Yr. Doç. Dr. Özgecan TAŞTAN KIRIK Çukurova Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MANTIK Mantığın Konusu.
Advertisements

Hazırlayan: Yrd. Doç. Dr. Mustafa SÖZBİLİR
Genel Öğretim İlkeleri
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Bilgi ve İlişkilerin Gösterimi
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
Öğretim İlkeleri.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
FEN LABORATUVARINDA ORGANİZASYON
Kavram Haritası Tekniği
Öğretim Durumlarını Planlama
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
YANSITICI DÜŞÜNME.
FEN EĞİTİMİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
KAVRAM HARİTALARI Doç. Dr. Ömer Faruk KESER.
BÖLÜM 6.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
ÖĞRETİM İLKELERİ ÖZCAN PALAVAN.
SINIF YÖNETİMİ.
Kavram Nedir? Yaşantı sürecindeki deneyimlerimiz sonucunda iki veya daha fazla varlığı ortak özelliklerine göre bir arada gruplayıp diğer varlıklardan.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Ders 2 Kavram Öğrenmeyi Etkileyen Etmenler
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
OLGU ÖĞRETİMİ - Bir olgu her zaman belirli özel bir durumu yansıttığı için,olguların genellemesi yoktur.Bu nedenle öğretmenin olguyla ilgili bir genelleme.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ELEMENTLER VE SEMBOLLERİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
KAVRAM ÖĞRETİMİ.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Kavram Öğretimi.
KAVRAM HARİTALARI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Yr. Doç. Dr. Özgecan TAŞTAN KIRIK Çukurova Üniversitesi KAVRAM ÖĞRENİMİ Yr. Doç. Dr. Özgecan TAŞTAN KIRIK Çukurova Üniversitesi

Kavram nedir? Çevremizdeki olayları, objeleri, canlıları, cansızları, sembolleri benzerlik ve farklılıklarını dikkate alarak gruplandırdığımızda; bu grupların her birine verilen ad “KAVRAM” dır. Kavramlar soyuttur. Zihnimizde oluşturduğumuz soyut düşünce birimleri Çepni, sf 100 09.04.2019

KAVRAM Kavramları adlandırmak için kullanılan sözcüklere TERİM denir. Gerçek dünyada kavramların kendileri değil, kavram örnekleri mevcuttur. KUŞ Çepni, sf 101 09.04.2019

KAVRAM Kavramlar da kendi aralarında sınıflandırılır: Deve kuşu, serçe, kanarya, güvercin Bunların her biri de birer kavramdır. “Bizim evdeki serçe” Kavram değildir; Kavram örneğidir. Kavramı oluşturan objeler, olaylar, canlılar, vs uyuşmayan özellikler de taşır. PENGUEN DEVEKUŞU Uçamaz fakat kuştur. YARASA Uçabilir fakat kuş değildir. (istisna) Çepni, sf 101 09.04.2019

KAVRAM Prototip nedir? Bir kavramı en iyi temsil eden ve onun bütün özelliklerini taşıyan örnek. Kavramlar bir olay ya da nesneden söz edildiğinde aklımıza gelen ilk çağrışımlardır. Kavramlar, yaşantılar sonucu zihnimizde şekillenir. Bir kavramla ilgili yaşantı ne kadar çoksa zihnimizdeki yapılanması da o derece geniş kapsamlı Çepni, sf 101 09.04.2019

KAVRAM Uçağı 1 kere ve dışarıdan görmüş bir insan Defalarca uçağa binmiş bir insan Gerçek dünyada somut örneği olmayan kavramlar da vardır: Mutluluk Özgürlük Demokrasi Korku Çepni, sf 102 09.04.2019

Kavramlar olmasaydı ne olurdu? Algılanan her şey ayrı bir birim olarak zihinleri işgal edecekti. Kitaplar kütüphanede belli bir sıralamaya göre düzenlenmemiş olsaydı… Aradığımız kitabın yerini nasıl bulurduk? Zihinsel karmaşa Zihinsel bir yapı günlük hayatta gerekli olduğunda hatırlamakta ve kullanmakta zorlanırdık. Çepni, sf 102 09.04.2019

Kavramların Önemi Dilin gelişmesinde önemli yere sahiptir. Düşüncelerimizi dille ifade ederiz. Yeni öğrenilen kavramlar daha öncekilerle açıklanmaya çalışılır. Zihnimizdeki kavramların içeriği dünyaya bakış açımızı belirler. Çepni, sf 102 09.04.2019

