ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
TÜKETİCİ DAVRANIŞI.
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Reklam Fotoğraflarında Görsel İleti Tasarımı
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
TÜKETİCİ PAZARI ve TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI
II.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞ MODELLERİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
TÜKET İ C İ DAVRANIŞI TÜKET İ C İ SATIN ALMA SÜREC İ.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
İNTERNET VE İNTERNET ÜZERİNDEN PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN BAŞLAMASININ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ BTEP 301 – KONU 6.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
XII.BÖLÜM DURUMSAL FAKTÖRLER
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Yrd. Doç. Dr. Murat ÖZ Öğr. Gör. Seval MUCUK
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Yönetim Fonksiyonları
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
Basitçe söylemek gerekirse, insanlar bir spora katılmaya yada bir spor etkinliğini izlemeye eğilimlidir/motive olmuştur çünkü; davranışın belli cezbedici.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler:
DİĞER TUTUMLAR.
Pazarlama İletişimi.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
PAZARLAMA TEMEL BİLGİLER 1
TÜKETİM PSİKOLOJİSİ VE SATIN ALMA MOTİFLERİ
6 Tüketici Pazarlarının Analizi 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 6-2 Bölüm Soruları  Tüketici özellikleri satın.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Tüketici Davranışları
Tüketici Karar verme Süreci
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Tüketici Kararları.
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
PAZARLAMA FİNANS İŞLETME FONKSİYONLARI ve PAZARLAMA PAZARLAMA ÜRETİM
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
HEDEF PAZAR.
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
PAZARLAMA İLETİŞİMİ Pazarlama İletişimi Karamasını Etkileyen Faktörler
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
MAN 353 Tüketici Davranışının Temelleri
Sunum transkripti:

ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ Dr. Öğr. Üyesi Murad Canbulut

Tüketici pazarı ve tüketici davranışları Tüketici pazarı; kişisel tüketim ya da kullanım için, kişiler ya da aileler tarafından satın alınan mal ve hizmetlerin pazarıdır. Son tüketicilerin oluşturduğu pazardır. Tüketici pazarını makro ve mikro çevre faktörleri etkilemektedir. Tüketici pazarlarındaki alımlar genelde duygusaldır. Tüketici pazarlarında ürünler göreceli olarak küçük miktarlarda satın alınır. Tüketici pazarlarında teknik olarak daha basit ürünler olur. ISL 561

TÜKETİCİ DAVRANIŞI Bireyin, ekonomik değeri olan mal ve hizmetleri satın alma ve kullanmaları ile ilgili kararları ve bunlarla ilgili faaliyetleri. Tüketicilerin ihtiyaçlarını en iyi şekilde tatmin edebilmek için sahip oldukları kısıtlı kaynakları tüketime yönelik olarak nasıl kullanıldığını inceleyen bilim dalıdır. «Ürünler nasıl seçilir, nasıl satın alınır, nasıl kullanılır, ne zaman alınır, ne sıklıkta alınır ve nasıl elden çıkarılır?» konularını incelemektedir. ISL 561

TÜKETİCİ DAVRANIŞININ ÖZELLİKLERİ Tüketici davranışı, güdülenmiş bir davranıştır. Tüketici davranışı, dinamik bir süreçtir. Tüketici davranışı, çeşitli faaliyetlerden oluşur. Tüketici davranışı, karmaşıktır ve zamanlama açısından farklılıklar gösterir. Tüketici davranışı, farklı rollerle ilgilenir. Tüketici davranışı, çevre faktörlerinden etkilenir. Tüketici davranışı, farklı kişiler için farklılıklar gösterir. ISL 561

TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELİ Pazarlama Uyarıcıları (4P) + Çevresel Uyarıcılar Tüketicinin Özellikleri + Tüketicinin Satın Alma Karar Süreci Tüketicinin Kararları ISL 561

