NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bankacılık Etik İlkeleri
Journal Use Reports Süreli Yayın Koleksiyonu Geliştirmenizde Güçlü Karar Destek Hizmeti - Kasım
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya ve Meslek Ahlak İlkeleri -
Bilimsel İletişim ve İntihal
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kaynak Gösterme Teknikleri
ERK İSG&İK – –
Anket Tekniği.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
Görüşme, uzman bir kişi veya araştırmanın denekleriyle genellikle karşılıklı konuşma yoluyla (yüz yüze, telefonla veya video konferansla görüşerek)
BİLİM VE YAYIN ETİĞİ.
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
Kütüphan-e Türkiye Eğitim Çalışma Grubu Webinar Serisi 24 Mart 2015
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Araştırma Yöntemleri 4- Bilimsel Araştırmada Etik.
BBY606: Araştırma Yöntemleri
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
PERFORMANS YÖNETİMİ -1. Hafta-
ARAŞTIRMA ETİĞİ. BİLİM Bilimsel araştırma sonuçları bilimin kendi doğasından gelen geçicilik, değişebilirlik ve gelişebilirlik özelliklerini taşırlar.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
BÖLÜM 4 İNSAN KATILIMCILARLA YAPILAN ARAŞTIRMALARHAYVANLARLA YAPILAN ARAŞTIRMALARDA ETİK KURALLARIBİLİMSEL ALDATMACAETİK UYGULAMALARININ İZLENMESİ.
ARAŞTIRMA ETİĞİ.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 13
AOÖ406 OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
AKTS Hesaplaması.
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
ARAŞTIRMADA ETİK YAKLAŞIMLAR
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
ARAŞTIRMA ETİĞİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ETİK KULLANIMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik Sorumluluklar
Ders2: Akademik yayınlarda yapılan yanlışlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Nitel Araştırma Desenleri (Etnografya)
ETİK DEĞERLER SUNUMU
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Etiği
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 6.DERS
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
Kaynak Gösterme Teknikleri
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Anket ve Likert Ölçekler
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK

Etik Etik, insan davranışlarını doğru veya yanlış, iyi veya kötü olarak belirleyen bir takım ilkeler veya standartlar bütünü (Owens,1982) Etik, yasalardan farklı olarak, çoğunlukla yazılı ve kesin koşullar içermez. Zamana, değişen koşullara, toplumsal gereksinim ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak değişimler gösterebilir. Ancak temelindeki “iyilik etme”, “kötülük etmeme”, “adil davranma” gibi ana belirleyiciler değişmez (Ruacan, 2007)

Bilimde Etik Bilim etiğinin temel ilkeleri; Dürüstlük Dikkat Açıklık Özgürlük Eğitim sorumluluğu Toplumsal sorumluluk Yasallık Karşılıklı saygı Verimlilik Deneklere saygı

Bilimde Etik Dışı Davranış Türleri (TÜBA, 2002) Disiplinsiz (Dikkatsiz veya özensiz) Araştırma Yinelenen Yayın Sahtecilik, Saptırmaca ya da Aldatmaca Uydurmacılık Aşırmacılık

Bilimde Etik Dışı Davranışın Nedenleri (TÜBA, 2002) Bilimsel araştırma eğitiminin ve disiplininin verilmemesi, bilimsel araştırma etiğinin öğretilmemesi Genç bireylerin, yer edinme duygusu Yayının fazla olması bilimde saygınlığı arttırır düşüncesi Parasal destek alan kurumlar ve burada çalışan bilim insanlarının aldıkları maddi destekler ile hızla yayın yapmaya zorlanmaları

Nitel Araştırmalarda Etik Araştırmanın hipotez ve tasarım aşamasında Veri sağlayıcılar açısından Verilerin Toplanmasında Verilerinin Analizi ve Bilimsel Bilginin Yayına Dönüştürülmesinde

Araştırmanın Hipotez ve Tasarım Aşamasında Araştırma öncesinde bir ön çalışma yapmalı ve literatür gözden geçirilmelidir (TÜBA, 2002). İnsanların veri kaynağı olarak kullanıldığı tüm araştırmalarda, temel insanlık değer ve standartlarına uygun olarak davranılmasını gerektiren temel ahlak kuralları hakkında yeterli bilgiye sahip olmak gerekmektedir (Oliver, 2003).