Bilgisayar bulunmadan önceki insanlara bilgisayarı nasıl anlatırsınız? Kavramların Önemi İletişimi kolaylaştırır. Kullanılan terimler (konuşula diller) farklı da olsa kavramlar tüm insanlar için aynıdır. BİLGİSAYAR COMPUTER Bilgisayar bulunmadan önceki insanlara bilgisayarı nasıl anlatırsınız? Çepni, sf 102 Kavramlar sayesinde anlatılmak istenenle anlaşılan şeyin olması sağlanır. 09.04.2019

Kavramların Önemi Kavramlar somuttan soyuta, basitten karmaşığa doğru bir süreklilik ekseninde düşünülebilir. Somut şeyler için insanlar arasında fikir birliği sağlanır. (Örneğin: sindirim sistemi) Soyut şeyler için değişik fikirler ortaya atılır. (Örneğin: demokrasi, din, tanrı, sevgi) Çepni, sf 102 09.04.2019

Sözlük işimizi görürdü  Kavram Öğrenme Kavramları ezber yoluyla değil olumlu-olumsuz örnekleri inceleyerek öğreniriz. Kavramlar sadece tanımla öğretilemez. Öğrenciler kendi hipotezlerini kurmalı, test etmeli. Kavramlar somutlaştırılmalı ÖRNEK: Saf madde nedir öğrenirken saf olmayan maddeleri de öğreniriz. Sözlük işimizi görürdü  Çepni, sf 103 09.04.2019

Kavram Öğrenme Sadece tanımla öğretilirse; Kavramın uygulandığı yeni durumla karşılaştığında bocalar. Kavramların zihinde birleştirilmesi kişiden kişiye faklılık gösterebilir. Örnek: Aynı malzemeyle bir mimar farklı şekilde daireler tasarlayabilir. Çepni, sf 103 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Genelleme İlgilendiğimiz varlıkları ortak özelliklerine göre bir grupta toplama ve grubu adlandırma. Aynı şekilde tasarlanmış deneylerden sonuçlar çıkararak genel bir ilkeye ulaşmak Çepni, sf 104 Bir tane kuş görmekle kuş kavramını geliştiremeyiz. 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Genelleme Hatalı genellemeler olabilir. Kategoriye dahil olmayan varlıkları, olayları kategoriye dahil etme Gereğinden fazla genelleme hatası Kategoriye dahil olması gereken varlığı dışarıda bırakma Gereğinden az genelleme hatası Çepni, sf 104 Hatalı genellemeler sınırlı sayıda gözlem ve deneyimlerden kaynaklanabilir. 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Genelleme Sıvı kavramı için çocuk deneyimlerini süt, çay, su ile kazandıysa şampuan onun için sıvı değildir. İçilmeyenler sıvı değildir genellemesi (gereğinden az genelleme hatası) Çepni, sf 104 (Örnek: Yarasayı uçtuğu için kuş kabul etmek gereğinden fazla genelleme yapmak, pengueni uçmadığı için kuş kabul etmemek gereğinden az genelleme yapmaktr.) Sıvıların akıcılık ve bulunduğu kabın şeklini alma özelliklerinden hareketle çamur ve ince kumun sıvı olduğu genellemesi (gereğinden fazla genelleme hatası) 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Ayırım Benzer iki uyarıcıyı ayırt edip her birine farklı tepki gösterme. Varlıkların, olayların birbirine benzemeyen özelliklerini görebilmeye dayanır. ÖRNEK: Limon, portakal, mandalina Turunçgil Her birinin kendi arasında farklılıkları vardır. Çepni, sf 105. 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Ayırım Ayrımlar kavramlarımızı netleşmeye ve bilgilerimizi kesinleşmeye götürür. Ayrımlara ulaşılmadığı zaman kavramlar çok genel kalır, hata yapılabilir. Ayrım yapmak genelleme yapmak kadar kolay değildir. Çepni, sf 105. Ayrımlar kavramlarımızda netleşmeye ve bilgilerimizde kesinleşmeye götürür. Ayrımlara ulaşılmadığı zaman kavramların anlamı genel kalır, bazen de hatalı olur. 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Tümevarım Özel halleri inceleyerek onlardan genel hale gitme Sınırlı sayıda deneyimden genelleme yoluyla sonuç çıkarma süreci Bilimde deneyselliği ön plana çıkarır. Bir ilkenin öğrenilmesinde ya da kavram geliştirmede kullanılır. Çepni, sf 105. BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Tanımlama Bir kavramı bilinen diğer kavramlarla anlatmak. Bazı kavramlar tanımlamayla kolayca geliştirilebilir. ÖRNEK: Dik üçgen Pek çok kavramda tanımlayıcı ve ayırıcı nitelikler açıkça belirlenemez. Böyle durumlarda kavramlar prototiplerle tanımlanır. Çepni, sf 105. 09.04.2019

