÜZÜN YAĞMURLARI Venüs'ten GELİYORDU.
1.soru Aşağıdaki sözcüklerden hangisi Türkçenin ses yapısına uymaktadır ? A. Telefon B. Spor C. Yosun D. Saat.
Eski Sokaklar.
CÜMLEDE ANLAM.
KAFİYE (UYAK) KAFİYE REDİF.
CÜMLE ÇEŞİTLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE 2) ÖĞELERİNİN DİZİLİŞİNE GÖRE
Hangi cümlenin yüklemi isim tamlamasıdır
DUYU ORGANLARIMIZ Duyu organlarımızı bulmama yardımcı olur musunuz?
TEST SORULARI YAZIM KURALLARI.
Yaşa aşkını Yaşa aşkını ondan Ne kadar kaçarsan kaç Nafile Aşk gelip Aşk gelip Yerleşir yüreğine Yerleşir yüreğine.
 NE GÜZELDİR.
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
GÖKYÜZÜ HEDEF VE HEDEF DAVRANIŞLAR KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME
TÜRKÇE DERSİ TAMLAMALAR.
Konuş sevdiğim Yüreğinin şarkısını söyle bana Gece karanlık,
Kendini tanıyınca; ağaçları, kuşları tanırsın, sonbaharları, altın sarısı yaprakları, uzaktan gelinliği giymiş kızlara benzeyen, karlar düşmüş dağları,
1. Sonsuza (I) dek yaşayacak (II) olan sanatçıların (III) arzuladıkları şey doğanın (IV) tablosunun güzelliklerle boyalı (V) olmasıdır. Bu cümlede numaralanmış.
SÖZCÜKTE ANLAM SORULAR.
İSTANBUL’U DİNLİYORUM Orhan Veli
Elinin arkasında güneş duruyordu
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
SÖZCÜKTE YAPI VA EKLER.
DUYU ORGANLARI GÖZ BURUNKULAK DİL DERİ DUYU ORGANLARIMIZ Çevremizde olup bitenleri duyu organlarımızın yardımı ile kavrarız. Görme, işitme, koklama,
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
BETİMLEME (TASVİR.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
Betimleyici Anlatım (Tasvir Etme)
DUYULARIMIZ GÖRME İŞİTME TATMA KOKLAMA DOKUNMA BAŞLA.
SÖZCÜKTE ANLAM Anlamı olan ya da tek başına anlamı olmadığı halde cümle kuruluşunda görev yapan anlatım Birimlerinin en küçüğüne sözcük (kelime) denir.
HEDEF VE HEDEF DAVRANIŞLAR KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME.
ZÜLAL ŞENL İ K. BURUN Burun, koku alma duyusu organımızdır. Burnumuzla dışarıdan temiz hava alırız. Yeni pişen bir kekin, güzel bir çiçe ğ in, annemizin.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
“Ilgaz Dağı, koca Ilgaz Dağı, ne güzel ne heybetliydi. Şimdi Çankırı’ya doğru bayır bayır inmeye başlamıştık. Çamlıklar seyrekleşiyor, kırmızı topraklı.
GÜLLERiN AĞLADIĞI SAAT Güllerin ağladığı bir saat vardır hani Büyür o saatte yalnızlığı bahçelerin Düşer korkusu kalbe yaklaşan gecelerin Bir dev uzatır.
O, şiirinin yanı sıra, eleştirici denemeleriyle de Türk şiirine biçim açısından değerli tohumlar eken yenilikçi bir yazın adamı. Şiirinin dünya şiiriyle.
ANLATIMA HAZIRLIK.
KONU 1: SÖZCÜKTE ANLAM.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
DUYU ORGANLARIMIZ BALKAN DORUK UZUNER 3/A SINIFI ERYAMAN
Düşünce Geliştirme Yolları
AYRILDIK, GÖREMİYORUM GÖZLERİNİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ Yüklem Özne Nesne Dolaylı Tümleç Zarf Tümleci.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XIII
GENEL TEKRAR - 02 TAMLAMALAR TÜRKÇE. SIFAT TAMLAMALARI sarı yapraklar güler yüz masmavi deniz birkaç soru bu ev hangi kitap kaçan balık ihtiyar adam.
İstanbul'u dinliyorum gözlerim kapalı
Sunum transkripti:

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XV ANLATIM TÜRLERİ II

ANLATIM BİÇİMLERİ ÖRNEK SORU VE CEVAPLARI

1. Dışarıda haziran güneşi… Okul kapılarında tenhalık… Uzakça bir bahçede leylakların açtığını burnumuz haber verir. Sahil yolunda dolaşanlar geleceğe gülerek bakarlar. Martı çığlık atar. Muazzez Abacı’nın buğulu şarkıları duyulur. Karpuz sergilerinde büyülü lambalar yanar. Uyku bizi bekler. Sonra duman, gri deniz, ay ışığı, yakamoz… Denizden ıslak, serin bir esinti başlar… Bu parçada ayrıntıların seçiminde aşağıdaki duyuların hangisinden yararlanılmamıştır? A) Görme B) İşitme C) Koklama D) Tatma E) Dokunma