Verilerin Toplanmasında Etik Kurallar Araştırmanın veri toplama aşamasında tartışmasız en yakın etkileşim katılımcı ile araştırmacı arasındadır. Nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçları Gözlem Görüşme Video kaydı Ses kaydı

Verilerin Toplanmasında Etik Kurallar Etnografik Çalışma Alanında Etik (Oliver, 2003) Araştırmada etnografik yaklaşım genellikle sosyal konulardaki verilerin doğal ortamında, bu doğal ortamı mümkün olduğunca az etkileyerek toplanmasını içerir. Araştırmacının ortam üzerindeki etkisi, Katılımcıların da araştırmacı üzerinde etkisi Katılımcıların onayı oldukça önemlidir.

Verilerin Toplanmasında Etik Kurallar Araştırmada Görüşme Etiği Ses kayıt cihazı sıklıkla kullanılmaktır. Ses kayıt cihazının kullanımında dikkat edilmesi gerekenler (Oliver, 2003); Katılımcının rızası alınmalıdır Gerçek adlarının saklanacağını ve sadece hayali isimlerin kullanılacağına inandırılmalıdır Kayıt sürecinin kontrolü görüşülene verilmelidir Görüşmenin sonunda kasedi dinleyebilme olanağı sağlamak

Anketlerin Kullanımında Etik (Oliver, 2003) Anketlerin uygulanmasında araştırmacı ile cevaplayıcılar arasındaki doğrudan etkileşim düzeyinin az olması etik sorunun da az olmasını veya hiç olmamasını sağlamaktadır. Anket formunun doldurulması ile ilgili kurallar açık ve net bir şekilde ifade edilmiş olmalıdır.

Anketlerin Kullanımında Etik (Oliver, 2003) Anketlerde isim kullanılmaması, ancak posta yoluyla geri dönüşlerde kimin gönderdiği bilinemeyeceğinden anket formlarını numaralandırmak ya da belli bir şekilde kodlamak bir çözüm olabilir. Kişilerin bir ankete katılırken masraf yapmamalıdır. Sadece zaman ayırmalarını istemek yeterlidir. Bu yüzden posta ücretinin araştırmacı tarafından ödenmesi gerekmektedir.

Kaynak Gösterme (TÜBA, 2002) Çalışmalarda kaynak gösterme, diğer araştırmacıların çalışmalarına saygı gösterme ve okuyucuyu ek bilgi kaynaklarına yönlendirebilme açısından çok önemlidir. Kaynak gösterme, yazılan makalenin sınırları içerisinde kusursuz ve eksiksiz yapılmalıdır. Kaynak gösterirken, kendi ülkelerinin yazarlarına, kaynaklarına ağırlık verme gibi etik dışı davranışlardan kaçınmak gerekir Kaynak gösterirken yapılan bu tür hatalar dışında, kaynak göstermeme asıl etik dışı davranışı oluşturmaktadır. Bilimde kusurlu davranışlardan “Aşırmacılık”a da dikkat edilmeli

Bilimsel Araştırmalarda Etik Dışı Davranışların Önlenmesi (Kansu ve Ruacan, 2000) Araştırmacıların eğitimi Araştırmacılar üzerinde baskıları azaltmaya yönelik önlemlerin alınması Araştırmacılar üzerinde mali baskıların azaltılması.

Etik İhlâli Yapanlara Yaptırımlar (Kansu ve Ruacan, 2000) Suçu sabit görülen öğretim elemanının yazılı istifasının istenmesi Suçu sabitleşen öğretim üyesi veya grubunun kurum ile ilişiğinin kesilmesi Çalışmasını başka bir yere veya başka bir çalışma içine naklinin engellenmesi Devlet, özel veya diğer destekli araştırmalardan en az 3 yıl süreyle men edilmesi ve yeni hiçbir mali destek verilmemesi Almış olduğu mali proje desteklerini geri vermesinin istenmesi

Kaynaklar Kansu, E. ve Ruacan, Ş. (2000). Bilimsel Yanıltmanın Türleri, nedenleri, önlenmesi, cezalandırılması. Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi. 12.11.2000 Oliver, P. (2003). The Student’ s Guide to Research Ethics. Open University Press Maidenhead: Philadelphia Owens, J.(1982) Ethical Theory and Business Decisions. Washington: Management Education Ltd. Ruacan, Ş. (2007).(BİLİM VE ETİK) Bilimsel Yayınlarda Etik İlkeler. https://www.ulakbim.gov.tr/dokumanlar/sempozyum1/sruacan2.pdf. TÜBA.(2002). Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi YayınlarıTÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Çalışma Esasları,2001,http://www.tubitak.gov.tr