Kavram Geliştirme Süreçleri Tümdengelim Genelden özele inme. Sınıfta kavram önce değişik yöntem ve tekniklerle verilir (teorik olarak anlatılır.) Daha sonra anlatılan bilgiler laboratuarda somut materyallerle ispatlanır. Çepni, sf 105. 09.04.2019

Kavramların Sınıflanması Kavramlar öğreniliş yollarına göre 3’e ayrılır: 1. Algılanan kavramlar (duyu organlarıyla) Siyah, beyaz, aydınlık, karanlık, yumuşak, sert 2. Betimlemeli kavramlar (varlık ve olaylarla doğrudan etkileşim) Varlıklar veya olaylar arasındaki ilişkileri açıklayan kavramlar. İki asidin pH derecelerini kıyaslayıp kuvvetli olana karar verme. Çepni, sf 106. 09.04.2019

Kavramların Sınıflanması 3. Kuramsal kavramlar (etkileşimle değil zihin operasyonuyla) Einstein’ın İzafiyet Teorisi, Gazların Kinetik Teorisi Sıcaklık ,termometrenin gösterdiği derece olarak algılanıyorsa BETİMLEMELİ KAVRAM Moleküllerin ortalama kinetik enerjisinin bir ölçümü KURAMSAL KAVRAM Çepni, sf 106. 09.04.2019

Kavramların Aşamalılığı Fen bilimlerinde kavramlar aşamalı olarak sınıflanmıştır. Öğrenmeyi kolaylaştırır. Fen bilimlerindeki kavramlar üst düzeylere çıkıldıkça karmaşıklaşan bir düzenle öğretilebilir. SARMAL PROGRAM Çepni, sf 107. 09.04.2019

Kavramların Aşamalılığı SARMAL PROGRAM Aynı üniteler farklı seviyelerde detaylandırılarak tekrarlanır. Bazı kavramlar sonradan öğrenilecekler için ön koşul bilgidir. Çepni, sf 107. 09.04.2019

Kavramlar Arası İlişkiler Yeni öğrenilenle eski bilgiler ilişkilendirilmeli (anlamlı öğrenme). Yasa, teori veya ilkeleri, kavramlar arası ilişkileri göstererek öğretmeliyiz. Örnek: Sabit sıcaklıkta, basınç hacimle ters orantılıdır. Çepni, sf 107. 09.04.2019

Kavram Öğrenimi Öğrenci yeni bilgileri eskilerinin üzerine inşa eder. Yapılandırmacı yaklaşım Bilgilerimizi yeni durumlarda kullanabiliyorsak öğrenmiş sayılırız. Ön bilgiler yeni öğrenmeleri etkiler. (kavram yanılgıları) Öğrenci yeni bilgileri eskilerinin üzerine inşa eder. Çepni, sf 108 09.04.2019

Kavram Öğrenimi Bütün bilgileri öğrenmek mümkün değildir. Sadece temel bilgileri kazanmak daha önemlidir. Sınıfta farklı zihinsel gelişim düzeyinde (hızda) öğrenciler vardır. (Piaget) Öğretmen her düzeye uygun bir öğretim planı yapmalı Basitten karmaşığa doğru öğretilmeli. Çepni, sf 108 09.04.2019

Pek çok kavramın kesin sözel bir tanımı yapılamaz Kavram Öğrenimi Pek çok kavramın kesin sözel bir tanımı yapılamaz Öğrenciye kavramı ifade eden sözcük verilir. Kavramın sözel tanımı yapılır. Kavramın tanımlayıcı ve ayırt edici özellikleri verilir. Öğrencinin kavrama dahil olan ve olmayan örnekler bulmasını sağlamak Geleneksel Yöntem Çepni, sf 108 09.04.2019