Satın alma davranışını etkileyen faktörler Kültürel Faktörler Kültür; bir toplumda yaratılan ve o toplumun davranışlarına yön veren örf, adet, gelenek, ahlak, tutum, inanç, sanat, dil, din vb. paylaşılan somut ve soyut değerler bütünüdür. Örn; gelişmiş ülkelerde çalışma zamanları azalması, dinlenme ve eğlenceye ayrılan zaman artışıyla birlikte talep edilen ürünlerin değişimi. ISL 561

Alt kültür; bir toplumdaki çeşitli grupların oluşturdukları kültür Alt kültür; bir toplumdaki çeşitli grupların oluşturdukları kültür. Milliyet, din, ırk, ve coğrafi bölgeler. Giyim, yemek, eğlence, meslek vb. konularda tüketici tercihlerine etkisi bulunmaktadır. Pazarlamacılar verecekleri mesajı ve kullanacakları iletişim araçları doğru belirlemelidir. ISL 561

Sosyal sınıflar; bir toplumda hiyerarşik olarak düzenlenen, mensupları benzer değerleri, ilgileri ve davranışları paylaşan, nispeten homojen ve toplumdaki varlıklarını sürdüren toplum bölümleridir. Her bir sosyal sınıftaki kişiler birbirine benzer; başka sosyal sınıftakilere göre farklı davranışta bulunur. Kişinin dahil olduğu sosyal sınıf sadece tek değişkenle değil, meslek, gelir seviyesi, gelirin kaynağı, eğitim ve yaşanılan yer gibi değişkenlerle belirlenir. Kişiler hayatları boyunca bir üst sosyal sınıfa geçebilir veya bir alt sınıfa düşebilir. ISL 561

Sosyal Faktörler Referans grupları; tüketicinin değerlerini, tutum ve davranışlarını dolaylı ve dolaysız olarak, olumlu ve olumsuz şekilde etkileyen insan grupları veya kurumlarıdır. Bireyin doğrudan ilişki içinde olduğu, üyesi durumunda olduğu yakın çevresi. Bireyin doğrudan ilişki içerisinde olmadığı kişi ve gruplar. ISL 561

Referans grubu nasıl etkiler? Ürünlerden ve markalardan haberdar olmasını etkiler. Ürün hakkında inanç ve bilgilerini etkiler. Ürünü denemesini etkiler. Ürünü nasıl kullanacağını etkiler. Tüketicinin, hangi ihtiyaçlarının tüketilen ürün ile karşılanacağını belirler. Tüketicinin bulunduğu grup içinde biçimsel ve biçimsel olmayan iletişim ağını etkiler. ISL 561

Kişisel Faktörler Yaş ve hayat dönemi safhaları. Meslek. Ekonomik durum. Hayat tarzı. Kişilik. Örn; Dürüstlük, sosyallik, samimilik, saldırganlık ISL 561

Kişilik, bireyi diğerlerinden ayırır. Kişilik, tutarlı ve süreklidir. Kişilik; insanın çevresine karşı nispeten tutarlı ve sürekli tepkiler vermesine yol açan belirli psikolojik özellikleridir. Kişilik, bireyi diğerlerinden ayırır. Kişilik, tutarlı ve süreklidir. Kişilik, değişebilir. İlkel benlik; kişiye ne yapmak istediğini Üst benlik; kişinin ne yapması gerektiğini Benlik; bu iki benlik arasındaki dengeyi sağlar. ISL 561

Psikolojik Faktörler Güdüleme (motivasyon); herhangi bir ihtiyacı azaltmak için insanları harekete geçiren güçlü bir uyarıcıdır. Herhangi bir ürünün satın alınması, bir ihtiyacı tatmin etme dürtüsünden kaynaklanır. Güdünün temelini ihtiyaç oluşturmakta, ihtiyacın güdüye dönüştürülmesi için uyarılması veya harekete geçirilmesi gerekmektedir. Soru: Pazarlamanın ihtiyaç oluşturma etkisi? ISL 561

