ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ Dr. Öğr. Üyesi Murad Canbulut
PAZARLAMA ÇEVRESİ İşletmeyi etkileyen her şeyi kapsamaktadır. Dış çevre (macro environment); işletmenin kendisiyle ilgili; fakat kendisi dışında kalan faktörlerden oluşur. Dış çevrenin belirlenebilmesi oldukça güçtür. İç çevre (micro environment); işletmenin içerisinde olan ve işletmenin kontrol edebildiği faktörlerdir. ISL 561
Pazarlama çevresi faktörleri Makro Çevre Faktörleri Demografik çevre. Ekonomik çevre. Doğal çevre. Teknolojik çevre. Yasal ve politik çevre. Sosyal ve kültürel çevre. ISL 561
Gelişmekte olan yeni pazar fırsatlarının ortaya çıkması. Uluslararası ulaşım, iletişim ve mali işlemlerinin hızlı şekilde gelişmesi. AB, NAFTA vd. birliklerin oluşması, ticari işbirlikleri olarak güçlenmesi. Gelişmekte olan yeni pazar fırsatlarının ortaya çıkması. Şirketlerin sınırlar ötesinde ticari işbirlikleri, stratejik ortaklıklar oluşturması. ISL 561
DEMORGAFİK ÇEVRE Nüfus miktarı ve artma eğilimi. Örn; Avrupa’da yaşlanma trendi. İhtiyaçların değişmesi. Nüfusun yaş ve cinsiyete göre dağılımı. Aile yapısı. Örn; aile yapısındaki değişimler. Nüfusun coğrafik bölgelere göre dağılımı. Örn; savaşlar nedeniyle göç ve farklı ülkelerdeki demografik yapıya etkileri. Soru: Suriye’deki durumun ülkemize yansımaları nasıl olacak? ISL 561
EKONOMİK ÇEVRE Milli gelir ve istihdam düzeyindeki değişimler. Örn; GSMH değişim-yatırım etkisi. Örn; istihdam arttırıcı düzenlemeler. Tasarruflar, borçlar ve kredi kullanım imkanları. Harcama eğilimleri. Örn; lüks tüketim artışı. Hükümetlerin uyguladıkları ekonomi politikaları. Örn; KOBİ ve işveren destekleri, teşvikler. ISL 561
Doğal çevre Hammaddelerin kıtlığı. Örn; kaynaklar sınırlı-talep sınırsız Enerji masraflarının artışı. Örn; önümüzdeki 50 yıl için bazı kaynakların sonu- yenilenebilir enerji kaynakları. Çevre kirliliği düzeyindeki artış. Hükümetlerin değişen rolleri. ISL 561
http://www. dailymail. co http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3812087/Global-warming-milestone-scientists-warn-Earth-passed-carbon-tipping-point-good.html ISL 561
TEKNOLOJİK ÇEVRE Teknolojideki hızlı gelişim. Yenilik fırsatları. Örn; robotlar-insanlar. Nanoteknoloji. Drone-taşımacılık. İnsansız araçlar. ARGE bütçelerindeki değişimler. Örn; gelişmiş-gelişmekte olan ülke. Teknolojik gelişmelerle ilgili düzenlemeler. ISL 561
YASAL VE POLİTİK ÇEVRE Para ve kredi politikaları. İhracatı teşvik politikaları. İş güvenliği yasaları. Ürün standartları. Tüketici, kadın ve çocuk hakları savunucuları, meslek grupları. Örn; Greenpeace, TÜSİAD. ISL 561
Sosyal ve kültürel çevre İnanç ve değer hükümleri. Yaşam biçimi. Alt kültürler. Sanat ve estetik anlayışı. Örn; dini bayramlarda ziyaretlerin yerine tatil beldeleri. Örn; toplumdaki roller, rol değişimleri. Örn; tüketim odaklı yaşam biçimleri. ISL 561
Pazarlama çevresi faktörleri Mikro Çevre Faktörleri Tedarik kaynakları. Aracılar Müşteriler. Rakipler Kamuoyu grupları. Pazarlama karması faktörleri. ISL 561
Tedarik kaynakları Mevcut üretim faktörlerinin özellikleri. Kalitesi, bulunabilirliği, maliyeti, ithal olup olmaması. Örn; küreselleşmenin etkileri. Üretim faktörlerinin ikame edilebilirliği. Üretim teknolojisindeki değişimler. Oligopol pazar; kontrol alıcılarda, az sayıda firmanın hakim olduğu bir piyasa türüdür. Monopol pazar; kontrol satıcılarda. Bir piyasada belli bir malın tek satıcısının olduğu pazar. ISL 561
rakipler Rakiplerin mal veya hizmetlerinin özellikleri, miktarı, çeşidi ve pazar payı. Rakiplerin üretim kapasitesi, üretim miktarı, verimlilik ve maliyetleri. Rakiplerin büyüme oranları, kar dağıtımı. Rakiplerin teknoloji, kalite, fiyat yönünden rekabet üstünlükleri. Rakiplerin amaç ve stratejileri. ISL 561
Rekabet ISL 561
Pazarlama Karması (4P) Ürün (Mal/Hizmet) (Product) Fiyat (Price) Çeşitler, marka, kalite, ambalaj, garanti, sağlanan hizmetler. Fiyat (Price) Fiyat düzeyi, indirimler, ödeme şartları. Tutundurma (Pazarlama İletişimi) (Promotion) Kişisel satış, reklam, halkla ilişkiler ve tanıtma, satış geliştirme, doğrudan pazarlama. Dağıtım (Place) Dağıtım kanalları, satış noktaları, taşıyıcılar, stoklar. ISL 561
4P 4C Ürün (Product) Müşteri değeri (Customer value) Fiyat (Price) Müşterinin katlanabileceği maliyet (Cost to the customer) Dağıtım (Place) Uygunluk, kolaylık (Convenience) Tutundurma (Promotion) İletişim (Communication) ISL 561
4m ? Emtia (Merchandise) Pazar (Market) Medya (Media) Mesaj (Message) (http://www.mediacatonline.com/plerinizi-bir-kenara-birakin-mlere- yer-acin/) ISL 561
HAFTANIN ANAHTAR KELİMELERİ NELER? ISL 561