Kavram Öğrenimi Yeni Yöntem Öğrenci kavrama dahil olan birçok örneği inceler. Öğrencinin kavramın tanımlayıcı niteliklerini bularak genellemelere ulaşması sağlanır. Öğrenci doğru genellemeye ulaşınca kavrama dahil olmayan örnekler yoluyla ayırt edici nitelikleri bulması sağlanır. Yeni Yöntem Çepni, sf 108 09.04.2019

Bazı durumlarda her iki yöntem de kullanılabilir. Kavram Öğrenimi Bazı durumlarda her iki yöntem de kullanılabilir. Küçük yaş gruplarında yeni yaklaşım, ileriki yaşlarda geleneksel yaklaşım Çepni, sf 108 09.04.2019

Kavram Öğrenimine Yardımcı Grafikler Kavramlar soyut olduğu için öğretimi de zordur. Kavramları somutlaştırmak için grafik materyaller kullanırız. Bu materyalleri öğrenciler geliştirmelidir. Ön bilgileri, kavram yanılgıları, öğretim esnasında, sonrasında Anlam Çözümleme Tablosu Zihin Haritası Kavram Haritası Kavram Ağı Çepni, sf 108-109 09.04.2019

Anlam Çözümleme Tabloları Varlıkların veya nesnelerin sınıflanması İki boyutlu (bir boyutta kavramlar diğer boyutta özellikler) Konu başlığı tahtaya yazılır (örn: madde) Öğretmen öğrencilere akıllarına gelen maddeleri saymalarını ister ve tahtaya yazar.(örn: taş, tahta, su, hava) Adı yazılan maddelerin özellikleri sorulur. (örn: katı, sıvı, gaz, yüzer, batar, element, karışım..) Çepni, sf 109 09.04.2019

Anlam Çözümleme Tabloları Ayırt edici ve tanımlayıcı özelliklerin öğrenilmesinde etkili Yeni kavramlar eski bilinenlerle bağlanır, ilişkilendirilir. Tabloyu öğrenci doldurmalıdır. Çepni, sf 111 09.04.2019

Anlam Çözümleme Tabloları Su Hayvanları Memeli Solungaçlı Yenir Tatlı Suda Yaşar Denizde Yaşar Pullu Kabuklu Tüylü Yunus X Sazan Kurbağa Kunduz Ördek Kaplumbağa Çepni, sf 109 09.04.2019

Anlam Çözümleme Tablosu Örneği Aklınıza gelen maddeleri söyleyiniz. Maddenin hallerini söyleyiniz. Bunları tabloya yerleştirelim. 09.04.2019

Anlam Çözümleme Tablosu Örneği KATI SIVI GAZ Kar Göl Nehir Ayakkabı Kitap Hava Maddelerin halleri için uygun kutucukları işaretleyin 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğrenci Çalışma Kitabı sf 33 09.04.2019

Kavram Ağları (Semantik Ağ) Ön bilgileri harekete geçirmek Yeni kavramlar geliştirmek Kavramlar arası yeni ilişkiler kurmak Kavramları yeniden düzenlemek Öğrencilerin geliştirmesi sağlanmalı Çepni, sf 111 09.04.2019

Kavram Ağları (Semantik Ağ) Öğretmen derste işlenecek merkez konuyu tahtaya yazar. Öğrenciler kavramla ilgili sözcükler bulur. Bu sözcükler tahtanın bir yanına listelenir. Öğrencilerden bu sözcükleri anlamlarına veya ilişkilerine göre gruplamaları istenir. Her grup en az 1 sözcük içermeli Her gruba bir ad bulunur. Çepni, sf 111 09.04.2019

Kavram Ağları (Semantik Ağ) Bazı sözcükler hiçbir gruba dahil olmayabilir. Gruplama etkinliğine devam edilerek yeni gruplar oluşturulabilir. Tablonun altında gruplanmadan sıralanabilir. Çepni, sf 111 09.04.2019

Kavram Ağları 09.04.2019

Kavram Ağları Çepni, sf 113 09.04.2019

Zihin Haritaları Farklı kavramlar ve fikirler arasındaki ilişkilerin şematize edilmesi. Merkezi kavram tahtaya yazılır ve çember içine alınır. Bu ana kavramla ilgili, öğrenciler akılların gelen sözcükleri söyler. Birden fazla ana kavram varsa farklı kavramlar için yazılmış sözcükler arasındaki ilişkiler çizgilerle gösterilir. Vurgu yapmak için renk, resim, grafik kullanılabilir. Çepni, sf 113 09.04.2019

Zihin Haritası 09.04.2019

09.04.2019