MASLOW İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ ISL 561

ÖĞRENME Bireyin çevresinden edindiği bilgi ve deneyimler sonucunda davranışlarını değiştirmesidir. Daha önceden bilinmeyeni bilmektir. Davranışlarda meydana gelen kalıcı değişikliktir. Öğrenme teorileri; Klasik Şartlanma Teorisi (Uyarıcı-Tepki Teorisi). Bilinçli Öğrenme Teorisi. ISL 561

Klasik şartlanma teorisi Öğrenmenin sürekliliği ödüllendirme zorunludur. Bir uyarıcı sık sık ya da sürekli olarak ödüllendirilirse, tepki otomatikleşir ve alışkanlık oluşur. İstek, uyarıcı, tepki ve pekiştirme gibi dört temel kavram üzerine kuruludur. Kolayda ürünler dışında kalan ürünlerde bu teorinin fazla geçerli olmadığı söylenebilir. Reklamlar ve fiyat değişiklikleri etkisi  ISL 561

Bilinçli öğrenme teorisi Klasik şartlanma; sadece bir uyarma durumunda meydana gelen tepki ile ilgilidir. Öğrenme ile ilgili diğer değişkenleri dikkate almaz. Öğrenme süreci; sadece bir uyarma durumunda meydana gelen tepki ile değil, öğrenme süreci üzerinde etkili olan inanç ve tutumlar, geçmiş deneyimler, ulaşılmak istenen amaçlar, yorum yapabilme gibi faktörlerle ilgilidir. Klasik şartlanma  Kolayda ürünler Bilinçli öğrenme  Beğenmeli ve özellikli ürünler. ISL 561

TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİ Tüketici Satın Alma Davranışı Türleri Karmaşık Satın Alma Davranışı; satın alma işlemine yüksek ilgi gösterilen ve markalar arasında önemli farklılıklar olan durumdaki davranış biçimi. Örn; bilgisayar, otomobil. İlgi düzeyi; harcanan zaman, çaba ve karar verme sürecine katılanların sayısıyla ilgilidir. İlgi düzeyi yüksekliği; ürünün sık sık alınmaması, pahalı ve riskli bir ürün olmasından kaynaklanır. ISL 561

Uyumsuzluğu Azaltan Satın Alma Davranışı Satın alma sonrası çoğunlukla ikinci kez düşünülüp doğru karar verilip verilmediği sorgulanabilir. Bu durumdaki belirsizlik duygusuna ve ortaya çıkan gerginliğe uyumsuzluk denir. İlgi düzeyinin yüksek, markalar arası önemli farklılıkların olmadığı durumlarda tecrübe edilir. Örn; Arçelik ve Vestel buzdolabı. ISL 561

Farklılık (Çeşitlilik) Arayan Satın Alma Davranışı Tüketicinin ürün ilgisinin az, markalar arasında önemli farklılıkların olduğu durumda ortaya çıkan davranış biçimidir. Örn; Becel ve Sana. Firma, satın alma davranışını rutin hale getirmek için çaba sarf etmelidir. Pazar lideri ve takipçiler için farklı stratejiler söz konusudur. (Ürün hatırlatma vs. fiyat promosyonları) ISL 561

Alışılmış (Rutin) Satın Alma Davranışı Markalar arası farklılıkların az ve ilgi düzeyinin düşük olduğu durumlarda karşılaşılan davranış biçimidir. Tüketiciler bu ürünlerle ilgili detaylı bilgi edinme ihtiyacı duymaz, marka özelliklerini değerlendirmezler. Yapılan reklamlar, marka aşinalığı oluşturur. Satın almalar güçlü bir marka bağlılığı sonucu değildir. Soru: Tuz, ekmek gibi ürünler bu grupta gösterilir. Gerçekten öyle mi? ISL 561

TÜKETİCİ SATIN ALMA KARAR SÜRECİ İhtiyacın (problemin) ortaya çıkması. Bilgi toplanması. İhtiyacı giderecek alternatiflerin değerlendirilmesi. Satın alma kararı. Satın alma sonrasındaki davranış ISL 561