NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ SİNEMA TARİHİ DÜNYADA SİNEMANIN GELİŞİMİ VE POPÜLERLEŞME SÜRECİ NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
Fransız Yeni Dalga Sineması Yeni dalgacıların sineması kendilerinden önceki Fransız sinema geleneğinin reddi üzerine kurulmuştur. Birbirleriyle her turlu yardımlaşmayı sürdürmelerine, yaptıkları sinemanın düşünsel temellerini beraberce atmalarına karşın, tümü son derece kişisel anlatı yolları ve teknikleri geliştirmişlerdir. Hepsindeki ortak nitelikleri şöyle sıralayabiliriz: -Doğrusal zamana karşı çıkmaları, yani zaman içinde ileri ve geri büyük sıçramalar yapmaları… Öykü bütünselliğine önem vermemeleri, anlam bozulmaksızın öykünün‘ bazı ögelerini dışarıda bırakmaları -Aynı film içinde kendilerini hiç kısıtlamadan belgeselden kurguya kadar çeşitli sinema stillerini kullanmaları; çekim sırasında doğaçlamaya (improvisation), kendiliğindenciliğe ağırlık vermeleri gibi. Yeni Dalga Yeni Gerçekçiler’den farklı olarak dışı dünyadan ziyade iç dünyayla ilgilenen bir akım oldu.
Neden önemli? Fransız Yeni Dalgası en etkili sinema akımlarından biridir. ABD’nin bazı en etkili yönetmenleri Yeni Dalga’dan etkilenmişlerdir. Francis Ford Coppila The Godfather Apocalypse Now Martin Scorsese The Goodfellas Brian De Plama Scarface Günümüzde de pek çok yönetmen bu etkiyi taşır. Quentin Tarantino Pulp Fiction Wes Anderson Rushmore Bu dönemde öne sürülen ‘Film teorisi’ halen Hollywood’da ve sinema derslerinde düzenli olarak kullanılır..
Nasıl başladı? Bir sinema dergisi etrafında bir araya gelen bir grup film eleştirmeni tarafından başlatılıyor. Cahiers du Cinéma (Sinema Defterleri) - Andre Bazin (1918-1958) tarafından kuruluyor ve yönetiliyor Bu eleştirmenlerin dönemin Fransız filmlerine karşı yoğun eleştirileri var. Çoğu kendi filmlerini yapmaya başlıyorlar. Nisan 1951’deki ilk sayının kapağı Sunset Bulvarı filminden bir kare
Cahiers du Cinéma Dönemin filmlerine karşı büyük eleştirileri var: -» The Cahiers du Cinéma dönem filmlerini formüllere göre yapıldığını ve orjinal olmadığını düşünüyor. Amerikan filmleri ambargosu kalkıyor ve Amerika’dan da orijinal filmler çıkabileceğini görüyorlar. Kendilerinin “auteur” olarak gördüğü yönetmenleri övüyorlar: Ör: Jean Renoir, Jean Vigo, Alfred Hitchcock, Orson Welles. Cahiers du Cinéma’nın film yapımı için iki temel rehberi var: Mise en scene (Mizansen) “Auteur” Teorisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Rekin Teksoy’un Sinema tarihi I. Cilt, Oğlak Yayınları Rekin’Teksoy’un Sinema Tarihi II. Cilt, Oğlak Yayınları Dünya Sinema Tarihi-Kabalcı Yayınları NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©