2. Masum bir çocuk yüzü… Yumrukları çenesinde, gözleri derin bir rüyaya dalmış gibi… Bir gençlik fotoğrafı… Yüzünde ergenlik rüzgârları. Delikanlı bir gülümseyiş. Ümitler, kararsızlıklar… Pencerede parmaklıklar ardında bir kadın başı. Sokağa sarkan sarmaşıklar, hanımelleri… Ve gökyüzünü bulut gibi kaplayan martı çığlıkları… Şehrin kokularını dağıtan ılık bir lodos… Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi yoktur? A) İşitsel öğelere yer verme B) Koklama duyusundan yararlanma C) Betimleyici anlatıma başvurma D) Dokunma duyusundan yararlanma E) Öykülemeye yer verme

3. Bütün şiir severler okumalı bu kitabı 3. Bütün şiir severler okumalı bu kitabı. Yazarın hoşsohbet üslubundan sevecenlikler doldurmalı koynuna. Yazar yüreğinden kopanların kılına bile dokunmadan geçirmiş yazıya. Ağır, bilimsel bir anlatım yok. Anlama yeteneğinizi zahmete sokacak hiçbir cümleye, sözcüğe rastlamazsınız. Cümleler kısa, ama değişik anlamlar çağrıştıracak zenginlikte. Hem de anlam sandukasının bırakın kapağının açılmasını tahtaları komple sökülmüş olarak… Bu parçada söz edilen kitapla ilgili olarak aşağıdaki anlatım özelliklerinin hangisinden söz edilmemiştir? A) İçtenlik B) Doğallık C) Bütünlük D) Yoğunluk E) Açıklık

4. Merdivenin başında, yüksekte yuvası dağılmış bir anne güvercin gibi boynu bükük duruyordu. Ayrılık yaman şeydi. Yıl ortasında tayini çıkmıştı da bize söyleyememişti. Aşağı inip topladı hepimizi bahçede, zeytin ağaçlarının altında. Ağzından “Ben gidiyorum.” sözü hıçkırıklar eşliğinde çıktı. Küçük, kara gözlerimiz birbirine değdi. Bir elektrik akımı geçti minicik yüreklerimizden. Tıkandık ağlayamadık bile! Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine yer verilmemiştir? A) Betimleyici anlatıma B) Kişisel yorumlara C) Eksiltili cümlelere D) İşitme duyusuyla seçilebilen ayrıntıya E) Benzerliklerden yararlanmaya

5. Deneme yazarlığı ciddi bir iştir, geniş bir bilgi, titiz bir hazırlık gerektirir. Deneme yazarı yazılarını ancak geniş bir kültür ve iyi bir hazırlıkla sürdürebilir. Şundan bundan yapılan alıntılarla, bir noktadan sonra tükenecek bilgilerle deneme yazılamaz. Yazılsa bile sürdürülemez. Taşıma suyla değirmen dönmez çünkü. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine başvurulmuştur? A) Tartışmaya B) Betimlemeye C) Öykülemeye D) Karşılaştırmaya E) Örneklemeye

6. Uzak gri bir çizgide Birleşiyor gökle deniz 6. Uzak gri bir çizgide Birleşiyor gökle deniz. Bir martı tek başına uçuyor Maviliklere Sandalda bir kayıkçı Sanki yalnızlığı topluyor ağlara Bu dizelerde aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi ağır basmaktadır? A) Betimleme B) Açıklama C) Örnekleme D) Karşılaştırma E) Tartışma

7. Geçen haziranda İç Anadolu’yu gezdik, ilk durağımız Ankara’nın Gölbaşı ilçesiydi. Daha sonra geniş bozkırlarda yol aldık. Yıkılmış, duvarları çatlamış birçok kervansarayı gezdik. Ne var ki görmek istediğimiz birkaç önemli yeri görmeden döndük. Bu parçada aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangilerine başvurulmuştur? A) Betimleme – Örnekleme B) Açıklama – Tartışma C) Öyküleme – Betimleme D) Karşılaştırma – Öyküleme E) Açıklama – Tartışma

8. Sofaya açılan kapıların üstü renkli camlarla süslüydü 8. Sofaya açılan kapıların üstü renkli camlarla süslüydü. Sofanın iki yanına minderler serilmişti. Minderlerin arkalarında ot yastıklar vardı. El dokuması ince halılarla kaplı yastıklar büyük ve renkli yapı taşları gibi görülüyordu. Sofadan mutfağa açılan kapı her zaman açıktı. Kapıdan ocak ve yanındaki büyük masa görünüyordu. Masanın üstünde kenarları saçaklı, işlemeli bir örtü vardı. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır? A) Öyküleme B) Betimleme C) Açıklama D) Karşılaştırma E) Tartışma

9. Beyoğlu’nun ara sokaklarından birinde, bir kebapçıdaydık o gün 9. Beyoğlu’nun ara sokaklarından birinde, bir kebapçıdaydık o gün. Masada ayran, acılı kebaplar, yeşillikler… Kulaklarımızı tırmalayan bir arabesk müzik. Dışardaysa İstanbul’un o inanılmaz güzellikteki eylülünün son günü. Ayranlar kebapların dilimizdeki acısını dindirmeye yetmiyor. Pencerelerden vuran güneşin sıcaklığı bize rehavet veriyor. Bu parçanın anlatımında ayrıntıların seçiminde aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmamıştır? A) İşitme B) Tatma C) Görme D) Dokunma E) Koklama

CEVAP ANAHTARI 1-D 2-E 3-C 4-C 5-A 6-A 7-C 8-B 9-E